Gå til innhold

Intern Kjølevannlekkasje VM 2.4


SveinHa

Anbefalte innlegg

Et lite sidesprang: Har ikke helt gitt opp tanken på å sette inn en OM617A. Hvilke feller kan biltilsynet sette for slike ting? Er der f.eks. dagens utslippskrav selv om det er snakk om gammel bil og motor? Regner med det tekniske ikke er noe problem da der allerede går mange RRC med OM617A men da jeg for omlag 16-18 år siden satte inn en VW 2.4 diesel i RRC hadde jeg papirer fra importør som klart sa at det var ingen problemer med denne motoren, verken vekt, effekt eller dreiemoment men likevel kostet det meg tilsammen en mer enn full arbeidsdag og 3 besøk hos biltilsynet før bilen ble godkjent. Stoler ikke på de karene der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tror du finner feilen hvis du tar løs sylinderforingene.
Begynner å tvile litt. Vannlekkasjen var rimelig stor og vannet forsvant selv når bilen stod i ro uten radiatorlokk (trykkløst). Om jeg fylte på en skvett om kvelden for at jeg skulle slippe neste morgen var der plass til en halvliter neste morgen likevel. Se i vannkanalene på dette bildet (sylinder 4):

VM-Syl4.JPG

Vannet står 2mm under toppen og der står det fremdeles (etter 2 dager) :(

 

Har tatt en kjapp test av oljekjøleren, satt litt lufttrykk på og lyttet i vannsiden uten at der hørtes noe. Sjekket i RR-bibelen og ser at kjøleren ligger på trykksiden etter pumpen og før filteret. Det burde eliminere den siden da burde absolutt oljen lekke inn i vannet og ikke omvendt...

 

Nå er rådyra gode :D Toppakningene så helt fine ut på begge sider.... Noen som som har brennheite tips? Har ikke lyst å ta foringene når jeg ikke har tro på at det hjelper...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driftstemp betyr ikke noe da selv kald motor lekker kraftig. Har ikke trykktestet før jeg begynte å skru da lekkasjen var aldeles åpenbar, dvs. det var åpenbart at der var lekkasje men ikke lett å si hvor. Selv med kald motor stående i ro forsvinner kjølevann og oljenivået stiger...

 

Vet ikke om det er stort å se på bildene her men her er toppakningene fra begge sider. Skadene nær kortendene kom da jeg demonterte, de satt godt fast i endene.

VM-Toppakninger1.JPG

VM-Toppakninger2.JPG

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvor mye jobb det er på å bytte tetninger, eller om man kan gjøre jobben selv, men med kontrollerte topper og nye tetninger kan du i vertfall se bort fra lekasje her. Da slipper du å ergre deg på at du ikke gjorde jobben.

 

Jeg ergret meg lenge for at jeg ikke byttet på min før jeg vraket den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blir nødt til å bytte o-ringene. Den vannlekasjen du har, hadde jeg på min motor å og der var o-ringene ødelagt. Jeg sitter nå med vm motorbibelen i hånda og ser at det skal monteres en 4. o-ring helt øverst i sylinderforingen ved overhaling nå. Denne forbedringen kom først et lite stykke ut i produksjonen av 2,5 literen.

Videre så vil ikke du se lekasje i sylinderforingene ved å fylle vann i kjølekanalene, det vannet som skal stå rundt sylinderforingene ser du ikke før du tar de ut.

Videre så kan jeg opplyse om at for å kontrolere toppene korrekt så må de ha driftstemp over 90 grader. Snakket med et motoroverhalingsfirma her i Troms ang trykktest av mine topper og de understrekte at de måtte testes under driftstemp. Selv da, kunne det være vanskelig å finne lekasjer i de.

 

Men som nevt tidligere, hvis du vil ha gode råd ang vm diesel, ta kontakt med Krister Bergknut. Hvis du sender meg en PM så kan du få tlf nr av meg, evt ring meg på 907 81 931, evt at du tar kontakt med Terje i Tromsø som hadde byttet toppakningene på din bil, han har også god peiling på vm diesel.

 

Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre så vil ikke du se lekasje i sylinderforingene ved å fylle vann i kjølekanalene, det vannet som skal stå rundt sylinderforingene ser du ikke før du tar de ut.
Det vannet som står i kjølekanalene (som viser på bildet) må jo være det samme vannet som står rundt foringene, der er jo ikke noen egen adskilt krets for foringene. Der er to grunner til at jeg ikke har lyst å ta ut foringene (i tillegg til arbeidet):

  1. Jeg aldri fyller mer enn 3/4 liter om gangen. Hadde lekkasjen vært så lavt i motoren ville der lekket ut mer vann.
  2. Vannet lekker ikke mer nå når toppene er av slik bildet viser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blir nødt til å bytte o-ringene. Den vannlekasjen du har, hadde jeg på min motor å og der var o-ringene ødelagt.
Hadde du en sånn "halvliter i måneden" lekkasje eller "halvliter i døgnet"?

Jeg sitter nå med vm motorbibelen i hånda og ser at det skal monteres en 4. o-ring helt øverst i sylinderforingen ved overhaling nå. Denne forbedringen kom først et lite stykke ut i produksjonen av 2,5 literen.
Denne endringen står også i RR-bibelen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vannet som står i kjølekanalene (som viser på bildet) må jo være det samme vannet som står rundt foringene, der er jo ikke noen egen adskilt krets for foringene. Der er to grunner til at jeg ikke har lyst å ta ut foringene (i tillegg til arbeidet):

  1. Jeg aldri fyller mer enn 3/4 liter om gangen. Hadde lekkasjen vært så lavt i motoren ville der lekket ut mer vann.
  2. Vannet lekker ikke mer nå når toppene er av slik bildet viser.

