Gå til innhold

"Lierbussen" 1956 107" SW


Olav Haavardsholm

Anbefalte innlegg

Mye vann har rent i havet siden siste oppdatering. Fortauskanten er historie, og Lierbussen har stått nesten et år i telt på sin nye "oppbevaringsplass". Endelig har jeg, med god og myndig ledelse fra han som gav rådet, gjort som det står i den aller første posten: Det er tatt en "status" på motoren. Og dommen er - utenfor mitt kompetanseområde. 3 av 4 sylindre lekker så pass mye bensin/diesel-blanding fra toppen av stemplene at motoren i praksis omtrent ville gå på en sylinder, og det er litt lite... - og motoren er tydeligvis allerede overhalt (minst) en gang, for den inneholder +060 oversize stempler til tross for at delekatalogen bare forteller om +040-stempler, så noen oppboring og nye stempler kan vi bare skyte en hvit pinne etter...

 

Videre har vi konstatert at begge diffene er kaputt - og da vet vi ingenting om hvordan stikkakslene har det.

 

Planen videre blir å se om ikke vi finner en 12,5% større motor fra en dertil egnet donor som kanskje også kan avgi et par aksler med intakte differ og mer lommebokvennlige stikkaksler og større og bedre bremser. Ja, det blir en mindre original bil, men det kan bli en bil som går for egen maskin igjen, og det er nok viktigere - og ingenting blir gjort som ikke kan reverseres om en eller annen på ett eller annet tidspunkt skulle få trang til å bringe bilen tilbake til leveransestand.

 

(Skal bli spennende å se når fortsettelse følger denne gangen...)

 

PS: Eksosventilene løsnet etter en del omdreininger på motoren med sveiva, godt assistert av rustløser og et "knakk" på ventilen hver gang kammen var "nede", men det hjelper så lite i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Leit å høre at det står slik til.

 

Det morsomste, og kanskje det beste <_< , er hvis du forsøker å få til en 2-liters "halvtopp" igjen.

 

Og +060-stempler og ringer var normal handelsvare, har selv hatt en slik motor.

 

Ifølge andre på forumet er det enkelt å skaffe deler, så da får vi tro på dette.

 

Jeg tror jeg har noe rådelager nede i kjelleren.

 

Siamese bore er den siste av 2-literne, er det ikke så. Husker ikke dette i farten blush . Det burde være mulig å fikse den.

 

Når det kommer til overhaling av motor så er dette mye enklere enn det folk generelt tror.

 

Har man alle delene og en bok og en momentnøkkel i tillegg til "vanlige verktøy" for en bilinteressert er mye gjort. Jeg skjønner ikke frykten for en slik jobb. Folk overhaler bremsene sine selv, noe som er mye viktigere på et kjøretøy sammenlignet med en motor. Er man i fart er det flott at bilen stopper når man prøver å bremse. Og slike ting skrur folk på, de skifter endeledd på styringa også, men motor kvier de seg for å overhale.

 

Skal være "frivillig assistent" for en venninne i vinter, når hun skal sette sammen motor til en MGA. Hun har alle delene ferdig slipt, borret, vasket osv. Pakninger og lager og stempel og ringer og alt. Og kjører MG-utgave som ble produsert fra en gang på 50-tallet. Og har skrudd biler og motorsykler, deltar i billøp osv. Men å skru motor skulle jun ikke, hun kjøpte like gjerne en til som hun ikke er sikker på tilstand til.

 

Så da skaffet "Henry's garasje" like gjerne en motorbukk til som snart skal flyttes opp i henens garasje, og vinterprosjekt der blir sammensetting av motor. Gleder meg ^_^ . Skal også hjelpe en annen kamerat med hans gamle motorsykkel i vinter, han flytter opp i verkstedet mitt "snart". Hva slags sykkel det er vet jeg ikke :D , sykkelen har en nydelig patina. Men han vil pusse opp alt til "nytt og blankt". Hans sykkel.

 

Og Olav, din bil. Du gjør det som du synes er best. Toogenkvart høres forlokkende (og enkelt) ut, men tenk på å høre en 2 liter svive rundt. Nydelig motor.

 

Kunne godt tenkt meg å se på og "kjenne på" motoren din, send meg en PM.

 

Differ er enkelt å bytte. Ganske mange skruer, men det er bare å ta tiden til hjelp. Man skifter en diff på en lang kveld ;) .

 

Joda, har et par-tre-fire-fem-sju-ti prosjekt gående selv også. Men jeg tror at meningen med livet er å hjelpe andre, slik at andre blir glade :lol: og da blir man selv glad ;) .

