Gå til innhold

Speil Rrc 2 Dørs


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode ideer på hva for noe speil som kan brukes på en RRC?

Dørene mine er av typen med 2 hull på samme linje under quarterlight vinduet.

Foran det vinduet er det jo og en liten trekant det måtte gå an og få til noe med.

Vil helst ha el speil og gjerne med varme.

 

Er åpen for gode forslag. Inttil videre setter jeg bare på 2 biltema speil for kontroll imorgen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt fineste du kan gjøre er å montere originale speil fra en firedørsbil. Kjøp fra en huggebil fra en annen på forumet, eller nye fra en delepusher på holmen. Det finnes en verson uten motorstyring som er ganske prisgunstig. Hvertfall gjorde det det i gamledager, selv kjøpte jeg et sett ca i 1998 og gjorde denne jobben. Du må selvsagt gå i deg selv å spørre om du kan leve med manuell justering.

 

Speilene monteres foran på dørtoppen, på trekantfeltet som er tettet av en gummikloss. I tillegg må du fabrikere en bakplate helst av 5mm stål eller aluminium. I denne må du bore to hull for gjennomgående bolter, ca 6mm diameter. Speilene har hull med innvendige gjenger som boltene går inn i. Kapp boltene til rett legde. Denne bakplaten blir synlig inne i kupeen og tar seg b est ut som svartlakkert.

 

Utfordringen er selvsagt å få bolthullene riktig boret. Da jeg gjorde jobben fikk jeg tak i en pappmal som jeg tegnet av fra en restureringsmaual for RR. Det forenklet jobben. Selve fasongen på bakplaten kan du skisse opp ved å se innvendig på døren din. Pass på at den går klar av gummipakningen i døren når denne er lukket.

 

Lykke til.

 

Edit: bilder

 

Edit II: Rammen til quarterlight-vinduet kan komme til å forstyrre litt når du skal se i speilet, avhengig av sittestilling og setejustering. For min del stod den litt i veien, men ikke plagsomt. Tatt i betrakting hvor "Clean" denne speilmonteringen er, så er det en god løsning.

 

gallery_3029_158_379157.jpg

 

gallery_3029_158_366200.jpg

Endret av Velar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlige speil fra 4-dørs bil kan brukes, ja :)

Har en mal for "monteringsplate" liggende et sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen gode ideer på hva for noe speil som kan brukes på en RRC?

Dørene mine er av typen med 2 hull på samme linje under quarterlight vinduet.

Foran det vinduet er det jo og en liten trekant det måtte gå an og få til noe med.

Vil helst ha el speil og gjerne med varme.

 

Er åpen for gode forslag. Inttil videre setter jeg bare på 2 biltema speil for kontroll imorgen.

 

Det finnes orginale elektriske speil med varme, men da må du bytte dørerer til nyere 2 dørsmodell( er ikke sikker når det kom, men etter 1985-86 eller senere) har sett det på en 2 dørs RRC i Stavanger.

 

På min 1973 mod RRC 2 dørs er det brukt speil i fra M. Pajero i fra slutten av 1980 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt fineste du kan gjøre er å montere originale speil fra en firedørsbil. Kjøp fra en huggebil fra en annen på forumet, eller nye fra en delepusher på holmen. Det finnes en verson uten motorstyring som er ganske prisgunstig. Hvertfall gjorde det det i gamledager, selv kjøpte jeg et sett ca i 1998 og gjorde denne jobben. Du må selvsagt gå i deg selv å spørre om du kan leve med manuell justering.

 

Speilene monteres foran på dørtoppen, på trekantfeltet som er tettet av en gummikloss. I tillegg må du fabrikere en bakplate helst av 5mm stål eller aluminium. I denne må du bore to hull for gjennomgående bolter, ca 6mm diameter. Speilene har hull med innvendige gjenger som boltene går inn i. Kapp boltene til rett legde. Denne bakplaten blir synlig inne i kupeen og tar seg b est ut som svartlakkert.

 

Utfordringen er selvsagt å få bolthullene riktig boret. Da jeg gjorde jobben fikk jeg tak i en pappmal som jeg tegnet av fra en restureringsmaual for RR. Det forenklet jobben. Selve fasongen på bakplaten kan du skisse opp ved å se innvendig på døren din. Pass på at den går klar av gummipakningen i døren når denne er lukket.

 

Lykke til.

 

Edit: bilder

 

Edit II: Rammen til quarterlight-vinduet kan komme til å forstyrre litt når du skal se i speilet, avhengig av sittestilling og setejustering. For min del stod den litt i veien, men ikke plagsomt. Tatt i betrakting hvor "Clean" denne speilmonteringen er, så er det en god løsning.

 

gallery_3029_158_379157.jpg

 

gallery_3029_158_366200.jpg

 

Tenkte jeg skulle foreslå akkurat det samme, fordi dette er gjort sånn på min bil. :)

 

Du kom meg i forkjøpet, og atpå til bruker du MIN bil som eksempel! :o

Da vet jeg i hvertfall hvem som har bygget om min. :)

 

Artig at vi snakker om samme bilen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle foreslå akkurat det samme, fordi dette er gjort sånn på min bil. :)

 

Du kom meg i forkjøpet, og atpå til bruker du MIN bil som eksempel! :o

Da vet jeg i hvertfall hvem som har bygget om min. :)

 

Artig at vi snakker om samme bilen!

