Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med "min" Disco III?


thomasev

Anbefalte innlegg

Har straks hatt min leasede Disco III i to år, og er veldig usikker på om jeg skal beholde bilen etter leasingperioden eller ikke. Jeg synes bilen er knall å kjøre, og den har ikke skuffet meg i disse to årene (med unntak av at den stoppet i fart en gang i fjor). www.dinside.no har i dag en artikkel om kvalitet på biler, LR kommer ikke så godt ut der (faktisk nederst på listen). Og det er det som bekymrer meg litt.. Hva kan komme av regninger etter at jeg evt har overtatt bilen...Mye elektronikk og mye som kan gå galt.. Og jeg sliter med finne gode alternativer til DIII. Om jeg skal overta bilen eller ikke er jo også et spørsmål om pris (jeg kjenner også prisen som forhandler (Frydenbø i Bergen) må betale leasingselskapet når leasingperioden går ut..).. Er det noen her på forumet som nettopp har overatt sin DIII etter leasing og i såfall hva har dere betalt...mvh thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta den undersøkelsen som fasit. Det har skjedd noe med LR de siste årene. Husk at dette gjelder biler fra fabrikkgarantiens utløp til 10 år. Disco 3 er således ikke representert i undersøkelsen i det hele tatt. Derimot er Freelander sine motor- og drivverksproblemer med...

 

For øvrig er tør jeg ikke forutsi noe om utviklingen på Disco 3. Selv kjører jeg "problembilen" Range Rover P38A og det er faktisk den mest stabile bilen jeg har hatt. Det har vært feil, men så har jeg også hatt den i snart 7 år (bilen er straks 9) og kjørt den 180.000km (Totalt 230.000km). Jeg har også skaffet meg eget diagnosesystem. Tidligere biler har vært Nissan, Peugeot, Audi og Mercedes.

 

Tror ikke jeg hadde vært bekymret for å overta "egen" leasingbil med kjent historie om den har vært bra de to årene du har hatt den. Selv ville jeg dog inkludert et eget diagnosesystem (Knapt 11.000,-) i innkjøpsprisen. Det gir deg kontroll over bilen og mulighet til å gjøre det meste selv om du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge 'bergningsfolket' (NAF og Falck) så er vel Disco III den bilen de har færrest uttrykninger til (etter hva jeg har hørt). Selv har jeg Disco II, som nå har passert 190.000km. Jeg har lagt på 115.000 av disse i løpet av 4-5år. Jeg har aldri opplevd driftstans eller annet ubehag med denne (joda, Tore og jeg gjorde en felt-fix på luftfjær som kollapset, men den visste jeg at lakk, og den hadde gjort det i over et halvt år).

Hvis man følger normalt vedlikehold/serviceintervaller, så tror jeg ikke en nyere Landrover vil by på noe som helst mer problemer enn andre biler. Kanskje snarere tvert imot ;)

 

mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe videre problemer med min bil disco II td5. Hatt driftstans en gang og da var det diesel pumpen i tanken som røk. Bilen var de kjørt 170 tusen. Jeg jobber som mekaniker på audi og bensinpumper er vi godt vant med å skifte og har kjenskap til flere tyske merker som har samme problemer. Jeg pleier å si at det som er godt og utprøvt på ett bilmerke er dårlig og lite utprøvt på andre merker og vise versa. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar fra alle, det blir ikke så lett dette her... Jeg (dvs vi) er i ferd med å bygge hytte på snaufjellet (1100 m/o havet), og vinteren der oppe kan være rimelig tøff. Da trenger jeg selvfølgelig en D3.... Men store SUVér begynner å falle på salgsstatestikkene, og Dagens Næringsliv mener at disse også vil falle dramatisk mye i pris (pga miljø). Og det skjer vanvittig mye på bilfronten for tiden.... Foreløpig så ser det ut som om jeg enten ovetra min D3 (etter leasing), kjøper en brukt eller leaser en ny FreelanderII.. Det hører også med til historien at jeg har en bil til (Corvette 93 mod - 5.7l V8 cab), hver bil til sitt bruk... I "morgen" har jeg helt sikkert skiftet mening igjen, men det er fortsatt ca ett år før jeg må bestemme meg... D3én har til nå fungert utmerket, og det er en kjempebil å kjøre langt med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke den artikkelen i DN som referanse, ville jeg betenkt meg. Makan til rør og sammenblanding av faktorer..

