Gå til innhold

Blend motorer kan repareres


ThomasF

Anbefalte innlegg

Lager en ny tråd her, det hadde gjerne vært en idé å lage noen 'sticky' poster som beskriver de vanligste reperasjonene ? Det hadde i alle fall gjort det letter å finne det man er på jakt etter.

 

Blend motoren på venstre side streiket for en tid tilbake, det begynte med en periodisk 'BOK' som til slutt ble permanent og kun varm luft på venstresiden. Fant prosedyren for å få løsnet motoren underifra kun ved å løsne deksel under rattet. Men, ledningene er korte og det var jo nesten umulig å komme til motoren etter at den var løsnet. Ved å løsne litt på midtkonsollen oppe fikk jeg dradd enheten ut her uten å løsne eller klippe ledningene. Jeg hadde selvfølgelig ikke nye motorer klar, men i god gjør-det-selv ånd skrudde jeg opp skruene for å se om jeg kunne finne feilen. Tannhjulene inni var ikke slitt, potensometeret som gir posisjon målte jeg og det så ut til å være OK, så da var det selve motoren igjen. Denne var lett å ta ut, den er kun festet med 2 loddepunkter.

 

Jeg testet motoren med et 9v batteri, og den klarte såvidt å dra rundt. 12v hjalp heller ikke, så motoren var nok synderen. Siden jeg ikke kunne finne samme motor (den koster sikker 20 kroner...) åpnet jeg den, det er 4 flipper som må bøyes til side.

 

 

gallery_3372_9_701286.jpg

 

Da fant jeg at stiftene var blitt rundet av rundt akslingen, dette fører til kortslutning og at motoren blir gradvis svakere og får problemer med å starte.

gallery_3372_9_1384075.jpg

 

 

Jeg tok ut stiftene og slipte dem rette med en finkornet neglefil, de kunne sikker bli slipt uten å ta dem løs, det var litt dill å få dem inn i holderen igjen.

gallery_3372_9_1154513.jpg

 

Alt ble montert samme igjen (pass på posisjonen til tannhjul/potensometer de må stå korrekt) og fungerer utmerket ! To dager etter fixen røk høyre blend motor og, den var litt verre å få tilgang til, men fix'en fungerte der og. Jeg vil tro at dette som oftest er årsaken til blend motor problemene. Fix'en er helt gratis og jeg vil påstå at det sparer tid i forhold til å løsne ledningsnettet for å bytte alle motorene.

Endret av ThomasF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende Thomas!

 

Motoren er sikkert en standard Mabushi el.l. med en ganske så ukurrant konfigurasjon på utgående aksel. Jeg er dog sikker på at toppen med børstene kan flyttes over fra en ny motor. Man kan jo ikke slipe i all evighet...

 

Vi har tenkt at slike innlegg skulle bli til artikler på hovedsiden. Da blir de sortert under modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Lager en ny tråd her, det hadde gjerne vært en idé å lage noen 'sticky' poster som beskriver de vanligste reperasjonene ? Det hadde i alle fall gjort det letter å finne det man er på jakt etter.

 

Blend motoren på venstre side streiket for en tid tilbake, det begynte med en periodisk 'BOK' som til slutt ble permanent og kun varm luft på venstresiden. Fant prosedyren for å få løsnet motoren underifra kun ved å løsne deksel under rattet. Men, ledningene er korte og det var jo nesten umulig å komme til motoren etter at den var løsnet. Ved å løsne litt på midtkonsollen oppe fikk jeg dradd enheten ut her uten å løsne eller klippe ledningene. Jeg hadde selvfølgelig ikke nye motorer klar, men i god gjør-det-selv ånd skrudde jeg opp skruene for å se om jeg kunne finne feilen. Tannhjulene inni var ikke slitt, potensometeret som gir posisjon målte jeg og det så ut til å være OK, så da var det selve motoren igjen. Denne var lett å ta ut, den er kun festet med 2 loddepunkter.

 

Jeg testet motoren med et 9v batteri, og den klarte såvidt å dra rundt. 12v hjalp heller ikke, så motoren var nok synderen. Siden jeg ikke kunne finne samme motor (den koster sikker 20 kroner...) åpnet jeg den, det er 4 flipper som må bøyes til side.

 

 

gallery_3372_9_701286.jpg

Regner med at det er kullbørstene du har gjort noe med, hva med å montere nye børster. De sliper du til med litt slipepapir for å få riktig dimmensjon, om de du får tak ikke passer.

Da fant jeg at stiftene var blitt rundet av rundt akslingen, dette fører til kortslutning og at motoren blir gradvis svakere og får problemer med å starte.

gallery_3372_9_1384075.jpg

 

 

Jeg tok ut stiftene og slipte dem rette med en finkornet neglefil, de kunne sikker bli slipt uten å ta dem løs, det var litt dill å få dem inn i holderen igjen.

gallery_3372_9_1154513.jpg

 

Alt ble montert samme igjen (pass på posisjonen til tannhjul/potensometer de må stå korrekt) og fungerer utmerket ! To dager etter fixen røk høyre blend motor og, den var litt verre å få tilgang til, men fix'en fungerte der og. Jeg vil tro at dette som oftest er årsaken til blend motor problemene. Fix'en er helt gratis og jeg vil påstå at det sparer tid i forhold til å løsne ledningsnettet for å bytte alle motorene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clash Ohlson selger motorer i samme serie som den der.De finnes i 1,5V og 3volt utførelse der med bare akslingen ut.

