Gå til innhold

Intern Kjølevannlekkasje VM 2.4


SveinHa

Anbefalte innlegg

.. sirkulasjonspumpe som sørger for at kjølevesken pumpes rundt (...) Men da skal du ha litt kunnskaper ut over det man har som amatør. ...

 

Er det ikke ganske greit å bygge helt om til elektrisk kjølevannspumpe? Eller tenker jeg for enkelt?

 

Altså slik at bare kileremhjulet blir stående igjen av den opprinnelige pumpa, termostaten bygget om til alltid-åpen, og en elektrisk termostat som styrer den elektrisk pumpa, altså sirkulasjonen.

Det finnes bolt-on-sett til en rekke amerikanske muskelbiler; der det i tillegg sies å frigjøre 15-20 hk som ellers går bort bare til å pumpe vann.

 

Sammen med termostatstyrt elektrisk vifte ville dette systemet kunne kjøle skikkelig de kritiske minuttene etter stans. Det ville også gi raskere rett driftstemperatur.

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

... sies å frigjøre 15-20 hk som ellers går bort bare til å pumpe vann....
De hestene der ville jeg nok spandert på vannpumping. Litt av problemet med VM dieselen mener jeg er de separate toppene som gir dårligere vannsirkulasjon i øvre del av motoren og hva er det som ryker? Jo, toppene :( Da har jeg mer tro på en sirkulasjonspumpe i tillegg slik at en får sirkulasjon og kjøling etter motoren er stoppet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg snakket med hadde satt inn elektrisk sirkulasjonspumpe i slangen som går bakerst på motoren med kjøleveske inn til varmeapparatet. Den startet når tempen gikk opp i toppene og sirkulerte kjølevesken. Han hadde også satt på en kulekran på samme slange som gjorde at han kunne fylle opp med kjøleveske på toppen av motoren, ekspansjontanken synes jeg er litt lavt plassert, den burde vel stå slik at den var litt høyre enn høyeste del av motoren.

Har noen forsøkt å ta bort termostaten og la det være "free flow"? Blir ikke motoren varm nok da til å få nok driftstemperatur? Når jeg kjører motoren med stillestående bil så blir toppene skremmende varme, men det kan være at jeg er litt for engstelig siden jeg akkurat har skiftet en sprukket topp og er redd det samme skal hende igjen. Tror nok at den vanlige vannpumpa med tillegg av elektrisk sirkulasjonspumpe og større ekspansjonstank for å få mer volum på veske burde være bra.

 

mvh

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraten min har en 2001 Jeep cherokee med VM 2.5 Turbo.

Han har hatt den i 2 år nå og aldri hatt kjøleproblemer. motoren er helt standard uten noen modifikasjoner.

 

Han har den stående å gå på tomgang i flere timer om gangen.

Hver gang han er her på kaffe så står bilen hans på tomgang utenfor. Når han er på butikken, så låser han med fjernkontroll mens motor går.

Liker å ha varm bil sier han og ikke har han motorvarmer heller :lol:

 

Den har kjørt 110000km.

Han bor slik til at han må kjøre på lavgear og kjetting på alle 4 for å komme seg opp til hovedveien (ca. 1 km). Og bor langt inne på fjellet.

 

Jeg syns det er rart at den bilen enda ikke har tatt kvelden, sånn som han kjører opp og ned fjellet.

 

Ikke noe kjøleproblem der enda i hvertfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafterolf har et adaptersett liggende(tror jeg). Vært en stund siden jeg har vært på besøk hos han. Han fikk det med da han tok over prosjektet mitt. Jeg har ingen RR nå, har konvertert tilbake til IH Scout II :rolleyes::) Han har også en VM diesel i grei stand. Send han en PM, ellers regner jeg med at han dukker opp på forumet som et troll i eske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har benyttet helgen til litt grubling (kanskje det hadde vært lurere med skruing???).

 

Ser ut til å balle litt på seg med motorskifte da der ikke finnes tilgjengelige adaptere til min girkasse (den som passer VM). En OM617 kunne jeg godt tenke meg å hatt ombord men vet ikke helt om jeg orker å ta en skikkelig ombygging akkurat nå...

 

Jeg har tatt det for gitt at det er o-ringene i bunn av sylinderforingene som har tatt kveld da jeg vet at i alle fall Volvo sine gjør det ved varmkjøring. Når jeg ser i delelisten så står der røde o-ringer og de tåler vel 2-300 grader og kanskje enda mer. Nå vet jo ikke jeg hvor varmkjørt min motor har vært men etter den fikk et par nye topper for 3 år siden så har den i alle fall ikke vært i nærheten av varmkjøring. Kanskje det er så enkelt at det bare er toppakningene som har tatt kveld.

 

Noen av dere som har erfart eller hørt om at o-ringene har tatt kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være toppakningene som du nevner. For at o-ringene skal gå fløyten skal det være skikkelig varmkjøring av motoren, det er i hvert fall det jeg har blitt fortalt av andre som har mer erfaring med VM diesel.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De O-ringene tar kveld uansett over tid. Har ikke gjordt jobben på bil motoren men har vært med å overhale traktor VM, og den har de samme løse våte sylinderforingene. All gummi, uansett blanding, vil bli sprø og porøs over tid og har de først begynt åslippe gjennom vann så er de ferdig.

