Gå til innhold

Disco 200TDi i 110 2,5 NAD


kulien

Anbefalte innlegg

Planen nå er først å få endelig avgårde restene av Discoen, og så begynne på motoren som står pent på en palle og venter på litt jobb. Jeg har så smått begynt på registeret siden jeg hadde verktøyet til Frode tilgjengelig en stund, så det er vel naturlig å fullføre den jobben først. Skal lese nøye i boken og gi på.

 

Vel... tiden går!

 

Discoen er vekk, og jeg har en bil mindre til overs! Så nå var det å ta fatt på motoren på pall. Har vært et par ryddekvelder også i verkstedet i det siste, og det måtte til etter å ha fått avsted Disco dyret.

 

Det siste jeg så til Discon...

gallery_103_40_328982.jpg

 

Har nå funnet meg en liten sommerbil. Så kanskje det blir et prosjekt over litt tid dette. Kan være kjekt å ha noe annet å kjøre med mens prosjektet går, så har en tid til å velge gode løsninger i stedet for "Quick fixes".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Stor dag!

 

Når jeg kom hjem i dag lå det brev fra Statens Vegvesen til meg. De GODKJENNER ombyggingen! Bilen skal selvfølgelig vises etter ombygging og det er masse forbehold om kjøreegenskaper og vekter og diverse. Det skal vi nok klare å komme igjennom tenker jeg!

 

Forøvrig er de også skeptiske til om hastighetsmerkingen på dekkene må endres etter å ha montert en 200Tdi i en 110'er... :D

 

 

Stor dag 2!

En liten A112 Abarth kom i hus og skal etter litt arbeid gjøre tjeneste som sommerbil mens 110'ern får transplantert hjerte. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ting skjer!

 

Sommerbilen vår var ikke akkurat nøkkelferdig!!! Så det lille det ble av skruing i vår ble på Autobianchi A112 Abarth'en. Men nå er den godt på veien (og innsatsen var verd det), og 110'er prosjektet er igang. Jeg har glemt kameraet til nå, men en kveld skal jeg få tatt noen bilder.

 

Så langt:

Gammel motor ute.

Motorfester godt på plass på 200Tdi

Register, vannpumpe, clutch på plass på ny motor.

Downpipe er byttet.

Ny clutch slave sylinder er montert

Utløsergaffelen er forsterket og montert. Er bare redd at den har blitt for klumpete og tar i clutchen :(

 

Så til dagens spørsmål. Jeg leter i bilder jeg har fått, men greier ikke helt å finne svaret. Skal turboen peke oppover eller nedover? Har løsna dekselet på den og skal posisjonere den og få på plass segerringen igjen, men jeg husker ikke/finner ikke rett posisjon på "tuten".

 

To be continued... (nå er det gøy nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status i bilder:

 

Ny slave, og forsterket clutcharm:

gallery_103_40_235681.jpg

 

Ny downpipe fra Steve Parker:

gallery_103_40_32382.jpg

 

110 som venter på nytt "Hjerte":

gallery_103_40_245215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første prøveløft i går kveld! Heldigvis for meg kom Thomas innom, rolig som vanlig! Det var jo ikke helt rett frem, så jeg trengte noen rolige innspill. Lett for å la panikken bre seg når ting ikke passer!!!

 

Eksosen viste seg å komme borti både det ene og det andre. For det første så er girkassa litt forflyttet til venstre siden og det gjør at eksosbendet kommer for nærme torpedoen. Dette går seg nok til når vi får landa motoren i festene sine.

 

Men, røret fra Clutch master til slave, det står midt i veien. Må flyttes!

 

I tillegg foreslo Thomas å legge på litt isolasjonstape for å redusere varmen fra eksosen.

 

Jeg ser at Biltema har begynt å selge slik tape. Er det noen som har erfaring med dette? Eksostape

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill begge to!

 

Da satser jeg på en lett omlegging av røret til clutchen og taper vel eksosbendet når jeg først holder på.

 

Henning: Peker din turbo også 45 grader "oppover"? Jeg har det for meg at den skulle nedover, men der er det jo trangere enn alt, så nå står den 45 grader oppover i henhold til Lars' anvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dårlig bilde, men det hjelper kanskje. Hvis ikke kan du jo ta en kikk under lokket på vår.

 

med_gallery_541_9_197815.jpg

 

Har jo litt utradisjonell ruting på vår da, mulig du må gjøre det litt anderledes med det kit'et du har... :unsure:

Endret av henning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må legge utover alle delene i kit'et og ta en ny titt. I løpet av helga regner jeg med at motoren lander endelig i bilen, og da bør turboen stå slik den skal.

 

Men hvis jeg forstår rett så har begge dere to separate intercoolere som ligger foran radiatoren, ikke sant?

