Gå til innhold

Defender Og Bilhenger


hahaug

Anbefalte innlegg

hei,er det noen som vet hvor mye en LR-109/74m. kan trekke på henger?hva sier reglene?jeg skal muligens kjøpe/hente en LR-i sør og evt kjøre ned med personbil/henger,og dra opp igjen personbilen.har førerkort kl.B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lr 109 har lov å trekke sin egenvekt hvis ikke det står noe annet i vognkortet.Du har lov å trekke 750 kg. eller litt mer hvis hengers lovlige totalvekt er maks. bilens egenvekt når bilens tillatte totalvekt + tilhengers tillatte totalvekt er mindre enn 3500 kg. med førerkort klasse B .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra Satans vegvesen lett å skjønne ;)

 

Innehaver av førerett kl. B, kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

 

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med samme førerett dersom

 

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt + 75 kg (fører), og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

 

Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt. Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har.

Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lr 109 har lov å trekke sin egenvekt hvis ikke det står noe annet i vognkortet.Du har lov å trekke 750 kg. eller litt mer hvis hengers lovlige totalvekt er maks. bilens egenvekt når bilens tillatte totalvekt + tilhengers tillatte totalvekt er mindre enn 3500 kg. med førerkort klasse B .

 

 

??? :wacko::wacko::wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BILEN skal normalt ha lov til å trekke...er det 2,5 eller 3,5 tonn? Vi hadde en tråd om det her for noen år siden der noen la ut papirer fra fabrikken om at så og si alle LR kunne det.

 

MEN du kan ikke trekke så mye på ditt førerkort.

Du kan trekke opptil 750 kg etter en bil som veier 3500 kg.

 

Du kan trekke så stor henger du vil så lenge ikke tillatt totalvekt på hengeren overstiger bilens egenvekt (+75 kg)

OG

Når tillatt totalvekt på henger + bil ikke blir over 3500 kg.

 

...og så må du se at bilen din har så stor tillatt vogntogvekt...

 

Ja...jeg skjønner det sånn tålig etter å ha lest et par ganger...men forklarte jeg det noe bedre? Tilhenger er litt vrient, det er sikkert skrevet 14 tråder om dette før.

 

 

EDIT: Forresten...du har ikke kjøpt Defender, du har kjøpt en Serie 3. :) Gratulerer.

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ex-mil kan ihht vognkort trekke 1500 kg (med brems), men jeg har inntrykk av at det er noe variasjoner her, så det kan også være at din har 2t . (Skiltet ved girspaken sier 2t)

 

Ex-mil har totalvekt 3060 kg. Egenvekt (inkl.fører) er 2005 kg.

 

Hvor mye kan en god bilhenger veie? 500-700 kg? Hvor mye veier personbilen?

 

Realitetene er viktigere enn formalia: Hvor mye erfaring har du i å kjøre med henger? En noenlunde dreven, noenlunde forsiktig kar i ex-mil i god stand representerer ikke noen speseielt stor risiko med 2t hengervekt.

 

Mvh Terje K.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realitetene er viktigere enn formalia: Hvor mye erfaring har du i å kjøre med henger? En noenlunde dreven, noenlunde forsiktig kar i ex-mil i god stand representerer ikke noen speseielt stor risiko med 2t hengervekt.

 

Ja det kan du mene.

Straffen for å opponere mot myndighetenes tolking, er nå 8000kr om du blit tatt. ( godt over det dobbelte av hva en utvidelse til BE koster )

Feier du med deg en parkert bil, en fotgjenger eller noe annet, blir det enda mer morro. Siden du i praksis kjører HELT uten forsikring.

 

Jeg tok BE for 2 uker siden. Mindre pes, mindre kostnad og raskere utført enn jeg hadde drømt om.

Anbefales ! :rolleyes:

 

J30S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he har to helt like ex- mil. lr.-ere. den ene kan etter vognkortet dra 1500 kg mens den andre kan dra 1930kg

På merkeplaten inni begge står det max 2 tonn. Morsomt det der, den ene er reg for 9 personer den andre 8.

Den ene skal ha 7,50 x 16 i dekkdim, mens den andre skal ha 8.90 x 16. Om ikke det er nok så har den

ene 2,5 hk mer en den andre.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg i fjor hentet en serie III 88" fra England og skulle ha norske skilt viste jeg work shop manual hvor alle mål mv sto, med 2000 kg som tilhengervekt. Det godtok de, og det ble det. Jeg hadde sett på de dokumentene fra Landrover Danmark eller hva det var som sier nærmest sier alle landrover er godkjent for 3,5 tonn, men der er også skisser av festene det gjelder, og alle de har stag fremover til rammen på et eller annet vis. Mitt hengerfeste er bare en plate boltet i bakre tverrbjelke, så jeg ville ikke utfordre dem til å gå nærmere inn på dette. Tror ikke jeg ville dradd 3,5 tonn med en 88" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min Serie-bil har tillatt 2000kg på henger,varierer visst.For å bytte tråden,er det noen som har fått godkjent å ha Kufanger?Han jeg kjøpte min LR av har inne en Anke hos ST.Vegv. avd Sør om godkjenning på den eksisterende Kufangeren som står på bilen nå.Det er visstnok en 10-årsregel han viser til.Saken er ikke avgjort ennå,gått ca 1-år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...