Gå til innhold

"Lierbussen" 1956 107" SW


Olav Haavardsholm

Anbefalte innlegg

Og så har jeg rett og slett tenkt å se om det går an å få liv i den gamle sliteren.

 

Veldig pent og forsiktig, etter litt kontroll, TLC, smøring av utsatte detaljer, og noen tørn på sveiva først, håper jeg. Tenk om .... :unsure:blush

 

Mvh Terje K.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Noen tørn på sveiva har motoren faktisk fått med jevne mellomrom de siste 10-15 årene, og motoroljen ser gul og fin ut når jeg peiler. Ikke lekker det fra motoren heller. :) De små oljedråpene som nå henger under girkassa, ser også ut til å være "rene", og det at det nå har begynt å lekke etter at bilen har vært flyttet på og akslene (sannsynligvis) har beveget seg, tyder på at det har vært olje der også hele tiden. Da er jeg mer bekymret for akslingene. Foran er det tydelige spor etter lekkasjer på innsiden av begge hjul. Det har kommet litt mer etter at bilen ble flyttet, så det er antagelig ikke tomt, men det må jeg sjekke opp etter hvert. Bak har jeg ikke observert noen lekkasje. Det kan bety at det ikke er noe der som kan lekke, men det kan også bety at det ikke er lekkasje siden det ikke var noen tydelige oljeflekker igjen etter bilen der den sto da vi hentet den. Uansett må begge akslingene tas opp for å finne ut hvorfor jeg kan dreie begge mellomaksingene for hånd mens bilen står i ro <_< , men jeg har tenkt å prøve å starte opp med transferkassa i fri før den tid kommer. Da vil jeg f.eks. finne ut om motoren fremdeles har et liv foran seg, hvilken tilstand det er på clutchen, og om jeg "finner" alle girene.

 

Ja - og så må jeg fylle på kjølevæske. For øyeblikket er kjøleanlegget tomt. Forhåpentligvis fordi det er tømt for å unngå frostskader, og ikke fordi det har tømt seg selv.... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kommer nok ikke på seriebiltreffet i år, Olav <_<

 

Når det gjelder tappepluggen din, forsøk med "baksiden" av en 1/2" nøkkel. De pleier å passe ganske godt inn i slike spor.

 

Rusta må vel tas, der er det ingen vei utenom. Når det gjelder det elektriske kan det være en ide å koble bort alt annet enn hva som er nødvendig for bensin og tenning, og så ta det andre etterhvert. Om det ikke er gjort for mye er det vel ikke mer enn en sikring eller to på hele bilen.

 

Speilet ditt er vel heller ikke originalt (som fra Land Rover), men antagelig originalt nok for din bil :D

 

Skal bli artig å følge dette prosjektet videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tappeplugg-problematikken;

Kjøp deg en grov flat skrutrekker med firkant-klinge -den kommer sikkert til annet bruk også, og med firkantet klinge kan du lett gripe rundt den med skiftenøkkel eller wisegrip-tang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå var jeg forsyne meg "forvist" til side 3. Mon ikke det betyr at det skjer for lite her... blush

 

I kveld har jeg tilbrakt et par drøye timer med Lierbussen, og fått pumpet ut 12 - 15 liter illeluktende bensin. Så illeluktende at jeg kjente lukten da jeg satte meg inn i JoHanne etter at drillpumpe og slanger hadde ligget baki henne (i plastpose) i 10 - 15 minutter. Når jeg banker på tanken, høres det ut som det fremdeles er "en centimeter eller halvannen" igjen med bensin etter at jeg pumpet ut så mye som jeg fikk tak i, men det kan også tenkes at lyden forandrer seg så mye fordi jeg er helt nede ved bunnen. Det er en slags "påfyllingsrør" og filtersystem nedi tanken som gjør at jeg ikke kommer i direkte kontakt med bunnen, og dermed får jeg ikke opp absolutt all bensinen heller. Det gjør også at jeg heller ikke har noen mulighet til å se hvordan tanken ser ut innvendig. <_< Forsøk på å løsne tappepluggen med grov skrutrekker og skiftenøkkel var fåfengt. Her tror jeg "noen" har vært ute med stort tiltrekkingsmoment. Tør jeg å prøve med slagtrekker?

