Gå til innhold

Disco 200TDi i 110 2,5 NAD


kulien

Anbefalte innlegg

Vet jeg skiter i eget reir nå, men har du bilder...???

 

Tok bilder av mitt motorrom i går kveld, men da jeg kom hjem var pc'en opptatt av fruen!

 

Jeg har vært igjennom samme vurderingen, men endte opp med å bruke 110'erns ekspansjonstank og servotank. Jeg har da skjøtet meg inn på originalslangene med et overgangsstykke, men bruker også Disco nedre radiatorslange. Gøy å høre andres ressonnementer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jepp, nå er det ferie og når jeg kommer tilbake håper jeg bilen kommer seg veldig fort på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk igjen Lars L

 

Her er min løsning. Som det synes så har jeg 110'erns ekspansjonstank og ca 10cm slange. Så en overgang og Discoens nedre radiatorslange. Det du har gjort ser jo veldig ryddig ut. Men jeg tenker, er det noe grunn for å velge plast ekspansjonstank fremfor 110'erns bortsett fra å unngå overganger på slangene?

 

gallery_103_40_2975265.jpg

 

EDIT: Skriveleif

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et par bilder til:

 

Jeg har kappet braketten for stramming av dynamorem for å komme forbi med slangen til luftfilteret. Har også valgt en kortere reim for å få dynamoen lenger inn mot motoren.

 

gallery_103_40_1900620.jpg

 

Et oversiktsbilde. Jeg har valgt å sette inn en koblingsboks for å skjøte mellom 110'erns ledningsnett og 200Tdi'ens. På bildet ses også min lille spesialpatent mtp varme til det bakre varmeapparatet. Jeg bypasser det når jeg ønsker mindre varme bak... Dieselfilter på plass. Bruker det som fulgte motoren men har byttet ut alle slanger som fulgte med og bruker 8mm drivstoffslange i kombinasjon med slangeklemmer. Alle koblingene har jeg tatt fra motoren.

 

gallery_103_40_1377982.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen ble det ikke plass til ebern også, tross dystre spådommer angående 200Tdi'ens store dieselpumpe. Denne gangen har jeg laget en T på tilførselen til motorens fødepumpe, så nå håper jeg på større stabilitet på ebern også (dvs. at den virker i motsetning til før...).

 

gallery_103_40_2015133.jpg

 

Slange kaos, men dog ganske oversiktelig. 1. Nederst, ny tilførselslange fra 110'er servotank til 200Tdi servopumpe. La ny slange hele veien i stedet for å bruke røret som ville kommet i konflikt med slanger til intercooleren. 2. Slange fra servopumpe til snekke. Måtte innom Tess å få presset en hybrid med 200Tdi kobling til pumpe og min egen tilkobling på snekke. 3. Slange til turbo (sugeside) går over i fast rør levert med konverteringskit fra England. Luftfilteret ligger på dette bildet løst. 4. I bakgrunnen skimtes røret som går fra trykksiden på turbo til intercooler. 90 graders slangebend (skjult) fra kitet, over i ferdigsnekret rørbite fra kit, 90 graders slangebend fra kit, over i liten stuss 2" stålrør (fra "lager", opprinnelig fått til eksosrør fra Axelot), så inn på intercooler via Discoens slangestuss. 5. Øvre radiatorslange. Ferdigsydd slange fra konv. kit. Svært god passform! 6. Nok en overgang rett fra kit'et. Slangestusser og ferdigsnekret rør fra intercooler og inn på innsug.

 

Beklager mye tekst her, men regner dette bildet for å gjelde spesielt interesserte.

 

gallery_103_40_226127.jpg

 

Et lite bilde av en god venn under monteringen av dette her, slangeklemmetrekkeren!

 

gallery_103_40_2240591.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status, torsdag for en uke siden. Det begynner å se bra ut som nevnt, men eksosen sliter jeg stadig med. Ser ut til at det manglende røret er kommet, men en misforståelse har ført til at jeg mangler en av mellomstykkene for eksosbitene... Det er alltid noe!

