Gå til innhold

Hva gjøres på 60000 km service?


Rune Kleven

Anbefalte innlegg

Skal registerreim og aggregatreimer bytttes på 60 000 km service?

Aggregatreimene er tydelig for gamle, og må byttes prompte. De er blanke på overflaten, og skikkelig sprukne på drivsiden.

Syns merkeverkstedet har gjort en dårlig jobb der. Tror jeg tar kontakt med de til uka og lurer på om de virkelig står inne for underskrifta og stempelet i serviceheftet.

 

Sikkert annet de ikke har gjort heller. Så vidt jeg har forstått skal alt i bilen fungere etter en service. Og for å kort oppsummere det jeg må gjøre:

-Bytte skiver og klosser foran (sjekke tromler og band bak for sikkerhets skyld)

-Skifte viskermotor foran

-Reparere kupebelysningsbrytere (virker av og til (mest ikke) nå)

-Bytte aggregatreimer (regreim må kanskje tas for sikkerhets skyld hvis den skal byttes på 60')

 

Jeg tror ikke at alt dette kan oppstå på 600 mil. Og reimene er i hvert fall for gamle.

 

Vannlekkasjer må jeg vel bare regne med. Det er jo tross alt Land Rover for svingende! :D

 

Selger har fulgt service, og regnet med at alt var i orden, bortsett fra viskerne. Jeg sjekka desverre også serviceheftet nøye i stedet for bilen. Men prisen var det ikke noe å si på. Så det dreier seg om prinsippet: -Hva skriver egentlig verkstedet under på?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved service skal det leveresut et skjema som sier hva som er gjordt på servicen.

Og annmerkninger mekaniker har gjordt.

Agregat reimer byttes på 120.00 km eller ved behov.

Register rem på 80.000(L-serie diesel) og 120.000 (K-serie bensin).

 

Du kan jo be om å få kopi av skjemaet.

Regner med at service ble gjordt før du fikk bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal følge med et "service skjma" hvor det som inngår i den aktuelle servicen står listet opp, som regel mest kontrollpunkt men det som skal skiftes på den aktuelle servicen står der også.

 

Bremser skal kontrolleres, det samme med agregatreimer, viskerfunksjon, lys etc. Dersom det avdekkes feil/mangler skal dette føres opp med anbefaling om utbedring (vanlig å ringe kunde og informere).

 

Hva som blir reparet/utbedret er kundens/bil eiers valg (det er jo han som må betale gildet :angry: )

 

Regreim på 1.8 bensin er 6 år 120 000km

 

Mener jeg å huske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke med noe serviceskjema, men bilen ble eu-kontrollert samtidig, og det er ingen anmerkninger på noe punkt, heller ikke på bremser. Forøvrig har bilen foreløpig gode bremser, så det er ingen bråhast. Rune viser for tiden en bemerkelsesverdig interesse for min bil; det har han aldri gjort før, verken da jeg hadde Opel eller Ford. Hva kan det komme av? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune viser for tiden en bemerkelsesverdig interesse for min bil; det har han aldri gjort før, verken da jeg hadde Opel eller Ford. Hva kan det komme av? ;)

kone med opel eller ford er som kone med forsvarets lange underbukser, kone med LR derimot er som kone med neglisjè :) . forklart omtrent som en bibelsk lignelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 000 km service....

 

Bilen skla gåest over, kontroll av forstilling/slakke

 

Kontroll av bakstilling/slakke

 

Skifte bremseveske

 

Skifte kjøleveske

 

Kontroll av bremsebelegg/bevegelse, inspeksjon av bremsebånd via inspeksjonsluke

 

Konroll av luysfunksjoner

 

Kontroll av drivreimer

 

Skifte motorolje og filter.

 

Kontroll av utvendig tetthet på motor og gir, samt bakaksel

 

Kontroll av signalhorn.

 

Kontroll av dører og låser.