 

Så har jeg forsket litt på drivverket. Jeg visste fra før at motoren kunne dreies med sveiva, og at mellomakslene ikke har (tilstrekkelig) kontakt med hjulene. Nå vet jeg også at når jeg setter hovedgirkassa i gir (hvilket som helst :) ), transferkassa i høy og trykker den "den gule", følger også begge mellomakslene med når jeg dreier motoren. Det tolker jeg som "god nyhet". :) Og så har jeg fulgt Gautes råd, og tatt ut påfyllingspluggene for å prøve å observere hva som skjer inne i diffene når jeg dreier mellomakslene. Og det gjør det. Noe går rundt der inne, men dette var så ukjent terreng for meg at å tolke hva det egentlig var jeg så beveget seg, og hva det betyr med tanke på om det er differ eller stikkaksler som ikke overfører bevegelsen til hjulene, det overgår min vurderingsevne. Er det tilstrekkelig indikasjon til å tro at det er stikkakslene som er gått, at det var bevegelse der inne? Er med andre ord neste trinn å ta ut de korte stikkakslene og se om de er hele? (Jeg tror jeg kan få ut de korte. For å få ut de lange, må bilen definitivt ut av garasjen igjen... :rolleyes: )

 

Og når først påfyllingspluggene var ute, måtte jeg jo putte fingeren inn der for å kjenne om jeg fant noe olje. Foran fant jeg "væske" like under påfyllingspluggen. Den så ikke spesielt svart ut, men den virket ganske tykk og seig. Kanskje er det slik oljen skal være i diffene? Bak var det tørt så langt jeg rakk.... :(

 

Og så er det "noe" galt med "den gule". Etter hva jeg har forstått, skal den sprette opp igjen når fordelingskassa settes i høy igjen etter å ha vært innom lav. På Lierbussen spretter den opp når jeg setter fordelingskassa i lav. Hvis jeg prøver å dytte den ned når fordelingskassa står i lav, kommer den bare opp igjen med en gang. Forhåpentligvis er det ikke noe verre enn litt rengjøring og smøring som skal til, men dette hadde vært lettere å vurdere hvis jeg hadde hatt verkstedsmanualen og (forhåpentligvis) noen tegninger tilgjengelig.

 

Ingen spennende bilder denne gang, men det er fremdeles maaange biter igjen av elefanten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg forsyne meg "forvist" til side 3. Mon ikke det betyr at det skjer for lite her... blush

 

I kveld har jeg tilbrakt et par drøye timer med Lierbussen, og fått pumpet ut 12 - 15 liter illeluktende bensin. Så illeluktende at jeg kjente lukten da jeg satte meg inn i JoHanne etter at drillpumpe og slanger hadde ligget baki henne (i plastpose) i 10 - 15 minutter. Når jeg banker på tanken, høres det ut som det fremdeles er "en centimeter eller halvannen" igjen med bensin etter at jeg pumpet ut så mye som jeg fikk tak i, men det kan også tenkes at lyden forandrer seg så mye fordi jeg er helt nede ved bunnen. Det er en slags "påfyllingsrør" og filtersystem nedi tanken som gjør at jeg ikke kommer i direkte kontakt med bunnen, og dermed får jeg ikke opp absolutt all bensinen heller. Det gjør også at jeg heller ikke har noen mulighet til å se hvordan tanken ser ut innvendig. <_< Forsøk på å løsne tappepluggen med grov skrutrekker og skiftenøkkel var fåfengt. Her tror jeg "noen" har vært ute med stort tiltrekkingsmoment. Tør jeg å prøve med slagtrekker?

 

Ikke prøv med slagtrekker. Prøv å lag deg et verktøy som passer i sporet, og med et langt; 50 cm; håndtak, dra bestemt og hold litt.. den løsner til slutt.. Hvis ikke hadde jeg vurdert hele tanken..

 

Så har jeg forsket litt på drivverket. Jeg visste fra før at motoren kunne dreies med sveiva, og at mellomakslene ikke har (tilstrekkelig) kontakt med hjulene. Nå vet jeg også at når jeg setter hovedgirkassa i gir (hvilket som helst :) ), transferkassa i høy og trykker den "den gule", følger også begge mellomakslene med når jeg dreier motoren. Det tolker jeg som "god nyhet". :) Og så har jeg fulgt Gautes råd, og tatt ut påfyllingspluggene for å prøve å observere hva som skjer inne i diffene når jeg dreier mellomakslene. Og det gjør det. Noe går rundt der inne, men dette var så ukjent terreng for meg at å tolke hva det egentlig var jeg så beveget seg, og hva det betyr med tanke på om det er differ eller stikkaksler som ikke overfører bevegelsen til hjulene, det overgår min vurderingsevne. Er det tilstrekkelig indikasjon til å tro at det er stikkakslene som er gått, at det var bevegelse der inne? Er med andre ord neste trinn å ta ut de korte stikkakslene og se om de er hele? (Jeg tror jeg kan få ut de korte. For å få ut de lange, må bilen definitivt ut av garasjen igjen... :rolleyes: )

 

Og når først påfyllingspluggene var ute, måtte jeg jo putte fingeren inn der for å kjenne om jeg fant noe olje. Foran fant jeg "væske" like under påfyllingspluggen. Den så ikke spesielt svart ut, men den virket ganske tykk og seig. Kanskje er det slik oljen skal være i diffene? Bak var det tørt så langt jeg rakk.... :(

 

Bak begynner det nok å lekke... igjen hvis du fyller på olje. Kanskje det er lurt å skifte tetninger okkesom...

