Bjørn Bråtveit Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Hei Har lyst til å oppgradere kjøre egenskapene til min 1988 mod RRC, og har kikka på et komplett sett fra http://mm4x4.com/ Fikk desverre ikke til å kopiere inn link til aktuell underside, datakunskapene mine er ikke de beste Det består av nye fjører, støtdempere, polybush, fremre og bakre anti-roll bar, og moteringsdetaljer, alt til 398£. Men det står ingen ting om hvilke fabrikat det er laga av. Kjøpt løst hos http://www.rimmerbros.co.uk/rimmer/land-ro...rover/susp-kits, køster de samme delene, men av annen fabrikat ca 600-700£ Er det noen forskjell på hva merker en kjøper, er det likegyldig om en velger britpart, monroe, bilstein, "originale" polybush, osv. Er det noen som har erfaring med å oppgradere understellet med slike kit, og hvilken effekt gir det på kjøre egenskapene. Prøvde å søke litt på forumet, men ble ikke klokere, derfor starter jeg en ny tråd. Bjørn Endret 14. februar 2008 av Bjørn Bråtveit Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Du har vel ikke antirollbar på bilen din? Ellers er ofte innholdet produsert av de samme som andre rimelig produkter, her stort sett Britpart. En annen ting er at uorginale ting ikke er TÜV-godkjent etc, men mange bryr seg ikke så mye om det. Originale fjærer (Policespec) om du skal litt stivere fjæring koster nesten ingenting, gassdempere er etterhvert blit billigere, og alt får du f.eks. på www.paddockspares.com til en rimelig penge. Deleleverandørene her i Norge har også mye bra på lager Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2.5DSE Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg har også lurt litt på å montere anit-roll bars på min. Hvordan monterer man dette egentlig, og er forskjellen veldig merkbar? Kan de også motvirke sporing???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
axelot Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Sveiser fast fester i aksling og ramme. Funksjonen er mindre krengning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 et komplett sett fra http://mm4x4.com/ Fikk desverre ikke til å kopiere inn link til aktuell underside Bjørn Her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Kjøp heller 'Police spec' fjærer og noen gode gas dempere. Mye billigere en fin farget 'billig' varer, så er de også original LR deler. Da blir det ingen problem med EU kontroll, skulle du får en pirkete kontrollør. Ingen av disse fin fargede billig settene har noen form for uavhengig godkjenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Bråtveit Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Hei Nei jeg har ikke anti-roll bar på bilen, men trodde det var mulig å motere, noe Axelot bekrefter. Men at det var så omfattende at jeg må sveise fast fester var jeg ikke klar over. Ser likevel ikke på det som et problem . Er heller ikke så begeistret for gule eller røde fjører , og ville nok tatt frem en sprayboks med svart dersom jeg hadde kjøpt. Police spec fjører er notert. Takker for gode svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Ronny Jacobsen her på forumet har krengningsstabilistator i form av torsjonsfjør boltet til radiusarmene. Gjør samme nytten, uten sveising. Har fortstått det som at det er orginalt (eller tilvalg) for RRC fra 90 og oppover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Joda, min har "noe" montert. Kun bak for øyeblikket da...... Skulle jeg noen gang kvitte meg med dem er de lovet bort til Mister Kjernmoens 570. Kan sees HER! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smh Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Joda, min har "noe" montert. Kun bak for øyeblikket da...... Skulle jeg noen gang kvitte meg med dem er de lovet bort til Mister Kjernmoens 570. Hvis de kun er montert mellom radius armen kan jeg ikke skjønne at de har noen misjon i det hele tatt Tar jeg feil håper jeg det er noen som kan forklare virkningen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Skulle jeg noen gang kvitte meg med dem er de lovet bort til Mister Kjernmoens 570. , men jeg satser særlig hardt ikke på at det skjer... Hvis de kun er montert mellom radius armen kan jeg ikke skjønne at de har noen misjon i det hele tatt Tar jeg feil håper jeg det er noen som kan forklare virkningen