 

Kan noen f.eks si hva en Audi A8, BMW7 serie eller Mercedes S klasse faller de første 5 årene ? Det er den bilklassen vi må sammenligne Q7, RangeRover, ML og andre luxus suv`er ( idiotisk ord forøvrig ) med, ikke en Think... At ekstremt dyre luxusbiler faller som stein i pris, er da ingen nyhet ?

 

At mer " folkelige " biler som Rav4, Subaru Forester og andre kommer til å falle mer enn andre, tror jeg ikkenoe på. Spesielt ikke med det vintervedlikeholdet på vegnettet som det legges opp til. Desverre er klimakrisen for langt unna til å gi oss 100% snøfrie vintre på en stund enda...

 

J30S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

Du kjenner prisen Frydenbø må betale leasingselskapet sier du, kunne vært interessant å høre om, det begynner jo å bli noen utkjøpte leasing biler nå på FINN, men noe dumping-salg blir det vel neppe noe av....uansett klimapolitikk?? ;)

MVH Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du kjenner prisen Frydenbø må betale leasingselskapet sier du, kunne vært interessant å høre om, det begynner jo å bli noen utkjøpte leasing biler nå på FINN, men noe dumping-salg blir det vel neppe noe av....uansett klimapolitikk?? ;)

MVH Olav

 

I min leasingavtale står det et jeg er solidarisk ansvarlig overfor selskapet (Skandibanken) dersom utleier (Frydenbø Bil) går konkurs i løpet av avtaleperioden, og jeg plikter meg å gjøre kjent med innholdet i avtalen mellom selskapet og utleier... Og det gjorde jeg selvfølgelig.. Svaret fra Skandiabanken kom etter litt mas og henvisning til avtale osv....

 

Jeg tror vel ikke at jeg kan opplyse om prisen her på forumet - men verdien på bilen er redusert ganske dramatisk i løpet av leasingperioden og det er ganske greit å kjenne prisen dersom det blir aktuelt å vurdere å kjøpe ut bilen etter endt leasing... Frydenbø er ikke kjent for å være billig, og hvis de prøver seg med for høy pris så må de ihvertfall ta bilen tilbake... vi får se hva som skjer...

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hei.

Du kjenner prisen Frydenbø må betale leasingselskapet sier du, kunne vært interessant å høre om, det begynner jo å bli noen utkjøpte leasing biler nå på FINN, men noe dumping-salg blir det vel neppe noe av....uansett klimapolitikk?? ;)

MVH Olav

Jeg var innom Frydenbø i Bergen for å få en pris på hva jeg må betale hvis jeg skal overta Disco3én som jeg leaser (om ett år). Og de fornekter seg ikke.. Bare så det er sagt, jeg er i utgangspunktet ikke misfornøyd med Frydenbø og den servicen jeg har fått på verkstedet (pris og service på standard vedlikehold synes å være OK). Men jeg er i den situasjon at jeg kjenner gjenkjøpspris på LR (som Frydenbø må betale for å kjøpe igjen bilen av Skandiabanken Bilfinans)... Frydenbø skal ha 63.000 , eks regavift, i fortjeneste på bilen for at jeg skal overta den... Med det resultat at de får bare ta bilen tilbake ...Og jeg kan kjøpe meg ny bil :) men ikke hos Frydenbø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg er fremdeles litt interessert i dette; dels fordi vi tenker å bytte TD5 før den er gått 100 000 km,dels fordi jeg er nysjerrig :) Sett på denne:Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE PP Stasjonsvogn 2005, 48500 km., kr. 615.000,- , http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Er det helt borti natta? Vi regner jo med å få godt i underkant av 300 000,så et visst sprang blir det .....Hvis du ikke vil offentliggjøre dette, Thomas, kan du PM meg?

