Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Bjørn Bråtveit

Oppgradering av understell RRC

Recommended Posts

Hei

 

Har lyst til å oppgradere kjøre egenskapene til min 1988 mod RRC, og har kikka på et komplett sett fra http://mm4x4.com/

Fikk desverre ikke til å kopiere inn link til aktuell underside, datakunskapene mine er ikke de beste :(

Det består av nye fjører, støtdempere, polybush, fremre og bakre anti-roll bar, og moteringsdetaljer, alt til 398£.

Men det står ingen ting om hvilke fabrikat det er laga av.

 

Kjøpt løst hos http://www.rimmerbros.co.uk/rimmer/land-ro...rover/susp-kits, køster de samme delene, men av annen fabrikat ca 600-700£

 

Er det noen forskjell på hva merker en kjøper, er det likegyldig om en velger britpart, monroe, bilstein, "originale" polybush, osv.

 

Er det noen som har erfaring med å oppgradere understellet med slike kit, og hvilken effekt gir det på kjøre egenskapene.

 

 

Prøvde å søke litt på forumet, men ble ikke klokere, derfor starter jeg en ny tråd.

 

Bjørn

Edited by Bjørn Bråtveit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har vel ikke antirollbar på bilen din? :)

Ellers er ofte innholdet produsert av de samme som andre rimelig produkter, her stort sett Britpart.

En annen ting er at uorginale ting ikke er TÜV-godkjent etc, men mange bryr seg ikke så mye om det.

Originale fjærer (Policespec) om du skal litt stivere fjæring koster nesten ingenting, gassdempere er etterhvert blit billigere, og alt får du f.eks. på www.paddockspares.com til en rimelig penge. :)

 

Deleleverandørene her i Norge har også mye bra på lager :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har også lurt litt på å montere anit-roll bars på min. Hvordan monterer man dette egentlig, og er forskjellen veldig merkbar? Kan de også motvirke sporing???? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sveiser fast fester i aksling og ramme. Funksjonen er mindre krengning

Share this post


Link to post
Share on other sites
et komplett sett fra http://mm4x4.com/

Fikk desverre ikke til å kopiere inn link til aktuell underside

Bjørn

Her.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøp heller 'Police spec' fjærer og noen gode gas dempere.

Mye billigere en fin farget 'billig' varer, så er de også original LR deler.

Da blir det ingen problem med EU kontroll, skulle du får en pirkete

kontrollør. Ingen av disse fin fargede billig settene har noen form

for uavhengig godkjenning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Nei jeg har ikke anti-roll bar på bilen, men trodde det var mulig å motere, noe Axelot bekrefter. Men at det var så omfattende at jeg må sveise fast fester var jeg ikke klar over. Ser likevel ikke på det som et problem :P .

 

Er heller ikke så begeistret for gule eller røde fjører <_< , og ville nok tatt frem en sprayboks med svart dersom jeg hadde kjøpt.

 

Police spec fjører er notert.

 

Takker for gode svar ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ronny Jacobsen her på forumet har krengningsstabilistator i form av torsjonsfjør boltet til radiusarmene. Gjør samme nytten, uten sveising. Har fortstått det som at det er orginalt (eller tilvalg) for RRC fra 90 og oppover

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joda, min har "noe" montert.

Kun bak for øyeblikket da......

Skulle jeg noen gang kvitte meg med dem er de lovet bort til Mister Kjernmoens 570. :D

 

Kan sees HER!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joda, min har "noe" montert.

Kun bak for øyeblikket da......

Skulle jeg noen gang kvitte meg med dem er de lovet bort til Mister Kjernmoens 570. :D

 

Hvis de kun er montert mellom radius armen kan jeg ikke skjønne at de har noen misjon i det hele tatt :huh::huh:

Tar jeg feil håper jeg det er noen som kan forklare virkningen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skulle jeg noen gang kvitte meg med dem er de lovet bort til Mister Kjernmoens 570. :D

:), men jeg satser særlig hardt ikke på at det skjer...

