Gå til innhold

Disco 200TDi i 110 2,5 NAD


kulien

Anbefalte innlegg

Jeg er på trappene til å kjøpe en 91 modell Discovery 200 Tdi som motordonor bil til min 110 2,5 NAD fra 1984. Jeg har snakket litt med Henning som har har konvertert sin bil til 200Tdi, og tenkte å lufte spørsmålene for dere også for å få noen meninger og tips.

 

Det jeg kjenner til av utfordringer er:

1. Eksos. Her har Steve Parker en konvertering og jeg har sendt mail. Har foreløpig ikke fått svar. Andre tips?

 

2. Radiator/intercooler og plassering av denne. Henning tipser om at den originale kan brukes med litt modifisering av fester. Noen som har gjort dette og eventuelt har bilder av det? Hva med slanger mellom motor og radiator/intercooler?

 

3. Elektrisk. Er det noen store forskjeller eller er det bare å koble til det lille som er?

 

4. Hva mer? Det er vel flere utfordringer tenker jeg, og har dere noe i tankene så fyr løs!

 

Jeg er relativt avhengig av bilen min og tenker derfor å kjøpe mest mulig ferdige konverteringsløsninger på forhånd for å få byttet til å gå lettest mulig. Gode tips mottas! Etterhvert så håper jeg at jeg kan starte en prosjekttråd jeg også :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

;) Koplinger på servo pumpa er anderledes.

 

Litt styr å få til en brukbar løsning på ruting av slang fra turbo til ic, og luftfilter til turbo. Trangt ja...

 

Kan være flere problemer som er fortrengt. :lol:

 

Du kan jo studere bilen en dag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh?... :)

 

I tur och ordning:

 

1. Jag gjorde ett rör av ett par s-formade bitar från Biltema och en fläns som en kompis yxade till lite grovt ur 10 mm plåt och som jag putsade vidare på. Jag laddade upp ett par bilder på galleriet för ett tag sen. Kolla om du finner dem, jag gör det inte...

 

2. Jag använde Discons kylare monterad lite längre bak än den gamla. Piggarna i botten sitter nu i hål jag borrade i de diagonala förstärkningarna på ramen. Detta var ett måste eftersom den hade en stor intercooler monterad framför kylaren. Slangar får man fixa med när allt kommit på plats. Nedre utgången från vattenpumpen är lite underlig, så där använde jag en bit av en liten smörjspruta från Biltema (igen, totalt värdelös för sitt ändamål) för att skarva ihop två slangar.

 

3. Det mesta var som förut, jag hade ringkabelskor på generatorn som satt på n/a-motorn. Enda skillnaden jag kommer på är att tempgivaren sitter längst fram på Disco-motorn. Och jag kopplade också in automatglödningen från donatorn, en ny kontrollampa behövs eftersom signalen dit jordas av reläet. Men du kan fortsätta använda den gamla glödningen, kom bara ihåg att glödstiften bara behöver cs 5 sek.

 

4. Pinnbultarna i kopplingskåpan passar inte direkt på växellådan, men det finns extra gjutningar bredvid med ett litet hål. Det är bara att borra upp dem, gänga M10 och flytta pinnbultarna. Dock är det några pinnbultar som inte kan användas. I botten på Disco-motorn sitter några långa bultar. Vissa som har gjort konverteringen har försänkt nya insexbultar, men jag följde en engelsmans råd och helt enkelt lät bli att sätta dit dem.

 

Långt och omständigt...

 

PM:a mig en e-postadress om du behöver bilder, jag ska göra vad jag kan för att assistera. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta æmnet ligger mig vældigt varmt om hjærtat då detta ær en sak som jag också ska gøra nær min bil blir færdig!

Jag har føljt med runt om på nætet før att, som du, finna en massa svar och tips! Jag ska følja denna tråden med stort intresse.

Jag ønskar dig lycka till och jag hoppas att du ska fylla denna tråden med en massa bra førklaringar och bilder.

Jag har dessværre inte så stor erfarenhet men jag ska ge dig adressen till ett par ganska bra sidor som tar upp æmnet. Du kanske redan har dessa men om du inte har de så kommer de sækert till anvændning!

Slutligen vill jag gærna fråga dig hur du ska skaffa 91 Disco? Ska du handla fr England? Vilket pris ræknar du med att betala før en sådan?

Link 1

Link2

Link3

Link4

I sista linken verkar bør du kolla in - Fitting a 200TDI Disco engine into a defender

200TDI Disco engine into a Defender Pictures

Som sagt lycka till?

Mvh

Marius

Endret av mmusat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og innspill!

 

Jeg skal sette meg ned og lese linkene en gang med god tid.

 

Prosjektet er kommet i stand på en litt merkelig måte, da en LR kamerat ringte meg en kveld og sa han hadde kjøpt en Discovery som jeg skulle ha..... :D

 

Jeg visste ikke at jeg trengte en 200Tdi enda jeg, men nå vet jeg det ;) ! Skal love å holde dere oppdatert. Kanskje blir det å hente hjem Disco'en allerede til helga, og da får jeg ta med kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... jeg stiller i garasjen når jeg har mulighet B)

Detta kunde jag ha tænkt mig att vara med på!

Var ligger garagen?(jag vet att det står Flekkerøy i profilen, men jag ær inte en hejare på Norsk geografi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta kunde jag ha tænkt mig att vara med på!

