Gå til innhold

"Lierbussen" 1956 107" SW


Olav Haavardsholm

Anbefalte innlegg

Det skal ikke sige ned mer bremsebæske i masteren når du slipper pedalen. Hovedsylinder er allerede fyllt med væske. Når du trykker stenges veien til påfyllingskoppen og væsken trykkes ned og fyller i hjulsylindrene, stempler presses ut. Når du slipper bremsen går væsken tilbake igjen i samme mengde som du trykket inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hjemmelaget "verktøy" for å "tette" hullet etter luftenippel mens man bruker 2,5 mm bor (for håndkraft!) for å åpne en tett nippel: Toppen av et gammelt juletre spisset med blyantspisser.

P1080434.JPG

 

Det ble ikke helt tett, men det tok jo ikke så lang tid å åpne nippelen igjen, og sikkert bedre enn å la det stå åpent.

P1080435.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er trikset med å lufte bremser foran? Bak får jeg væske uten luftbobler i slangen etter ett minutts lufting, foran ser det ut til at jeg kan holde på i det uendelige, og fortsatt bare ha luft med noen "bobler" væske innblandet - og det gjelder begge sider. Bak fikk jeg vel en desiliter eller noe sånt i beholderen på lufteverktøyet etter å ha luftet begge sider. Foran er det like ille etter at jeg har fått en halvliter i beholderen - på hver side.

Riktignok leter jeg etter en lekkasje, men en lekkasje som gir så mye luft, og på begge sider, virker usannsynlig i mitt hode når jeg ikke finner spor av bremsevæske på slanger, koblinger eller sylindre heller. Da har jeg riktignok ikke tatt ut gulvet på høyre side for å inspisere blokken der bremserørene fordeles til bak og høyre og venstre foran, men det finnes ikke spor av bremsevæske på ramma der den er montert heller - eller på asfalten under noe sted.

 

Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på boblene. Logikken i hodet ditt er riktig.

Luft suges lett inn mellom nippel og sylinder i gjengepartiet og mellom hette og nippelhode hvis ujevn overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, ubeskjedent nok, alltid ment at evnen til å trekke logiske, og som regel riktige, slutninger har vært en av mine sterkeste sider, og muligheten for "falsk luft" fra nippel har vært en av tingene jeg har ønsket å eliminere. Derfor har jeg også prøvd å "lufte" med lukket nippel, og ser at jeg da ikke har bevegelse på væskedråper i slangen før jeg åpner nippelen. Altså er det tett rundt hetta. Så er det selvsagt umulig å eliminere faren for luft rundt gjengene, men jeg tror jo også at jeg, fordi bremsevæskebeholderen var tom, har en lekkasje i selve bremseanlegget et sted, og at det er derfra i hvert fall noe av denne luften kommer, selv om jeg også konstaterer at nippelen ikke akkurat sitter trangt i hullet sitt...

 

Og nei, jeg får ikke i nærheten av fast pedal etter at jeg har luftet som jeg har gjort, så noe galt er det der.   :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom beholder = oversett lekkasje et sted.

Glem lufting og let videre.

Mulig du bør vaske alle bremsedeler fri for FF.

Ingen flekker på bakken der den vanligvis er parkert som kan tipse om hvor lete først ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surret mye med luft og lufting på både serie1 og tidlig serie2. Etter at jeg fikk meg en ordentlig bremselufter som jeg setter på beholder/master siden, med trykk, og kan  lufte på slave siden,  hjelp det vesentlig, men jeg greide aldri å fikse bremsene på serie2ern. Noen ganger hadde jeg pedal, jeg kunne "bygge opp" pedal ved å pumpe, andre ganger var det rett i gulvet. Alle sylindre og rør var nye. Også på en var det litt luft som jeg aldri ble kvitt, liksom. DER viste det seg at det var lekkasje innvendig i den nye masteren!

https://gasolin.no/bremselufter.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lurt litt på om det vil være lettere å sette (litt) trykk på systemet slik at jeg kan provosere fram lekkasjen. Jeg tenker at det kanskje bare lekker når jeg faktisk bruker bremsene, og at det er grunnen til at jeg ikke har våte flekker der bilen står, men at jeg trekker luft inn gjennom lekkasjen (også) når jeg lufter som jeg gjør nå, slik at jeg ikke får fylt opp nok til å kunne bruke pedalen til å danne trykket med. (Og så er det noe som "skurrer" i den logikken fordi jeg jo faktisk har (tror jeg da) bremsevæske hele veien til bakhjulene, og da burde jeg vel kunne bygge opp i hvert fall litt trykk? Slik det er, går bare pedalen i bånn uten mer motstand enn det returfjæren utgjør.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 9.38, Olav Haavardsholm skrev:

Hva er trikset med å lufte bremser foran? Bak får jeg væske uten luftbobler i slangen etter ett minutts lufting, foran ser det ut til at jeg kan holde på i det uendelige, og fortsatt bare ha luft med noen "bobler" væske innblandet - og det gjelder begge sider. Bak fikk jeg vel en desiliter eller noe sånt i beholderen på lufteverktøyet etter å ha luftet begge sider. Foran er det like ille etter at jeg har fått en halvliter i beholderen - på hver side.

