Gå til innhold

Rustet vinter felger


1120td5

Anbefalte innlegg

:( Etter at jeg kjøpte en-10 td5en 99 mod fikk jeg 4 vinter dekk med an. De er piggfrie. Helt alreit det fordi jeg har på forhånd planlagt ikke å reise til fjels.

Problemet er at felgen er helt rustet. Og de er original Landy svart felger. Jeg ønske å beholde dem og ikke kaste bort penger. JEg fikk bestilt spray fra England som heter JAVA BLACK som er standard farge for de fleste Svart Landy.

 

Vet noen om hvordan jeg kan fikse disse rust på dekkene? Evnt. Spray eller maler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om hvordan jeg kan fikse disse rust på dekkene? Evnt. Spray eller maler?

 

Ja :) Spray eller male :)

 

Som med all overflatebehandling er det grunnarbeidet som avgjør resultatet. Vask grundig med noe sterkt, puss eller sandblås, vask grundig med noe sterkt igjen, og fjern fettrester med f.eks. rødsprit.

 

(Min erfaring er at en utålmodig mann med 40-papir kan være like effektiv som sandblåsing.)

 

Deretter er den ene muligheten f.eks. owatrol, arcanol og silkematt (40-glans) bengalakk. Tynn bengalakken med 10-15% owatrol så flyter det fint ut. Tre tynne strøk gir bedre finish enn et tykt.

 

Den andre muligheten er å bruke en god sprayboksprimer og så silkematt standard silkematt svart på sprayboks.

 

(Jeg antar du mener rust på felgene. Rust på dekkene har ikke jeg noen erfaring med :P )

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har en spraylakk de kaller for FELGLAKK . Jeg har brukt den svarte utgaven på støtfangere. Annonsen sier den har mye glans, vet ikke om dette på fagspråket har noe med blank/matt å gjøre, men min var i alle fall noenlunde matt, akkurat passe til fangere og felger. Den skal da være særlig slagfast. Men mine fangere ble hvitskjoldet en eller annen gang, kanskje etter en omgang med avfetting, og det er da dårlig for en slik slags spesiallakk på steder som må tåle kraftig avfetting? Har noen erfaringer med denne lakken, hva jeg eventuelt kan ha gjort feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har en spraylakk de kaller for FELGLAKK . Jeg har brukt den svarte utgaven på støtfangere. Annonsen sier den har mye glans, vet ikke om dette på fagspråket har noe med blank/matt å gjøre, men min var i alle fall noenlunde matt, akkurat passe til fangere og felger. Den skal da være særlig slagfast. Men mine fangere ble hvitskjoldet en eller annen gang, kanskje etter en omgang med avfetting, og det er da dårlig for en slik slags spesiallakk på steder som må tåle kraftig avfetting? Har noen erfaringer med denne lakken, hva jeg eventuelt kan ha gjort feil?

hva gjørde du før du begynnte å lakke fangeren. sanblåste eller sanpapir pusset den.

Lå under bilen foleden, merket at det var begynnt å bobble i lakken under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg pusser opp stålfelger (noe jeg gjør flere ganger i året), leverer jeg felger til sandblåsing. Da får jeg dem tilbake ferdig grunnet.

 

Et TYNT lag med owatrol.

To TYNNE lag med 80/20 blandet arcanol(i ønsket farge) og owatrol.

 

Resultatet blir meget bra. Jeg bruker en fin pensel.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg pusset med sandpapir/pussemaskin med finere og finere papir. Så hadde jeg ferrobet eller en annen ruststopper på der det var rust, så owatrol, så pussing med helt fint papir, så spraylakken. Det ble veldig fint og det holdt godt de to sesongene jeg hadde bilen, en RRC, men altså, det hele ble stygt med hvite skjolder av en eller annen grunn, slik at jeg måtte legge mer lakk på. Burde nok hatt en vanlig grunning på også. Ser også på Defenderen min nå at den trenger en liten omgang med kjærlig pleie under........... :) Og også på vinterdekkfelgene når jeg får sommerdekkene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med all overflatebehandling er det grunnarbeidet som avgjør resultatet. Vask grundig med noe sterkt, puss eller sandblås, vask grundig med noe sterkt igjen, og fjern fettrester med f.eks. rødsprit.

vann på felga, etter sandblåsing ? aldri verden !. fettrester ? etter fingra mener du ?. bruk vinyhansker.

 

Når jeg pusser opp stålfelger (noe jeg gjør flere ganger i året), leverer jeg felger til sandblåsing. Da får jeg dem tilbake ferdig grunnet.

 

Et TYNT lag med owatrol.

To TYNNE lag med 80/20 blandet arcanol(i ønsket farge) og owatrol.

 

Resultatet blir meget bra. Jeg bruker en fin pensel.

 

Hilsen Eivind

så himmla bra kan det da ikke bli.. siden du gjør det flere ganger i året :P:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så himmla bra kan det da ikke bli.. siden du gjør det flere ganger i året :P:lol:

 

Du kjenner meg kanskje godt nok til å være klar over at jeg har nokså høy gjennomtrekk på dekk og felger....? :D

 

Eivind

 

turnsokk1.jpg

turnsokk5.jpg

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vann på felga, etter sandblåsing ? aldri verden !. fettrester ? etter fingra mener du ?. bruk vinyhansker.

 

:D det lille rustfnugget du evnt får etter vask etter sandblåsing (hvilket jeg ikke gidder fordi jeg renser dem raskere med 40-og så 80 eller 120-papir, eller 200 eller hva som ligger nærmest) spiller null rolle når du skal ha owatrol på.

rødsprit tar med seg den siste rest av fett inne i krokene + ikke minst; tar med seg fuktighet/skjulte vanndråper.

 

Min oppskrift gjaldt f.ø. primært felger med mattsvart skogsfinish.

 

Hvis noe skal være litt finere så kjører jeg til overflatebehandlingseksperten som glassblåser og sprøyter eller pulverlakkerer etter alle kunstens regler for rundt 500,- pr. felg.

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...