Gå til innhold

Kjøling 2,5DSE


Jørn Lorentzen

Anbefalte innlegg

Vet problemet er tatt opp utallige ganger tidligere, men noen som har erfaringer med å montere elektrisk kjølevifte på 2,5'eren

Min fungerer helt fint, helt til jeg henger noe etter bilen, temperatur stiger med en gang det blir litt bakke, på slett vei er temperaturen helt innenfor normalen.

 

Det som jeg også synes er litt rart, er at selv med veldig forsiktig kjøring i bakker, i lavserie, forsiktig pådrag, og egentlig ikke veldig stor belastning på motor, så blir den varm!!!

 

Så jeg lurer litt på å montere en 17" Kenlowe vifte, men er noe usukker på om dette vil hjelpe i det hele tatt, finnes det å få kjøpt impeller i metall, for å erstatte den originale, eller må ny pumpe med dette kjøpes, hvor er det greisest å få tak i denne med metallimpeller, og evt delenr på denne..

 

Fikk ny pumpe fra Paddocs for en stund siden, som er skiftet, og denne hadde plastimpeller

 

Innspill taes i mot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Antar dere kom dere hjem i løpe av søndags morgen :huh:

 

Hva med å kjøre en "kraftig" rens av kjølesystemet ? Det har sikkert ikke vært rent innvendig sia motoren var ny eller ?

 

Montere ekstra elektrisk pumpe for å øke vannhastigheten gjennom motoren. Jeg TRUR at siden den øker temp så mye ved belastning, så får du ikke transportert bort varmen fort nok. Innsnævring i noen vannkanaler ? Avleiring ?

 

SÅ, hva produserer så ekstra varme ?

Dyse som ikke funker helt - øker tempratur ?

Feil tennpunkt på pumpen ?

 

Andre ting som øker tempraturern i motoren - Forslag fra dere andre ?

 

MVH

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du nevner er temaet grundig diskutert tidligere, men jeg føler at den endelige konklusjonen mangler. Det første er å sjekke om temperaturstigningen er reell eller beror på en instrumentfeil. Temperaturen kan måles med et steketermometer i ekspansjonstanken når indikatornålen nærmer seg det røde feltet. Dersom motoren virkelig er for varm vil dessuten kjølevannet begynne å koke når du slipper ut tykket på systemet.

Dersom temp.stigningen er reell er det en hel liste med mulige feilkilder. Men trolig har du (som en rekke av oss andre) en feil i elektronikken. Jeg har i lengre tid jobbet med saken og har en rekke ganger trodd at problemet var løst. Dårlig jordingsforbindelse eller andre kontaktproblemer er ”sjekket ut av saken”. Det som har gitt størs forbedringer er demontering og rengjøring av temperatursensoren. Denne sitter i toppen, over diesepumpen. Innsugningsmanifoilen må demonteres for å komme til og pakningen her må skiftes samtidig.

I juni i år.prøvde jeg å skifte sensoren og hadde for anledningen kjøpt en ny på et merkeverksted (ca.kr 150). Det viste seg at gjengediameteren var feil, og den gamle måtte sett tilbake på plass. Temperaturproblemet ble vesentlig bedre etter dette.

Min teori er at karakteristikken på sensoren endrer seg over tid. I fra fabrikken skal indikator-nålen holde seg i midtposisjon fra ca. 70 til 90 grader. Jeg tror at en feil i sensoren medfører at systemet viser tempøkning alt i termostatens øvre temperaturområde.

 

Det som gjør at jeg ikke har fått testet ut dette er at merkeverkstedet ikke kunne levere riktig del. I delekatalogen var det 3 ulike sensorer og velge i. De 2 første passet ikke, og den 3. har stått i bestilling i et halvt år !!? Imidlertid har jeg nå fått melding om at ”dingsen” er under veis. Har for tiden gearkassepåroblemer som må fikses før jeg går videre med denne saken.

 

Temp.sensor har tidligere ikke stått på listen over mulige feilkilder. Er det noen som har erfaring med dette?

 

--Dag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DSE'n vi hadde så ble den varm i lange oppoverbakker, og det var ikke indikasjonsfeil, den ble varm ja! Bytta vannpumpe som LR-verksted sa var feilen, men ble ikke bedre da så da sa de at det var toppakningen. Bytta den og, uten forbedring. Så var den en på lokalverkstedet som la merke til at hovedvifta ikke stoppet med en gang når man slo av motoren. Bytta den, og da var det bare å holde gassen helt inne så lenge du ville i de lengste oppoverbakkene og temp.nåla sto rett opp! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørn. Hvorfor får ikke jeg vite om slike morro turer før dere kommer hjem :P

 

Tilbake til saken, dette er et kjent problem på enkelte amcar, du har automat og den deler kjøling med motoren. Ved hengerdraging så stiger tempen både i motor og gir. For åløse dette problemet moterer man noe som kalles "henger pakke"; som er en stor separat oljekjøler for automaten, på enkelte med egen el.vifte og egen oljekjøler på motoroljen, også med egen el.vifte (hvis det er påkrevd).