 

Smøre dørlåser og pakninger

 

Sibebytte bakhjul (ikke vist de er retningsbestemt dekk)

 

Kontroll av mønsterdybde og dekktrykk (1.8 bar på Freelander)

 

Kontroll av bilbelter

 

Kontroll av veskenivå i motorrom

 

Kontroll av lekasje på støtdempere

 

Kontroll av viskersystem, viskerblad, samt etterfylle spylerveske.

 

Og til slutt skrive i servicehefte!

 

 

 

(kan ha glemt noe småting her men det viktigste skal vær med)

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune viser for tiden en bemerkelsesverdig interesse for min bil; det har han aldri gjort før, verken da jeg hadde Opel eller Ford. Hva kan det komme av? ;)

 

Bilen skal vare i hvert fall 50 år til, og da må alt være i orden. Kan ikke la det forfalle fra dag 1. Her skal vi opp på nivå "Alt i orden". :)

60 000 km service....

......

(kan ha glemt noe småting her men det viktigste skal vær med)

Takk for den lista! Jeg har bestilt Haynes-manualen, men det var greit å få det inn. Drivreimer og bremsebelegg/skiver er det jeg lurer på hvorfor ikke er ordnet/anmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service er noe verkstedene tjener penger på, rask og enkel jobb, mange verksteder utfører ca halvparten av det som er på skjema, alt etter hvor mye tid de har. Kommer helt an på mekanikeren som utfører det. Har sett mange skjemaer fra disco og defendere hvor det står at ic er flushed, men ved inspeksjon har det aldri vært gjort :o

 

Tar du service selv vet du iallefall hva som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du tar service selv får du ikke verksted-stempel i serviceheftet, og det er det mange bruktbilkjøpere som ser etter. Men jeg kan jo kanskje låne det stempelet der det står "soknepresten i Modum". Da kan en vel iallefall si at "all services" er fulgt? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stempel fra verksted er ikke noe garanti, jeg har vært borti bruktselgere med tre-fire stempler på bakrommet ;)

 

Sognepreststempel hadde ofte vært mer verd B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kontroller da vel! lag noen små feil på bilen (nei ikke ta ut motoren :rolleyes: )

men løsne en ledning på en park lys pære,er det litt under nivå på kjølevann,sett ett lite tusj merke på div filter dette er lette måter for

oss og kontrolere at verkstede gjør jobben sin :lol:

Trenger ikke og ta lang tid eller

Endret av Kim A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktober/november 2006 var min RR 4,6HSE klar for 120.000 km sevice, dette er "the big one", hovedservice.

Hadde pr. e-post avklart at agregatreim ikke skulle byttes denne gangen da den ble byttet sammen med vannpumpe (på samme verksted) 5000 km tidligere. Fikk og avklart at alle filtere skulle skiftes, tilogmed inntaksfilter på luftkompressor.

 

At dette er en stor og langvarig service gjorde de uttrykkelig beskjed om, 1 hel dag + mulig natten over for å bli ferdige. Snodig da AutoData CD2 gir 5,5 timer for denne jobben inkludert skifte av reim <_< som er beregnet til 1,5-2 timer alene.

Vel, bilen ble levert grytidlig på morgenen, hverken bilen eller meg er morgenfugler så det var ingen god morgen :lol: :lol:

Kl. 15 ringer de og gir beskjed om at bilen er ferdig og kan hentes :)

De hadde ikke fått ferdig regningen, men insisterte på å sende faktura. Nei, sier jeg, kommer innom i morgen tidlig og drar kortet.

OK, får nøkkel og service skjema utlevert.

Hadde jo selvfølgelig gått igjennom visse punkter hjemme før levering.....

Det første jeg legger merke til på skjemaet er at ALLE punktene er krysset av, også de som ikke er relevante for bilen/motoren.

Ny stor runde i garasjen for å sjekke.

 

Stiller opp på verkstedet neste morgen og treffer en kundemottager som bare klør i fingrene etter å få 15 laken inn på kontoen....

Men først har jeg noen spørsmål:

- Er det byttet dieselfilter?

' KM kikker på fakturaen "nei, men det er sikkert funnet bra nok til neste sjekk."

- Er det flushet dieselfilter?

' Ja, det er vanlig prosedyre

- Er det flushet diesel intercooler?