 

gallery_103_40_1012264.jpg

 

gallery_103_40_1006262.jpg

 

Luftfilterbrakettene hviler på en kabelgate som er festet i skjermen. Der må jeg til med noe galvanisk isolasjon for å forhindre at skjermen forsvinner.

 

gallery_103_40_387067.jpg

 

Så var det høyden på luftfilteret. Ser ut til at jeg har det høyere enn deg Lars. Får prøve å legge på panseret og se. Jeg kan snu brakettene slik at låsene kommer motsatt vei og det vil jo hjelpe et ørlite grann.

 

gallery_103_40_2587869.jpg

 

gallery_103_40_2358559.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker, er det noe grunn for å velge plast ekspansjonstank fremfor 110'erns bortsett fra å unngå overganger på slangene?

 

Nej... Snyggare? B):D

 

Att kapa järnet till generatorn har jag inte tänkt på. Får se när jag ska byta nästa vecka.

Endret av Lars L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren forfengelighet altså? :D Det hadde jeg ikke trodd om deg ;) ! Får se om jeg følger etter med tiden da.

 

Har prøvelagt på panseret. Låsene til luftfilteret tar soleklart oppi, men det ser ut som om husets plassering holder stikk. Skal snu braketten i kveld.

 

Eksosanlegget er omsider motnert. Det er nå komplett anlegg fra 2,5 TD, minus downpipe, og fremste rør er kappet der som det engelske konv. kitet tar over. Funker bra så langt, men bilen har enda ikke trillet en meter!

 

Har fått blåst litt owatrol i ramma nå. I kveld håper jeg også at gulvet kommer på plass, og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da setter vi V8 lokk på handlelista da!

 

Og da er bilen hjemme igjen!

 

men...

1. Temperaturen virker for høy. Kan enten skyldes at giveren er feil (det fulgte to stk med i kit'et) eller at lokket på ekspansjonstanken er feil kanskje ;) ?

2. Kanskje litt værre? Jeg kom nesten hjem, også begynte den å fuske. Typisk, "får ikke diesel-fusk". Får ettertrekke slangeklemmer og diverse i morgen, men det ser ut som om jeg må fikse meg noe transport til jobb i morgen. Jeg tør ikke sette den i drift helt enda allikevel.

 

Går da til ro med blandede følelser. Følelsen av å være i mål uten helt å ha knekt nøtta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk!

 

Joda, jeg knekker nok nøtta når jeg bare får kikket litt på det. Det er jo nesten rart hvis det skal være så enkelt... :rolleyes: Nå haiker jeg med svoger til jobb, også tar jeg en ny prøvetur/feilsøk i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locket gör inte att tempen blir fel, jag märker ingen skillnad vid de båda olika trycken. Däremot är förstås givaren av stor betydelse. Jag "löste" det genom en mätare från VDO som visar grader istället för "normalt" som är allt från 40 till 100 graders temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ut igjen og måle giveren som sitter i den gamle motoren. Den er jo ganske kald... Så får jeg måle de to nye giverne og se hvem av de som gir tilnærmet samme temp.

 

VDO måler med grader var jo en god ide. Passer den i hullet til den gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VDO måler med grader var jo en god ide. Passer den i hullet til den gamle?

 

Visst, den passar i dashbordet, givare finns med olika gängor. Jag köpte en NPT1/8", borrade och gängade Discons givare så den blev till en adapter ;) Min måler visar strax under 90° med en 88° termostat, så det verkar helt OK. Men passopp, VDO blir så snyggt så du vill ha mer. Jag satte in en för oljetrycket oxå, nu är det bara tankmålern som skämmer, men VDO-alternativet passar inte riktigt för tanken.

Endret av Lars L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å se ting i sammenheng og koblet fusken til mitt gamle problem med rusk i tanken. Skylling av tank for snart et år siden trodde jo jeg skulle ha satt en stopper for problemet, men nå blåste jeg tilbake til tanken i sugeslangen og koblet tilbake. Kjørte rundt Vågsbygda uten et fuskeslag. Holder på avtalen om å sitte på med en kollega til jobb i morgen og kjører litt lenger testtur i helgen.

