Jump to content
LRforum
Ranger

FC 110 -70

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt tilbake fattern sin gamle Land Rover. Den har vært på andre hender siden 1976 :huh:

 

Jeg er på jakt etter bøker til bilen. Delekatalog, bruker og workshop manual. Alt relevant av interesse. Jeg finner Serie II/IIa hos de forskjellige delepusherne på nettet, men ingenting spesifikk for FC110. Betyr det at alt er likt?

 

gallery_196_22_35855.jpg

 

gallery_196_22_3870.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den som kan mest om denne typen biler på forumet er vel Ketil :rolleyes:

Gratulerer med "ny" bil

Edited by Vegard Bratland Erikstad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en kjempekul bil! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvorfor har du skrevet det på hjemesia?

Trykkfeil :o - er rett nå. ;):o

Klart det skal skilt på bilen og gjerne det originale X-nummeret.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trykkfeil :o - er rett nå. ;):o

Klart det skal skilt på bilen og gjerne det originale X-nummeret.

 

puh det var gått og høre :) ble jo nesten skremt et øyeblik :o:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin bil! Gøy at du tar vare på gamle klenodier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er på jakt etter bøker til bilen. Delekatalog, bruker og workshop manual. Alt relevant av interesse.

Da fant jeg en Parts Catalog i pdf på nettet B) De andre gjennstår.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis bilen har vært ute av familiens eie i 31 år, har den vært i gode hender :)

Ser fin ut på bildene.

 

Hadde makan for 40 år siden. Dinky Toys lekebil :P

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott bil...også med kran! Gratulerer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer :)

 

Jeg finner Serie II/IIa hos de forskjellige delepusherne på nettet, men ingenting spesifikk for FC110. Betyr det at alt er likt?

Så langt i fra. LR brukte "likeheten" i markedsføringen, men i realiteten er det store forskjeller på FC og BC, og forkjellene ble jo ikke mindre ved "oppgraderingen" av FC til S2B.

 

Hva er forskjellig :

  • Ramme (ja, også den "nedre" rammen på FC er ulik standardrammen)
  • Aksler (dog ikke på de første S2A FC)
  • Girkasse
  • Mange "småbiter" i og omkring motoren
  • Store deler av førerhytten
  • Lasteplan (selfølgelig)
  • ... og mange, mange andre detaljer

 

Til S2A FC finnes der et "workshop manual supplement" som kan brukes i tillegg til den vanlige verkstedsmanualen, men dette er altså kun for S2A FC, ikke for S2B.

 

Hvis du har funnet den delekatalogen som dekker både S2A og S2B FC, innholder den en del informasjon om erstatningsdeler uten at det er angitt at det er erstatningsdeler - så som den må ikke ukritisk brukes som kilde til informasjon om hva som er originaldeler/-utførelse (men din bil er såpass ny at dette neppe blir noe stort problem for deg).

 

Jeg kunne sikkert sagt mye mer om FCer blush men det er kanskje like greit at du spør om det du evt lurer på, så kan jeg forsøke å svare. (Du har selfølgelig lest artiklene om FC på www.lrforum.com ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser du skriver på hjemmesidene dine at 2.6l motoren kun var tilgjengelig i UK. Det stemmer ikke helt.

 

S2A FC ble i UK kun levert med 2.25l motor. 2.6l utgaven var forbeholdt eksportmodellene (derfor ble der levert en del eksportmodeller i UK også, bl.a. for ombigging til brannbiler)

 

S2B ble levert med 2.6l motor både i UK og for eksport - og for hjemmemarkedet ble motorutvalget nå stikk motsatt av hva det hadde vært. 2.25l motoren som var den eneste UK-modellenen av S2A FC ble levert med, ble ikke levert i UK-modell av S2B.

 

Ut fra serienr, suffix og leveringsår, antar jeg at bilen din har 2.25l bensinmotor. I så fall er det den siste av denne utgaven som rullet av samlebåndet i 1969 - av en totalproduksjon på 8, ja kun åtte, S2B FC 2.25l export LHD som ble bygget i 1969. At den skule "ha blitt tatt ut av en serie" virker dermed ikke så sannsynlig ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gratulerer - med en nesten uforskammet flott bil. Den ser ut til å ha levd et godt liv etter det inntrykket bildene gir. Og med Ketils siste opplysninger er den jo litt av et klenodium også. Den ene av 8 slike biler bygget det året - ikke verst!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ser du skriver på hjemmesidene dine at 2.6l motoren kun var tilgjengelig i UK. Det stemmer ikke helt.

.

.

Ut fra serienr, suffix og leveringsår, antar jeg at bilen din har 2.25l bensinmotor. I så fall er det den siste av denne utgaven som rullet av samlebåndet i 1969 - av en totalproduksjon på 8, ja kun åtte, S2B FC 2.25l export LHD som ble bygget i 1969. At den skule "ha blitt tatt ut av en serie" virker dermed ikke så sannsynlig ;)

Får korrigere hjenmmesiden. Her gjelder det å være etterettelig og nøyaktig :)

 

Stemmer at det er liten bensiner i denne. Fant en nettside i går som sa at det er laget 76 LHD for export. Men om 8 er korrekt er jo det bare enda stiiiligere :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gratulerer :)

.

.

Jeg kunne sikkert sagt mye mer om FCer blush men det er kanskje like greit at du spør om det du evt lurer på, så kan jeg forsøke å svare. (Du har selfølgelig lest artiklene om FC på www.lrforum.com ;) )

Takk for tilbudet :rolleyes:

Selvsagt har jeg lest alt du har skrevet om FC modellene. Flotte artikkler! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stemmer at det er liten bensiner i denne. Fant en nettside i går som sa at det er laget 76 LHD for export. Men om 8 er korrekt er jo det bare enda stiiiligere :P

74 for eksport, men kun 8 av dem ble bygget i 1969 (serienr 31-38)

Men hvor mange som ble levert som CKD kits og bygget/montert i utlandet , vites ikke. LRs arkiver har ingen informasjon om dette, men der ble montert et stort antall S2B FC i Sør-Afrika...

 

Du finner info om produksjonstallene i den ene artikkelen på hovedsiden. Det som ikke står der er fordelingen pr år. For 2.25l LHD export utgaven er tallene slik :

 

1967 : 19 stk

1968 : 11 stk

1969 : 8 stk

1970 : 19 stk

1971 : 17 stk

Totalt : 74 stk

... og så kommer altså eventuelle CKD-biler i tillegg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serienummeret ender med 38D og ved et VIN oppslag står det at D = versjon/variant 4 eller hvordan skal en tolke det?

Er det da versjon 4 av IIB eller II?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Serienummeret ender med 38D og ved et VIN oppslag står det at D = versjon/variant 4 eller hvordan skal en tolke det?

Er det da versjon 4 av IIB eller II?

4. "versjon" av S2B. Slår du opp her vil du også se at S2B med suffix D ble produsert fra april 1969 to april 1971.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Flott bil...også med kran! Gratulerer!

Kan fortelle at kranen opprinnelig stod bak ved venstre bakhjul (pekte fremover). Jeg klarer ikke å huske om den stod forran eller bak hjulet, men håper noen gamle bilder skal dokumentere dette nøyaktig. Kassen var en seskjson lengre på den tiden så det er trolig at den stod mellom rear crossmember og bak akslingen.

 

I hode på kranarmen er det slisser for låsing av kjetting, men kjettingslingsen med krok er borte. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×