Når bilen krenger blir hjulet i yttersving presset opp mens hjulet i innersving blir presset ned. Derved får radiusarmene forskjellig vinkel. De roterer hver sin vei. Stabilisatorstaget på Ronnys bil er i praksis en torsjonsfjær og vil motvirke dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mylarguten Skrevet 20. juni 2020 Del Skrevet 20. juni 2020 Jeg har en RRC 79/94 soft dash vanlig fjæringer. Jeg bruker den ikke off-road og vil gjerne at den skal rulle mindre og være stivere. Jeg har sett også sett på samme XT Handling Kit-pakke som nevnt ovenfor i denne tråden https://www.britpart.com/parts/suspension-and-axle/springs/coil-springs/britpart-performance-lowered/da1234 Bortsett fra EU godkjennings aspektet, kan dette være ett bedre alternativ for å forbedre kjøreegenskapene på vei med følgende: - Bilstein Premium Shock Absorber ( https://www.roverparts.com/suspension/shocks-struts/9275/ ) - Britpart fjærer https://www.britpart.com/all-parts/da4564 - Anti-roll bars https://www.britpart.com/all-parts/stc8156aa Jeg finner ikke andre produsenter enn Britparts for fjærer/anti-roll stag og jeg vet ikke hva «Police spec» er men antagelig er de orginal høyde? Videre ser jeg flere nevner Steering damper https://www.paddockspares.com/stc786b-steering-damper-gas-bilstein-b6.html . Vil det ha en effekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. juni 2020 Del Skrevet 20. juni 2020 Om du har fester for antikrengestag burde du montere det. Om du ikke vet kan du ta noen bilder under så kan vi se litt for deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mylarguten Skrevet 21. juni 2020 Del Skrevet 21. juni 2020 17 timer siden, lafterolf skrev: Om du har fester for antikrengestag burde du montere det. Om du ikke vet kan du ta noen bilder under så kan vi se litt for deg. Takk, kan du se noe fra disse bildene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. juni 2020 Del Skrevet 21. juni 2020 Du har allerede stabilisatorstag. Gamle biler krenger mer enn nye. Blir de for stive vil de "slå" over humper og hull. Kanskje kommer du langt med stivere dempere, men krenging er det helst fjører som står for. Men med stivere dempere krenger den saktere over til siden slik at bilen oppleves stivere. Merke har ikke så mye å si. Ofte følger kvalitet med pris. Noen er justerbare, og mulig du kunne hatt sånne slik at du selv kan justere den stivheten du ønsker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 21. juni 2020 Del Skrevet 21. juni 2020 Jeg syns Land Rovere oppfører seg bedre uten krengingsstag, både på vei og i terreng. Jeg demonterte på mine. De krenget, men til et visst punkt og der sitter de Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 21. juni 2020 Del Skrevet 21. juni 2020 (endret) Hjuloppheng er komplisert. Krengning oppstår når en bils tyngdepunkt ikke ligger i plan med bilens rullesenter. I praksis ligger tyngdepunktet alltid høyere enn rullllesenter. Rullesenter er den aksen bilen ruller rundt når den krenger. For en bil med stive aksler sånn cirka i midt i akslene. Bak på en RRC ligger det det akselen er festet i A-rammen. Krengning motvirkes av bilens fjærer. Stivere fjærer gir mindre krengning men dårlligere komfort. En krengningsstabilisator er en torsjonsfjær som hindrer hjulene på samme aksel i å bevege seg i hver sin retning vertikallt. En krengningsstabilisator er litt snillere i forhold til komfort enn stive fjærer. Stivere støtempere reduserer egentlig ikke krengningen men forsinker den. Det føles dog som om krengningen er kraftig redusert ettersom bilens bevegelser (lastvekselreaksjoner) blir dempet og roligere. Jeg fikk "ny bil" da jeg byttet fra Monroe til Koni Heavy Track på min P38. Med stivere hjuloppheng ved hjelp av en eller flere av punktene over får man en bieffekt på ujevn vei ved at passasjerene blir slengt mer sideveis i bilen ettersom den nå følger veien bedre.' Det er en grunn til at flere biler nå får aktive krengningshemmere, støtdempere og fjærer. Endret 21. juni 2020 av Tore Kjernmoen Rettet støtdemper type fra Gabriel til Monroe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 21. juni 2020 Del Skrevet 21. juni 2020 Til RRC ville jeg kjøpt Famous Four sitt Roadholding Kit. Det består av fire fjærer med egne spesifikasjoner, og