 

Er det du som nå eier den grønne bilen på bildet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlige speil fra 4-dørs bil kan brukes, ja :)

Har en mal for "monteringsplate" liggende et sted ;)

 

Har planer om å gå for 4 dørs speil selv. Du kunne vell ikke lagt ut den malen din så vi kunne fått sett på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men da vil vi se et oppdatert bilde (kanskje i en egen tråd? :rolleyes:B) )

 

Nei, du vil ikke ha bilde av den slik den ser ut nå :(

Den består av ei grei ramme med bra motor og girkasse, med et rusta, bulka og møkkete karosseri med fillete interiør oppå. :huh:

For øyeblikket mangler den hjul også. Står på bukker foran og to forskjellige reservehjul bak.

Det spiller forsåvidt ingen rolle, for sist jeg prøvde så starta den ikke heller... :(

 

MEN, planen er klar, og jeg er igang med å samle deler til full restaurering.

Da kommer det nok både egen tråd og bilder. :)

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeget kjekt å høre at denne bilen blir tatt vare på. Gaammelbilen min. Da jeg hadde bygd sammen og kjørt inn den motoren gikk den Utrolig godt, bedre enn 3.9 literen jeg har i dag. En skikkelig Hot Rod. LT77 kassa fikk jeg satt inn hos Mercia 4x4 i 1997.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi får se noen nærbilder av installasjonen? Inkludert mine eminente "Made in Brazil" bakplater? Jeg jobbet på en båt stasjonert i Brasil i de dager, og tok malen med nedover, ettersom vi hadde en velutstyrt smie ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men den ser nok ikke helt sånn ut nå..

 

Fint at bilen blir tatt vare på. Vi har minner med den, skjønner du. Bilen har vært helt inne på Nordkapplatået, helt nede ved globen, dit ingen vanligvis får lov til å kjøre.

Og den gikk bra, totaloverhalt og frisk EFi sammen med manuell kasse gjorde det til en morsom bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den gikk bra, totaloverhalt og frisk EFi sammen med manuell kasse gjorde det til en morsom bil.

 

Det gjør den fortsatt. Ikke bare går den bra, men den går også særdeles pent. B)

Har beundret motorlyden hver gang jeg har sett / hørt bilen på treff, og faktisk var motoren mye av grunnen til at jeg handlet. blush

 

Bilen skal bli tatt vare på, og egen tråd kommer nok etter hvert.

Artig at det dukker fram foto og minner fra fortiden! Jeg har faktisk samlet endel bilder og historie på bilen allerede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at det dukker fram foto og minner fra fortiden! Jeg har faktisk samlet endel bilder og historie på bilen allerede. :)

 

Jeg kan supplere i rikt monn. Mesteparten er på dias, men du kan låne dem og få scannet. Si fra hvis du er in3sert. Bilen var i mitt eie perioden 1995-2003.

 

Den gangen på Nordkapp-platået hadde den selskap av tre Freelandere, prototyper som i dag står på museum. Trolig de første som satte sine hjul på Norsk grunn i forbindelse med Land Rover fabrikkens PR stunt kalt "The fifty/fifty challenge". De kjørte gjennom 50 land på 50 dager i forbindelse med Freelanders lansering. Årstall 1998?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig de første som satte sine hjul på Norsk grunn i forbindelse med Land Rover fabrikkens PR stunt kalt "The fifty/fifty challenge". De kjørte gjennom 50 land på 50 dager i forbindelse med Freelanders lansering. Årstall 1998?

 

.........og rett etterpå røyk den første motoren :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opps! Her tror jeg vi trenger å servere Herr Guttormsen et Unnskyld. Vi har sporet helt av fra emmet, som skal være speil. Bare et bevis på at Runar trenger å starte en tråd om bilen sin snarest! ;) Som sagt, så har jeg litt å bidra med der hvis jeg får lov. Men aldri så galt at det er godt for noe, ettersom trådens eier virker overbevist nok til å gå på firedørsspeil med full motorstyring.

 

Vi mangler bare at noen poster en 1:1 tegning av malen til bakplaten. Min ligger desverre nedpakket, så her kommer jeg til kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan supplere i rikt monn. Mesteparten er på dias, men du kan låne dem og få scannet. Si fra hvis du er in3sert. Bilen var i mitt eie perioden 1995-2003.

 

Den gangen på Nordkapp-platået hadde den selskap av tre Freelandere, prototyper som i dag står på museum. Trolig de første som satte sine hjul på Norsk grunn i forbindelse med Land Rover fabrikkens PR stunt kalt "The fifty/fifty challenge". De kjørte gjennom 50 land på 50 dager i forbindelse med Freelanders lansering. Årstall 1998?

 

For å pirke litt, det var fire Freelandere, hvorav to nå står på museum. (Jeg kjørte en av dem fra Kauto til Alta, Velar kjørte en annen fra Alta til Nordkapp)

Det var også en 110" Defender med. Det var følgebilen full av reservedeler. Meget spesiellt utrustet bil med militær bakaksel osv. Denne bilen ble kalt "Goldie" (den var gullfarget) og er skrevet om i mange LR-Magasiner senere. Jeg tror den også står på museum idag.

 

The 50/Fifty challenge var en PR-stunt for å promotere Freelander. Jeg tror faktisk de klarte å komme seg gjennom 53 land på 50 dager. "Lynet" var altså med på the 50/Fifty challenge fra Kautokeino til Nordkapp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...