 

Takk igjen for innspill og bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Turbohuset har vært av, boret, gjenget, prøvet og montert tilbake. Venter med å sette på wastegate til motoren er tilbake i bilen.
  • Deler av ramma har fått litt rustbehandling (Takk pappa for at du tok deg tid, jeg gjorde nemlig ikke det...)
  • Eksosbendet er snurret godt inn i "eksosband"
  • Clutchrøret er flyttet. Ny brakett er sveist på, og malt. I morgen skrur jeg det hele på plass igjen
  • Og i tillegg har faktisk pappa gjenget opp og satt inn to pinnebolter i de hullene det ikke var gjenger i!!!

En kort, men effektiv økt i garasjen i kveld. More to follow...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er motoren landet i festene sine! Prøvemontasjen på torsdag viste seg å ha avdekket alle hindringer og nå gikk den rett inn. Jeg fikk den faktisk inn alene!

 

Ellers så gikk timene med til senking av radiatorfester og rep av Brøytebilen.

 

Så gjenstår bare alt det andre... :P

 

Motoren på plass i bilen:

gallery_103_40_1459020.jpg

 

Ny "ruting" på røret til clutchen:

http://www.lrforum.com/forum/uploads/12203..._40_2425403.jpg

 

Nye pinnebolter på svinghjulshuset, samt sentrering av clutch:

gallery_103_40_740696.jpg

 

Ferdig senkede braketter for radiatoren (etter oppskrift fra tidligere linkede websider):

gallery_103_40_1583612.jpg

 

Trangt ja, men det går:

gallery_103_40_2562495.jpg

 

gallery_103_40_2508788.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk! Kona skal jobbe en del denne uka så det spørs om jeg greier å holde koken. Motivasjonen er ihvertfall fortsatt til stede, så vi får se!

 

Du må bare stå på Marius, så er du der du også snart! Husk at det er et år siden jeg begynte å samle deler til prosjektet, og det får jeg virkelig igjen for nå. Jobben var godt planlagt når jeg satte i gang!

 

Har visst tasta litt feil over, og får ikke editert posten. Her er bildet:

Ny "ruting" på røret til clutchen:

gallery_103_40_2425403.jpg

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her skulle det vært en liten film, men siden kameraet på telefonen lager dette i mp4 format og det er for seint til å begynne leite etter noe konverteringsprogram så får jeg ta det per tekst:

 

BILEN SVIVER IGJEN!

 

Men... Noe må det være. Den ene slangen til oljekjøleren lekker solid. Får tenke på noe lurt her. Jeg har bare satt på slangeklemmer der det tidligere stod klemte koblinger.

 

Noen som vet om det er viktig at disse slangene settes rett? Jeg har ikke studert hvem av slangene som skal øverst på kjøleren da jeg har vurdert en kjøler som en kjøler. Men om noen vet, så er jeg interessert i hvilken slange som går øverst og hvilken som går nederst på kjøler og på tilkobling på oljefilterhuset.

 

Det gjenstår å sette sammen eksosanlegg, men jeg legger meg som en lykkelig mann i kveld!!!

 

PS! Den starta momentant, uten gløding! Flaks at jeg hadde kinna litt på starteren uten "Cut off switchen" på forhånd så olja hadde fått sirkulert litt før den tente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min sitter slangen med böjen uppe på filterhuset på oljekylarens övre anslutning. Rätt eller fel - så satt det på Discon. Den andra, ja du förstår... :) Och det har funkat i 30000 km.

Endret av Lars L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i løpet av natten kom jeg på hvorfor det lekker!!! Det er et lite mikroskopisk hull i det ene røret. Dette hullet hadde jeg planer om å sveise, men det må jeg ha glemt på veien... Takk for forklaring igjen Lars. Jeg kobler de slik som du skriver, så funker det sikkert hos meg også!

 

Vel vel, nå kan jeg jo ta det ut og sveise det...

 

I kveld gikk båten på land og ingen skruing! I helga var det som dere forstår noe som foregikk på Fossum og heller ingen skruing. Men vi lever en dag til på prøvestarten i går, så får vi se om vi får sveist oljerør og snekret eksosanlegg i morgen. Nå lengter jeg etter LR igjen!

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg kommet enda et hakk på vei!

 

Oljekjoleren er koblet som Lars beskrev, og hullet i oljerøret er tettet.

Luftfilteret er plassert, men jeg er spent på om det bygger for mye. Det svaret får jeg når panseret kommer på.

 

Eksosen er fortsatt utestående da jeg måtte gi opp Biltema rør byggingen. Nå er det om å gjøre å sanke de siste bitene til et originalt 2,5 TDlig anlegg og lø det sammen!

 

I går kveld gikk den et par minutter på tomgang. Den starter utrolig lett og sviver fint med unntak av en ressonanslyd. Med så mange slanger og rør er det gjerne ikke så rart, og jeg får begynne i en ende.

 

Nå er det en ukes høstferie og da står også prosjektet stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Och jag har moderniserat en del idag. B) Jag har förut använt original expansionstank till kylsystemet och därför skarvat ihop en del bitar för att få till en nedre kylarslang.

 

Nu har jag satt dit Discons tank och en ny nedre kylarslang till Disco. Den smala slangen från kylarslangen fick skarvas med en bit och nya hål borras i skärmkanten. Job's a good 'un. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...