Bakenden ser helt lik ut og jeg vil tro at det bare er og kjøpe en sånn motor og bytte over bakenden på den.

For og rense ankeret for sot og kullrester er det best og bruke en glasfiber børste på den. Det lønner seg alltid og gjøre ved børste bytte. En stiv tannbørste og litt elektrorens kan og gjøre nytten om man ikke har tilgang på en glasfiberbørste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ang Claes Olsson motorene: de er ikke samme størrelse og motoren vår er 12v. MEN, jeg har brukt børsten inne i motoren fra CO og den er så og si identisk størrelse og passer rett i holderen i den gamle motoren. Så varenummer 32-3265 til 35 spenn er en utmerket delemotor. Trolig kan og 32-3263 og 32-3264 hos CO og brukes, men de har jeg ikke testet.

 

Vær OBS når du monterer sammen motoren igjen, du må presse børsteholderne forsiktig utover med to tynne skrujern e.l. når du setter sammen do to motordelene igjen. Du kan IKKE bare presse de sammen, da knekker børster eller holdere siden akslingen er tykkere og har en kant der børstene havner når motoren er satt sammen.

Endret av ThomasF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har hatt boksymbol en stund nå, men alt har fungert som det skal siden jeg fikk bilen på veien i høst. Men i dag var det slutt, ingen varme på venstre side og normal varme på høyre side. Jeg har nye blendmotorer liggende og må sove litt på om jeg skal bytte alle 3 motorene i en tjafs eller prøve å fixe den ene på venstre side....

 

Men først må jeg montere inn den nye vindusviskermotoren på DII'n og sette på panseret for å frigjøre litt plass i garasjen :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben med den venstre blend motoren ble gjort i går, med en fortsatt noe stiv rygg ble det en tidkrevende men forholdsvis enkel jobb. Jeg fulgte beskrivelse som jeg linket på rangerovers.net til punkt å prikke uten å støte på andre problemer en at jeg ikke fikk spjeldet til å gå frem og tilbake ved prøvemontering. Når jeg satt den skikkelig på plass virket den plutselig kjempefint :huh:

 

Ettersom de to blendmotorene mine på høyre side fortsatt virker fin fint valgte jeg å klippe den ene motoren løs fra 3-packen (de kommer alle tre i en pakke koblet sammen med en felles plugg) og lodde/krympe den inn på eksisterende leding.

 

Fyr i vei hvis du har noen spørsmål Jøran, det er nå jeg har det friskt i minne :)

Endret av tdiThomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

takker for det.

Har sett på den linken til rangerovers.net, men ser ut som det er Veeeldig mye demontering??

 

Skal lese igjennom den linken igjen også skal du nok få se at spørsmålene kommer på løpende bånd.

Kan jo starte med et spørsmål sånn med en gang da :)

Hvor mye sånn ca. koster den pakken med de tre motorene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

takker for det.

Har sett på den linken til rangerovers.net, men ser ut som det er Veeeldig mye demontering??

 

Skal lese igjennom den linken igjen også skal du nok få se at spørsmålene kommer på løpende bånd.

Kan jo starte med et spørsmål sånn med en gang da :)

Hvor mye sånn ca. koster den pakken med de tre motorene...

 

Litt blendmotorer, o-ringer mm: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=22213

Litt demontering er det jo, men overkommelig hvis bilen kan stå noen dager eller du setter av en helg (så man har litt tid på seg hvis bilen skal være klar til mandagen....)

 

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med litt annen prosedyre enn den på rangeovers.net. På førersiden klarte jeg å bare demontere deksler fra rattstamme og ned og deretter få løs skruene med et kort skrujern, Det er j.. trangt, og du bør først føle deg litt frem for å finne motoren og skruene. Når skruene var løsnet, endte jeg opp med å demonterte midtkonsollen oppe og dra motoren ut her. Om du skal reparerer den som beskrevet eller kutter/lodder på en ny motor kan begge dele gjøres når den henger her. Mine fungerer fortsatt 100% etter reperasjonen med nye børster.

 

På passasjersiden er det lett å demontere, av med skruene over hanskerommet så er du der. MEN, det er en j... ventilasjonssjakt i veien her og. Vær OBS på at her er to motorer som er nesten like, en for varm/kald og en for å styre luft opp/ned. Jeg klarte ikke å komme til bak sjakten for å skru løs, så jeg endte faktisk opp med å kutte hele sjakten. Vær forsiktig det er my kabler og annet der inne, men ganske god plass. Etter bytte skjøtet jeg sjakten med svart vulkaniserende tape, det burde holde.

Endret av ThomasF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei

 

Vi hadde samme type Blendmotorer i Citroen XM, og de samme problemene.

 

Siden el-motoren i denne er veldig liten er det små dimensjoner.

 

Det største problemet med motoren er at børstene når de blir slitt kan kortslutte over to kobberlameller på kommutatoren, dette kan avhjelpes med å pusse av litt av de ytterste "spissene" på børstene slik at kontaktflaten til børsta mot kobberlamellen blir kortere.

 

børster.bmp

 

Det andre store problemet er at det samler seg kobber og kullstøv i spaltene mellom kobberlamellene. Pirk disse mellomrommene rene for kullstøv med en nål og puss forsiktig av eventuelle grader som du lager i denne prosessen med 400 papir slik at ikke børstene blir slitt ned med en gang.

 

Begge disse feilene gjør at motoren mister kraft og at styre enhetens driverkrets melder til ECU at det er et problem med blendmotoren som igjen gir boksymbol i displayet.

 

 

L

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...