 

Nå tar jeg en konjakk og holder en liten feiring for meg selv...

 

Er i utgangspunktet ikke for overdreven bruk av smileys, men... :D:D:D:D:D

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da synes jeg det er på tide å takke litt også for alle som har hjulpet meg med prosjektet!

Lett å glemme noen nå, så jeg begynner med å be om unnskyldning for det og så:

 

Takk til alle som har hjulpet, og særlig:

Tore S. på Fevik som en dag ringte meg og sa at han hadde en 200Tdi til meg. Du startet det hele.

Frode (Dråget), Thomas (tdiThomas), Tormod, Stig, Ole Tom, pappa og alle andre som har vært innom garasjen og hjulpet og stilt med moralsk støtte. En del av dere har brukt mange timer på prosjektet mitt!

Lars L, Ketil, Henning, Wold, mmusat, Frode H. for fjern og nærhjelp med bilder, deler, dokumentasjon, linker osv. Dette er virkelig viktig hjelp for å komme over kneiker og videre i tankegangen i utfordringene underveis.

Alle som har kjøpt deler av meg fra Discoen

 

Visning av bilen gjenstår! Når dette er på plass så håper jeg at Henning og noen av dere andre kan dra nytte av jobben som er gjort i form av henvisningssak og godkjenning av egne biler.

 

Som alle vet, så er VBF helt fantastisk! Nok en gang tror jeg vi kan si at vi har fått til et prosjekt sammen!

 

PS! Den giveren kommer jeg tilbake til når jeg har ramla ned på jorda igjen!

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

You're welcome, Kjartan! Blir lite sentimental av konjakk, kanske? :D

 

Vilken transferkasse har du? Originalt är utväxlingen 1.67 eller nåt. Det blir mye bedre med transfer från Defender med 1,4. ;) Jag vurderte transfern från Discon på 1,2, men den blir nog för langbent för mitt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You're welcome, Kjartan! Blir lite sentimental av konjakk, kanske? :D

 

Gjør vel kanskje det! Føles rett allikevel. Det er jo ikke så enkelt å ta den jobben helt alene, og da er all hjelp høyt verdsatt!

 

Vilken transferkasse har du? Originalt är utväxlingen 1.67 eller nåt. Det blir mye bedre med transfer från Defender med 1,4. ;) Jag vurderte transfern från Discon på 1,2, men den blir nog för langbent för mitt behov.

Jeg har original utveksling foreløpig. Har også liggende kassa fra Discoen og tror det er den som kommer til å havne i bilen. Nå må jeg bare igjennom godkjenningen først. Til bybruk er det ikke noe problem med turtallet, men jeg har kjørt 110 med Disco transfer og har lyst til å prøve den utvekslingen. Skulle det bli helt feil så vet jeg om en Defender kasse et sted også som jeg antagelig kan få kjøpt ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er bilen på veien!

 

Litt trang fødsel da bilen som nevnt stoppet allerede på veien hjem. Så etter en kort fiks stoppet den jammen på ny på søndag. Men nå etter en litt grundigere fiks så har jeg greid å kjøre helt til jobb og tilbake :rolleyes:

 

Tanken måtte renses, og jeg tok ut tankgiveren/sila. Den var grodd igjen med et sort slimete stoff, og jeg spør da: Er dette såkalte dieseldyr eller er det bare rett og slett gørr og drit i en gammel tank?

 

Jeg har spylt og skylt tanken og fått på ny diesel nå, og bilen går som en klokke!

 

Deilig å slippe å gire ved tanken på en motbakke! Ser selvfølgelig at det er et hav av ytterligere småfiks som må til før det blir perfekt, men nå skal det kjøres litt først og noen kvelder skal tilbringes hjemme...

 

Ny tempgiver er bestilt. Målte de tre jeg nå har og alle viste forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...