Gå til innhold

"Lierbussen" 1956 107" SW


Olav Haavardsholm

Anbefalte innlegg

Det er litt slark aksialt på tenningslåsen. Kan ikke si at jeg har lagt merke til det tidligere, men det betyr jo ikke annet enn at jeg nå leter etter "rare" ting, og dermed oppdager ting som kanskje har vært der hele tiden... Det er vel bare en kabel direkte fra batteriet til tenningslåsen så det er vel like rart om det ikke kommer strøm dit som at tenningslåsen plutselig streiker. Jeg får ut med multimeter og måle litt i morgen, så blir jeg vel litt klokere i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Feil funnet. Bil går.  :D

 

Spenning varierende mellom 5 og 10 V på tenningslåsen er ikke som det skal være....  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen var nysgjerrige nok til å spørre:

Måling viste 12,57 V før sikringen til tenningslåsen og meget varierende spenning etter sikringen. Etter å ha tatt ut sikringen, strammet festet (gammeldagse sikringer), og satt sikringen i igjen, hadde jeg 12,57 V på tenningslåsen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Prøvde å justere bremsene på Lierbussen i dag. Jeg hadde veldig lav pedal da den ble satt bort for vinteren, så jeg tenkte jeg skulle se om det ville hjelpe å justere bremsebåndene. Det gjorde det egentlig ikke - i hvert fall ikke slik jeg har gjort det nå. Jeg vil ikke klare å stanse bilen fra normal kjørehastighet slik den er nå, men det er jo ganske stor mulighet for at jeg

a) ikke har justert riktig.

b) har noe annet feil (også).

(Til gjengjeld har jeg håndbrekk som fungerer utmerket... :rolleyes:)

 

Det er ganske jevn motstand i pedalen når jeg trår den inn. Problemet er bare at når pedalen er i bånn, har jeg fremdeles alt for liten bremseeffekt. Jeg har liksom følelsen av at jeg har bruk for mer bremsevæske til tromlene enn det bremsemasteren greier å levere, og da tenkte jeg at problemet var for stor vandring på bremsebåndene før de tar. Noen "voksne" som kan tipse om justering av bremsebånd eller annet som virker plausibelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med akutt mangel på væske i bremsevæskebeholderen, er det nok ikke tvil om hvor (hoved)problemet ligger, nei. Hvordan finner jeg lettest ut hvor bremsevæsken har tatt veien? Fyller opp igjen og pumper på pedalen til jeg får motstand, og så tar en tur under bilen for å se hvor det er vått?

 

Er vel fare for at det er en av bremsesylindrene som har takket for seg. Da vi skulle lufte bremsene hos Gaute i oppussingsprosessen, måtte vi skifte to nye bremsesylindre fordi de ikke holdt på væsken... Lierbussen har ex-mil akslinger, og dermed ex-mil bremser, og 6 bremsesylindre, så det noen å velge i. Er det forresten praktisk mulig å lufte systemet igjen alene når lekkasjen er lokalisert og utbedret? I teorien er det vel bare det (forhåpentligvis ikke de) hjulet som har lekkasje som må luftes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må lufte det hele når feilen er utbedret, men jeg må vel først helle på væske for å finne ut hvor lekkasjen er, og det går vel bra uten å kjøre full lufteprosedyre? Så er det jo en teknikk for å sette trykk på systemet, og du hadde noe utstyr vi brukte sist som jeg antagelig trenger tilsvarende til - og det må jo handles inn. Hva bør handles inn hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så det er det som er "trikset" - løfte på støvmansjettene. Da får jeg bare plukke av bremsetromler og se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er god nok , tenker jeg.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-2000031634

 Men dette krever tilgang på trykkluft.

 

Følg rådet til Lafterolf men dytt også på stemplene for å se at de ikke har satt seg fast.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aye, aye, captain.

 

Trykkluft har jeg når jeg bare får gravd fram igjen kompressoren fra bakerst i garasjen, så det skal jeg nok fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...  Jeg finner bare tørre støvmansjetter overalt. Med bil som er nybehandlet (i fjor høst) med sau, er jo alt (fremdeles) vått når jeg ser på bremserør og -koblinger, så da blir det å utstyre seg med masse tørkerull og se om jeg kan få det så tørt at jeg vil kunne identifisere en lekkasje. Men da må jeg nok i gang med en slags lufteprosedyre for å fremprovosere den. Godt jeg er pensjonist og kan bruke dagen til litt hyggelig arbeid (men en smule frustrerende når jeg ikke finner det jeg hadde regnet med...). Det var i hvert fall null problem å få av bremsetromlene. Kun den ene jeg måtte hjelpe til litt med kubein. Litt bremsestøv i tromlene foran, nesten ingenting bak. Det er vel "som norrmalt" som Juster sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masteren er like full av saueolje som resten av understellet, så det er ikke lett å se om den er våt av bremsevæske.noe sted. Tenkte jeg skulle bevæpne meg med tørkerull i dag og tørke over master og alle koblingspunkter før jeg fyller opp med bremsevæske og prøver å pumpe litt varsomt ut i systemet uten å åpne noen nipler for å se om lekkasjen kan fungere som "nippel". Hvis den planen fungerer, vet jeg bedre hvor veien går videre.