Riktignok leter jeg etter en lekkasje, men en lekkasje som gir så mye luft, og på begge sider, virker usannsynlig i mitt hode når jeg ikke finner spor av bremsevæske på slanger, koblinger eller sylindre heller. Da har jeg riktignok ikke tatt ut gulvet på høyre side for å inspisere blokken der bremserørene fordeles til bak og høyre og venstre foran, men det finnes ikke spor av bremsevæske på ramma der den er montert heller - eller på asfalten under noe sted.

 

Tips mottas med takk.

Hei. Har et lignende problem for min serie3. Gikk helt fint å skifte cylindere og lufte bak. Men foran? Ikke i det hele tatt. Pedalen fjærer og må ha to pump for å ta skikkelig. Har sikker luftet ut over en liter. Det er ingen påviste lekkasjer, så det må være metoden som er utilstrekkelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, byttet først bak fordi jeg trodde de fremme var Ok. Luftet Ok (både fremme og bak) og full effekt bak. Imidlertid var det da jeg så og merket at det lekket fra cylinderne framme. Byttet så alle 4 cylindere fremme også med nye rør og nipler og nye bremsebånd. Da begynte problemene. Pedalen rett i bånn, selv etter iherdig lufting. Kjøpte meg lufter på Biltema for bruk med kompressor. Samme resultat. Prøvde å justere ut bremsene maksimalt og så lufte for å få full bevegelse i cylinderne. Men det hjalp heller ikke. Lurte på om det var luftbobler i selve hovedcylinderen, så jeg drenerte en del væske der også, men ingen bobler og samme resultat på pedalen. Veldig irriterende, for bilen bremser nå som en drøm, ... men med to pump...!?☠️

Glemte å nevne at fremre luftenippel på serie3 er plassert på den vanskeligste plassen på hele bilen. Nemlig bak hjuloppheng-mutterne. Det er et helsike å feste lufteslange, både fra manuell flaske og spesielt trangt for den kompressor-assisterte slangen. For de som ikke vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par runder gjengeteip på luftenipplene eliminerer falskluft. Og med vacuumlufter bør du justere båndene fra så det er minst mulig væske i sylindrene. Har også luftet med slange fra nippelen og tilbake opp i beholderen når ingenting annet har virket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Jari skrev:

Et par runder gjengeteip på luftenipplene eliminerer falskluft. Og med vacuumlufter bør du justere båndene fra så det er minst mulig væske i sylindrene. Har også luftet med slange fra nippelen og tilbake opp i beholderen når ingenting annet har virket. 

Rundsirkulering må bli det neste. Virket det? Og hvor mange personer må det være for å passe på at ikke noe hopper av underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fare for at dette er spor etter bremselekkasjen.   :(

P1080436.JPG

 

Det betyr i så fall at masterpumpa jeg fikk ny for 3 års tid siden, er moden for utskifting med mindre det går an å overhale den på noen måte. For det er vel ikke noe tvil om at det er bremsevæske det er spor etter på eksosrøret, eller? Skulle jo tro at det ville lekke videre når jeg har fylt opp med bremsevæske igjen, og fått til å trekke den helt tilbake til baksylindrene, men noen nye drypp eller minking av væske i beholderen har jeg ikke oppdaget. Litt pussig, men slik er vel kanskje disse bilene...   

 

 

Eller var det her jeg var bortpå eksosanlegget med kosten da vi malte ramma, Gaute? Nå ble jeg plutselig i tvil gitt. Det passer jo bra akkurat under masteren, men jeg husker du nevnte noe om at Arcanol ikke luktet godt (eller hva det nå var) når den ble varm. Jeg får fortsette å prøve å tørke bort FF, og se om jeg kan finne mer spennende spor.  :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Snodige greier.

