Gå til innhold

Brom - en skikkelig utfordring av en RRC


Jan L

Anbefalte innlegg

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Blir nok en overhalingsjobb på bremsecaliperne på min bil også. Dine ble skikkelig bra Ronny!. Har gått over alle bremsene og skiftet klosser og bremseveske. Status var ikke så galt som jeg var redd for siden bilen har stått stille i over 2 år. Bak fungerte stemplene helt feilfritt og kunne presses inn bare med en skrutrekket, foran virker begge ytre stempel helt strøkent mens de inn mot ramma gikk tregt - og mer enn tregt. Fikk myket dem litt opp med 5.56 og kubein slik at de nå beveger seg men har ikke full vandring innover. Men de virker og det er akkurat likt på begge forhjul så jeg tror at bremsene er bra og skal klare EU kontrollen bare jeg får kjørt litt først slik at ting går seg til. Blir å overhale med nye stempler og pakninger utover høsten.

 

Venstre foran ser ikke bra ut:

 

gallery_2056_9_1889.jpg

 

Og venstre bak virket merkelig nok helt fint selv om den heller ikke er vakker:

 

http://www.lrforum.com/forum/uploads/12172...056_9_17410.jpg

 

høyre bak med nye klosser og gjenbruk av fjærer og pinner (manglet i eskene jeg hadde liggende men blir byttet senere:

 

gallery_2056_9_94404.jpg

 

høyre foran med en ny kloss montert og to lite pene stempler - men utrolig nok virker de etter litt mosjon:

 

gallery_2056_9_8775.jpg

 

Og jaggu virket alle lufteniplene helt fint og løsnet lett etter å blitt jevnlig dynket med 5.56 så bremsevesken er byttet for første gang på lang tid vil jeg tro.

 

Festebrakketter for svettlapper bak er montert og bakskjermer festet til disse:

 

gallery_2056_9_85492.jpg

 

Skiltlys fra Biltema montert, passet greit i skruhull som var det fra før. Nå virker alle lys på hele bilen:

 

gallery_2056_9_33245.jpg

 

Forsterkningsplate for feste av sikkerhetsselen i hjulbuen venstre bak er montert (er sveist inn mye mer enn det som er satt på her):

 

gallery_2056_9_76937.jpg

 

Håper jeg får tid til litt småting i morgen også. Blir siste dagen det blir tid til noe mekking på noen dager. Skal stripse en del kabler og blåse på en del understellsguffe i hjulbuer og på innerskjermer.

 

Er noen diverse ting til som skal på plass før EU 25. august men det er ikke så mange tingene.

 

Jan

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jepp-jepp - der var Brom EU godkjent!! Skilter er hentet og skal monteres i ettermiddag. Av en eller annen merkelig grunn var høyre lykta beregnet for kjøring på venstre siden av veien, så det var eneste mangel. Kjørte hjem og satt inn en annen lykt og da var alt i ordenl Så etter 2-3 års pause er Brom på veien igjen. Det ble bemerket fra kontrolløren på verkstedet at her var det utført mye bra arbeid. Så da er doningen der den hører hjemme - på veien og i bruk. Er svært behagelig å kjøre.

 

Mer info og noen foto fra de siste dagene kommer i kveld.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gratulasjoner, nå er bilen et "rullende prosjekt" men kan brukes og jeg har bedre tid til å ta det som gjenstår. Har ikke tatt fatt i de kosmetiske tingene som lakk og finish, er noen steder det må pusses og lakkes men det blir ikke de første dagene. Det viktigste er at bilen igjen kan komme i bruk.

Må lære meg selv opp til å hilse på LR produkter igjen, møtte en Disco i dag så jeg er i trening.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i kveld har Brom hatt sin første tur og truffet sine søsken fra Solihull, trivelig klubbkveld!

Har ikke tatt noen foto i dag, burde tatt et par med skilt på bilen men for nøye meg med noen jeg tok på lørdag:

 

motor rommet begynner å bli ganske bra:

 

gallery_2056_9_991.jpg

 

eksosmanifold og turbo er behandlet med owatrol, det lukter litt når jeg kjører men holder fint ser det ut til.

 

større ekspansjontank tror jeg er bra, tempen holder seg greit nede under kjøring selv uten vifte.

 

gallery_2056_9_113186.jpg

 

Og på lørdagen ble det kjørt 14-15 mil med prøveskilt for å få bremser til å tilpasse seg nye klosser og teste hvordan bilen var å kjøre. Meget god kjørekomfort, motoren trenger litt tuning da det virker som om en av dysene kobler litt ut når motoren blir varm og får litt turtall. Men ellers fungerer det meste bra, stemningsbilder fra lørdagens tur:

 

gallery_2056_9_147453.jpg

 

gallery_2056_9_101397.jpg

 

Blir litt sjekking av motor fremover for å få den til å gå som den skal, får forsøke dyserens og eventuelt å bytte litt dyser. Den går greit på lavt turtall men ikke som den skal litt lenger opp i registeret.