Var ligger garagen?(jag vet att det står Flekkerøy i profilen, men jag ær inte en hejare på Norsk geografi)

 

Øya ligger i Kristiansand, Kulien bor inne på fastlandet men skrur stort sett her ute. Det passer meg veldig fint, alltid gøy å lære og være med på noe nytt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kan också tillägga att du behöver byta fördelningslåda, för jag antar att din 110 (som min) har 1,67. Med den utväxlingen blir den underutväxlad och varvar i onödan.

 

En låda för en nyare bil med 1,41 sänker drygt 500 varv när man kör 90. Den orkar med motluten ändå. B) Jag lyckades få tag i en garantiutbytt låda från en 2002 Defender som hade gått 10000 km för en mycket rimlig summa svenska pesetas...

 

Jag funderade ett tag på att testa med Discons fördelningslåda, men jag antar att den blir för "långbent" med den. Motorvägsmilen blir inte så många häromkring. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nok et tips. Jeg tenkte å forsøke med Disco fordelingskassa. Er litt i tvil på hva jeg får til. Det er vel for tiden liten tvil om at det er mest landevei den bilen går på....

 

Men, hvis jeg jakter på Defender fordelingskasser. Hva heter de i såfall? Har en følelse av at det ligger noe lurt i garasjen i nærheten av den Discoen jeg har tenkt å hente...

 

Jeg vet vel ikke helt når selve konverteringen av bilen begynner, men det skal jeg sørge for at dere får vite om! Det er lov å stikke innom og kikke (og hjelpe)....

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alla heter LT230, men har olika utväxling beroende på vilken bilmodell de är avsedda för. Ofta brukar det sitta en liten lapp fastlimmad som anger utväxlingen. Den sitter bak, dvs snett nedanför bromstrumman. 1,41 är Defender, gamla bilar med 4-cyl motor hade 1,67 medan Disco är 1,22. Dessutom finns 1,0 som satt i RR med treväxlad automatlåda. Jag har dragit ner utväxlingen till två decimaler... ;)

 

Med Discolåda kommer varvtalet att ligga på ungefär 2000 vid 90 km/tim. Kanske lite för lågt för kraft enligt min ringa mening... Att Discon är OK med den utväxlingen beror ju på mindre däck. Jag provkörde en Disco 300Tdi med 235-däck för ett tag sen och visst var den trög. :mellow:

Endret av Lars L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første steg på vei: Steve Parker skal ha 105 £ +VAT og frakt for Exhaust conv. pipe. Bestilling på vei til UK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Det er dyrt å ha dårlig tid.... (eller å ikke kunne sveise!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kom Discoen til byen! Og da kan vi vel offisielt si at vi har et prosjekt! Jeg var glad for å ha Thomas som følgebil på veien hjem. Hver gang jeg slapp gassen ville bilen til venstre og når jeg ga på så ville den til høyre. Etter en rundkjøring ringte Thomas og ba meg slakke av. Det hadde begynt å ramle deler av bilen...

 

Bilen døpes til Lømberjakk, kristiansandsk for Lumberjack, og det kommer av at det var så mye sagspon i bilen at det så ut som om de hadde brukt den til tømmerhogst og i tillegg kuttet opp veden inne i bilen....

 

Deler fra hardt brukt Disco en til salgs i Kristiansand! Jeg tar motor og drivverk. Resten til salgs!

 

Under turen hjemover begynte jeg å glede meg til å få denne motoren i min bil. Tror detta blir bra!

med_gallery_103_9_1460289.jpg

Som sagt i annen tråd, bedre med dårlige bilder enn ingen bilder. Bilde tatt i hallen på Strømsbu hos Wold. Panseret var åpen før jeg kom meg ut av bilen og det stod oppe til jeg dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...gøyalt.

 

Jeg har en kamerat som har kjøpt denne for et par dager siden. Jeg skal tipse han om deg. Skal jammenmeg få tvunget han inn på forumet også.

 

Har du plass til å skru? Må Kuliekspressen vike plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde begynt å ramle deler av bilen...

 

Fant du ut av hva som ramla av? Det første som forsvant så ut som en bumpstop, det andre aner jeg ikke hva var. Ellers så jo bilen overaskende bra ut og har en god del hele og fine deler du helt sikkert får solgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuliekspressen står trygt inne. I første omgang kommer Discoen inn for demontering av mine deler, også triller jeg den bak garasjen igjen. Den tåler å stå ute. Til slutt når den forsvinner så hiver jeg den på en henger og skrur av akslene. Satser på at Dråget skal ut igjen etterhvert og da får 110'ern stå inne til transplantasjon.

 

Har ikke funnet ut hva som ramla av. La meg under for å se etter slakken som helt tydelig er der, og det kan se ut som om det rett og slett er foringene i radiusarmene som er så råtne at akselen greier å vandre frem og tilbake. Skummelt... Den har heldigvis kun få meter igjen å kjøre i sitt liv....

 

Forøvrig kjære forum:

Jeg bestiller inn ny clutch og ny registerrem (og strammer). Noe mer jeg bør bytte mens motoren står på en palle i garasjen?

 

Og et spørsmål til: Skal jeg bestille clutch til Disco eller Defender 200TDi? Er de like kanskje?

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...