Da er hovedradiatorenens eneste jobb å holde motortempen på normal nivå, og det klarer den da helt fint.

 

Er også enig med teRRje, mener å ha lest noe om feil med deling/gjennomstrømning i radiatoren

 

Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørn. Hvorfor får ikke jeg vite om slike morro turer før dere kommer hjem :P

 

Tilbake til saken, dette er et kjent problem på enkelte amcar, du har automat og den deler kjøling med motoren. Ved hengerdraging så stiger tempen både i motor og gir. For åløse dette problemet moterer man noe som kalles "henger pakke"; som er en stor separat oljekjøler for automaten, på enkelte med egen el.vifte og egen oljekjøler på motoroljen, også med egen el.vifte (hvis det er påkrevd).

Da er hovedradiatorenens eneste jobb å holde motortempen på normal nivå, og det klarer den da helt fint.

 

Er også enig med teRRje, mener å ha lest noe om feil med deling/gjennomstrømning i radiatoren

 

Mvh Roar

DSE`n har separat aut.oljekjøler plassert bak et "gitter" på v.side i "spoileren"...om man har ekstralys bør derfor en "kjølekanal" lages ,og motoroljekjøleren ligger "midt i radiatorpakken",så det hadde nok vært en fordel å flytte den fra under intercooler,bak condenser,foran radiator....til et "luftigere" sted.

 

Har samme problem med min DSE...fjelloverganger og lierbakkene med bil på henger,liker den ikke,brukte steketermometer metoden i fjor,motoren blir virkelig varm.

 

En Kenlowe/Pacet løsning som er like stor som originalviften,er noe billigere enn "viskositetsapparatet",men som noen har vært innpå før,da vil intercooleren ha mindre kjøling under vanlige forhold....eller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så P38`n har separate olje og automatkjølere ja..viste desverre ikke det, men en større kjøler på automaten gjærne med el vifte og termostat styring er bare en fordel spessielt ved henger kjøring.

 

En større oljekjøler kan ikke bety så mye, da jeg har lært at det er 9,5 l olje på motoren.

 

Da tror jeg det er lurt å bytte ut radiatoren med en som har god gjennomstrømning og gjerne en i alu. Til sammenligning så har jeg kjørt mye henger med en ciron XM 2,1td automat uten kjøleproblemer. Den har helt normal automat kjøler, men en stor radiator i alu med god gjennomstrømning, to el vifter på to trinn. ( trinn 1 ei vifte v96gC og trinn 2 begge vifter v 101gC) Citronen er dessuten veldig nøye på kjøleveska, må være blandet 50/50 og i kvaltet rød.

 

Det finnes vannpumpe med metall impeller. Fås kjøpt til Opel Omega på Torshov.

 

Mvh Roar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

 

Tror ikke det vil hjelpe å kjøre rens på kjøleanlegget, det er det litt for mange DSE'er som har samme problem som min, og tror ikke alle disse er så igjentettet i kjølesystemet!!

 

Men har kikket litt på hvordan alt sitter montert framfor motoren. Det som slår meg er at det er egentlig fryktelig trangt mellom condenser, intercooler / motoroljekjøler og radiator, her hadde det nok kunne hvert noe bedre plass, slik at det ble bedre luftgjennomstrømming, mener jo at radiatoren skal klare å kjøle tilstrekkelig når utetemperaturen er rundt 0 grader. Kan jo ikke være mye håp om kjøling på motor om utetemp er sommer og 30 rød!!!

 

Skal ta kontakt med et radiator service verksted for å sjekke ut muligheten for evt å få byttet register med et som har bedre gjennomstrømmning, evt et register med flere lag.. Vet det ble gjort i forbindelse med ombygging av en Volvo med STOR motor...

Skal sjekke om det er mulig å lage litt mere plass mellom condenser, intercooler / motoroljekjøler og radiator, for å få mere luft mellom disse.....

 

Sånn i øyeblikket vet jeg ikke om jeg vil prøve med elvifter, for jeg tror ikke problemet ligger i viften, det som slår meg litt, er at problemet bunner i for lite luft gjennomstrømming i radiator, ved belastning, på grunn av måten ting er montert foran radiator..

 

Kanskje også mulig å montere en uoriginal intercooler lenger nede i motorrommet, og fjerne den originale helt... og også finne en bedre plass til oljekjøler..