 

Og i kveld har det kommet litt tikking fra speedometernåla, noen som har erfaring med det? Er ting i ferd med å havarere i klokka?

 

Jan

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en periode jeg byttet speedometere i fleng. Det var noen tenner i km-telleren som begynte å bli slitt og som "dro med seg" nåla ut i uføret også. Først nappet jeg ut tallene, da funket speedoen. Fant ut at dette ikke fungerte i lengden. Av og til viste det 130 km/t midt inne i byen...og det er jo ikke noe sunt. Kjøpte (eller fikk?) nytt. Dette hadde gått 249 ettellerannet. Da det kom til 250 skjedde AKKURAT det samme. Feeestlig. Tredje speedo funket fint.

 

Så det trenger ikke være vaieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har speedometeret roet seg litt men nå er det turtelleren som faller ut inn i mellom. Og ikke nok med det så er ikke motoren helt frisk. Følgende er status:

 

Fusking ved belastning:

Som omtalt er det skiftet en topp og alle toppene har vært av og nye topp pakninger og bolter montert. Etter dette har motoren startet greit og gått feilfritt på tomgang og rolig turtall. Da jeg skulle prøvekjøre bilen på prøveskilt lørdagen før registering oppdaget jeg at det var vanskelig å komme opp i turtall, noe særlig over 2000-2500 rpm. var tungt og trekkraften var elendig. I bakker var det så vidt jeg kom opp i 1. gear og det røk noe utrolig bak bilen fra eksosen. Rene røykteppet. Etter noen kilometer forsiktig kjøring på mest mulig flatmark løsnet det og bilen sluttet å ryke. Den gikk også bedre og jeg har vel kjørt rundt 24-25 mil med den. Har hatt litt napping og fusking med varm motor og ujevn gange. Men den har fungert sånn tålig greit og helt uten røyktepper fra eksosen, heller ikke ved bremsing på motor i utforbakke.

Oljelekkasjer fantes ikke i det hele tatt, helt tørt under motoren.

 

I går og i dag kjørte jeg til hytta med Brom og det var ikke noe festlig. Mister trekkraften av og til i stigninger og da orker ikke maskinen noe annet en tomgang og det ryker som bare det igjen. Andre ganger trekker den opp uten problemer med ganske bra turtall. Og når den blir belastet så ryker det ikke hver gang men av og til. Særlig når den har hatt "asma" anfall og krabbet seg opp en stigning på tomgang. Plutselig løsner det og det trekker skikkelig bra en stund, hiver ut røyk så det holder men drar opp i turtall en stund. Etter det virker det som om det er slutt på moroa og den kneler igjen. Tomgangshastigheten varierer også, det skal den normalt ikke gjøre på en diesel.

Noen som har gode råd om hva dette kan være?

 

Oljelekkasjer:

Fredagen tok jeg en ventiljustering for å sjekke om det var endring etter å ha kjørt noen mil. Satt på ventildekslene igjen og kjørte en tur for å se hvordan det gikk. Oppdaget at det ble en del oljesøl og tok av ventildekslene igjen, tørket rent og satt dekslene på plass igjen. Kunne ikke se noen skader på pakningen. Satt på plass igjen dekslene og kjørte ca. 2 mil til hytta. Resultatet var total oljebehandling motorrommet, har sprutet mye rundt, særlig i forkant av maskinen. Kan ikke se at det lekker fra noen simmer ring så jeg antar at det kommer fra ventildekslene og at det renner nedover motoren og havner rundt det hele. Skal prøve med ny ventildekselpakning for å se om det slutter da.

 

Så hvis det ikke er det ene så er det det andre. Motorfuskingen må jeg innrømme at jeg ikke forstår, har hatt to dieselbiler før og de bare gikk og gikk uten problemer. Til og med LR 88" med diesel gikk feilfritt uten et fuskeslag.

Har tidligere tømt tanken og sedimentfilteret og satt inn nytt dieselfilter. Min antakelse er at det er for lite fuel levering men det forklarer ikke at det ryker så heftig av og til. Trenger noen motorkyndige råd her nå!

 

jan

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. oljelekkasje:

 

- er du sikker på at det ikkje er sprekk rundt innfestinga på toppen av framre ventildeksel /-lokk?

- har du sjekka at det ikkje er sprekkar el liknande på oljelslangar frå/til turbo?

 

ang. andre motorsymptom

- kva tilstand er turboen i ?

 

Synd å høyre at slike problem kjem etter alt arbeidet du har lagt ned i den bilen! Ser verkeleg fin ut no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta av ventildeksler og pakningen i morgen og sjekke. Samt gå over oljeslangene til turbo.Turboens tilstand er ikke sjekket, siden motoren skal bare blitt kjørt et år eller to etter overhaling. Men det at motoren dør bort nesten helt og røyklegger er merkelig. Mistenker dieselpumpa men akkurat det med motor er jeg amatør på, i hvert fall når det kommer til nevnte pumpe. Kan virke som om det kommer for lite fuel.

