Gå til innhold

"Lierbussen" 1956 107" SW


Olav Haavardsholm

Anbefalte innlegg

Her må man vel si at prosjektet begynner. I det bilen myser ut i dagslyset etter drøyt 10 år bakerst i skuret.

med_gallery_472_9_2074452.jpg

Opp på biltralle bak JoHanne, og så til Oslo.

med_gallery_472_9_2622835.jpg

Og tørt plassert i nytt "hjem" etter å ha "debutert" i klubbsammenheng.

med_gallery_446_9_492003.jpg

 

Flere bilder og bakgrunnsmateriale finnes i historikktråden.

 

Hva står så på planene?

Først og fremst, sier Gaute, få en "vareopptelling" på motor, girkasser og aksler. Motoren lar seg greit dreie med sveiva, så der er det "håp". Verre er det at begge mellomakslene også lar seg dreie - når bilen står stille! :o Det tyder ikke bra for differ og/eller stikkakslinger. :(

Bremsene er "borte". :rolleyes:

Girkassene? Tja. Jeg får satt bilen i revers og (tror jeg) 3. og 4. gir. 1. og 2. er usynkroniserte, så de vil kanskje helst ha litt bevegelse før de "smetter inn"? Spaken for "høy" og "lav" kjennes ut til å bevege drevene, men "den gule" blir ikke værende nede - sånn uten videre i hvert fall.

Etter en rask titt på ramma, er status at fremre, venstre utrigger må skiftes. Resten er byttet eller lappet på og i rimelig stand.

Karosserimessig har den en ganske stygg skramme på høyre forskjerm og bakdøra er gummikledd av en eller annen grunn. Ser man på innsiden av døra, ser det ut til at den kan ha fått en litt hard medfart en gang, så det har kanskje noe med det å gjøre. Ellers er karosseriet så godt som bulkfritt.

Det elektriske er.... - skal vi si vel 50 år gammelt, og la det være med det? Dessuten her det vært hengt på litt ekstrautstyr som stort sett er demontert, men hvor det henger noen løse ledninger her og der. Kråkereir er kanskje ikke noe helt feilaktig uttrykk.

 

Jeg er 99,mange % sikker på at oppussing vil skje med 1972 - 75, altså den tiden den gikk som buss, som mål. Da kommer den neppe til å få originalt kjennetegn, men det den sannsynligvis fikk da den ble registrert som buss (usikker på om den alltid har vært 9-seter eller om den har vært registrert for 11). Det betyr også at jeg stiller meg selv litt friere til å sjele til serie II utstyr hvis det f.eks. viser seg at akslingene er "beyond reasonable repair".

 

Ellers vil vel tiden vise hva som skjer, og i hvilket tempo. :D

 

Og for de som lurer på hvordan man spiser en elefant: En bit av gangen! ;):D:lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

...men "den gule" blir ikke værende nede - sånn uten videre i hvert fall.

Det tyder på at staget for innkopling av forhjulsdrift (i høyserie) har satt seg fast. Det er absolutt ikke uvanlig, og trenger ikke være noen stor sak å få fikset.

 

 

...viser seg at akslingene er "beyond reasonable repair".

Diffene er det ikke noe problem å skaffe deler til, og stikkaksler er det også fortsatt mulig å få tak i :)

 

 

... og så må du lete etter capstan-vinsj - eller ble den kanskje fjernet før bilen ble tatt i bruk som buss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at den skal ha hatt capstan-vinsj? Bildet av bilen i "trikkeboka" er ganske lite, men det ser ikke ut til at det er noen vinsj der. Derimot er kjennetegnet plassert over støtfangeren midt foran grillen, og den har to ganske store ekstralykter montert foran forskjermene. De må nok på plass igjen.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen grunn til at den skal ha hatt capstan-vinsj?

Det viser da tydelig på bildene du har lagt ut :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig! At ikke jeg så det... :huh: :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....mutterene foran på ramma....

Er festepunkter for vinsjplate ja - i følge Ketil, og da tror jeg på det.

