Gå til innhold

FC 110 -70


Ranger

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt tilbake fattern sin gamle Land Rover. Den har vært på andre hender siden 1976 :huh:

 

Jeg er på jakt etter bøker til bilen. Delekatalog, bruker og workshop manual. Alt relevant av interesse. Jeg finner Serie II/IIa hos de forskjellige delepusherne på nettet, men ingenting spesifikk for FC110. Betyr det at alt er likt?

 

gallery_196_22_35855.jpg

 

gallery_196_22_3870.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil! Gøy at du tar vare på gamle klenodier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

 

Jeg finner Serie II/IIa hos de forskjellige delepusherne på nettet, men ingenting spesifikk for FC110. Betyr det at alt er likt?

Så langt i fra. LR brukte "likeheten" i markedsføringen, men i realiteten er det store forskjeller på FC og BC, og forkjellene ble jo ikke mindre ved "oppgraderingen" av FC til S2B.

 

Hva er forskjellig :

  • Ramme (ja, også den "nedre" rammen på FC er ulik standardrammen)
  • Aksler (dog ikke på de første S2A FC)
  • Girkasse
  • Mange "småbiter" i og omkring motoren
  • Store deler av førerhytten
  • Lasteplan (selfølgelig)
  • ... og mange, mange andre detaljer

 

Til S2A FC finnes der et "workshop manual supplement" som kan brukes i tillegg til den vanlige verkstedsmanualen, men dette er altså kun for S2A FC, ikke for S2B.

 

Hvis du har funnet den delekatalogen som dekker både S2A og S2B FC, innholder den en del informasjon om erstatningsdeler uten at det er angitt at det er erstatningsdeler - så som den må ikke ukritisk brukes som kilde til informasjon om hva som er originaldeler/-utførelse (men din bil er såpass ny at dette neppe blir noe stort problem for deg).

 

Jeg kunne sikkert sagt mye mer om FCer blush men det er kanskje like greit at du spør om det du evt lurer på, så kan jeg forsøke å svare. (Du har selfølgelig lest artiklene om FC på www.lrforum.com ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver på hjemmesidene dine at 2.6l motoren kun var tilgjengelig i UK. Det stemmer ikke helt.

 

S2A FC ble i UK kun levert med 2.25l motor. 2.6l utgaven var forbeholdt eksportmodellene (derfor ble der levert en del eksportmodeller i UK også, bl.a. for ombigging til brannbiler)

 

S2B ble levert med 2.6l motor både i UK og for eksport - og for hjemmemarkedet ble motorutvalget nå stikk motsatt av hva det hadde vært. 2.25l motoren som var den eneste UK-modellenen av S2A FC ble levert med, ble ikke levert i UK-modell av S2B.

 

Ut fra serienr, suffix og leveringsår, antar jeg at bilen din har 2.25l bensinmotor. I så fall er det den siste av denne utgaven som rullet av samlebåndet i 1969 - av en totalproduksjon på 8, ja kun åtte, S2B FC 2.25l export LHD som ble bygget i 1969. At den skule "ha blitt tatt ut av en serie" virker dermed ikke så sannsynlig ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer - med en nesten uforskammet flott bil. Den ser ut til å ha levd et godt liv etter det inntrykket bildene gir. Og med Ketils siste opplysninger er den jo litt av et klenodium også. Den ene av 8 slike biler bygget det året - ikke verst!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver på hjemmesidene dine at 2.6l motoren kun var tilgjengelig i UK. Det stemmer ikke helt.

.

.

Ut fra serienr, suffix og leveringsår, antar jeg at bilen din har 2.25l bensinmotor. I så fall er det den siste av denne utgaven som rullet av samlebåndet i 1969 - av en totalproduksjon på 8, ja kun åtte, S2B FC 2.25l export LHD som ble bygget i 1969. At den skule "ha blitt tatt ut av en serie" virker dermed ikke så sannsynlig ;)

Får korrigere hjenmmesiden. Her gjelder det å være etterettelig og nøyaktig :)

 

Stemmer at det er liten bensiner i denne. Fant en nettside i går som sa at det er laget 76 LHD for export. Men om 8 er korrekt er jo det bare enda stiiiligere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

.

.

Jeg kunne sikkert sagt mye mer om FCer blush men det er kanskje like greit at du spør om det du evt lurer på, så kan jeg forsøke å svare. (Du har selfølgelig lest artiklene om FC på www.lrforum.com ;) )

Takk for tilbudet :rolleyes:

Selvsagt har jeg lest alt du har skrevet om FC modellene. Flotte artikkler! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er liten bensiner i denne. Fant en nettside i går som sa at det er laget 76 LHD for export. Men om 8 er korrekt er jo det bare enda stiiiligere :P

74 for eksport, men kun 8 av dem ble bygget i 1969 (serienr 31-38)

Men hvor mange som ble levert som CKD kits og bygget/montert i utlandet , vites ikke. LRs arkiver har ingen informasjon om dette, men der ble montert et stort antall S2B FC i Sør-Afrika...

 

Du finner info om produksjonstallene i den ene artikkelen på hovedsiden. Det som ikke står der er fordelingen pr år. For 2.25l LHD export utgaven er tallene slik :

 

1967 : 19 stk

1968 : 11 stk

1969 : 8 stk

1970 : 19 stk

1971 : 17 stk

Totalt : 74 stk

... og så kommer altså eventuelle CKD-biler i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serienummeret ender med 38D og ved et VIN oppslag står det at D = versjon/variant 4 eller hvordan skal en tolke det?

Er det da versjon 4 av IIB eller II?

4. "versjon" av S2B. Slår du opp her vil du også se at S2B med suffix D ble produsert fra april 1969 to april 1971.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil...også med kran! Gratulerer!

Kan fortelle at kranen opprinnelig stod bak ved venstre bakhjul (pekte fremover). Jeg klarer ikke å huske om den stod forran eller bak hjulet, men håper noen gamle bilder skal dokumentere dette nøyaktig. Kassen var en seskjson lengre på den tiden så det er trolig at den stod mellom rear crossmember og bak akslingen.

 

I hode på kranarmen er det slisser for låsing av kjetting, men kjettingslingsen med krok er borte. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...