Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
JokerS30

Lodding av aluminium

Recommended Posts

med bakgrunn i denne tråden, begynte jeg å tenke litt på om lodding av aluminium.

 

Det finnes masse litteratur om dette på nettet, virker bla.a som om dette er stort i Junaiten.

Ser at en leverandør av tilstats er DURAFIX.

 

Selv om filmene og reklamen virker litt " tvshop " er selve ideen helt genial. Er det noen som veit om det funker ? ( utover reklamenes verden..)

Man skal kunne lodde en rekke materialer, med unntak av ferrittisk jern, og syrefast. Messing, kobber, sink er eksempler i tillegg til alle slags aluminiumslegeringer.

 

 

Så; noen med erfaringer å dele ?

 

J30S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ring og ta en prat med karene på Sveiseservice, de kan lodding, og veileder deg til rett produkt. Forøvrig samme firma som i tråden du refererer til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Alutite tråd av en svensk tryllekunstr

ner på Ekebergmarkdet. Han loddet alu så fint som bare det. Alt jeg har fått til er brannskader på hendene mine.... Men jeg så det med mine egne øyne!

Share this post


Link to post
Share on other sites
tja, ifølge Sveiseservice sine egne påstander, kan alu faktisk ikke loddes... :wacko:

 

Så veit jeg det...

 

J30S

Meltolit 580F Flussmedelsbelagt aluminiumlod för hårdlödning av aluminium och dess legeringar.

Dette er ett av produktene de selger.. Hva var det egentlig sveiseservice påstod, og hvem snakket du med? (send gjerne navn på PM).

En slik påstand skal de begrunne overfor meg om de har fremsatt den vel og merke...

Når det er sagt; Lodding av aluminium krever mye erfaring med lodding generellt. Det er en metode som anvendes kun i spesielle tilfeller der annen sammenføying er umulig eller ugunstig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BEKLAGER. SVEISESERVICE HAR IKKE SAGT ELLER SKREVET NOE GALT. JEG LESTE FEIL !!!!!

 

Men - terratracker; er alu lodding værre enn annen type hardlodding ?

I den linken jeg hadde så det så lekende lett ut.. ( tvshop reklamen... :lol:

 

J30S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var godt å høre...

Ja, hardlodding av aluminium er mer krevende enn lodding av mer 'stabile' legeringer såsom kobber, bronse og messing som lett lar seg rengjøre med syrer. Aluminiumsoksydering er vanskeligere å hanskes med/kontrollere, og så har vi jo smeltepunktet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm - ser at den Durafix`en har smeltepunkt på rundt 390 grader, mens aluen skal vel tåle rundt 650 ?

 

Ellers ser jeg at det påpekes viktighet av å børste det siste man gjør med en stålbørste ( som ikke skal være av stål.. )

 

J30S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fort gjort å bli lurt av oksiden, derfor børsting. Den har høyere smeltepunkt enn ren uoksidert alu noe som gjør det lett å varme for mye.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en del hull i truckcap og panser fra diverse som har vært festet osv. Er sveising eller lodding best for å tette slike hull.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:huh: :huh: "The error returned was:

Sorry, but we did not find any matches to display. Try again and broaden your search criteria. If you were searching for new posts since your last visit, it's possible that there are none to show." :huh: :huh:

 

Og hva skulle vi lære av dette da??

 

Har sølvloddet aluminium i min ungdom. gikk dårlig, Men læreren min på Norgas loddet det så det var en fryd.

De hadde et helt skap med forskjellige loddetilsetninger "CASTOLIN" het det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg kjøpte Alutite tråd av en svensk tryllekunstr

ner på Ekebergmarkdet. Han loddet alu så fint som bare det. Alt jeg har fått til er brannskader på hendene mine.... Men jeg så det med mine egne øyne!

 

Jeg har også snakket med kyndige om dette, da jeg også har vært på Ekeberg. Svaret er da at den kvalitet av alu han benytter går det til, men neppe med de platene som våre biler er satt sammen av. Hilsen Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser spennende ut.Har en stor intercooler med gnagsårhull og har spurt om noen har prøvd å lodde sånt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En intercooler kan vel sveises med TIG?

 

Krever nøye rengjøring, men det gjpr det jo hvis du skal lodde den også..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det å få rengjort godt nok innvendig er nok største problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaute, det går kansje å å sveise en liten flatebit utenpå,gi en lyd om du trenger hjelp til dette,

Forøvrig såg det interessant ut å støpe med zink på alu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det beste er å rense den i en ultralydvasker. Spørs jo hvor det er henne. men er det på et hjørne eller noe så trenger du ikke så store vaskeren for å få det til..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig :( midt på kjøleren.Panserlåsens støttestag har gnasket litt der over endel år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bremserens virker også bra.... Bare husk å la det fordampe skikkelig, og blås gjennom kjøleren før varme tilføres... Ellers kan det hende den kjøleren plutselig bli litt større :lol:

 

Børst med rustfri og _ren_ stålbørste rett før lodding eller sveising forsøkes..!

 

Renhet er alfa og omega i alle sveise og lodde sammenhenger. Kort forklart er følgende en gylden regel: Hvis du vegrer deg for å spise mat du har lagt på sveisestedet, da er det ikke rent nok!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×