Gå til innhold

Kjøling av girkasse radiator med tåkelys i veien


tiopet

Anbefalte innlegg

Har skjønt at en del av grunnen til at automatgirkasse på P38A ryker,

kan være fordi ettermonterte tåkelys sitter montert der hvor lufta skal inn til radiatoren.

 

Er det noen som har funnet en snedig løsning og fått ledet luft inn forbi lykta?

 

Bilder av en sånn montering og hva de har brukt hjelper veldig godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har dette problemet?

 

Husker det ble skrevet noe om for en tid tilbake ,men finner det ikke igjen.

 

Var noen i det innlegget som skrev om en sånn modifisering. Har ikke lyst til å fjerne tåkelysa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trangt nedi der så å flytte radiatoren kan være vanskelig.

Skulle vært artig å sett bilder av noen som har lagd ekstra hull.

 

Hadde tenkt å lage en trakt selv også, men det var det med å finne rette materialet å lage den av.

Tenkte først på å skjære ut av en solid plastkanne og forme den på en måte.

 

Sender en mail til JE engineering og spør etter den trakta, kansje de har bilde av den så jeg kan lage en selv.

Kunne jo vært kjekt med trakt forran og en vifte på baksiden, da er den garantert kjøling, også ved kø-kjøring og mye tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra JE Engineering.

 

De hadde en trakt men de selger den kun som et kit med tåkelys, fester, ledninger og bryter.

 

Har spurt dem igjen om ikke de har en tegning på monterings anvisning som jeg kunne få og kansje noen bilder av trakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JE Engineering har svart idag og lagt tegninger og instruksjoner i posten til meg.

 

Da blir det spennende og se hva jeg kan få lagd til.

 

De sa også at det var riktig at girkassa ryker pga. tåkelys som sitter i veien for lufta til kjøleren.

 

Da er det bare to muligheter:

1) fjern tåkelysa.

eller

2) bygg en trakt eller noe og få luft til kjøler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tegninger fra JE engineering.

Har lastet inn bilder i forum galleriet, men får dem ikke inn her.

Når jeg skal legge dem inn her får jeg beskjed om å sette inn url adresse???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg begynt med å skjære hull i støtfanger, veldig lett med en elektrisk rotterumpe og bormaskin.

Lagde også ett hull til på yttersiden av lykta for å være sikker på at kjøler får nok luft.

 

Er bare å se på størrelsen på hullet som lykta sitter i og sammenligne med de to jeg har lagd. På tegninga skal det bare være ett, men det blir for lite luftstrøm gjennom i lave hastigheter. derfor lagde jeg ett til.

 

gallery_3446_9_70167.jpg

 

På kjøleren min sitter det en vifte på framsida av kjøleren, den vil jeg flytte til baksida og snu retningen på vifta. Da skulle vel girkassa få nok kjøling til å takle tunge lass på bilen i varmt sommervær.

 

Neste blir å finne egnet materiale å lage plastkanal av og file ferdig hullene så de blir pene samt sette inn en netting på baksiden av hullene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svart 10 liters firkantet oljekanne fra innkjøpslaget skal bli trakt. Må bare få skåret den til så blir det bilder.

 

Når dette er gjort så er trinn 1 i effektøkning på bilen utført.

 

Trinn 2: Bytte luftinntak og luftkjøler på motor, samt skifte til silikonslanger.

 

Trinn 3: Bytte til sports eksos. (Mere inn = Mere ut).

 

Trinn 4: Sette inn trim chip.

 

Ingen vits i å utføre trinn 4 før trinn 1 til 3 er utført. Bilen må jo tåle de ekstra påkjenningene trim chip'en gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg begynt med å skjære hull i støtfanger, veldig lett med en elektrisk rotterumpe og bormaskin.

Lagde også ett hull til på yttersiden av lykta for å være sikker på at kjøler får nok luft.

 

Er bare å se på størrelsen på hullet som lykta sitter i og sammenligne med de to jeg har lagd. På tegninga skal det bare være ett, men det blir for lite luftstrøm gjennom i lave hastigheter. derfor lagde jeg ett til.