 

 

MVH

 

Olav Eieland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er fremdeles litt interessert i dette; dels fordi vi tenker å bytte TD5 før den er gått 100 000 km,dels fordi jeg er nysjerrig :) Sett på denne:Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE PP Stasjonsvogn 2005, 48500 km., kr. 615.000,- , http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Er det helt borti natta? Vi regner jo med å få godt i underkant av 300 000,så et visst sprang blir det .....Hvis du ikke vil offentliggjøre dette, Thomas, kan du PM meg?

 

 

MVH

 

Olav Eieland

 

Neida, jeg har ikke noe stort problem med å oppgi prisen... Gjenkjøpsavtalen mellom Skandiabanken Bilfinans og Frydenbø er på ca 312.000. Da har jeg i utgangspunktet leaset en bil som kostet ca 550.000 ny på grønne skilter. I løpet av denne treårs perioden (leasingperioden) betaler/har betalt jeg ca 280.000 (ink mva) / ca 220.000 (eks mva), og bilen er nedskrevet i verdi til 312K. Så det koster å kjøre ny bil... Når jeg inngår leasingavtalen har allerede Frydenbø fått en gevinst på salg av bilen, og Skandiabanken Bilfinans tjener penger (antakeligvis) på renten og gunstige regler for avskrivning av verdien på bilen.

 

Og når Frydenbø skal ha en ny gevinst på bilen for at jeg skal overta den , så får de heller ta bilen tilbake... Og jeg kjøper meg enten en brukt Disco3 HSE på grønne skilter privat eller en annen SUV... Dette er kanskje som å banne i kirken, men det er mange spennede nyheter på SUV for tiden - og den nye til Ford (Kuga) skal jeg også prøve. Det meste av det jeg har prøvd av SUV (Toyota LC, Mitsbubishi Pajero osv) er ikke i nærheten av en Disco3, men jeg forsøkte en VW Tiguan her om dagen og den overasket positivt. Skal også forsøke den nye Kuga når den kommer, og foreløpig så har jeg ingen peiling på hva jeg skal kjøpe... Det blir ihvertfall ikke LR hos Frydenbø...

 

Jeg kjenner ikke så mye til nybilprisen på den bilen du oppgir, men den var vel mellom 900 og 1 mill 2005. Etter 50K km og 3 år er kanskje ikke den prisen så hakkende gal. Jeg tror forskjellen mellom hvite og grønne skilter (så vidt jeg vet 75% av engangsavgiften) utgjør ca 300.000 på denne bilen...Hvis det blir ny LR på meg så blir det en privatkjøpt brukt HSE (PP) som er maks tre år gammel på grønne skilter..

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Flott,tusen takk. Selvsagt dreier det seg ikke nødvendigvis om "rett verdi" på en gitt bil, men å ha litt oversikt på hva avansen er for bruktbilselgerne, og så komme frem til et fornuftig prisforslag. Hva er ditt/dere andre disco III eieres inntrykk av 2005 modellen vs nyere modeller ift driftssikkerhet mm?

 

MVH

Olav E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tilbud (muntlig) på å overta bilen min for 375.000 kr, dvs Frydenbø skal ha en avanse på ca 63.000. Da må de selvfølgelig ta en service, skifte sommerdekk og de har sikkert 3 mnd garanti. Alikevel mener jeg de er grådige, og de sitter igjen med en avanse på mellom 40-50.000 kr på at jeg skal overta bilen... (hvis jeg hadde overtatt den..) Nå er det ingen forbrytelse å tjene penger, men akkurat i min sak synes jeg de er for grådige.. Min bil har fungert utmerket i de to årene jeg har har hatt den nå (med unntak av en bråstopp i fjor vinter da bilen bare døde i fart). Har nå kjørt 33.000km og kommer nok til å runde nærmere 50.000km før jeg lever den tilbake. Flott bil å kjøre langt med (har hatt noen lange turer både nordover og sørover med den), komfortabel og etter min mening en meget bra V6'er. Noen annen en min egen erfaring på kvalitet/driftsikkerhet har jeg ikke. Det er mye elektronikk på disse bilene, og jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til kvalitet og alder på all leamikken i disse bilene...Men bilen er en drøm å kjøre, ingen racer akkurat (jeg har og en Corvette i stallen), men nydelig på langkjøring osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart at de skal ha så mye får å selge deg bilen. Det kan hende at de svært gjerne ønsker å få bilen inn, pga de vet den har en lav restveri, og de har mulighet til å tjene gode penger på den.