 

Ha en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henry Arnfinn har helt rett. Med ei kokebok i handa går det som en lek.

 

Eksempelvis skulle jeg bistå junior med overhaling an hans Volvo FK-motor, men var bortreist da monteringen skulle begynne.

Men ved hjelp av Haynes og litt telefonkontakt ble den overhalt av guttungen.

Den går nå som ei klokke. Tett og fin, ingen ulyd.

Tut og kjør.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sak som ofte blir glemt av når man tar sylinderlekasje test på en sidevetilert motor. Og det er nettopp det at ventilene står i siden. Ved syliderlekasje testing med trykkluft setter man vær sylinder i øvre dødpunkt med begge ventiler stengt. Deretter setter man nippel ned i plugghullet som man kobler trykkluften på. Motoren må stå nøyakting i øvre døpunkt ellers vill den gå rundt nå det blir satt luft på den....

 

Deretter kjenner man om det blåser i luftfiltert (innsugsventiler) eksosrøret (eksosvetiler) eller i oljepåfyllingen (stempel eller stempelinger.) Ved lekasje på stempel eller stempel ringer er det vanlig at man tar litt motorolje og fyller på stempel toppen, for man så setter luft på igjen. Vist det blåser mindre i oljepåfyllingen er det sansyneligvis stempelringer, vis det blåser like mye kan det være hull i stempel....

 

Men så er det det at en sideventilert motor kan være en luring. Selv om det blåser i oljepåfyllingen kan det være ventilene (og i dette tilfellet er det vel eksosventilene som står i siden.) Lufta presses ned gjennom ventilen og ventilstetet, videre ned i bunnpanna og ut påfyllingen. Det samme kan skje vist man fyller olje på stempeltoppen.

 

Nå er det ikke sikkert at du skjønner helt hva jeg mener, rett og slett fordi jeg er dårlig og forklare skriftelig. Men mitt råd er plukk av toppen kontroler ventiler. Det kan godt hende at du får den en posetiv overraskelese. Husk at motoren ikke har hvert i gang på mange år og sansyneligvis der det ikke helt rent mellom ventilseter og ventiler.

 

Vist motoren er slitt vil det være slitekant i sylinderne, og vist det er tilfelle kan man gå for plan B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god slitekant i motor og allerede +60 stempler..

Olav skrudde av toppen og vi sjekket direkte, uten ventilinnblanding.

Det var svært lite fjærtrykk på spesielt eksosventilene som også var slitne.

Etter nøye overveielse går vi for 2 1/4 med litt oppgradering av aksler,bremser,osv.

Endringene vil bli utført slik at det enklest mulig skal kunne tilbakeføres hvis ønskelig senere.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Neida.Helt i orden det.Råd og vink er alltid kjekt å ta med seg.

Med en mekaniker med begrenset bevegelse og kraft i armer ++ og en læregutt med begrenset kunnskap

blir det litt begrenset hva vi går løs på.Ting går ikke fort unna med begrensninger.

Det er svinsk mye å ta tak i med både rust,strøm og mekaniske feil.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg har nok (litt bevisst) forsømt denne tråden litt. Nyeste bilde jeg vet om av bilen (bortsett fra de jeg har hjemme) finnes her: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=64363&st=150#entry689805

 

Ja, du må se godt etter, men de som var der kunne jo ha studert bilen i ro og mak... ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ramme ferdigsveist.

Motor og drivverk på plass.

2 dagers jobb bare å utbedre utslitt pedalverk og hjemmesnekra løsninger. :o

Til helgen blir det hårreisende? jobbing med bygging av nytt elektrisk anlegg.

TTT er et utsagn som passer på bussen.

Men det går fremover,sakte men sikkert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjumilsstøvlene var på idag.

Strøm på plass,ny og defekt starter byttet ut,og verkstedet måtte luftes.

Noen som har en brukbar høyre forskjerm til serie 1 86 eller 107?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på den utøvende mekanikeren.Han fikk kjørt seg i går.

Og den rådgivende har ikke hatt en god natt.

Men vi tar en del av gangen så blir det nok bil til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status for i dag: Flyttet bil noen få cm for egen maskin.

Kasse ok,men med den vante slitte hvining som kjennetegner en slitt kasse fra 50-tallet.

Smøreservice på alt og alle.

Fylt kjølevæske og trykktestet systemet.

Radiator ut for lodding...... :(

Og nå drar læregutten på ferie. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...