 

Hvis de kun er montert mellom radius armen kan jeg ikke skjønne at de har noen misjon i det hele tatt :huh::huh:

Tar jeg feil håper jeg det er noen som kan forklare virkningen :)

Når bilen krenger blir hjulet i yttersving presset opp mens hjulet i innersving blir presset ned. Derved får radiusarmene forskjellig vinkel. De roterer hver sin vei. Stabilisatorstaget på Ronnys bil er i praksis en torsjonsfjær og vil motvirke dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en RRC 79/94 soft dash vanlig fjæringer. Jeg bruker den ikke off-road og vil gjerne at den skal rulle mindre og være stivere. Jeg har sett også sett på samme XT Handling Kit-pakke som nevnt ovenfor i denne tråden

https://www.britpart.com/parts/suspension-and-axle/springs/coil-springs/britpart-performance-lowered/da1234

 

Bortsett fra EU godkjennings aspektet, kan dette være ett bedre alternativ for å forbedre kjøreegenskapene på vei med følgende:

-          Bilstein Premium Shock Absorber ( https://www.roverparts.com/suspension/shocks-struts/9275/ )

-          Britpart fjærer https://www.britpart.com/all-parts/da4564

-          Anti-roll bars https://www.britpart.com/all-parts/stc8156aa

 

Jeg finner ikke andre produsenter enn Britparts for fjærer/anti-roll stag og jeg vet ikke hva «Police spec» er men antagelig er de orginal høyde? Videre ser jeg flere nevner Steering damper https://www.paddockspares.com/stc786b-steering-damper-gas-bilstein-b6.html . Vil det ha en effekt?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har fester for antikrengestag burde du montere det.

 

Om du ikke vet kan du ta noen bilder under så kan vi se litt for deg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timer siden, lafterolf skrev:

Om du har fester for antikrengestag burde du montere det.

 

Om du ikke vet kan du ta noen bilder under så kan vi se litt for deg.

Takk, kan du se noe fra disse bildene?

 

IMG_0468.jpg

IMG_0469.jpg

IMG_0470.jpg

IMG_0475.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har allerede stabilisatorstag.

 

Gamle biler krenger mer enn nye. Blir de for stive vil de "slå" over humper og hull.

 

Kanskje kommer du langt med stivere dempere, men krenging er det helst fjører som står for. Men med stivere dempere krenger den saktere over til siden slik at bilen oppleves stivere.

 

Merke har ikke så mye å si. Ofte følger kvalitet med pris. Noen er justerbare, og mulig du kunne hatt sånne slik at du selv kan justere den stivheten du ønsker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg syns Land Rovere oppfører seg bedre uten krengingsstag, både på vei og i terreng. Jeg demonterte på mine. De krenget, men til et visst punkt og der sitter de :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hjuloppheng er komplisert.  Krengning oppstår når en bils tyngdepunkt ikke ligger i plan med bilens rullesenter.  I praksis ligger tyngdepunktet alltid høyere enn rullllesenter.  Rullesenter er den aksen bilen ruller rundt når den krenger.   For en bil med stive aksler sånn cirka i midt i akslene.  Bak på en RRC ligger det det akselen er festet i A-rammen.

  • Krengning motvirkes av bilens fjærer.  Stivere fjærer gir mindre krengning men dårlligere komfort.
  • En krengningsstabilisator er en torsjonsfjær som hindrer hjulene på samme aksel i å bevege seg i hver sin retning vertikallt.  En krengningsstabilisator er litt snillere i forhold til komfort enn stive fjærer.
  • Stivere støtempere reduserer egentlig ikke krengningen men forsinker den.  Det føles dog som om krengningen er kraftig redusert ettersom bilens bevegelser (lastvekselreaksjoner) blir dempet og roligere.  Jeg fikk "ny bil" da jeg byttet fra Monroe til Koni Heavy Track på min P38.
  • Med stivere hjuloppheng ved hjelp av en eller flere av punktene over får man en bieffekt på ujevn vei ved at passasjerene blir slengt mer sideveis i bilen ettersom den nå følger veien bedre.'

Det er en grunn til at flere biler nå får aktive krengningshemmere, støtdempere og fjærer.