 

 

på grunn av husbygging, kan det ta litt tid før jeg finner rette løsning, men skal holde oppdatert om jeg får prøvd ut noen av ideene

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om kjøleproblemer av denne typen på V8 motorene og disse har i utgangspunktet et vesentlig større kjølebehov enn dieselene. Det vil for øvrig ikke tømme mer luft gjnnom radiatorene om det er mer avstand mellom dem. Det er den totale motstanden som teller. V8-motorene har dog ingen intercooler mellom condenser og radiator, men to oljekjølere. Det som dog kan være tilfellet er at ladeluftkjøleren avgir for mye varme ved hardkjøring.

Uansett. Sjekk temperatursensor og jordingspunkter. Å modifisere gjennomstrømningen i radiatoren synes å være smart. Dertil bør kanskje vannpumper med plastimpeller byttes til metallversjon for å være på den sikre siden.

 

Skal selv montere en 17" elektrisk vifte (Kjøpt fra Summit Racing til en vesentlig lavere pris enn Kenlowe) på HSEen etter hvert. Viften er to-trinns og kobles slik at trinn en slår inn ved 87 grader mens trinn to går på ved 92 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om kjøleproblemer av denne typen på V8 motorene og disse har i utgangspunktet et vesentlig større kjølebehov enn dieselene. Det vil for øvrig ikke tømme mer luft gjnnom radiatorene om det er mer avstand mellom dem. Det er den totale motstanden som teller. V8-motorene har dog ingen intercooler mellom condenser og radiator, men to oljekjølere. Det som dog kan være tilfellet er at ladeluftkjøleren avgir for mye varme ved hardkjøring.

Uansett. Sjekk temperatursensor og jordingspunkter. Å modifisere gjennomstrømningen i radiatoren synes å være smart. Dertil bør kanskje vannpumper med plastimpeller byttes til metallversjon for å være på den sikre siden.

 

Jordingspunkter er sjekket ut av saken, har ikke sjekket temperatursensorer, men at det ble varmt, er det ingen som helst tvil om :huh:

Regner med å få bestilt vannpumpe med metallimpeller, men må prøve å få gjort noe med ladeluften og evt radiator også..

 

Kan også nevne at i øyeblikket sitter det radiator fra en DSE med manuellkasse i bilen, etter at den som hører hjemme i bilen sprakk oppe i plasten på toppen :angry:

Kan også si at jeg ikke ser noe forskjell på hvordan kjølingen på bilen fungerer med denne radiatoren, og den originale, men den har jo litt mindre flate, i og med at det er gjort plass til en oljekløler i denne..

 

forskjellen på disse er at det sitter oljekjøler til motoren i bunnen av radiatoren, har heller ikke hørt om kjøleproblemer på manuellutgaven, men det er vel ikke veldig mange av disse??

 

Må uansett bestille meg radiator, evt få tak i en brukt med ødelagt register, og få dette byttet med et som er modifisert...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

 

Tror ikke det vil hjelpe å kjøre rens på kjøleanlegget, det er det litt for mange DSE'er som har samme problem som min, og tror ikke alle disse er så igjentettet i kjølesystemet!!

 

Men har kikket litt på hvordan alt sitter montert framfor motoren. Det som slår meg er at det er egentlig fryktelig trangt mellom condenser, intercooler / motoroljekjøler og radiator, her hadde det nok kunne hvert noe bedre plass, slik at det ble bedre luftgjennomstrømming, mener jo at radiatoren skal klare å kjøle tilstrekkelig når utetemperaturen er rundt 0 grader. Kan jo ikke være mye håp om kjøling på motor om utetemp er sommer og 30 rød!!!

 

Skal ta kontakt med et radiator service verksted for å sjekke ut muligheten for evt å få byttet register med et som har bedre gjennomstrømmning, evt et register med flere lag.. Vet det ble gjort i forbindelse med ombygging av en Volvo med STOR motor...

Skal sjekke om det er mulig å lage litt mere plass mellom condenser, intercooler / motoroljekjøler og radiator, for å få mere luft mellom disse.....

 

Sånn i øyeblikket vet jeg ikke om jeg vil prøve med elvifter, for jeg tror ikke problemet ligger i viften, det som slår meg litt, er at problemet bunner i for lite luft gjennomstrømming i radiator, ved belastning, på grunn av måten ting er montert foran radiator..

 

Kanskje også mulig å montere en uoriginal intercooler lenger nede i motorrommet, og fjerne den originale helt... og også finne en bedre plass til oljekjøler..