Etter å ha lett og prøvet og feilet i lengre tid, har jeg endelig klart å få til en løsning på bremsevæskebeholderlokk med gjennomgang til luft, som er tett nok til at jeg klarer å få litt trykk ut i bremsesystemet også. Dermed har jeg klart å lufte slik at jeg nå har fast pedal 7-8 cm før pedalen går i bånn (Burde vel helst vært litt høyere opp?), men jeg har ikke klart å finne noen lekkasje...!  :huh:

 

Kan det tenkes at lekkasjen (For det må være en lekkasje et sted når bremsevæskebeholderen var tom!) er slik at det kun lekker når jeg trår hardt på pedalen? Altså at jeg ikke oppnår høyt nok trykk til at det lekker før jeg har behov for en kraftigere nedbremsing? Og det er jo ikke akkurat noen gunstig situasjon, særlig med enkrets bremser...   :o  Ser vel for meg at jeg må sette meg ned og tråkke hardt på pedalen en stund, og så se om det skjer noe.

 

Er det noen justering på pedalen slik at den tar høyere oppe eller er det bremsebåndene som må justeres (enda) tettere?

 

PS. "Flekken" på eksosrøret er nok arcanol. Jeg har i hvert fall ingen annen flekk som kan stemme med en liten touch arcanol, så da har jeg slått meg til ro med det. (Ser jo ut til at det kan være gunstig for rørets holdbarhet da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvinner det bremsevæske har du lekkasje. All lufting blir bortkastet til lekkasjen er utbedret.

 

Bremsevæske føles tørr ut på fingrene. Kjenn litt på lekkasjen rundt master, den så veldig fuktig ut. Løfter du litt på støvmansjetten vil det være fuktig bak den om master lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndjustering er en god ide.

ALL  annen justering er dårlig ide.

Som Rolf sier : FINN LEKKASJEN!

Tom tank= lekkasje.PUNKTUM.

(Med mindre noen har bøffet bremsevæsken din)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% enig med de kloke hoder, som dessuten har uendelig mye mer erfaring med dette enn jeg har. Er bremsevæsken borte, _må_ den ha lekket ut et sted, men jeg finner altså ikke ut hvor.

 

Bildet over lyver nok en del. Flekken på eksosrøret er faktisk kun synlig på bildet, ikke når jeg ser på røret "live". :huh: Og det at det ser så vått ut under bremsemasteren skyldes i veldig stor grad lysvinkelen, og at det er MYE sauefett der (og ellers på understellet).

 

Forøvrig kan jeg ikke si at jeg er blitt noe klokere selv om, i mine øyne, bremsene på Lierbussen nå er friskmeldt igjen - uten at jeg har gjort noe (vesentlig) annet enn å fylle bremsevæske og lufte bremsene.  :):huh: 

 

Etter å ha stått i nærmere ett døgn etter at jeg fikk luftet skikkelig, var det fortsatt fast pedal 7-8 cm over gulvet. Det tyder på at det i hvert fall ikke kommer luft inn i systemet igjen "uprovosert". Så da tro jeg et par ganger på bremsen før jeg demonterte alle bremsetromlene og sjekket alle støvmansjettene for fuktighet før jeg monterte bremsetromler og la inntil bremsebåndene igjen. Så startet jeg opp motoren og satte bilen i 1. gir slik at bakhjulene begynte å gå sakte rundt før jeg finjusterte bremsene slik at begge hjulene gikk noenlunde likt rundt. (Jeg har nok litt ujevne bakbremser, for begge hjulene gikk litt "hakkete", men likevel "jevnt hakkete" på begge hjul. Hva kan/bør/må jeg evt. gjøre med det?) Så ga jeg gass og tro på bremsen, og hadde ingen problemer med å kvele motoren med bremsene. Deretter la jeg inn 4-hjulstrekken og gjentok prosedyren på forhjulene (hvor begge hjul gikk helt jevnt og nydelig like fort rundt. :)), med akkurat samme resultat. Og jeg er fortsatt ikke i stand til å finne noe sted hvor det er vått etter bremsevæske, det har ikke minket i bremsevæskebeholderen selv etter 20-25 "nedbremsinger", og jeg har fortsatt helt fast pedal. Slik burde det da ikke ha vært hvis det faktisk var en lekkasje??

 

Jeg ser fortsatt ikke bort fra at det kan være en lekkasje som først oppstår hvis jeg trår virkelig hardt på bremsen. Men selv om jeg tar spenntak i seteryggen, har jeg altså ikke klart å provosere fram noen lekkasje nå. Så skal jeg ikke se bort fra at man trår enda hardere og bråere på bremsen i en krisesituasjon. Det var ett tilfelle i fjor høst hvor bussen (Ruters sådanne) "plutselig" dukket opp bak en hekk, og da kan kanskje "noe" ha skjedd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metoden med å la bilen gå mens du justerer bånd har jeg aldri prøvd.

Jeg vil kjenne/rulle hjulet mens jeg legger til båndene. 

 

Og for at bremsene skal ta likt, både på svak og hard bremsing må friksjonen være lik. Dvs bånd og tromler byttes parvis. Har det kommet væske på bånd byttes de.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...