Gå til innhold

LED 12V - 24V Går det om en annen?


Truls E. Aastvedt

Anbefalte innlegg

Har et problem, bestilte LED markeringslys som jeg skal ha på tilhengeren min. Disse bestilte jeg hos Würth, og da jeg fikk de står det 24V på glasset, men ikke noe på monteringsannvisningen hvor mange volt de er. Kan jeg bruke disse som står 24 volt på, på hengeren som er 12 V eller ikke? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at de kommer med en form for omformer innebygget. Men om du tar ut en lyspære, setter ledningen til LED-lampen inntil så vil du jo se hvorvidt det funker eller ikke. Tviler sterkt på at du kan ødelegge noe med den testen. Eller vent til mandag, og ta en telefon til Würth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysdiodene skal jo uansett ikke ha så høy spenning, så en eller annen form for spenningsregulering eller strømbegrensning finnes nok i lampene. Dermed kan det tenkes at de er "universal" og fungerer med både 12 og 24 V :)

 

Uansett skal det godt gjøres å ødelegge en 24V lampe ved å mate den med kun 12 V ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir som å gå på vann før det har frosset til is... Dioder har gjerne en driftsspenning på et par volt. Derfor sitter det en motstand i serie med dioden. Det blir vel 330ohm ved 12V. Om man i tillegg setter inn en spenningsregulator i kretsen skulle det være mulig å få lysdioden til å fungere både på 12 og 24V. Kankje en enkelt 12V zenerdiode kan gjøre jobben siden det går så lite strøm i den?

:huh:

Kalkulator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok rett som det er sagt her. En "lampe" beregnet for 24V vil lyse svakere eller ikke i det hele tatt, om den kobles til 12V. Men om den er beregnet for spenninger mellom f.eks. 8- 32V vil du ikke merke forskjell på 12 og 24V. Om den er beregnet for "akkurat" 24V, tviler jeg på at du klarer å ødelegge noe ved å prøve den på 12V :D

 

Husk at de gjerne er polaritetsavhengige!

Endret av Novise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk laget vinkler og monter de på hengeren, og montert på det ene markeringslyset og det virket slik det skulle. Men da jeg skulle montere på det andre - var det vekk... leitet i ca 2 timer uten å finne det, så jeg tror det har vært en lys tyv der og tatt det uten at jeg merket det :huh::o:(:lol: Regner med at det ligger der jeg la det...men hvor var det da? :lol::lol:

Så forresten att det inni lykten står maks 32 V så det virker som om dette kan brukes både på 12 og 24 V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...