 

 

Edited by Tore Kjernmoen
Rettet støtdemper type fra Gabriel til Monroe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Til RRC ville jeg kjøpt Famous Four sitt Roadholding Kit. Det består av fire fjærer med egne spesifikasjoner, og dempere fra enten Monroe eller Bilstein. Fjærene fås med standard høyde, +1", og -1". Relativt stivt, men slett ikke ille. Jeg har slitt ut to sånne sett. Bestiller jeg en gang til velger jeg Bilstein, da jeg synes Monroe (gule gass) mister de fine egenskapene sine litt tidlig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har britpart (HD) fjærer og bilstein dempere på defenderen. Det er stivt som bare det. Hver eneste lille dump og sprekk i asfalten kjennes bak i nyrene... Jeg liker det virkelig ikke. Men noen gjør kanskje det. På en annen side kan jeg kjøre gokart gjennom rundkjøringene som en helt "vanlig" bil. (bilen har ikke stabelisatorstsag.)

 

På classic'n har jeg det som tilsvarer Police spec fjærer. Dette er ca 1 tomme heving. Etter noen år nå så er vel de fjærene steget sammen til standard høyde. Demperne er OME. Bilen er fantastisk å kjøre og er akkurat slik en RR burde være (i mine øyne). Krenger selvfølgelig masse, men man må kjøre deretter. Den positive siden er at bilen glir, eller nesten flyter over alle fartsdumpene og hull i veien. Helt magisk. Hadde Monroe støtdempere tidligere, men de ble fort slitt og er kortvarig glede. 

 

På P38'n hadde jeg Terrafirma stage 4 dempere. Disse er justerbare og bedret bilen så til de grader! Disse kan jeg anbefale. Brukte den nest stiveste justeringen mener jeg. 

 

Demperne dine ser ut til å ha stått der en stund og du vil nok få stor bedring på kregning slik Tore beskriver. Kittet fra Famous Four som nevnes over skal visst også være bra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
16 timer siden, Erik Iversen skrev:

Det er stivt som bare det. Hver eneste lille dump og sprekk i asfalten kjennes bak i nyrene... Jeg liker det virkelig ikke. Men noen gjør kanskje det.

 

jeg gjorde noe med og satte på D1 fjærer bak. Ble en helt annen bi å kjørel og en bil til å leve med. Jeg opplevde også at kjøreegenskapene ble mye bedre med D1-fjærer, lå rett og slett mye bedre på veien, både med og uten last. Stive fjærer er med andre ord ikke ensbetydende med bedre kjøreegenskaper.

 

Link til tråd

med_gallery_3257_9_870121.jpg

 

Bygde forøvrig om til samme løsning på en Defender Puma for en kar i Sarpsborg. For han var valget å selge bilen eller skilsmisse. Etter ombygging ble det i følge eier bare godord fra fruen, og bilen ble beholdt.

Edited by Vidar S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joda, ikke dumt det @Vidar S, men jeg vil nok beholde lastekapasiteten. Tenker om bilen blir rigga for tur med taktelt osv så kompenserer det litt... :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulig det er nevnt før, men for å forhindre rulling så er det et bra triks å fjerne boge demperen i midten bak. Den er bra når bilen lastes, men fører til at bilen krenker rundt midtpunktet og ikke tyngdepunktet. Jeg opplevde at bilen ble bedre både i terrenget og på veien. På den var det ome fjærer og dempere, gummi isolatorer i topp og bunn av hver fjær og 8cm bodylift. Byttet og aksler etterhvert.

http://pirate4x4.no/cars/juni09/index.php

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stemmer ikke helt.  Bilen vil alltid krenge rundt det samme punktet, som er kulla mellom A-ramma og akselen.  Men når man fjerner Boge nivåregulatoren vil de ytre fjærene ta all belastning og det reduserer krengingen.  Vanligvis vil man samtidig bytte til stivere fjærer for å beholde lastekapasiteten og da øker stivheten mot krengning ytterligere.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stemmer helt tror jeg . Har prøvd det, og det er en enorm forskjell å kjøre sidehelling med og uten. Uten boge demperen vil a-armens misjon kun være å holde alselen på plass, ingen aktiv komponent presser midtpunktet nedover lenger. Se for dere fremakselen på en gammel traktor, bare med ei lita spiralfjær på hver side. Det klart det hadde forandret seg mye om man fjernet midtpunktet og heller bare brukte stag for å holde akselen på plass. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...