Gå til innhold

FC 110 -70


Ranger

Anbefalte innlegg

Det står at bilen ble resturert og lagret ute i over 10 år.

Hva er det som feiler den i dag da?

 

I tillegg til mangellappen (påvisning av rammenummer og slark i styresnekken) forsvant firehjulstrekken og høyresving muligheten under en prøvetur i fjor (det var ikke jeg som kjørte). Hører ulyder fra venstresiden i foraksling så jeg tror kryss eller stikkaksling er kaputt.

 

Motoren starter lett, men går noe feit, i tillegg til at det er en periodisk tikke/rasle lyd fra motoren. Ikke vanlig ventil tikking. Aner ikke hva det er. Kan sikkert få skilter med lyden intakkt, men vil sjekke ut hva det kan være.

 

Alt av slanger og pakninger, dekk etc er jo også minst 10 år. Ser ikke bort fra at noe av slanger etc må byttes ut. Trolig vil jeg bruke Omega produkter for å myke opp pakkninger i motor og akslinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mer info om kranen ?

 

Selv om den garantert ikke ar av samme type som den som har stått på en av mine FCer , er jeg interessert i å vite mer om både type, betjening og montering.

 

På min "kran-FC" er der en kraftig forsterningsplate bak på planet, og det kan se ut som om kranen har vært montert litt bak bakakslingen, og midt på planet (i sideretning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mer info om kranen ?

Ehh, nei. Men jeg skal se etter stempler eller merker. Det er min far som har kjøpt og montert den i sin originale plassering bak på siden. Regner derfor med at det er et fabrikat som var i salg i Norge i 1970.

 

Den er mekanisk/hydraulisk som en garasjejekk eller løftebukk.

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå så nærmere på kranen oppdaget jeg at bakvinduet i førerhytten ikke er original type. Entene er vinduet skiftet til nyere type, eller så er hele bakveggen byttet til "Defender-type"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå så nærmere på kranen oppdaget jeg at bakvinduet i førerhytten ikke er original type. Entene er vinduet skiftet til nyere type, eller så er hele bakveggen byttet til "Defender-type"

Ikke noe galt med øynene dine Ketil :D Vet ikke hvorfor bakveggen er byttet og ikke vet jet hvilken utgave det er, men jeg fikk med originalen.

 

Fikk også med original girkasse...vet ikke hva som er satt inn i stedenfor. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk serienr på originalkassen og på erstatningskassen ;)

 

Tipper på at FC girkassen, som har lavere giring enn standardutgaven, er blitt byttet ut med en standard - akkurat som en del ex-mil-eiere gjør ;) ... og som noen FC-eiere også har gjort.

I UK er det vanlig å bytte til standardkasse hvis originalgirkassen bryter sammen - siden FC/1-ton kasser er ganske sjelden vare der. Her hjemme er vel endring av giring den vanligste grunnen til bytte.

 

Girkassebytte i en FC er en smule komplisert - fordi det er vanskelig å komme til - men jeg ville nok likevel ha byttet tilbake til original girkasse ;)

 

Hvis den gamle bakveggen er OK, ser jeg ikke noen god grunn til at den er blitt byttet ut... Også her ville jeg ha byttet tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kassene på Serie II og III om hverandre?

Er klar over at jeg nå avslører min inkompetanse, ;) men lover at Serie IIB skal opp på RR Classic nivå :o

 

Nei ,Cluth huset er vell litt anerledes en på SII, men det går på motoren forde(?) og så er SII kassene usykronisert på 1. og 2. gir(tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kassene på Serie II og III om hverandre?

Nei. Clutch-mekanismen er ikke lik.

 

På S3 kasse er slavesylinderen plassert langs kassen på venstre side. Denne vil kollidere med en forsterkningsplate på en travers hvis du putter en S3 kasse i en S2/2A/2B.

På S2/2A/2B står slavesulinderen loddrett på høyre side.

 

Dette kan selvfølgelig omgår ved å bytte clutch-hus, men S3 clutchhus passer ikke på alle eldre kasser.