dempere fra enten Monroe eller Bilstein. Fjærene fås med standard høyde, +1", og -1". Relativt stivt, men slett ikke ille. Jeg har slitt ut to sånne sett. Bestiller jeg en gang til velger jeg Bilstein, da jeg synes Monroe (gule gass) mister de fine egenskapene sine litt tidlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 21. juni 2020 Del Skrevet 21. juni 2020 Jeg har britpart (HD) fjærer og bilstein dempere på defenderen. Det er stivt som bare det. Hver eneste lille dump og sprekk i asfalten kjennes bak i nyrene... Jeg liker det virkelig ikke. Men noen gjør kanskje det. På en annen side kan jeg kjøre gokart gjennom rundkjøringene som en helt "vanlig" bil. (bilen har ikke stabelisatorstsag.) På classic'n har jeg det som tilsvarer Police spec fjærer. Dette er ca 1 tomme heving. Etter noen år nå så er vel de fjærene steget sammen til standard høyde. Demperne er OME. Bilen er fantastisk å kjøre og er akkurat slik en RR burde være (i mine øyne). Krenger selvfølgelig masse, men man må kjøre deretter. Den positive siden er at bilen glir, eller nesten flyter over alle fartsdumpene og hull i veien. Helt magisk. Hadde Monroe støtdempere tidligere, men de ble fort slitt og er kortvarig glede. På P38'n hadde jeg Terrafirma stage 4 dempere. Disse er justerbare og bedret bilen så til de grader! Disse kan jeg anbefale. Brukte den nest stiveste justeringen mener jeg. Demperne dine ser ut til å ha stått der en stund og du vil nok få stor bedring på kregning slik Tore beskriver. Kittet fra Famous Four som nevnes over skal visst også være bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 22. juni 2020 Del Skrevet 22. juni 2020 (endret) 16 timer siden, Erik Iversen skrev: Det er stivt som bare det. Hver eneste lille dump og sprekk i asfalten kjennes bak i nyrene... Jeg liker det virkelig ikke. Men noen gjør kanskje det. jeg gjorde noe med og satte på D1 fjærer bak. Ble en helt annen bi å kjørel og en bil til å leve med. Jeg opplevde også at kjøreegenskapene ble mye bedre med D1-fjærer, lå rett og slett mye bedre på veien, både med og uten last. Stive fjærer er med andre ord ikke ensbetydende med bedre kjøreegenskaper. Link til tråd Bygde forøvrig om til samme løsning på en Defender Puma for en kar i Sarpsborg. For han var valget å selge bilen eller skilsmisse. Etter ombygging ble det i følge eier bare godord fra fruen, og bilen ble beholdt. Endret 22. juni 2020 av Vidar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 22. juni 2020 Del Skrevet 22. juni 2020 Joda, ikke dumt det @Vidar S, men jeg vil nok beholde lastekapasiteten. Tenker om bilen blir rigga for tur med taktelt osv så kompenserer det litt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjopau Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 Mulig det er nevnt før, men for å forhindre rulling så er det et bra triks å fjerne boge demperen i midten bak. Den er bra når bilen lastes, men fører til at bilen krenker rundt midtpunktet og ikke tyngdepunktet. Jeg opplevde at bilen ble bedre både i terrenget og på veien. På den var det ome fjærer og dempere, gummi isolatorer i topp og bunn av hver fjær og 8cm bodylift. Byttet og aksler etterhvert. http://pirate4x4.no/cars/juni09/index.php Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 Godt poeng, Paul! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 Det stemmer ikke helt. Bilen vil alltid krenge rundt det samme punktet, som er kulla mellom A-ramma og akselen. Men når man fjerner Boge nivåregulatoren vil de ytre fjærene ta all belastning og det reduserer krengingen. Vanligvis vil man samtidig bytte til stivere fjærer for å beholde lastekapasiteten og da øker stivheten mot krengning ytterligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjopau Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Det stemmer helt tror jeg . Har prøvd det, og det er en enorm forskjell å kjøre sidehelling med og uten. Uten boge demperen vil a-armens misjon kun være å holde alselen på plass, ingen aktiv komponent presser midtpunktet nedover lenger. Se for dere fremakselen på en gammel traktor, bare med ei lita spiralfjær på hver side. Det klart det hadde forandret seg mye om man fjernet midtpunktet og heller bare brukte stag for å holde akselen på plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.