 

jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på ein ting til eg har høyrt kan skje - utan heilt å vite om det treff mht symptoma du nevner : byrjande innvendig delaminering av slanger til og frå ladeluftkjølar burde kunne gje snodige symptom mht motorkraft.

 

Eit skudd i mørke frå mi side, men er ikkje så tidkrevande å undersøke iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljelekkasjestatus:

Da er ny ventildekselpakning på plass og med pakningslim, særlig i forkant av fremre ventildeksel for der er det tynt gods i dekselet. Får herde til i morgen så prøver jeg igjen for å se om det ble tett. Var ikke oljelekkasjer før jeg var dum nok til å etterkontrollere ventilklaringen. Tørket over og fikk bort det meste oljesølet får se i morgen om det hjalp.

 

Fuelmangel:

Når jeg tenker meg litt om er motoren ganske treg å starte når den har stått en stund. Det virker som om det tar en tid før det kommet drivstoff frem. Har fått tips fra kompetent personell at det kan være lurt å kontrollere om den lille fødepumpa på motorblokka er synderen. Hvis den leverer dårlig så kan det være det som gjør at motoren dør bort etter å ha blitt belastet litt. Kommer til å skifte denne men det er leveringstid på tre uker så da kan jeg like godt prøve å koble drivstoffslangene forbi den pumpa og via elektrisk drivstoffpumpe for å se om maskinen fungerer bedre da.

Er det noen som har peiling på hvor mye trykk inn på selve dieselpumpa det bør være? Er litt varierende på el. pumper fra 0,1 bar og opp mot 0.4 bar. Tenkte at jeg bør forsøke dette før jeg bestiller ny originalpumpe da den koster noen kroner. Synspunkter på dette?

 

mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljelekkasjen var jeg skyld i selv, se foto under av ventilhusventilasjonsslangen som jeg har satt ned i en brusflaske:

 

gallery_2056_9_22513.jpg

 

Hensikten var å unngå nedgrising av luftfilteret men slangen var så fast i flaska at det ble pottetett og da går trykket ut en annen plass, under ventildekslene, der boblet oljen ut selv med ny ventildekselpakning som jeg satt på i går. Tok slangen ut og skar større hull i flaska, problem løst. Skapte meg selv arbeid, men tar det som læring og det er nok en stund til det ruster i motorrommet etter oljebehandlingen.

 

Fuskingen er der ennå, motoren kveles ganske ofte og jeg mistenker denne lille karen:

 

gallery_2056_9_6535.jpg

 

Overhalingssett blir sendt fra Erik på Liertoppen i morgen så da forsøker jeg det før jeg skifter pumpa. Han hadde på lager gummimembran og tilbehør. Hvis det ikke funker så får jeg ta dysene og trykkteste dem og deretter dieselpumpa på dieselverksted. Men det virker som om det er svikt i fremføring av fuel.

 

Når jeg først var i gang byttet jeg ut denne styredemperen:

 

gallery_2056_9_89398.jpg

 

Det fulgte med bilen denne, og den ble satt på plass, da er alle dempere skiftet:

 

gallery_2056_9_132544.jpg

 

gallery_2056_9_49277.jpg

 

Da er det å vente på brevet fra Erik med overhalingssettet til fuelpumpa og se om det bedre motorfuskingen.

 

Jan

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lekkert ble det med ny styredemper at du egentlig kunne gjort det bare for utseendets skyld :D

 

Takk for påminnelsen mht veivhusventilasjon. Jeg tenkte å snu L-slangen 180 grader på stussen og la den gå ned på den "kalde" siden av motoren. Det er vel ikke verre det, enn at griseriet renner ned langs innerskjermen, via luftftfilterboksen ..

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagen var ikke overhalingssettet til fødepumpa kommet i posten så jeg fant ut at jeg likegodt kunne skru av pumpa og ta den fra hverandre:

 

gallery_2056_9_116711.jpg

 

Merkelig nok var det ikke noen skade på gummien, alt var i orden til min store forbauselse. Da var det bare å skru sammen med litt pakningssilicon og montere tilbake.

 

gallery_2056_9_69988.jpg

 

Luftet og pumpet fram diesel, og startet opp maskinen. Den går like dårlig - akkurat samme åndenødsymptonene. Går greit litt og så dør den nesten helt og klarer så vidt å gå på tomgang.

Får forsøke å bytte ut en og en dyse i morgen hvis jeg rekker det. Er meget skeptisk til VM motoren for tiden, lurer på hva som er feil her, finner jeg ikke ut av det så er tanken inne på å gå over til V8 forgassermotor, men får holde på en stund til med feilsøking, nå ser det ut til at fødepumpa er friskmeldt.

 

Jan

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...