Gå til innhold

Hevesett.


nansen

Anbefalte innlegg

Med castor korreksjon på radiusarmene vil fremre ledd på mellomakselen få en mer ugunstig vinkel mens en korreksjon på swivels ikke gir noen endring på mellomakselen. Om det har noen betydning og hvor mye kommer helt an på hvor mye en hever og hvor mye en korrigerer. Rent prinsippielt er korreksjon på Swivel det ideelle.

 

 

Ved heving kommer foraksel lengre ned, så forskjell får du uansett, vinkelen på mellomaksel vil endre seg til det verre uansett løsning.

Problemet kommer ikke nede på akslingen , men i krysset oppe, på alle de jeg har sett i allefall.

Har ikke sett løsningen med andre swivels brukt her på berget. Omtalen og erfaringene i england er blandet, men de aller fleste bruker korrigerte armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

OK. Siden problemet ligger et annet sted enn hva jeg trodde må forklaringen min utdypes litt...

Hevingen i seg selv gir større vinkel bare på leddet oppe og gir så godt som ingen endring nede ved diffen. Casor korreksjon på radiusarmene gir værre vinkel nede, gjør liten endring oppe, men det blir værre der også. Castor korreksjon på Swivel gjør at vinkelen nede blir uendret i forhold til ingen korreksjon, men bedrer altså ikke vinkelen oppe noe nevneverdig.

Vil da fremdeles påstå at korreksjon ved swivel er det ideelle, men det løser altså ikke noe mellomakselproblem siden nedre ledd ser ut til å tåle castor korreksjon på radiusarmene. Det er altså selve heveingen som er problemet.

:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min erfaring også. Så hvorfor korrigere på swivel når dette blir dyrere og mer komplisert i tillegg?

De fleste med 2" heving vil få problemer med vibrasjoner selvom de ikke korrigerer for caster.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinkelen mellom utgående flens på diff skal være mest mulig lik vinkel på flens fra transfer, hvis du hever bilen 2" vil vinkelen endres 3-4 grader.

Med korrigerte armer vil vinkler bli riktigere, dog vil vinkel på mellomaksling bli brattere (Dette vil den være uansett løsning)

Så min påstand er at vinklene blir riktigere med korrigerte armer B)

 

 

Klarer du å overbevise meg om at jeg tar feil Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discoen din har dobbelt kryss oppe som standard og rrc har andre vinkler og toleranser som standard.

Hvilken defender har du hevet 2" og ikke hatt problemer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var jo eit poeng...det er RRC, men eg innbiller meg (gjorde iallfall) at det ikkje er store skildnaden på vinkelen på framre mellomaksel mellom Def og RRC. Det er det vel, forstår eg no...?

 

Imidlertid har eg høyrt klagesong om at det skulle bli trøbbel på RRC og.

Eg har nettopp skifta eit kryss på framre mellomaksel og vart bortimot sjokkert over kor lite spelerom eit slikt ledd har. Det er jo nesten ikkje noko vinkel på det. Det kan tyde på at det ikkje er konstruert for å gå med noko særleg vinkel.

 

Men, som sagt, ingen dårlege vibbar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke der problemet ligger? At det er samme fjær som blir levert både til Disco og Defender?

 

Jeg skal prøve din bil, er ikke sikker på om det er fjærene som er problemet på din, det kan være at vinklene er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hevet min OneTen 2".Er vel noe tregere på selvoppretting man har ingen risting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hvilke oppskrift skal brukes på en defender 90 2001 som vil opp 2" ? utenom fjær og dempere

 

 

Hvis du vil ha selvoppretting må du ha korrigerte armer, du vil også få vibrasjon i mellomaksling, så du må nok til med en dobbeltkrysset aksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv fjær og dempere og bremseslanger først.

Alt annet kan komme etterpå hvis det er behov.

 

Hvor mange td5 defendere har du hevet, qcnr?

 

Jeg har hevet ganske mange B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv fjær og dempere og bremseslanger først.

Alt annet kan komme etterpå hvis det er behov.

Enig der, et CV ledd tåler større vinkel en den normale vinkelen på en defender. Vist det vibrerer i starten så vil det gå over med en stund, eller så bytter en kryssene!

 

VIST det viser seg at en trenger eller vil ha mer så kan en det, der etter!

 

Hva en bør og synst en skal ha er noe helt annen en hva en MÅ ha!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, et CV ledd tåler større vinkel en den normale vinkelen på en defender. Vist det vibrerer i starten så vil det gå over med en stund, eller så bytter en kryssene!

 

VIST det viser seg at en trenger eller vil ha mer så kan en det, der etter!

 

Hva en bør og synst en skal ha er noe helt annen en hva en MÅ ha!

 

 

Hvis dere ikke skjønner at det er farlig å kjøre uten selvoppretting bør dere avstå fra å svare.

Standard defender mellomaksel har kryss, de slutter ikke å vibrere etter en stund, når de slutter å vibrere ryker de, og rydder ganske bra opp under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke skjønner at det er farlig å kjøre uten selvoppretting bør dere avstå fra å svare.

Standard defender mellomaksel har kryss, de slutter ikke å vibrere etter en stund, når de slutter å vibrere ryker de, og rydder ganske bra opp under bilen.

 

 

Med selvoppretting menes :unsure: ?

 

Har opplevd mellomaksel havari i god fart knust girkasse bulkete gulv osv det var bare en volvo kan tenke hvordan det blir på en defender :o

 

Men kan jeg bytte til nye kryss i stede for og kjøpe ny aksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du svinger og slipper rattet skal hjulene selv rette seg opp til rett frem.

 

Nei, det hjelper ikke å skifte kryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...