hugin Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Med castor korreksjon på radiusarmene vil fremre ledd på mellomakselen få en mer ugunstig vinkel mens en korreksjon på swivels ikke gir noen endring på mellomakselen. Om det har noen betydning og hvor mye kommer helt an på hvor mye en hever og hvor mye en korrigerer. Rent prinsippielt er korreksjon på Swivel det ideelle. Ved heving kommer foraksel lengre ned, så forskjell får du uansett, vinkelen på mellomaksel vil endre seg til det verre uansett løsning. Problemet kommer ikke nede på akslingen , men i krysset oppe, på alle de jeg har sett i allefall. Har ikke sett løsningen med andre swivels brukt her på berget. Omtalen og erfaringene i england er blandet, men de aller fleste bruker korrigerte armer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 OK. Siden problemet ligger et annet sted enn hva jeg trodde må forklaringen min utdypes litt... Hevingen i seg selv gir større vinkel bare på leddet oppe og gir så godt som ingen endring nede ved diffen. Casor korreksjon på radiusarmene gir værre vinkel nede, gjør liten endring oppe, men det blir værre der også. Castor korreksjon på Swivel gjør at vinkelen nede blir uendret i forhold til ingen korreksjon, men bedrer altså ikke vinkelen oppe noe nevneverdig. Vil da fremdeles påstå at korreksjon ved swivel er det ideelle, men det løser altså ikke noe mellomakselproblem siden nedre ledd ser ut til å tåle castor korreksjon på radiusarmene. Det er altså selve heveingen som er problemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det er min erfaring også. Så hvorfor korrigere på swivel når dette blir dyrere og mer komplisert i tillegg? De fleste med 2" heving vil få problemer med vibrasjoner selvom de ikke korrigerer for caster. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Vinkelen mellom utgående flens på diff skal være mest mulig lik vinkel på flens fra transfer, hvis du hever bilen 2" vil vinkelen endres 3-4 grader. Med korrigerte armer vil vinkler bli riktigere, dog vil vinkel på mellomaksling bli brattere (Dette vil den være uansett løsning) Så min påstand er at vinklene blir riktigere med korrigerte armer Klarer du å overbevise meg om at jeg tar feil Tore? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Har +2" og ingen vibrasjonar. Det går fint. Har ingen korreksjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Discoen din har dobbelt kryss oppe som standard og rrc har andre vinkler og toleranser som standard. Hvilken defender har du hevet 2" og ikke hatt problemer med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Nei, det var jo eit poeng...det er RRC, men eg innbiller meg (gjorde iallfall) at det ikkje er store skildnaden på vinkelen på framre mellomaksel mellom Def og RRC. Det er det vel, forstår eg no...? Imidlertid har eg høyrt klagesong om at det skulle bli trøbbel på RRC og. Eg har nettopp skifta eit kryss på framre mellomaksel og vart bortimot sjokkert over kor lite spelerom eit slikt ledd har. Det er jo nesten ikkje noko vinkel på det. Det kan tyde på at det ikkje er konstruert for å gå med noko særleg vinkel. Men, som sagt, ingen dårlege vibbar her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 På rrc er vinkelen på utgående flens satt mer oppover enn på defender 7 grader forskjell ca. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Av de som har montert på defendere har jeg ikke hørt noe annet enn positive ting. De som har syntes de er for harde er de med disco. Dette er jo ikke samme fjær. Er det ikke der problemet ligger? At det er samme fjær som blir levert både til Disco og Defender? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Er det ikke der problemet ligger? At det er samme fjær som blir levert både til Disco og Defender? Er ikke disco II tyngre foran enn defender? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Er det ikke der problemet ligger? At det er samme fjær som blir levert både til Disco og Defender? Jeg skal prøve din bil, er ikke sikker på om det er fjærene som er problemet på din, det kan være at vinklene er feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Jeg skal prøve din bil Over mitt lik! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond C Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 A kjøre over lik ??? Finnes da mindre groteske måter å teste fjærene på........ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Over mitt lik! Hvis det må til, så fixer vi nok det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glenn Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Har hevet min OneTen 2".Er vel noe tregere på selvoppretting man har ingen risting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ove.e Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 ja hvilke oppskrift skal brukes på en defender 90 2001 som vil opp 2" ? utenom fjær og dempere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Prøv fjær og dempere og bremseslanger først. Alt annet kan komme etterpå hvis det er behov. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 ja hvilke oppskrift skal brukes på en defender 90 2001 som vil opp 2" ? utenom fjær og dempere Hvis du vil ha selvoppretting må du ha korrigerte armer, du vil også få vibrasjon i mellomaksling, så du må nok til med en dobbeltkrysset aksling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 ja hvilke oppskrift skal brukes på en defender 90 2001 som vil opp 2" ? utenom fjær og dempere Pøkker Slipper vibber da, men er litt mer jobb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Prøv fjær og dempere og bremseslanger først. Alt annet kan komme etterpå hvis det er behov. Hvor mange td5 defendere har du hevet, qcnr? Jeg har hevet ganske mange Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Prøv fjær og dempere og bremseslanger først. Alt annet kan komme etterpå hvis det er behov. Enig der, et CV ledd tåler større vinkel en den normale vinkelen på en defender. Vist det vibrerer i starten så vil det gå over med en stund, eller så bytter en kryssene! VIST det viser seg at en trenger eller vil ha mer så kan en det, der etter! Hva en bør og synst en skal ha er noe helt annen en hva en MÅ ha! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Enig der, et CV ledd tåler større vinkel en den normale vinkelen på en defender. Vist det vibrerer i starten så vil det gå over med en stund, eller så bytter en kryssene! VIST det viser seg at en trenger eller vil ha mer så kan en det, der etter! Hva en bør og synst en skal ha er noe helt annen en hva en MÅ ha! Hvis dere ikke skjønner at det er farlig å kjøre uten selvoppretting bør dere avstå fra å svare. Standard defender mellomaksel har kryss, de slutter ikke å vibrere etter en stund, når de slutter å vibrere ryker de, og rydder ganske bra opp under bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim A Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hvis dere ikke skjønner at det er farlig å kjøre uten selvoppretting bør dere avstå fra å svare. Standard defender mellomaksel har kryss, de slutter ikke å vibrere etter en stund, når de slutter å vibrere ryker de, og rydder ganske bra opp under bilen. Med selvoppretting menes ? Har opplevd mellomaksel havari i god fart knust girkasse bulkete gulv osv det var bare en volvo kan tenke hvordan det blir på en defender Men kan jeg bytte til nye kryss i stede for og kjøpe ny aksel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hvis du svinger og slipper rattet skal hjulene selv rette seg opp til rett frem. Nei, det hjelper ikke å skifte kryss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.