Gå til innhold

Brom - en skikkelig utfordring av en RRC


Jan L

Anbefalte innlegg

Stadig like imponerende Jan. Er det grunningen fra Kjartan du bruker? Jeg har lyst til å ta hele bilen under med den. Hva bruker du som toppstrøk? Er Owa/Arca mulig å bruke oppå den grunningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja jeg har gått over til å bruke ARP grunningen for jeg har mistet troen på at Owatrol holder rusten under kontroll. Bruker først ARP med et par strøk, deretter Owatrol siden jeg har et par liter stående og arcanol samt bengalakk på deler under bilen. Er spent på å se om det holder saltsørpa på vinteren. Owatrolen holder ikke stand mot salt, ruster friskt videre etter en vinter.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig like imponerende Jan. Er det grunningen fra Kjartan du bruker? Jeg har lyst til å ta hele bilen under med den. Hva bruker du som toppstrøk? Er Owa/Arca mulig å bruke oppå den grunningen?

ja og ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Litt mer rustpusssing før snøen kom:

 

Innerskjerm fra delebilen var prøvekanin:

 

IMG_6794.jpg

IMG_6799.jpg

IMG_6801.jpg

 

Banket av alle løse rustflak og slipt med stålbørste på vinkelsliperen.

 

Påført to strøk med ARP middel og det kommer videre 2 strøk owatrol/arcanol.

 

Er spent på å se om dette blir bra:

 

IMG_6806.jpg

IMG_6803.jpg

 

Annet småplukk har også fått litt behandling:

 

IMG_6793.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bremseeffekten har ikke helt vært som den skal være:

 

IMG_6817.jpg

IMG_6781.jpg

 

Ikke så rart det har skrubbet dårlig, caliperoverhaling er i grunnen ganske OK, her ser det litt bedre ut :

IMG_6783.jpg

IMG_6785.jpg

 

Montert på bilen:

IMG_6802.jpg

IMG_6815.jpg

 

Kobberør på det meste og nye bremsslanger, men må ha opp igjen et par koblinger da det ikke er tett:

IMG_6816.jpg

IMG_6811.jpg

 

Er for kaldt til å drive garasjearbeid for tiden så det blir korte økter, skal forsøke å få bilen operativ i løpet av et par dager. Da er alle calipere overhalt og bremseslanger skiftet, og bremserør byttet.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid noe som kan forbedres på en Land Rover. Glemte å kommentere at bremsecaliperne også er pusset rene for rust og grunnet med ARP samt owa/arcanol. Er spent på om det holder i saltsørpa. Jeg bruker fettpresse og pumper forsiktig ut de stemplene som sitter godt fast, fungerer helt pertekt. Deler caliperne og tørker ren den lille O-ringen mellom dem og legger den i bremseveske til caliperen er ferdig overhalt. Bruker roterende stålbørste på drillen til på fjerne rust nede i caliperen der stemplet har satt og godgjort seg. Synes det blir bra. Blåser ut fett fra kanaler og vasker med tynner før alt blir smørt med bremseveske/bremsefett.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARP er rustnøytraliserende middel som selges av Kjartan Røvik, Axelot på forumet. Kjartan kan kontaktes hvis du vil ha linker til mer opplysninger. Han bruker denne grunningen på sin LSE RR med navn Ivy, se hans tråd om denne bilen på mitt prosjekt.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Og da har Brom fått litt omsorg, var plaget med wobling som bare økte i omfang og styrke, strammet dødgang på styresnekka, tok bort shims på begge siden i forstillingen og endelig fant jeg feilen:

 

gallery_2056_9_41613.jpg

 

Totalt utslitt foring i panhardstaget(?), ned med staget og inn med to nye foringer, endelig kom 20 tonnspressa til nytte, gikk som en lek.

 

Da er nye foringer på plass og styringen er fast og fin igjen:

gallery_2056_9_82380.jpg

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

I går ble skiltene til Brom levert BT - den har blitt brukt nesten daglig siden 2008 og har aldri sviktet, den skal få en del oppgraderinger etter at Discovery bilen kommer på veien, flere saltvintere har satt sine spor, noe jeg kommer tilbake til. Bilen er avfettet, høytrykkspylt under og over og byttelånt vinterhjula sine med hjula til Rustne Rød.

Brom skal få mye omsorg det neste halve året, bytte flere karosserideler, tenker litt på endring av farge, skal få byttet gearkasse/transfer, mulig jeg bytter akslinger, ny hovedbremsesylinder, bytte dashbord, ta ned innertak og forsøke å finne ut hvorfor det lekker som fy - tror det er dreneringen fra soltaket, skal få bakrutevisker og diverse, diverse diverse....

 

Denne bilen skal få lov til å bli gammel hos meg - starter alltid og svikter meg aldri, VM 2,5 er en grom motor, sterk og nøysom...

Slik ser Brom ut før han går på stallen:

gallery_2056_391_82055.jpg

gallery_2056_391_122484.jpg

gallery_2056_391_116265.jpg

 

Kommer mer oppdateringer fremover...

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Og da var 4 år gått og det har ikke blitt gjort noe med Brom. Han er fornærmet over manglende omsorg og motoren er treg å starte og stopper etter få minutters drift. Mistenker hull i drivstoffrør ved tanken da de var dårlige for mange år siden. Motoren starter etter litt hvil og går litt igjen før den dør bort.

Har kommet til at alder og helse gjør at en gammel LR er nok. Siden Rustne Rød aldri svikter og nå får litt lenger levetid etter pkk med litt påkostning så er jeg innstilt på at Brom bør finne en ny eier eller hugges i deler. Det kan følge med et rikelig delelager hvis interesse, har samlet som ett ekorn i årevis og har mye deler til RR. Se bilder i tråden som viser jobben som er utført. Bilen bør hentes på henger grunnet omtalte motorproblemer. Pris avhenger av hva som skal følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...