Gå til innhold

AC åpen bok, kommer og går P38


jope

Anbefalte innlegg

hei

 

På min P38 så kommer AC info lampen litt av og på som den selv vil. Idag når det var -10 grader så lyste den når jeg startet. Igår når det var -4 så lyste den ikke.

 

Stopper jeg og starter så blir den borte. Stopper jeg og starter igjen kan det være at den kommer på igjen :o

 

bilen har fått skiftet ac condenser og fått fikset ac lekkasje. Testet etterpå for lekkasje med sporing, men da var det tett ifølge verkstedet. På verkstedet som sjekket om det lå noen feilmeldinger på AC sist uke så fikk jeg beskjed om at det ikke var lagret noen feilkoder.

 

Noen som har noen tips

 

mvh

Jøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Jørn. HVAC kjører feilsjekk ved hver oppstart og er tilfeldigvis alt i orden forsvinner boka. Men om du tvangskjører på maks eller min. temp. kommer boksymbolet kanskje tilbake.

 

Se på hovedsiden for reparasjon av spjeldmotoren. På Rangerovers.net finner du også et tips om hvordan spjeld som går tregt kan "fikses".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å diagnostiser hva systemet ikke gir deg når boka kommer på. Når feilmeldingen lyser, så slå av autoen (AC -off) og gå igjennom alle muligheter: Varme opp, varme ned, rett frem, kaldt og varmt, og ikke minst forskjell på effekten på høyre og venstr side. Har inntrykk av at det er servo'n som styrer temp'en mellom høyre og venstre side som først tar kvelden, men det er vel spekulasjon. Om verkstedet ar testet AC-tettheten, så er det sansynligvis en av servoene som er slitne.

 

Du har hele den "manuelle testen" her:

Manuell test

 

og mye bra info her:

Rangerovers

 

Flere av oss her inne har har gjort masse arbeid på disse systemene. Klundrete, men ikke så avansert. Og nye spjeldmotorer er antagelig ikke nødvendig - mulig å fikse litt på de gamle. Så søk/bruk forumet om du klarer å lokalisere feilen. Verkstedene tar seg grådig godt betalt for disse jobbene fordi de tar lang tid...ikke fordi de er spesielt kompliserte...

 

Espen

96 mod RR, 4,6 HSE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker så mye, er helt glimrende forum dere har her.

 

jeg skal gjøre de testene når jeg skal ut å kjøre en tur etterpå.

 

takk for raske og kjempegode innlegg til en ny rr eier :)

 

mvh

Jøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Jørn. HVAC kjører feilsjekk ved hver oppstart og er tilfeldigvis alt i orden forsvinner boka. Men om du tvangskjører på maks eller min. temp. kommer boksymbolet kanskje tilbake.

 

Se på hovedsiden for reparasjon av spjeldmotoren. På Rangerovers.net finner du også et tips om hvordan spjeld som går tregt kan "fikses".

Helt riktig - har det samme. Med kald bil (minst -5) kommer boka etter at spjeldene har kjørt start-up sjekken sin og den vil bare blåse oppover. Hører det knirker i spjeldene. Jeg lar bilen blåse litt varmt en stund; skrur av motoren og starter på nytt. Da har det blitt såpass varmt at spjeldet klarer testen og den blåser normalt. Tenkt å gjennomføre den "splittskrue-operasjonen" fra Rangerover.net for å gi spjeldet litt mere plass. Sikker på at det kommer til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rangerovers.net/repairdetails/blendmotor.html

Dette er en side med mye nyttig, men ikke den jeg egentlig tenkte på. Leter fortsatt............ :(

 

http://www.rangie.com/articles_model.php?id=72&modelId=2

............og dette er heller ikke den jeg lette etter, men.....

Endret av GeBe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So that other may find it a lot quicker...