 

Å justere fra bånd før man tar av trommel, er vel ett punkt i prosessen på lik linje med å ta av hjulet...? ;) 

Høyre forhjul hadde tendens til å "henge" på samme måte som da vi kjørte bilen opp på bukken hos deg forrige sommeren, men nå sto ikke hjulet bomfast. Det var bare veldig tungt å dreie rundt framover. Bakover gikk greit. Rengjorde for bremsestøv og filte litt ekstra på båndendene. Da gikk alt så meget bedre - også etter at jeg hadde lagt inntil. De andre tromlene trengte bare et par lette slag med hammer før jeg så de beveget seg, og da var det bare å trekke dem av for hånd. Er ikke sikkert jeg hadde trengt hammeren en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye saueolje der at jeg regner med at det uansett vil smake Lanolin - hvis ikke bremsevæsken er veldig spesiell i smaken da...

 

Med henvisning til annen tråd på annet forum, er det ikke så mye smaksløkene protesterer vilt på, men grensen går ved surstrømming.  :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olav Haavardsholm skrev:

Det er så mye saueolje der at jeg regner med at det uansett vil smake Lanolin - hvis ikke bremsevæsken er veldig spesiell i smaken da...

 

Med henvisning til annen tråd på annet forum, er det ikke så mye smaksløkene protesterer vilt på, men grensen går ved surstrømming.  :wacko:

 

 

Haha. Regner med at bremsevæske havner i samme kategori som surstrømming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2019 den 9.09, Olav Haavardsholm skrev:

Tenkte jeg skulle bevæpne meg med tørkerull i dag og tørke over master og alle koblingspunkter før jeg fyller opp med bremsevæske og prøver å pumpe litt varsomt ut i systemet uten å åpne noen nipler for å se om lekkasjen kan fungere som "nippel". Hvis den planen fungerer, vet jeg bedre hvor veien går videre.

 

Ser dessverre ikke ut til at den planen fungerer. Nå har jeg sittet og studert oppbyggingen av masterpumpen i delekatalogen, og såvidt jeg kan forstå går stempelet tilbake forbi tilførselen når pedalen slippes for så å passere tilførselen og pumpe væske ut i systemet når pedalen trås inn. Ser det ikke på tegningen, men regner med at stempelet stenger for tilførselen så lenge pedalen er inne. Når pedalen så slippes, letter trykket i systemet (bremsene slipper), og eventuell "manglende" væske fylles på fra tilførselen når pedalen er helt ute. Det virker i hvert fall logisk, og stemmer godt med den ørlille bevegelsen jeg observerer på væskenivået i beholderen når jeg prøver å trå inn pedalen. Problemet er bare at det ikke er noe "manglende" væske når pedalen er sluppet slik at det ikke siger mer væske ned i masteren. Det tenker jeg tyder på en av to ting:

- enten er lekkasjen så liten at jeg fortsatt har "overtrykk"i systemet når pedalen slippes. Eller (og det vel mer trolig)

- lekkasjen er så stor at det trekkes luft inn i systemet igjen når pedalen slippes slik at jeg ikke får det "undertrykket" som resulterer i at det siger ned mer væske.

(Sikkert krøkkete forklart, men jeg skjønner det i hvert fall selv... ;) )

 

Så da tenkte jeg at jeg får prøve med bremselufter og se om det kan få trukket væske ut i rørene. Men da oppdaget jeg at kompressoren min ikke stopper når arbeidstrykk er opparbeidet slik at sikkerhetsventilen slipper ut trykket i stedet. Så da får jeg se om jeg finner ut av det før jeg kommer videre. I mellomtiden hadde det vært greit å få bekreftet, evt. avkreftet, mine teorier om hvorfor jeg ikke klarer å få pumpet ut bremsevæske i systemet. Hadde jeg vært to, kunne jeg selvsagt ha åpnet en luftenippel og stengt den igjen når pedalen skulle slippes, men jeg tror fruen mener det er nok med en av meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...