 

 

på grunn av husbygging, kan det ta litt tid før jeg finner rette løsning, men skal holde oppdatert om jeg får prøvd ut noen av ideene

 

Har vært igjennom hele runden med skifte av vannpumpe/viscosekobling/termostat/radiator-rens og ny topp på trykktanken uten at dette hjalp . Monterte også en termobryter fra ex-eng for å overstyre de to el-viftene til condenseren som sitter i front ,prøvde også en radiator fra en 4,6uten hell . Tok til slutt av topplokket og fant utblåsing på syl 3 og 4 på toppakningen . Hadde flere ganger målt kjølevesken uten noe utslag av eksos , ikke hvit eksosrøyk eller vann i oljen . Har etter bytte av toppakning kjørt over 6000km hvorav halvparten med boggi campingvogn .

Teknisk avd vpn sier at om rødlampen for høy motortemp har lyst en gang så er det svært sansynlig at toppakningen er røket .

Roger

Endret av roverroger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Har også samme problem, og har diskutert dette på forumet flere ganger. Men som du sier har jeg aldri kommet frem til noen konklusjon.

 

Min bil er også varm! desverre ingen feil på temperatur måler..... Har skiftet Vannpumpe/radiator fra Paddocks/viskose kobling på vifta/lokk på ekspansjonstank/termostat/renset kjøleanlegg

 

Var også borti teorien om manglende skillevegg i radiatoren da den som har hatt dette problemet også hadde kjøpt radiator fra Paddocks, men viste seg at det var i orden på min bil.

 

Siste jeg har gjort i dette mysteriet var å få tatt en full diagnose på hele bilen. Fikk hjelp hos et firma i Larvik som kjørte full pakke på bilen og konkluderte med at den var i god stand rent elektronisk. Men Dr. Diagnose kom med noen gode tips. Han mente at hovedproblemet var at bilen var chip'et og at dette medførte at motoren jobbet hardere på et allerede underdimensjonert kjøleanlegg. Dette hadde også fremskyndet slitasjen på turboen som nå lekker olje og griser til intercooler.

 

Dette gir varmere inngangsluft til motoren, og dermed et dårligere utgangspunkt for temp ved hard belastning.

 

Så nå er neste forsøk å skifte turbo (som må gjøres uansett), rense intercooler og muligens fjerne chip - box'en.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teori som er ut og går i Aibel sin LR lunch klubb er at på grunn av at

viftereime tar i vannpumpe med baksiden av reim så blir den høyglans polert

med der til hørende reduksjon i friksjon.

Dette er ikke noe problem med vanlig kjøring, kun under belastning og gir

ingen skade symptomer, dvs alle delene er hel.

 

Har ikke sett på en DSE motor nøye, men det kunne kanskje være verdt å

undersøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med min DSE. Gikk helt fint til jeg hadde henger på. Liten eller stor henger spilt liten rolle, men selvfølgelig gikk ting raskere med stor henger..

 

Byttet nå motor, gear og fordelingskasse og i forbindelse med dette hadde jeg en overhaling på klima anlegget. Blant annet ble jeg kjørende uten klima radiator til den nye ankom. Da var problemet borte! Regnet med at dette ville komme igjen så fort ny radiator til klima var montert, men den gang ei! Den blir nå varmere enn vanlig hvis jeg drar stor henger, men ikke i nærheten av hva den gjorde tidligere.. På meg kan det virke som om den gamle radiatoren til klima rett og slett var for tettpakket slik at selv radiatoren ikke fikk kjøling nok. Uten at jeg har sammenlignet ny og gammel vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet nå motor, gear og fordelingskasse og i forbindelse med dette hadde jeg en overhaling på klima anlegget. Blant annet ble jeg kjørende uten klima radiator til den nye ankom. Da var problemet borte! Regnet med at dette ville komme igjen så fort ny radiator til klima var montert, men den gang ei! Den blir nå varmere enn vanlig hvis jeg drar stor henger, men ikke i nærheten av hva den gjorde tidligere.. På meg kan det virke som om den gamle radiatoren til klima rett og slett var for tettpakket slik at selv radiatoren ikke fikk kjøling nok. Uten at jeg har sammenlignet ny og gammel vel å merke.

 

Dette høres fornuftig ut.....man glemmer å rense radiatorene, spessielt den til air-coon, så den "fylles" med insekter og veistøv og blir selvfølgelig helt ugjenomtrengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde disse symptomene på min XM 2.5TD, som også er veldig tettpakket med AC-registre og radiatorer der framme + intercooler .

Der demonterte jeg radiatorene, spylte disse ordentlig utenpå og renset inni, og det var ganske utrolig hvor mye insekter, løv og annet rusk som pakket igjen radiatorene.

Den intercooleren som er i XM 2.5 TD er vannavkjølt så den trenger også god kjøling, men det er meget viktig å rense intercoolerene inni også.

Jeg har som oftest demontert intercoolerene i de bilene jeg har hatt og rengjordt disse inni med bensin og det har alltid hatt en god virkning på motorene. :-)

 

Har ikke tatt min DSE ennå men jeg har det på tapetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...