 

 

Hvis du ser på min tråd om "Brom" prosjektet så fant jeg ut hvor vannet forsvant ved å ta av den lange kjølevannskappa fra termostathuset som gir kjøleveske til toppene. Lurer derfor litt på om du burde ha tatt av kjølevannskappa før du tok av toppene og fylt disse opp med vann - og sett neste morgen hvor det var minket. Da ville du sett hvor vannet tok veien hvis det var i toppene det lakk. Litt sent å tenke på det nå, men er tanken riktig? Forutsetningen var da selvsagt at motoren var driftsvarm når du tok av kjølevannskappa. Motorverkstedet jeg snakket med om trykkprøving varmer opp toppene til driftstemp. før de trykkprøver dem fordi mange sprekker ikke oppdages før med varm motor.

 

mvh

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent å tenke på det nå, men er tanken riktig?
Jepp, den tanken er nok riktig. Sett tilbake på hva som har skjedd så er jeg bra sikker på at jeg da hadde funnet lekkasje. Tror jeg skrur sammen igjen med nye pakninger og går det dårlig så blir det nok en prøysisk parafinkomfyr under panseret :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt ut foringene men har nå skrudd sammen igjen og kjørt motoren varn. Skal ettertrekke toppboltene igjen i kveld når motoren er blitt kald. Ser greit ut så langt men kan jo ikke konkludere med noe før etter noen dager.

 

Noen som har et godt tips til brukende verktøy for å trekke de to bakerste boltene? Klarer bare så vidt å få på en vanlig skralle og da klarer jeg bare å trekke et klikk i slengen, ikke så lett å trekke riktig vinkel da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt tips til brukende verktøy for å trekke de to bakerste boltene? Klarer bare så vidt å få på en vanlig skralle og da klarer jeg bare å trekke et klikk i slengen, ikke så lett å trekke riktig vinkel da...

 

Flatbygd skralle og lett banking på tordepoveggen ? ;)

Eller den meir tungvinte løysinga, heng motoren i ei talje, løys motorfestene og slepp ned motoren dei naudsynte cm. Tar ikkje altfor lang tid, og då kjem du fint til med momentnøkkel og gradskive. Du får og bedre plass til å kontrollere at klossen under strekkbolten ikkje vrir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par dagers kjøring ser det ut til at vannlekkasjen er betydelig redusert men likevel alt for stor. Kommer nok til å skifte til et eller annet bedre og har veldig lyst på en OM617A. Har hørt noen negative kommentarer om denne da den er tyngre enn VMen men det er i alle fall en utrolig god motor. Fant på nett vekten på OM617A på 258 kg "with all accessories" og det kan nå ikke være så veldig mye mer enn VM...

 

200 og 300 motorene får jo også en smule frynsete kommentarer rundt om på andre fora så selv om det nok er det enkleste har jeg ikke så veldig lyst på de der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville forsøkt med å ha litt kanel i kjølevannet og se om det minker vannforbruket. Siden du har tenkt å bytte motor så kan det hjelpe litt inntil du finner en passende MB motor og har fått søknaden gjennom papirmølla - noe som tar tid. Eller du kan skru av kjølevannskappa fra termostaten med varm motor og la den stå natta over. Hvis det lekker i en topp så vil den ha lavere vannstand enn de andre. Lekker det i o-ringene ved sylinderforingene vil alle toppene ha mistet vann. Men siden du ikke fikk lekkasje når toppene var av og vannnstanden i blokka var stabil så er jeg temmelig sikker på at du mister vannet i en topp. Så da kan du vurdere om du skifter den toppen og får en tett motor igjen - og da har du lenger tid til å vente på å få godkjenning av tysk parafinkamin. De MB dieselmotorene du nevner er nærmest evigvarende i motsetning til mange nyere motorer som ikke har samme slitestyrke.

Du finner nok ut av det etterhvert og hvis du går for en MB motor så lag en tråd på det fordi det er nok flere som kan tenke seg den løsningen. (særlig hvis det er VM motor i doningen vil jeg tro)

Lykke til!

 

mvh

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en prat med en kar hos Alltec-Motorsenter i dag. Han påstod at VM var en av de beste motorene som var laget og grunnen til alle problemer var at folk ikke reparerte motoren skikkelig når ting gikk feil. Han sa at der aldri ble lekkasje i bunn men derimot i toppen av foringene. Han var helt klokkeklar på dette men jeg finner det likevel en smule usannsynlig. Toppakningen har et greit stort område den tetter fra foringen og ut til hullene for støtstengene så jeg tviler sterkt på at jeg har lekkasje der. En annen sak han sa (som jeg ikke tolker helt bokstavlig men greit å vite om uansett) var at jeg kunne få tak i en hvilken som helst dieselmotor så kunne de enkelt lage adapter til min girkasse. Det hørtes ut som om de hadde tegninger av de fleste svinghjulshus så det var bare å si hva jeg hadde så laget de adapter.

 

Tror nok jeg vil få samme nivå i alle toppene selv om der bare er lekkasje i en da vannet i toppene er forbundet via blokken... Har tidlegere helt på et par flasker radiatortettemiddel uten at det fikk noen dramatisk effekt. Når motoren er tatt ut får jeg se om jeg skal forske litt mer på dette da det hadde vært greit med en endelig konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som sitter på deleliste og med sikkerhet kan si at koblingshuset (det som sitter på girkassen) er forskjellig på VM2.4 og V8?

 

Jeg vet jo der finnes standard adapter for OM617A til V8 girkasse men er litt mer usikker på "VM-girkassen". Er det evt. noen som har koblingshus til LT77/V8 liggende og som jeg kan overta for en rimelig sum?

 

Har et par OM617A i kikkerten, begge kjørt rundt 300k og til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...