Jump to content
LRforum
Ranger

FC 110 -70

Recommended Posts

Skulle montere nye stikkakslinger fremme i helgen, men når jeg sammenlignet gammel og ny så jeg jo at jeg manglet søtteringen for støttelageret inne i banjoen. Det får ble en gang senere i høst.

Jeg leter etter vibrasjoner og ubalanse i bilen fortsatt. Synes ikke stikk- og mellom-akslinger er så ille at det kan være der problemet ligger. Så jeg gikk til det skrittet og bestilte meg nye dekk, igjen. Denne gang 285/75x16.  

Silverstone MT117 i 285/85x16 er til salgs for kr 8.000,- kjøper betaler frakt.

Håper ingen på PKK kommer til å klage på størrelsen. Synes bilen ser grei ut. Støy og vibrasjoner er praktisk talt borte..

large.5988383580d11_2017-08-0710_53_02.jlarge.5988383128f38_2017-08-0710_53_19.j

Edited by Ranger

Syntes det ble helt toppers. Uansett ei veldig flott vogn. Moro at den blir brukt. Er vel eneste FC som her på forumet som flagges som bruksbil! 

Takk.:P

Når det gjelder vibrasjoner og støy ble det som natt og dag :)

Vet ikke av noen annen FC som er i jevnlig bruk her i Norge. I hvert fall ingen bilder her inne på VBF.

Flott bil, uansett hjul!

Det kvalifiserer nok ikke til daglig bruk, men min ble rullet litt frem, og så tilbake igjen i helga... :) Jeg skal bygge større garasje snart, så da....etterhvert...

Her er den beskyttet av de andre bilene mine.

IMG_20170902_202930.jpg

13 minutter siden, @le skrev:

Flott bil, uansett hjul!

Det kvalifiserer nok ikke til daglig bruk, men min ble rullet litt frem, og så tilbake igjen i helga... :) Jeg skal bygge større garasje snart, så da....etterhvert...

Her er den beskyttet av de andre bilene mine.

IMG_20170902_202930.jpg

Hvis du opplever at noen har siklet fysisk på bilen din Atle så KAN det være undertegnede :)

Større garasje? Det ser da ut som du har fin høyde under taket.:)  Nei, garasjer blir aldri store nok.:o

En annen ting. Ser i delekatalogen at det finnes en vakumklokke for bremsene som jeg tror skal stå under "fremskjermen". Har du noe slikt på din bil?

Jeg har det ikke, men fant noe hos Rimmers jeg tror jeg kan bruke. Fikk 2`er på PKK for lav pedal så det blir en bremsejobb på meg nå.

Aha, så det er derfor den uoriginale malingen flasser så! 

Dette er ikke garasjen min, bare et lager en time kjøring unna :)

Min FC heter Kifaru. Neshorn på swahili. Det er fordi den har fått ettermontert to-krets bremsesystem ved ankomst Norge. For mange år siden. Skal se om jeg finner bilde imorra. 

Er det denne du mener? Hos meg er det som sagt satt inn en nyere to-krets. 

IMG_20170905_202738.jpg

Har du forresten det originale gasspedalkostebinderiet? Som på bilde? Hos meg er det en wire. Gaute er vel hjernen bak den forenklingen :)

IMG_20170905_203045.jpg

Edit:

Har du forresten forsøkt å finne dette? 

IMG_20170905_203614.jpg

Til slutt (beklager, dette hjelper deg jo ikke) 

gallery_10_349_142933.jpg

Edited by @le

Jo jeg har jo sett bilder av Kifaru og forklaringen på hornet.

Det er tilsvarende original vakumforsterker jeg har fått tak i. Dette kittet.

Gasspedalkostebinderiet er holdt originalt.

Får håpe det fungerer når det dukker opp. Jeg har ikke kjennskap til eldre seriebiler enn mine egne (1970), det er ikke samme bremseservo i eldre biler?

Vet ikke om Serie IIa 109" hadde servo, men IIa 88" hadde det ikke. Mulig bremsekraftforsterker direkte på pedalen først kom med Serie III. Vi blir sikkert korrigert av noen voksne nokså snart.

Vakumforsterkeren er montert opp under høyre forskjerm bak hovedlykta. Festet i rammehornet og avstiver opp  i fotbrønnen.
large.59b240caa1643_2017-09-0618_34_53.j

Den nye hovedsylinderen jeg fikk i posten hadde skru tilkoblinger for bremserørene som ikke stemmer med det som står i bilen så det prosjektet stoppet litt opp. :mellow:

Fant derimot slakk i pedal overføringen mot hovedsylinderen. Det ligger jo skult under et lokk og ingen fastnøkler passer skikkelig. Hvorfor er det gjort slik? Dermed var det litt ekstra pedal vandring som ikke skulle være der. Justert opp og vist bilen i dag. Etterkontroll ga derfor 0 hull. :)

Det var uvanlig mye LR produkter hos NOR-Diesel i dag.

Pickup`en hadde vist "knust" bakdiff...:o

2017-09-08 07.29.13.jpg

2017-09-08 07.34.25.jpg

Tror det skal være litt slark inn mot hovedsylinder fra pedal. Sånn er det i hvert fall med clutch, og prinsippene er vel like? Sjekk manualen! (Jeg tar alle mulige forbehold, men jeg måtte justere slark på clutchen på Sprocket. Den var så tight at clutchen slurte litt når temperaturen i systemet økte.)

Edited by sveinikr@hotmail.com

Ja litt slakk er jo greit så en er sikker på at stemplet går helt ut, men ikke flere millimeter.

Vanvittig fin 1. oktober i Nord. I valget mellom tråsykkel og en solskinnstur med bilen - ja så ble det akkurat det :P

large.59d105a7b9675_2017-10-0114_39_56.j

Jeg har også notert at de fleste bildene er fra venstre siden av bilen.. så her er et fra høyre :rolleyes:

large.59d105a488702_2017-10-0115_02_58.j

Fant meg et stål gjerde over parkeringen på jobb. Der passet en sjakkel og taljen helt perfekt. Krane opp og ned i kassen. :)  Så hjem for å måke :o

2017-12-05 18.08.59.jpg

Hadde klargjort to øyer i taket.  Talje og laste stropp  gjør at det henger fint :)

2017-12-05 18.49.22.jpg

Ser supert ut Christian

Må komme på inspeksjon en dag :)

Gjerne det. Du får plinge på  for å sjekke om  jeg er hjemme eller ute å flyr.

Skal rydde litt mer i gangsonen så blir det litt bedre plass mellom bilene.