 

gallery_3446_9_70167.jpg

 

På kjøleren min sitter det en vifte på framsida av kjøleren, den vil jeg flytte til baksida og snu retningen på vifta. Da skulle vel girkassa få nok kjøling til å takle tunge lass på bilen i varmt sommervær.

 

Neste blir å finne egnet materiale å lage plastkanal av og file ferdig hullene så de blir pene samt sette inn en netting på baksiden av hullene.

 

 

Nå er jeg igang med samme jobben. Ble så hekta når jeg så hvor enkelt det kunne gjøres. Følger spent med for å kopiere dine ideer.

Selv vil jeg bruke en 25 l plastkanne som jeg skjærer opp. Så nå venter jeg på å se resultatet av den jobben du gjør.. Takk for flotte bilder og beskrivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jobben gjort. Brukte en plast del til å lede luft bort til kjøler, og en alu plate som jeg tilpasset så all luft ble ledet til kjøler. Har bilder av det, men fant ikke ut hvordan jeg skulle legge de inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt tid til å lage trakt på min enda pga. Oslo tur med båtmesse sightseeing over flere dager.

Man må jo studere båtene nøye før man lar sin far kjøpe seg en ny båt.

Han må jo ta hensyn til hva jeg vil ha og, siden jeg får bruke den så mye jeg vil :rolleyes:

 

Skulle vært artig å sett bildene dine. Legg dem inn i galleriet og så kopier linken inn i postene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilder av det, men fant ikke ut hvordan jeg skulle legge de inn.

Oppskrift på opplasting av bilder finner du i artikkelen "How to..." på hovedsiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er det noen bilder av en 10 liters plastkanne fra Innkjøpslaget.

Og hvordan jeg har skåret den til.

 

gallery_3446_9_77131.jpg

gallery_3446_9_26880.jpg

gallery_3446_9_97771.jpg

gallery_3446_9_2339.jpg

gallery_3446_9_89348.jpg

gallery_3446_9_35966.jpg

 

Flere bilder kommer når jeg har kjøpt inn rister som skal sitte på innsiden av åpningene i fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops, her er resten av forrige serie. Gikk ikke inn pga for mange bilder på en gang.

 

gallery_3446_9_6185.jpg

gallery_3446_9_85869.jpg

gallery_3446_9_43690.jpg

gallery_3446_9_62068.jpg

 

Siste bilde viser hvilken vei jeg brettet og førte inn trakten for å få den inn rett vei.

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være en temp føler på girolja et sted.

På Bilia Hamar sa de at jeg kunne ta ut et temp signal der og inn på et instrument montert på dashen.

Kunne tenkt meg å satt inn 3 instrumenter på A-stolpen med giroljetemp, motoroljetrykk, og turbotrykk.

 

Da ville i hvertfall jeg følt meg tryggere når jeg kjører på langtur i sommervarmen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er jeg endelig ferdig med luftinntaket.

gallery_3446_9_9331.jpg

gallery_3446_9_87449.jpg

gallery_3446_9_41676.jpg

 

Enkleste veien inn og ut er faktisk å løsne to bolter i front på støtfanger og klipsene på siden.

Dra støtfanger rett ut, og alt er lett tilgjengelig.

Det er sånn jeg vil skifte lyspærer i tåkelys i fremtiden.

 

Eneste man nå skulle gjort var å målt temperaturen på oljen i girkassa.

Før og etter, for å se om det hjalp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Jeg har gjort som du ser på bildet over ditt innlegg. I tillegg har jeg bøyd innerskjermen noen cm fra oljekjøleren.

Oljekjøleren ligger tett inn til innerskjermen - med dårlig gjennonstrømning som resultat. (Bare dette vil nok gi bedre kjøling.)

Min 2000 modell P38 har vifte til oljekjøleren. Jeg har aldri sett den gå  -  selv etter lange bakker med campingvogn bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...