 

Og så er det "noe" galt med "den gule". Etter hva jeg har forstått, skal den sprette opp igjen når fordelingskassa settes i høy igjen etter å ha vært innom lav. På Lierbussen spretter den opp når jeg setter fordelingskassa i lav. Hvis jeg prøver å dytte den ned når fordelingskassa står i lav, kommer den bare opp igjen med en gang. Forhåpentligvis er det ikke noe verre enn litt rengjøring og smøring som skal til, men dette hadde vært lettere å vurdere hvis jeg hadde hatt verkstedsmanualen og (forhåpentligvis) noen tegninger tilgjengelig.

 

Når du trykker gul ned i høy, har du firehjulstrekk, når du drar den røde inn i lavserie skal den gule sprette opp for da har du jo lav/firehjulstrekk.

 

Ingen spennende bilder denne gang, men det er fremdeles maaange biter igjen av elefanten. :D

 

Artig at sola begynner å varme, da skjer det liksom noe med oss :D har veldig lyst til å besøke denne Lierbussen en helg...

 

Stå på Olav ( og Jorid ? )

Endret av ragnarsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav

 

Det er riktig at den gule spretter opp når du setter den røde i lav. Mao, ikke feil ved kassen, men feil ved brukeren ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hjertelig velkommen til å legge dine helbredende hender på Lierbussen, Ragnar. Etter Vebjørns omtale å dømme, er du "god medisin"... B) Uten å ha planlagt helgen i detalj ennå, tror jeg at jeg har lyst til å ta noen timer og "rydde" i det elektriske. Skal jeg ha noe håp om å få motoren til å dreie uten å bruke håndkraft, må jeg ta en gjennomgang av alle potensielle kortslutning- og overledningspunkter - og de ser ut til å kunne være mange.... <_<

 

Når det gjelder det jeg trodde var feil med "den gule", var det basert på min (tydeligvis feilaktige) forståelse at det jeg trodde jeg leste på skiltet på torpedoveggen. Jeg forsto det slik at "den gule" først skulle sprette opp igjen når man la inn høy på nytt. Det som var ment, var tydeligvis hvordan man skulle gå fra 4WD til 2WD i høy. Brukerfeil, i hvert fall de jeg står for selv, er blant de letteste å rette, så konklusjonen blir: 2WD høy: "Den røde" fram, ikke rør "den gule" - normalstilling. 4WD lav: "Den røde" tilbake, ikke rør "den gule" - eneste lavseriealternativ. 4WD høy: "Den røde" fram, ned med "den gule" - og for da å sjalte ut forhjulene igjen, må "den røde" tilbake slik at "den gule" kan sprette opp før man igjen fører "den røde" fram. Man lærer så lenge man har gammel bil - og LRF. :D Og det må da være et godt tegn at dette ikke har satt seg fast? Det har jeg da lest at andre har opplevd på biler som har stått kortere enn denne har. :)B)

 

Hva med oljen på fordiffen?

Den så ikke spesielt svart ut, men den virket ganske tykk og seig. Kanskje er det slik oljen skal være i diffene?

 

Og så kom jeg til å tenke på noe: Da jeg sveivet på motoren, hørte jeg en svak tikking. Det er vel ikke akkurat uvanlig med ventiltikking på disse bilene med 2,0 liters motor og litt sær ventilplassering, og jeg må helt sikkert lære meg å justere ventiler på denne bilen, men er det noe jeg burde høre bare ved å bruke sveiva? Eller varsler det andre uhumskheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tank"røret" kan vris litt,dras opp og vris litt og vips:ute.

God plass til selv mine poter nedi hullet etterpå.

La nå den tappepluggen sitte.

Det blir bare dyrt hvis du skal true den ut.......

,En fille og pote nedi tanken gjør samme nytten.

Pling meg en kveld du skal jobbe så skal jeg ta en titt og

gi deg svar på det meste.

 

Gautenysgjerrigsombare

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mulig å sveive en ventiltikk :o

Nei, det var det jeg også ville tro, og da lurte jeg på hva det da kunne være for skumle varsler.

 

Tank"røret" kan vris litt,dras opp og vris litt og vips:ute.

