Fighter Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Heisann! Håper noen kan hjelpe meg med informasjon om når det begynner å bli på tide å skifte bremseklosser? Hvordan ser klossene ut da? Skiftet til vinterdekk i dag og da syntes jeg det var et slags "skille" på klossene framme? Bak ser det fremdeles greit ut. Bilen har gått 45 000 nå. På pajeroen jeg hadde før var det akustisk varsling framme når det var på tide å skifte klosser. Hvor mye må jeg evt. ut med for å få gjort dette på merkeverksted? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole jacob Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Bremseklosser er (i alle fall de jeg har sett) laget av to sammensatte deler; Ei stålplate som stemplene i kaliperen skyver imot, og ei 'plate' med bremsebelegg som ligger inn mot bremseskivene. Du ser fort om bremsebelegget begynner å bli nedslitt! Bare ta av hjulet og titt ned på bremseklossene. Skillet du nevner vil jeg tro at er overgangen stålplate-bremsebelegg. Vanligvis er det ikke noen heksekunst å bytte bremseklosser. Klossene ligger løse mot skivene. De er bare hindret fra å falle ut, av et sett fjærer og splittpinnene som holder fast disse. Evt. er det i tillegg slitasjevarslere som må kobles til.... Smør anleggsflatene som skal ligge ut mot stemplene med kobberfett. Unngå å få fett på bremsebelegget og -skivene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon O Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Klossene på Def. slites vel først ned bak, det er min erfaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Klossene på Def. slites vel først ned bak, det er min erfaring. Bak er vel bremsene som brukes minst? Jeg er vant med at det er der de slites minst/skiver som ruster mest.... Bytte av bremseklosser er en times jobb på hele bilen om du tar det med ro Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Defenderen bruker nok to sett bak på ett sett foran. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvammen Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Heisann! Håper noen kan hjelpe meg med informasjon om når det begynner å bli på tide å skifte bremseklosser? Hvordan ser klossene ut da? Skiftet til vinterdekk i dag og da syntes jeg det var et slags "skille" på klossene framme? Bak ser det fremdeles greit ut. Bilen har gått 45 000 nå. Bør ihvertfall skifte klosser når det er under 2 mm belegg igjen. Om det er mindre enn det er det en fare for at oppvarmingen ved kraftig nedbremsing vil få belegget til å løsne. Har sett eksempler på det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter Skrevet 12. november 2007 Forfatter Del Skrevet 12. november 2007 Defenderen bruker nok to sett bak på ett sett foran. Ja, det høres riktig ut. Har enda ikke vært bortig en bil der bremsene er satt opp med hovedvekt bak. Høres 45 tusen ut som en "riktig" distanse for skifte av bremseklosser foran? Må få somlet meg til å ta turen fra Stord til et av garasje treffene i Bergen. Må lære meg enkelt vedlikehold etterhvert som bilen begynner å bli eldre. Takk for tips så langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Kommer an på sjåføren, kjøp ebc green brakes hvis du ønsker bedre bremser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pluto Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hei ! Husk å sjekk stemplene også på caliperne , jeg måtte skifte alle stemplene pga rust , på min Defender , hilsen pluto . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Min første Defender hadde gått 112000 da jeg solgte den, fortsatt uten å bytte bremseklosser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EHS Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Den som løfter blikket, leser trafikken og ferdes defensivt bytter bremseklosser sjeldent. Min mor bytter ofte. Bremsene som Hugin anbefaler har jeg gode erfaringer med. Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Børre Michelsen Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Klosser koster uansett småpenger tatt i betraktning jobben de gjør. Fort gjort å bytte er deg også. Hvis du er i tvil så bytt! (Dersom de er helt utslitt og man får metall mot metall må skivene byttes også. Mer arbeid og høyere kostnader. Gjett hvordan jeg vet det ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hei ! Husk å sjekk stemplene også på caliperne , jeg måtte skifte alle stemplene pga rust , på min Defender , hilsen pluto . Derfor er det lurt å bytte klosser ofte, så slipper man at stemplene må lengere ut for å kompensere for nedslitte klosser. Med rustne stempler som resultat.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 D finnes stempler i rustfritt jern! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ø.Trovum Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 D finnes stempler i rustfritt jern! Hvem selger slike? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Zeus Kitron Paddocks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon O Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Ja, det høres riktig ut. Har enda ikke vært bortig en bil der bremsene er satt opp med hovedvekt bak. Høres 45 tusen ut som en "riktig" distanse for skifte av bremseklosser foran? Må få somlet meg til å ta turen fra Stord til et av garasje treffene i Bergen. Må lære meg enkelt vedlikehold etterhvert som bilen begynner å bli eldre. Takk for tips så langt. Hugin skriver: "Defenderen bruker nok to sett bak på ett sett foran"... Og hva svarer du Fighter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Hugin skriver: "Defenderen bruker nok to sett bak på ett sett foran"... Og hva svarer du Fighter? He, he. Godt spørsmål! Såg nok ikke skogen for bare trær i og med at det hos meg merkelig nok er klossene framme som er mest slitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 Byttet nylig klosser bak og i forbindelse med dette ble fjærene som satt på de pinnene som går gjennom selve bremseklossen ødelagt. Er disse fjærene viktige eller er det helt greit å kjøre uten? Hvor får man evt. tak i slike fjærer? Har ikke funnet de på noen av de vanlige norske nettbutikkene og vet ikke helt hva jeg skal kalle disse på engelsk. Break pad pin springs? Høres ikke rett ut. Håper noen har erfaringer å dele om denne saken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Fjørene holder klossene unna skiva og du slipper varmgang. En Norsk pusher tar ikke mye for dette settet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 Fjørene holder klossene unna skiva og du slipper varmgang. En Norsk pusher tar ikke mye for dette settet. Ja, skjønte det måtte være noe slikt. Merket markant forskjell i varme på skivene og "nav" bak i forhold til foran. Kan ikke være bra for hjullagrene bak i lengden så jeg får vel prøve å få tak i dette. Om noen har delenr. eller link til det dette produktet hos en av de norske nettpusherne tar jeg gjerne i mot dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Ring til Erik W.S. Han vet hva du trenger. Biltema har et fjørsett som til nød kan brukes for en kort stund, men de ruster opp i løpet av kort tid. Sånn ser dette ut. http://www.paddockspares.com/pp/DEFENDER/Brakes/Brake_pad_retaining_kit_for_SFP000250.html Endret 10. juni 2011 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Discovoy Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Noen som har tips om hvor man bør kjøpe klosser bak til en Defender 2002? Ikke vanskelig å finne, men stort sprik i pris. Tidligere i denne tråden nevnt ebc green brakes, men de jeg har funnet ligner overhode ikke de på bilen, mangler feks disse hullene/sporene til låsepinnene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Du har sett på for gamle modeller. Klosser bytter jeg når 2/3 slitt.Da er det ikke så vanlig at stemplene ruster langt nok inn og går tregt når de presses tilbake i caliperen. Men de slites mest bak på mange Deffer. Grunnen er delvis liten anleggsflate og mye drittsprut på skivene ved kjøring.Rust bidrar også litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.