 

Her skal man lære myyye før... - ett eller annet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER med spennende prosjekt, dette var/er en staselig doning

 

GRATULERER med spennende prosjekt, dette var/er, og blir en staselig doning.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da begynner jeg veldig forsiktig på denne tråden med et spørsmål etter virkelig "heavy duty" rustløser. Noe skal man vel ønske seg til jul også... :rolleyes:

 

Da vi hentet bilen, sto den med flatt høyre bakhjul, så jeg hadde tatt med et reserve-reservehjul fra JoHanne - original 5,5" stålfelg til 97-modell med påmontert dekk i dim. 245/70x16. Felgen passet som hånd i hanske på 56-modellen, men hjulmutterne har "vokst litt" i løpet av 41 år, så 27 mm pipe passet ikke. Jeg fikk imidlertid lånt pipe i riktig størrelse, og fikk byttet hjul uten problemer. Så kommer grunnen til spørsmålet etter "heavy duty" rustløser: Vi dynket hjulmutterne med CRC 5-56 (som "bor" i JoHanne) og ventet litt på at det skulle virke, men av de 5 hjulmutterne kom 4 ut som "bolter" - dvs. jeg skrudde ut pinnebolten i stedet for å få løsnet mutteren. Så her - og sikkert en dullion andre steder - trengs det en rustløser som ikke er interessert i å lytte til "motargumenter", men løser opp rusten slik at det som skal fra hverandre faktisk kommer fra hverandre.

 

Her burde det vel finnes rikelig med erfaringer å øse av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting har virkelig satt seg er det bare varme som hjelper. Blåselampe fra Biltema for eksempel. Sier seg selv at fett, gummi og annet brenn/smeltbart ikke har godt av slik behandling, men det gjør jo ikke noe når ting skal byttes likevel. Men ha bestandig slukkemulighet i nærheten likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega og har greier som virker.

 

Det er den jeg bruker.

Men husk: rustløser må få litt tid til og virke, så spray på jevnlig i en uke i forveien (noe jeg ikke gjorde med alt blush ). Men det viste du sikkert fra før.

Endret av Vegard Bratland Erikstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal huske på syrebadet ditt når jeg har smådeler som har behov for å bli mindre deler, Frode. Foreløpig har det ikke noen hast å dele "hjulboltene", men det kommer, det kommer.....

 

Rustløser fra Würth får jeg sikkert tak i hos Würth på Økern eller kanskje på Torshov Rekvisita, men hvem fører egentlig Omega-produktene? Jeg har litt tro på dem, og har tenkt å la Omega få prøve seg på diverse pakninger også - selv om jeg er mentalt forberedt på å måtte bytte ut det meste. Dessuten har Omega et par bra rense- og tettemidler som jeg tror kan være greie å bruke når bilen har stått i ro så lenge. Oppløsning og utskylling av uhumskheter fra både kjøle- og smørekanaler står nok på planen en gang i ikke så altfor fjern fremtid.

 

Rustløser må brukes over lang tid for å få full effekt. Forholdsvis generøse porsjoner fordelt over flere dager gjør gjerne susen, men av og til har man ikke den tiden til rådighet. Sånn som når man må bytte et hjul før man drar avgårde med en "ny" bil. Eller når man oppdager en bolt man ikke var klar over da "neste trinn" fikk omgangen(e) med rustløser... :( Det er da behovet for "heavy duty" aktualiseres. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå var jeg havnet på side 2, og da er det på tide med en liten oppdatering. Rustløser, både Rost off Plus og Rost off Ice, fra Würth lå under juletreet, så den siden av saken bør være tatt hånd om for en stund. Veldig greit å være gift med en som har sans for Land Rover-hobbyen. :wub:

 

Gaute foreslo at jeg skulle begynne med å kvitte meg med bensin som er et par dusin år gammel. Tappepluggen på bensintanken var av en litt spesiell utførelse - sett i forhold til mitt verktøyutvalg - så jeg forsøkte meg med mitt første hjemmelagede verktøy - laget av et sengevangebeslag.

med_gallery_446_9_1501706.jpg

Det måtte jo gå galt da jeg prøvde å gi det en smekk for å løsne pluggen. Det eneste som løsnet var "haken" på sengevangebeslaget.... Så der har jeg en utfordring: Hva må til for å løsne på denne?