 

allyv8 wrote:

There is no need to cut or drill anything to change blend motors,your distribution motor was probably OK too.What is wrong is that the flap is a tight fit in the box and the motor is not strong enough to turn it.If you take out the centreswitch pack/radio etc to expose the heater box you will see it has an overlapping vertical seam.Slacken the two bolts on the steel support plate,then cut away a small bit of the joint.There is also a spring clip to flick off and bin too.Screw a large self tapping screw into the joint - this will force the two halves of the box apart slightly.Tighten the two bolts back up and try it.You should be able to see the large plastic gear move fully one way then the otherwhen you switch the ignition on.Lots of blend motors get replaced for this and it just wont work.You could replace the heater box,but a self tapper is alot cheaper and quicker.

 

 

Another item to try is a tiny hole and spray a bit of white lithium grease on the flap swipe area. Run each of the manual settings to distribute.

_________________

 

Dette er sakset fra forumet på RangeRovers.net. Det er flere og mere omstendelige innlegg om det samme med bilder og det hele. Faller imidlertid litt ut når det er 14 bilder med demontering av dash osv.. Det orker jeg ikke. Bore hull i heater box og spraye inn WD40 høres morsomt ut......særlig kona som klaget over merkelig lukt i et par dager. Men som de sier i reklamen....det enkleste er ofte det beste B)

 

Her er linken til den omstendelige, for den inneholder et par bilder av "det enkle" midt i serien.

 

http://www.rangerovers.net/forum/viewtopic...&highlight=

Endret av GeBe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme symptomer som min, det var blend motorene. Det er som oftest børstene som er runde, du fixer de uten å kjøpe nye på ca. 2-3 timer, se her. Ta begge motorene samtidig, de jobber omtrent likt og ryker omtrent samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Tenkt å gjennomføre den "splittskrue-operasjonen" fra Rangerover.net for å gi spjeldet litt mere plass. Sikker på at det kommer til å hjelpe.

 

har du testet den splitt skrue saken enda, eller har du fikset problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd ennå. Det har jo blitt mildere i været og da forsvinner "boka" mi blush. Skal prøve det senere når jeg likevel skal inn å ordne noen andre ting. som de sier i Rema: "Det enkleste er ofte det beste". Mange Rema-tips her på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem på min.

AC boka kom og gikk som den ville og det var ikke logget noen feil.

Hvis jeg kjørte 30 min. så kom den plutselig.

Stoppet jeg bilen og startet igjen var den borte.

 

Jeg kjørte bilen rundt til den kom igjen og dro til verksted, lot bilen stå å gå til de fikk koblet seg innpå.

Da fant de en feil:

 

Heater core temp sensor på kjølevannet inni dashen.

 

Fikk byttet den og siden var alt i orden på min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på, samme problem her, hos meg er dette også temperaturavhengig. Rundt 0 grader eller varmere går det bra, er det kaldt ute (minusgrader) må bilen varmes opp først. Jeg kan deretter skru av tenningen, starte på nytt og alt er bare velstand. Har sjekket venstre blendmotor ved å fjerne luftfilter og se på "flapsen" fra motorrommet og det går opp og igjen som det skal, men det spørs om den mangler en millimeter eller to når det er kaldt og den kanskje går litt tregere....

 

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du hadde også byttet blendmoterer Christian, slik at det ikke er de på din bil?

 

Jeg byttet de 3 motorene i dashbordet/midtkonsollen, du har også en på venstre siden og en på høyre siden inn mot motorrommet. Som nevnt må luftfilter/friskluftfilter(?) fjernes fra motorrommet for å se "flapsene" inn mot kupeen.

 

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
har du testet den splitt skrue saken enda, eller har du fikset problemet?

Fant nå den engelske tråden (via noe Tore skrev) som jeg visste jeg hadde sett før. Jeg har ikke gått inn ennå, men gjør jeg det så er dette en fin guide.

 

http://www.rangerovers.net/forum/viewtopic.php?t=21865

Endret av GeBe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...