- Ja, det er vanlig prosedyre.

- Merkelig! For enten har dere gjort en stor feil her, eller så har jeg fyllt feil drivstoff på bilen i snart 2 år!!?

Det er fortsatt hakk i bordplata etter haken hans :)

- Er det....?

AVbrutt øyeblikkelig.

' Dette må jeg snakke med mekanikeren om

- Jeg blir med!!

' EHH, ja vel da

Mekanikeren hevdet at han alltid fyllte ut alle punktene, "det er enklest slik"..

' Dette papiret er ikke verdt dopapir engang, og gir ikke kunden tillit til oss...

- Til mekanikeren " Dreneringspluggen på trykkluft tanken er ikke byttet, men krysset av for utført?"

< EHhh, vi hadde ikke ny plugg, så jeg ville ikke åpne den før det var ordnet..

- Greit det, men da må du informere meg om det slik at vi får ordnet i etterkant.

< Men, du, agregatreima di har jeg ikke gjort noe med for den så så bra ut.

- Ja, takka Fa.. for det, for den skulle ikke byttes!

' Men du har ført den opp på fakturaen!!!!

-

'

-

'

 

Enden på visa var at jeg etter 3 uker og 3 purringer på verkstedet fikk ordnet med en "uhildet" sjekk av bilen utført av Verksmester og Teamlead LR, bevitnet av meg og de jeg ville ha med.

2,5 time brukte de og sjekket ut og korrigerte mangler og feil jeg hadde påpekt.

Teamlead LR sier med ett "Cruise kontrollen din virker ikke!"

"Nei, men det har jeg tillagt Lucas :) "

"Neida, se her: Denne lille gummi slangen inn på vakuumklokka er plukk råtten. Krysset av funnet i orden!"

Kjapp fiks og der var CK operativ igjen :)

Men tikkingen på varm motor fant de ikke ut av og det var heller ikke kommentert....

(Senere så fant de ut hva det skyldtes....

Nå står bilen med ny motor etter havari, men skal inn igjen, på garanti, for samme tikkingen :angry: )

 

Slapp unna med å betale for delene til servicen.

Verksmester bukket og takket for samarbeidet og lovet dypt og høytidlig at dette skulle bli hett tema på neste kvalitets sikringsmøte for verkstedgutta.

Om det skjedde vet jeg ikke, men har ikke sett aktuelle mekaniker siden....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende Eirrik.

Det å bruke litt tid til å ta tak i sånt og få verkstedene til å skjerpe seg er imponerende.

 

Vi blir ikke bedre enn det kundene gir tilbakemelding om.

 

Jeg sjekket av og til opp biler for misfornøyde kunder

(jobbet på uavhengige verksteder i maange år)

og fant svært variierende kvalitet på utført arbeid.

 

Må sitere en gammel kunde med ny bil og rep./servicert hos forhandler pga garanti:

Nærmere svindel er det vel ikke mulig å komme uten å bli straffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Rune, er du heldig så er det skiftet motorsmøreolje og motorsmøreoljefilter på den før du fikk den. :) Stempelet er der ja, den går jo kanskje til neste service ;)

 

Du Ragnar, hvorfor er det han som evt. er heldig og ikke jeg? Det er min bil, og jeg må betale regningene når noe går istykker! Og han har slett ikke fått den; jeg ga han klær til bursdagen, ikke bil. (Han har forøvrig oppdaget Mondeoens fortreffeligheter og kjører den hver dag nå!) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du tar service selv får du ikke verksted-stempel i serviceheftet, og det er det mange bruktbilkjøpere som ser etter. Men jeg kan jo kanskje låne det stempelet der det står "soknepresten i Modum". Da kan en vel iallefall si at "all services" er fulgt? :rolleyes:

 

Jeg tar heller et sokneprest-stempel i mitt service-hefte enn et Bilbutikk1-stempel iallfall.

 

Han har forøvrig oppdaget Mondeoens fortreffeligheter og kjører den hver dag nå!

Stakkars mann. Skli rundt i et såpestykke.....Så trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...