 

... og så er der jo forskjell på kasser til 2.25l og 2.6l motorer også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... montert den i sin originale plassering bak på siden.

Da finnes der kanskje fortsatt spor av forsterkninger et eller annet sted på siden av planet - og ekstra utriggere også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så vitt hatt tid til å sitte i og flytt bilen noen meter i oppkjørselen. Fruen skulle plutselig ha pusset opp stuen, nytt møblement (salong + spisestue) og diverse diverse. Har malt i hele helgen (joda det blir fint), men skulle helst vært ute ut å pusket med bilen ;)

 

Skal ta en kikk i morgen Ketil, mens det er litt lys (mørketiden you know). Kanskje et bilde eller to også om jeg finner noe interessant.

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kranen lingner ikke så rent lite på den som fulgte med en av mine FCer - med unntak av at der til min er elektrisk drevet hydraulikk i stedet for manuell pumpe (men det kan jo være ettermontert)...

 

Fikk du undersøkt nærmere om girkasser og serienr på dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har fått sjekket nummer på kassene... Ser på andre problemer for øyeblikket: Mangel på 4x4 og høyresving. :(

 

Snurret venstre forhjul rundt, mens det høyre stod på bakken. Mellomakslingen stod i ro.

Stikkakslingen kan jeg bevege inn/ut ca 2 cm og rotere ca 90 grader. Slik skal det vel ikke være ? :o

Ser at jeg ikke har 10 splines på yttre. Da må det være 24 splines og hvilken aksling blir det?

 

gallery_196_22_11001.jpg

gallery_196_22_14106.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den kan roteres 1/4 tørn, høres det vel ut som problem i leddet. Gåent kryss (lett og billig å fikse) eller brukket gaffel på den ene eller andre side (lett å fikse - men ikke like billig - i alle fall ikke hvis det er den indre stikkende aksel som er ødelagt - den er S2B-spesifikk :( (Guess how I know...)

 

Der er nok ikke annet å gjøre enn å åpne opp og se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker nok det ja. Får se om kvelden strekker til så jeg kommer litt videre. Står heldigvis hjemme. men uheldigvis ute og nå snør det ;)

 

Tenker at gaffel kan være årsaken for bilen hadde jo også bare venstresving som om noe kom i klem. Tok i går av leddet på styrestaget og rattet gikk fint til begge sider. Muligens noe slark i snekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en halv S2B stikkaksel til overs - så kanske du kan være heldig selv om det skulle vise seg at du har vært litt uheldig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puhh; ikke mye igjen her. Krysset er helt moset. Plukket biter ut med magnet :(

 

Trenger selvsagt delene som er ferdig, men klarer ikke dra ut stikkakslingen fra diffen for hånd. Akslingen er vel ikke låst på noen måte? Kun kraft som skal til? Da må jeg ut å se etter større tenger i morgen. Ønsker å få ut biter og rester så bilen kan kjøres/flyttes.

 

Ser ut til at du har salg på akslingen din Ketil. :rolleyes:

Har du kontakter via ClasicLandRovers systemet for å skaffe resten av bitene (brukt eller nye)?

 

gallery_196_22_25517.jpg

 

gallery_196_22_93931.jpg

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg ute de ødelagte delene. Ikke noe vakkert syn :huh:

Har skrudd sammen slik at bilen kan flyttes på bakhjulstrekk. Slik jeg har forstått delekatalogen s 189 så er det jeg trenger "Half shaft complete for front axle, LH #553169 (ENV type axles Serie IIB) ?

 

gallery_196_22_81667.jpg

gallery_196_22_58135.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal nummrene være?

På høyre side av lokket over velgerstagene på hovedkassen.

Er byttekassen av ny årgang, kan det tenkes at nr står på toppen av "skilleveggen" mellom transfer og hovedkasse.

 

"Half shaft complete for front axle, LH #553169 (ENV type axles Serie IIB) ?

Er der original ENV aksling på bilen, er det helt rett delenr, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...