En skikkelig "vrien" sak altså. :D Skal bli spennede å se hvor godt det evnt. sitter fast...

Pling meg en kveld du skal jobbe så skal jeg ta en titt og

gi deg svar på det meste.

Det skal jeg ta deg på ordet på. Blir nok neppe før påske, men man kan aldri vite...

Gautenysgjerrigsombare

Ja, jeg var nesten overrasket over at du ikke hadde tatt "full diagnose" på bilen i løpet av de dagene den sto hjemme hos deg, men det var jo temmelig høy luftfuktighet de dagene... :rolleyes: Det er tørrere i garasjen.

Endret av Olav Haavardsholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli kresen på mine gamle dager vet du......

 

EDIT: Egentlig skulle det stå: Mindre nysgjerrig på m.........

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten rapport etter at indre rør i bensintanken er fjernet. Det var befengt med litt rust på utsiden, og var ikke veldig lystent på å forlate sitt trygge "rede". Litt overtalelser i form av rustløser langs kanten og bruk av tang der det gikk an å få tak, gjorde imidlertid susen. :)

med_gallery_446_9_2295045.jpg

 

Og så lurer jeg på om det er originalt med elektrisk bensinpumpe på Serie I? Jeg trodde faktisk at alle gamle motorer hadde mekanisk bensinpumpe montert på siden av blokka, men dette er utvilsomt bensinpumpa i Lierbussen. :huh:

med_gallery_446_9_3131807.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg på om det er originalt med elektrisk bensinpumpe på Serie I?

Ja - elektrisk SU pumpe :)

 

Selve pumpe-delen er ikke så ulik en mekanisk drevet membranpumpe, men i stedet for å drives mekanisk er membranen koplet til en elektromagnet.

Kontaktene/bryteren i enden av pumpen (under plastdekselet) kan skape litt utfordringer :( Korrosjon på kontaktflatene skaper dårlig kontakt, og dårlig/defekt kondensator kan føre til at kontaktflatene spises opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil er originalpumpen erstattet av en nyere pumpe som Knut Bøhler solgte for 15-20 år siden. Den er av utseende ganske lik den originale og passer på skruehullene i plata der den sitter.

 

Det er mulig jeg har noe av gamlepumpa liggende hvis det er av interesse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme type på mange engelske biler ;) Stiftene kan skiftes, kondensatoren også, og pumpene kan også bygges om med "elektroniske stifter" som er omtrent uslitelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er (endelig) benisntanken tom, og jeg har fått anledning til å beskue hvordan den ser ut i bunnen. Det ser slett ikke verst ut (skal prøve å lure et kamera ned i tanken og ta et par bilder), men det har nok sitt å si at tanken har inneholdt nærmere 30 liter bensin. Det gir fuktigheten mindre sjanse til å ødelegge - innbiller jeg meg... Det er nok behov for å bruke en rull tørkepapir nedi der for å tørke opp rusk og "avleiringer". Litt (tilsynelatende) overflaterust hist og her bør også skrapes/pusses vekk og fjernes, men så kommer det store spørsmålet: Kan jeg "pusse opp" bensintanken innvendig på samme måte som jeg har planlagt å gjøre utvendig, med Brunox, Owatrol og Arcanol? Eller er ikke bensin og disse produktene venner med hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel heller gått for et "tank sealer" produkt hvis jeg skulle behandlet tanken innvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at Bensinen løser opp i hvertfall Ovatrolen, muligens Brunoxen og. Problemet med maling er når den begynner å løsne og flasse, masse fine partikler som tetter til.

 

Derfor det ikke anbefales å male jerrykannene invendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først 1c1ce3860562e2607ef5a4a6d9d3682a.image.4 og så d0ad30716b5a1f818a539c6a88379304.image.9, begge fra Gasolin, f.eks? Noen som har prøvd disse produktene, og som kanskje vet hvor mye slik "guffe" jeg trenger nedi tanken på en 107"? Eller er det andre produkter som heller anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et tilsvarende produkt på en motorsykkeltank en gang.

Regn med en boks av hver til tanken din.

 

Problemet med Serie I tanken er den doble bunnen. Vet ikke helt om tank sealer løser det problemet helt, men det bør jo hjelpe litt.

 

Jeg byttet tank for noen år siden. Serie I klubben lager repilkaer som er nesten like gode som nye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget om tank sealer var ment som et (bedre) alternativ til lakk for innvendig behandling av en gammel men OK tank ;)

 

Det vil jo ikke hjelpe på rust og "kjeks" i tankens bunn og eller i platen under tanken. Har det begynt å ruste der, må tank og plate pelles fra hverandre, rust må fjernes, og rusthemmende midler påføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...