Gå til innhold

FC 110 -70


Ranger

Anbefalte innlegg

Det er en tanke. Noen jeg kjenner godt mener at lastebiler skal høres ut som lastebiler B) men det var jo slik det var for mange mindre biler før i tiden. Jeg husker godt Hanomagen(e) til fattern. Forhjulstrekk og bensin.

 

Vet du noe om status på den motoren? Prøvestartet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om status på den motoren? Prøvestartet?

 

Har ikke startet den men den ser veldig fin ut utvendig. Bunnpannen er tatt av (ukjent grunn, kanskje bare for å sjekke) og jeg har kjent/luktet på oljen og den ser helt ok ut. Kunne jo ha vært artig å sette den i en motorbukk å prøvestartet den B)

 

Du får ta deg en tur utover og se på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Æ blir jo litt farga av all FC prat her på VBF. Ser at min gamle blogg er ute av drift og at det refereres til bilder som bare ligger der. Derfor laster jeg nå opp de samme her.

 

Først annonsen som førte til at jeg fant bilen til fattern. Det er noen feil i teksten, men den gangen viste jeg ikke bedre.

med_gallery_196_22_120236.gif

 

Så bilder fra 1971 da fattern bygde verkstedet/smia si.

med_gallery_196_22_22239.jpg

 

Original plassering av kranen. Her ser dere at kassen stikker ut over rear member. Den har senere blitt kuttet ned til original lengde. Natokroken står på hjemmelaget brakett.

med_gallery_196_22_52227.jpg

 

Skjæret som ble brukt til snøbrøyting ligger til venstre i bildet. Koblet på bilen med to bolter igjennom en plate på hver rammevang. Festene er senere kuttet av, men restene på ramma sitter fortsatt der.

med_gallery_196_22_20067.jpg

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Fortsettelse følger.

Høsten er kommet og det er blitt garasjetid. Ex-mil motoren er hentet frem, strippes og rengjøres.

 

med_gallery_196_22_71555.jpg

 

 

Det er også annen virksomhet i garasjen der en av grunnkomponentene er Rover V8 B)

 

med_gallery_196_22_113100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

He he :P

 

Og når vi er i siiget..... kommer et bilde som er nytt for meg.

 

Arne Tinus Austad gir i høst ut den andre boken om bilens historie i Tromsø. Den ligger i butikken nå. Jeg sendte han et par linjer og noen bilder.... Bilen min og min tekst er gitt to hele sider(179/180) i boken :D

Austad har også hatt seg en prat med fattern, bilens første eier. Avsnittet handler om Engen Auto, som var Rover, British Leyland, Land Rover forhandler på -70/-80 tallet i Tromsø. Engen brukte etterhvert bilen som plattform for sin omreisende understellsbehandling virksomhet.

 

Sønnen Pål Engen, som også har vært Land Rover selger, har fortalt meg at han hadde sine første kjøreturer bak rattet i min FC.

 

Her er bildet. For de oppmerksomme ser dere at det er et gitter bak hytta. Har planer om å lage noe lignende. Videre er kranen på sin opprinnelige plass, forran venstre bakhjul. Her løftes et "dukkehus" opp på i kassen.

med_gallery_196_22_146865.jpg

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

ALLE Land Rover Serie II Forward Controls forlot fabrikken i grått.

 

Det er jo ikke jeg som har malt den grønn. Så lenge den er såpass ok i lakken forblir den Bengalakk Bladgrønn.

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft med gamle bilder av seriebil i arbeid. Persomlig er jeg på jakt etter bilder av min (og forsåvit Bjørn sin) bil når de var i arbeid i televerket på lødingen og når min var bergningsbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Det skal byttes garasje for Lastebilen, men først ny motor.

God hjelp fra garasjekompis Arild når motor og gir taes ut.

 

med_gallery_196_22_34389.jpg

 

 

Dette kan være originalmotoren til bilen, men sikker er jeg ikke. Svart innvendig og delvis sliten kamaksling.

med_gallery_196_22_352958.jpg

 

 

..og ny Ex-mil motor

med_gallery_196_22_1195.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt sivilt reimhjul kom i hus og er montert.

 

med_gallery_196_22_131920.jpg

 

 

Det var nødvendig å fabrikere deksel for ex-mil oljepåfyllingen da røret ellers vil ta opp i setekassen.

med_gallery_196_22_65067.jpg

 

 

Som vanlig knekker en eksosbolt. Ny bolt sveis på plass.

med_gallery_196_22_144315.jpg

 

 

 

Det er vel 3 år siden jeg skilte denne motoren og girkassen. Nå skal de jobbe sammen igjen.

 

med_gallery_196_22_90277.jpg

 

 

Et lite stemningsbilde fra garasjen vi nå skal forlate. <_<

med_gallery_196_22_76217.jpg

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...