Har jobbet både hos Møller og Jæger Sentrum, og ved utkjøp/overtakelse av ent leasing, brukte vi å ligge på ca mellom 5`og 10 000.- kr på restverdien, og da kjøpte brukeren bilen i den stand den er i. DVS med de feil og mangler den har. Du kan kansje høre med Skandiabanken som tross alt eier bilen, om du kan få kjøpe den direkte fra de for restverdien pluss en tusenlapp eller tre, slik at du ikke kommer i saksen vedr. skattefordelen du har ved å kjøpe ut bilen...

Endret av Truls E. Aastvedt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips Truls.. Skal undersøke med Skandibanken Bilfinans, men jeg er ikke så veldig optimistisk. I såfall må nok Frydenbø fravike sin avtale med Skandiabanken, og jeg vet ikke om de er villig til det. Det som er litt trist er at den forrige selger hos Frydenbø (som solgte meg bilen) snakket om en gjenkjøpspris på ca 330.000. Men han har sluttet hos Frydenbø, og nye koster har overtatt. Det ser ut som om "grådigheten" ruler hos Frydenbø Bil... Og for ander som lurer på om de skal lease hos Frydenbø, vær forsiktig og lær av hva jeg opplever hos de... Antar også at de vil være like "flinke" når jeg leverer bilen tilbake (lurer på hva de kommer med av kostnader for å utbedre det som "ikke er normal slitasje"..)..

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips Truls.. Skal undersøke med Skandibanken Bilfinans, men jeg er ikke så veldig optimistisk. I såfall må nok Frydenbø fravike sin avtale med Skandiabanken, og jeg vet ikke om de er villig til det. Det som er litt trist er at den forrige selger hos Frydenbø (som solgte meg bilen) snakket om en gjenkjøpspris på ca 330.000. Men han har sluttet hos Frydenbø, og nye koster har overtatt. Det ser ut som om "grådigheten" ruler hos Frydenbø Bil... Og for ander som lurer på om de skal lease hos Frydenbø, vær forsiktig og lær av hva jeg opplever hos de... Antar også at de vil være like "flinke" når jeg leverer bilen tilbake (lurer på hva de kommer med av kostnader for å utbedre det som "ikke er normal slitasje"..)..

 

mvh

thomas

 

Siste oppdatering av status i denne saken (og siste post også..). Jeg sendte en mail til Frydenbø Bilsenter, og de ringte meg samme kvelden... Selger hos Frydenbø mente at de IKKE hadde gitt meg et tilbud på 375.000, og maste en masse om at de ikke hadde lov å gi meg en gjenkjøpsavtale osv.. Sikkert riktig når jeg inngår leasingavtalen, men dette er 2 år etter at jeg inngikk avtalen. Og så skulle han undersøke med bruktbil om de kunne gi meg en pris osv... Han ringte meg dagen derpå, og de kunne IKKE gi meg en gjenkjøpspris på bilen alikevel... Så for å gjøre en lang historie kort, jeg blir av forrige selger (som jeg tror har sluttet hos Frydenbø) hos Frydenbø fortalt at en antatt gjenkjøpspris vil være mellom 330-350. Siste uken får jeg et tilbud på 375K (som de tilslutt ikke vil vedkjenne seg), og så vil de ikke gi meg en pris i det hele tatt..

 

Og til alle som vurderer å lease LR hos Frydenbø... Tenk dere om både to tre ganger, jeg vil med den kundebehandling de gir IKKE valgt Frydenbø Bilsenter... Kjøp bil ett annet sted er mitt råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,og takk for hjelpen forresten.

 

Det forekommer meg helt utrolig at forretninger i sin inntjeningsiver ikke heller prøver å holde på sine ,stort sett trofaste,leasing/landrover kunder! Vet ellers at "gjenkjøpsavtaler" er litt vanskelige å få skriftlig.., men Frydenbøs håndtering her virker lite tillitsvekkende.

 

MVH

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...