 

Ellers har jeg "feiet" over ramma med en stålbørste. Ikke noe forsøk på å børste rent, bare for å ha sett hvordan det egentlig ser ut under der - og det gjør det. Venstre fremre utrigger er moden for utskifting.

med_gallery_446_9_3159898.jpg

Og det er nok den tilsvarende bak også - selv om den har vært lappet på.

med_gallery_446_9_194652.jpg

Fremre feste til bensintanken ser heller ikke helt tillitsvekkende ut.

med_gallery_446_9_1953764.jpg

Og dette må vel sies å være "enden" på eksosanlegget.

med_gallery_446_9_2665394.jpg

med_gallery_446_9_404105.jpg

Ellers synes jeg rammen ser bra ut til å være 52 år gammel. Den ser verst ut der det er lappet på.

med_gallery_446_9_3009846.jpg

Og så er det ikke fritt for at den har fått en smule juling en eller annen gang.

med_gallery_446_9_3321447.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det måtte jo gå galt da jeg prøvde å gi det en smekk for å løsne pluggen. Det eneste som løsnet var "haken" på sengevangebeslaget.... Så der har jeg en utfordring: Hva må til for å løsne på denne?"

 

Sveisehakke (eller flattjern) og en stor skiftenøkkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Mutter'n sa; "Nød lærer nøgen kvinne at spinne" dvs, man står aldri fast, det er jo bare å lage det verktøyet man mangler... ;) Jeg laget en med en halv meter lang arm, da måtte den opp. Det er samme "nøkkel" til avtapning på diffene..(var på min)

 

Disse damene våre er nå jammen snille B)

 

Ser egentlig ikke ille ut dette? Noen kveldstimer, og "en eller flere" turer til Lierskogen etter deler så er'n på veien...... Har du demontert en bremsetrommel og sett på bremsepumpene :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det elektriske er også drøyt 50 år gammelt - og det bærer det preg av - i tillegg til at det har vært "hobbyelektriker" der også.

med_gallery_446_9_1551724.jpg

Jeg tror jeg skal ta en gjennomgang av alle ledninger før jeg presenterer den for 12V spenning - ellers kan jeg få noen spennende lyseffekter. (Ja, det er bart kobber dere ser hist og her...)

med_gallery_446_9_346151.jpg

 

De nærmeste planene blir å ta tak i det elektriske. Finne ut hvilke ledninger som byttes ut, og så prøve å sette strøm på og se hva som (evnt.) virker. Og så har jeg ikke tenkt å gi meg på bensintanken. Den skal tømmes og helst demonteres og skylles ut av. Og så har jeg rett og slett tenkt å se om det går an å få liv i den gamle sliteren. (Lurer på om det kommer pakke med dokumentasjoner fra Sandnes snart...)

 

På ønskelisten står det et høyrespeil og en panserlås. Jeg trodde jeg ønsket meg to panserlåser av original type med innvendig fjær, men når jeg konsulterer bildet av bilen i "Trikkeboka", har den allerede da fått panserlås av gummitypen, så da er det det det blir. Det ser ut som om det er riktig type speil som fremdeles finnes på venstre side, men i "Trikkeboka" er selve speilet vridd til vertikal posisjon, så det er litt vanskelig å se.

med_gallery_446_9_1857205.jpg

med_gallery_446_9_2016637.jpg

 

Fortsettelse følger - om en stund... blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveisehakke (eller flattjern) og en stor skiftenøkkel

Jeg var inne på tanken å lete etter en god, gammeldags vinkelskrape. Jeg har en i kjelleren, men den er alt for bred. Jeg finner vel noe "lurt". (Bare jeg ikke blir lurt selv.)

 

Det er samme "nøkkel" til avtapning på diffene..(var på min)

...... Har du demontert en bremsetrommel og sett på bremsepumpene :unsure:

Og hvis samme verktøy kan brukes flere steder, er det jo bare å få tak i noe som fungerer - flere steder.

Jeg har et annet "problem" også. Det er ca. 7 cm. til taket når bilen står på hjulene, og da er det nok litt vrient å komme til bremsetromlene.... :rolleyes: Jeg vet at det ikke finnes bremser på bilen, og at beholderen for bremsevæske er tom. La meg si det slik at jeg antar at jeg bør bytte ut rubbel og bit av sylindre og rør - sannynligvis bremsevæskebeholderen og. Det var nesten ikke mulig å skru lokket av den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...