Gå til innhold

Når bytte bremseklosser?


Fighter

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Håper noen kan hjelpe meg med informasjon om når det begynner å bli på tide å skifte bremseklosser? Hvordan ser klossene ut da? Skiftet til vinterdekk i dag og da syntes jeg det var et slags "skille" på klossene framme? Bak ser det fremdeles greit ut. Bilen har gått 45 000 nå.

 

På pajeroen jeg hadde før var det akustisk varsling framme når det var på tide å skifte klosser.

 

Hvor mye må jeg evt. ut med for å få gjort dette på merkeverksted?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseklosser er (i alle fall de jeg har sett) laget av to sammensatte deler;

Ei stålplate som stemplene i kaliperen skyver imot, og ei 'plate' med bremsebelegg som ligger inn mot bremseskivene. Du ser fort om bremsebelegget begynner å bli nedslitt! Bare ta av hjulet og titt ned på bremseklossene.

 

Skillet du nevner vil jeg tro at er overgangen stålplate-bremsebelegg.

 

Vanligvis er det ikke noen heksekunst å bytte bremseklosser. Klossene ligger løse mot skivene. De er bare hindret fra å falle ut, av et sett fjærer og splittpinnene som holder fast disse. Evt. er det i tillegg slitasjevarslere som må kobles til....

Smør anleggsflatene som skal ligge ut mot stemplene med kobberfett. Unngå å få fett på bremsebelegget og -skivene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossene på Def. slites vel først ned bak, det er min erfaring.

 

Bak er vel bremsene som brukes minst?

Jeg er vant med at det er der de slites minst/skiver som ruster mest....

 

Bytte av bremseklosser er en times jobb på hele bilen om du tar det med ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Håper noen kan hjelpe meg med informasjon om når det begynner å bli på tide å skifte bremseklosser? Hvordan ser klossene ut da? Skiftet til vinterdekk i dag og da syntes jeg det var et slags "skille" på klossene framme? Bak ser det fremdeles greit ut. Bilen har gått 45 000 nå.

 

Bør ihvertfall skifte klosser når det er under 2 mm belegg igjen. Om det er mindre enn det er det en fare for at oppvarmingen ved kraftig nedbremsing vil få belegget til å løsne. Har sett eksempler på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defenderen bruker nok to sett bak på ett sett foran.

 

Ja, det høres riktig ut. Har enda ikke vært bortig en bil der bremsene er satt opp med hovedvekt bak. Høres 45 tusen ut som en "riktig" distanse for skifte av bremseklosser foran? Må få somlet meg til å ta turen fra Stord til et av garasje treffene i Bergen. Må lære meg enkelt vedlikehold etterhvert som bilen begynner å bli eldre.

 

Takk for tips så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som løfter blikket, leser trafikken og ferdes defensivt bytter bremseklosser sjeldent.

 

Min mor bytter ofte.

 

Bremsene som Hugin anbefaler har jeg gode erfaringer med.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Husk å sjekk stemplene også på caliperne , jeg måtte skifte alle stemplene pga rust , på min Defender , hilsen pluto .

Derfor er det lurt å bytte klosser ofte, så slipper man at stemplene må lengere ut for å kompensere for nedslitte klosser. Med rustne stempler som resultat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres riktig ut. Har enda ikke vært bortig en bil der bremsene er satt opp med hovedvekt bak. Høres 45 tusen ut som en "riktig" distanse for skifte av bremseklosser foran? Må få somlet meg til å ta turen fra Stord til et av garasje treffene i Bergen. Må lære meg enkelt vedlikehold etterhvert som bilen begynner å bli eldre.

 

Takk for tips så langt.

:blink::blink: Hugin skriver: "Defenderen bruker nok to sett bak på ett sett foran"... Og hva svarer du Fighter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink::blink: Hugin skriver: "Defenderen bruker nok to sett bak på ett sett foran"... Og hva svarer du Fighter?

 

He, he. Godt spørsmål! Såg nok ikke skogen for bare trær i og med at det hos meg merkelig nok er klossene framme som er mest slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Byttet nylig klosser bak og i forbindelse med dette ble fjærene som satt på de pinnene som går gjennom selve bremseklossen ødelagt. Er disse fjærene viktige eller er det helt greit å kjøre uten? Hvor får man evt. tak i slike fjærer? Har ikke funnet de på noen av de vanlige norske nettbutikkene og vet ikke helt hva jeg skal kalle disse på engelsk. Break pad pin springs? Høres ikke rett ut. Håper noen har erfaringer å dele om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjørene holder klossene unna skiva og du slipper varmgang. En Norsk pusher tar ikke mye for dette settet.

 

Ja, skjønte det måtte være noe slikt. Merket markant forskjell i varme på skivene og "nav" bak i forhold til foran. Kan ikke være bra for hjullagrene bak i lengden så jeg får vel prøve å få tak i dette. Om noen har delenr. eller link til det dette produktet hos en av de norske nettpusherne tar jeg gjerne i mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Noen som har tips om hvor man bør kjøpe klosser bak til en Defender 2002?

Ikke vanskelig å finne, men stort sprik i pris.

Tidligere i denne tråden nevnt ebc green brakes, men de jeg har funnet ligner overhode ikke de på bilen, mangler feks disse hullene/sporene til låsepinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sett på for gamle modeller.

Klosser bytter jeg når 2/3 slitt.Da er det ikke så vanlig at stemplene ruster langt nok inn og går tregt når de presses tilbake i caliperen.

Men de slites mest bak på mange Deffer.

Grunnen er delvis liten anleggsflate og mye drittsprut på skivene ved kjøring.Rust bidrar også litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...