Gå til innhold

FC 110 -70


Ranger

Anbefalte innlegg

Så sant så sant. Her et bilde fra side 181 i samme bok :)

 

med_gallery_196_22_70759.jpg

 

Næmmen! Det var morro å se! Jeg jobbet på Olsen Bil rundt 1978-80, og har faktisk kjørt bilberging med denne. Lurer på om jeg ikke kjørte opp til minibusslappen med den også? En av de gærne gutta (Simen?) på verkstedet tok meg nesten opp til Fløya i Land Rover'n fra baksida tildels opp en elv, men vi kom ikke helt opp fordi det var glatt og vi satte oss fast i en bjørk.

 

Så ble vi Falken og bygde bergningsbil av en gammel Scania fra Veivesenet. Jeg husker da Scania'en var ferdig og vi skulle over Røstbakken på vei til et oppdrag, og det endte med at vi seilte bakleng ned fra toppen på holka. Einar Olsen hadde kjørt Rally og var en råtass bak rattet, og han klarte utrolig nok å snu bilen i krysset ved Alfheimveien uten å skade noe eller noen. Jeg trodde jeg skulle daue. Vi måtte kjøre rundt øya.

 

(Edit: Jeg kunne forresten tenkt meg bilde av all tekst i forbindelse med denne og ev. annet som har med Olsen Bil å gjøre. )

Endret av Jan Luneborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg husker da Scania'en var ferdig og vi skulle over Røstbakken på vei til et oppdrag, og det endte med at vi seilte bakleng ned fra toppen på holka. Einar Olsen hadde kjørt Rally og var en råtass bak rattet, og han klarte utrolig nok å snu bilen i krysset ved Alfheimveien uten å skade noe eller noen. Jeg trodde jeg skulle daue. Vi måtte kjøre rundt øya.

Tenker dere kom akkurat opp til bakkekanten der Røstbakken 15 ligger. Vi satt mange ganger på trappa å så på sirkuset. Alle de som nesten kom opp og skled baklengs ned til Alfheilmkrysset for å snu. Min FC stod parkert der fra 1970 til 1976.

 

(Edit: Jeg kunne forresten tenkt meg bilde av all tekst i forbindelse med denne og ev. annet som har med Olsen Bil å gjøre. )

Kan sikkert ordnes om du sender meg en e-post adresse på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste i Mellomveien 88 og gikk ungdomsskole på Sommerlyst fra midt på 70-tallet. Men da jeg gikk eller syklet til skolen svingte jeg jeg bort Austadveien så jeg har ikke fått med meg FC'en. Jeg har sikkert sett den, men kan ikke huske så alt for mye fra den tiden. Har sendt deg PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Spør du fordi det ligger en bil i kassen? Den løftet vi opp to mann for hånd B)

 

Krana løfter antagelig minst 500 kg. Ingen vet sikkert. Ingen problem å tippe bilen. :blink: Derfor et støtteben under kranen.

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Har bare lurt på det en stund.

Finnes jo endel bilder på nettet av FC med forskjellige kraner på.

Du svarte i grunn på oppfølgingspørmålet mitt som gikk på stabilitet.

Normalt er det jo en tversgående hjelperamme med støtteben på 'tilsvarende' små lastebiler, men det går jo ikke på FC pga plaseringen av motoren osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bilen gikk gjennom PKK i går med en 1er på demperforingene fremme. Land Rovers enkle løsning med halve foringer, skive og splint skaper stadig diskusjoner om løsningen. Mange tror det er stor slitasje på foringene. I følge kompetent personell hos BT skal PKK bare påpeke slitasje, ikke konstruksjonsfeil.

 

 

Det ble også nytt oppdrag på ettermiddagen - søppel fra min mors nye leilighet..

med_gallery_196_22_99668.jpg

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har hatt nytt innertak fra LaSalle "liggende" lenge. Det har bare vært hengt opp i taket midlertidig. Her om dagen kom det ned i hodet mitt etter en fartshump. :blink:

Ingen kommentar på PKK om at det var dårlig festet. Uansett - nå er det på plass med original belysning og klargjort for radio med strøm, antenne og høytaler ledning bak passasjerstolen.

 

Over taket er det limt Biltemas isolasjonsmatter.

 

gallery_196_22_96049.jpg

 

Edit: skriveleifer.

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et glassfibertak med støpte profiler. Nokså stivt og fin kvalitet på jobben. Det er feks grovslipt på baksiden og kuttet pent rundt kanten med ferdige hull til monteringen.

 

Bilen hadde deluxe innredning med lyst tak. Hverken taktrekket eller ramma var det mulig å redde. Derfor glassfiber, Ikke optimalt, men greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, det ble jo riktig så pent.....:D

Skal snart i gang med hardtoppen på min å tenkte å lage et innertak.... Hvordan så disse innertakene ut orginalt. (vist det var noen 88" som ble levert med det? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...