Tore Kjernmoen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Det er A-armens misjon hele tiden. Med eller uten Boge gjør ingen forskjell. Kula er og blir rotasjonspunktet. Tyngdepunktet blir heller ikke flyttet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Hadde kula vært fast i bilen ville det stemt, men den kan jo bevege seg opp og ned med fjæringsveien til akselen. Hensikten med A-arm, og forsåvidt også watt-stag, er å holde akselen låst sideveis uten den forskyvningen et panhard-stag vil gi. En A-arm tar i tillegg rotasjonskreftene i akselen, som et watt og panhard-stag ikke tar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Fjæringsbevegelser av ujevn vei er irrelevante i forhold til krengning. Det er ikke bare akselen som beveger seg men også karosseriet og så kan man spørre seg; i forhold til hva? Gjennomsnittet vill være det samme som ingen fjæringsbevegelser. Ved bruk av panhardstag eler watts link er det litt vanskeligere å fastslå omdreiningspunktet. Det samme gjelder ved uavhengig hjuloppheng. Alt kan beregnes, men det er ikke så viktig. Det som er poenget er at rullesenter ikke endrer seg om man tar bort en fjær. Med A-ramme er det et rent mekanisk og llett identifiserbart punkt som er der uansett fjærer, støtdempere, krengningsstabilisatorer eller ei. Bilens tyngdepunkt i forhold til rullesenter endrer seg om den heves eller senkes med stivere, mykere, kortere eller lengre fjærer. Fjærene hindrer krengning. Støtdempere utsetter krengning. Fjæren som sitter i A-ramma (Boge) påvirker ikke krengning i det hele tatt. Med Boge blir det brukt mykere fjærer ute ved hjulene. Uten setter man på stivere fjærer elller man oppnår en senkning av bilen. I alle fall ved last siden Boge ikke har særlig effekt ved tom bil. Resultatet av å bruke Boge er en myk bil i terrenget samtidig som den vil tåle mye last men bilen blir tilsvarende myk også i svinger også og krenger derfor mer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mylarguten Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Takk for utfyllende svar tidligere her. Jeg har nå montert Famous Four sitt Enhanced Handling Kit som anbefalt av @AreM. Jeg lurer på om det andre måter å få mer presis styring/bedre respons? Kingsley Cars (https://www.kingsleycars.co.uk/range-rover-classic-steering/) tilbyr Fast Road Steering Box som reduserer fra 4.4 til turn lock-to-lock til 3.3. Det er ikke aktuelt å bruke £3000 for en ny steering box men finnes andre rimeligere alternativer? I dag har jeg Adwest styrings box som ifølge manualen er 3.375 turn lock-to-lock (og ikke 4.4 som Kingsley oppgir). Bearmach produserer STEERING ARM QUICK RATIO LHD (https://bearmach.com/steering-arm-quick-ratio-lhd-ba-227) Bulldog har tilsvarende som er litt rimeligere Quick Steer Extended 20mm Longer Drop Arm (https://simonbbc.com/bulldog-land-rover-defender-quick-steer-extended-20mm-longer-drop-arm-left-hand/) Noen som har montert det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Hmm... Presis og responsiv styring i samme setning som Range Rover Classic... Jeg kjenner ikke til noe kit men tradisjonell løsning er lavprofil dekk, stivere fjærer og dempere, som du jo allerede har på plass. Videre kan du prøve justering av spissing og caster vinkel. Mer toe out vil gi bedre respons samtidig som mindre caster også vil hjelpe på svingvilligheten. Stikk motsatt av hva de fleste ønsker da bilen generelt vil bli mer ustabil og sporfølsom. Men spissing er enkel å prøve seg frem på. Caster krever nye foringer eller radiusarmer (om det finnes). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Har du gått nøye over alle bevegelige deler samt byttet alt av foringer? Strammet kingboltlager etter alle kunstens regler samt korrekt strammet hjullager? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 22. august 2020 Del Skrevet 22. august 2020 18 timer siden, lafterolf skrev: Har du gått nøye over alle bevegelige deler samt byttet alt av foringer? Strammet kingboltlager etter alle kunstens regler samt korrekt strammet hjullager? Dette er viktig. Det er masse steder det kan bli slark og slitasje som gir dårlig respons på rattet. Mye er lett å se ved se under bilen og få noen til å dreie på rattet. Panhardstag og drop arm på styresnekke vil fort bli avslørt. Leddene på rattstammen slites også og blir slarkete. På min gjorde det susen å stramme styresnekka, der var det mye slark. Men det må gjøres korrekt, ellers risikerer man ødelagt snekke og store utgifter. Generelt kan man si at Range Rover med 100" akselavstand er kresen på at forstilling og understell er i orden og justert rett for at bilen skal være god å kjøre. Dekkdimensjon, type, og lufttrykk gir også utslag. Konklusjonen er at man må gå systematisk til verks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 22. august 2020 Del Skrevet 22. august 2020 På min var det, som andre også har nevnt, leddene i styreakselen. Ikke alltid lett å se eller kjenne. Hold rundt leddene mens en annen turner forsiktig på rattet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjopau Skrevet 23. august 2020 Del Skrevet 23. august 2020 I forhold til styring så er det mulig å få en classic til å å være presis,men det blir jo ikke en go-kart. Når jeg bygde om min med heving osv for mange år siden så så fikk jeg kommentar på at bilen var forferdelig å kjøre. Og da fikk jeg beskjed om at det sikkert ikke hadde med ombyggingen å gjøre, men mest slitedeler. Etter prøvetur med biltilsynet så gikk de over alle punkter og jeg fikk godkjent ombyggingen, men ikke eu. Der fikk jeg mangler på endeledd, panhardstagforinger og rattstammekryssene. Fikk og kommentar på ombyggingen at castervinkelen var for lav egenlig. Rundt 0 grader til tross for caster oppsettende foringer. Men det ble godtatt. Castervinkel er fint at er større en oppgitt hvis det skal store hjul på i alle falm. Jeg byttet alle de eu manglene så bilen ganske bra å kjøre. Det var da også uten den selv leveling uniten i midten bak. Jeg mener fortsatt bilen ruller rundt det punktet i større grad enn det naturlige tyngdepunktete når den er der. Den er bra for å opprettholde høyde ved mye last, men ikke for så mye annet egentlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.