Jeg mener at hvis mototren ellers er i god stand, så er den vært å overhale. Kjenner flere som er veldig godt fornøyd med sin VM diesel.

Er du på søken etter kunskap og informasjon om VM dieselen vil jeg anbefalle å melle deg inn i VM-dieselengine-group på yahoogroup, eller snakke med Krister Bergknut i Sverige. Krister Bergknut har også et veldig godt utvalg av nye og brukte deler.

Hvis du likevell ønsker å bygge om til MB diesel, så trenger du kunn å kjøpe ny/brukt clucht kåpe beregnet for v8 er og derpå montere adapterplata til MB motoren. Forøvrig så må du huske at den motoren du tenker på er beregnet på en personbil og har en motorkarakteristik som ikke passer en 4x4.

 

Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra orginal "fryktelig trøtt" 5 sylyndret 617 sugediesel. Motorene er trøtte fra fabrikken, 170 NM og 88 hk.

Skiftet så til 617A fra 300TDT stasjonsvogn. 270 Nm og 125 hk, er som natt og dag. 95 km på toppen av Lierbakken med henger, oppakning og fem i bilen sier vel sitt.

Tror en slik motoren vil kle RRC veldig bra. Mercedesdieseler er slitesterke som få. Krever jevnlig ventiljustering ellers er det oljeskift og tut og kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt VM-diesel i rrc og jeg har kjørt MB-tdtmotor i rrc. MB-motoren krever hevesett på bilen eller helst hevy duty fjører- Bunnpannen må justeres litt i ene hjørnet.

 

Begge motorene krever turtall før motoren våkner. MB-motoren er plasskrevende, spesielt trangt ved turbo. Tror MB motoren er kvikkere, spesielt om den får intercooler. Bilen blir litt mer framtung med 5-syl.motor.

 

Det er kanskje like lite arbeid og penger på å overhale VM-dieselen. Muligens lettere å selge med MB-motor?

 

Hva koster nye deler til overhaling på VM?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette inn en audi/vw 2,5 tdi rekke femmer. Vet ikke om det finnes addapterplater til denne motoren, men Håvard Guttormsene har en 2,4 vw/audi sekser montert i sin range rover så det fins nok.

Dette er en skuddsikker motor som går glatt 400 000 ved vanlig vedlikehold. Har jobbet med disse motorene i 12 år og eneste svakheter er tannreimer, vannpumpe( tidl mod) og vakuumpumpe til bremser (tikkelyd).

 

Disse motorene er lette å få tak i også, pluss at billige deler finnes på hvert hushjørne til disse. Efekt utaket er fra 102 og 150 hk på vw transporter og caravelle. På audi er den minste 115 og den største 140 hk alle motorene er ok og chippe. Opp til 170-180 hk på den største audien.

Tror nok at audi motorene vil passe best da vw har lengre innsugsmanofoil pluss at motoren ligger mer på vw enn på audien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette inn en audi/vw 2,5 tdi rekke femmer.
Sikert bra motorer det men jeg har en smule anstrengt forhold til både VW og noen av forhandlerene. Makan til serviceuvilje skal en lete lenge etter, tar ikke 5 øre for å lyve deg rett i fjeset men tar derimot betalt 4 ganger mer enn avtalt for andre jobber. Har hatt 3 VW og det har lært meg at livet mitt ikke er langt nok til at jeg skal eie noe slikt igjen...

 

Har ryddet plass i garasjen og nå er toppene på vei av VMen så får vi se hva som skjuler seg under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du finner feilen hvis du tar løs sylinderforingene.
Vel, jeg hadde nå håpet på å finne feilen litt høyere oppe :(

 

Hva med oljekjøleren? Jeg har sett et ørlite snev av olje i ekspansjonstanken men ville vel tro at med lekkasje der ville jeg fått mer olje i vannet da jeg regner med at oljen har høyest trykk. Enkelt å sjekke kjøleren i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykktester du selv og hvordan gjør du det? Kunne du har lagt ut litt bilder med forklaring?
Om du ser på bildet i innlegg #43 så ser du opplegget. Der ligger noen små (ca 3x3 cm) gummipakninger under toppen der hvor de 4 vannkanalene kommer ut og med 2 tvinger holdes toppen ned mot bordplaten. Kjølekanalen oppe tettet jeg med en stålplate med pakning og nippel til en luftslange. Slangen kobles til manometer og trykkluft med ventil slik at jeg kan slippe inn såpass lufttrykk jeg vil ha og så stenge tilførselen. Deretter er det bare å vente for å se om trykket holder seg. Hos meg falt trykket fra 2 til 1 bar på 180 pluss-minus et sekund på alle 4 toppene og så lange alle var like konkluderer jeg med at de var tette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en liten lekasje i oljekjøleren er jo mulig. Jeg lurer på om det var mye vann i oljesumpen din ?. Min vm motor fylte opp bunnpanna i løpet av bare noen få mil og det var lekasje på o-ringene til sylinderforingene men dette var umulig å se. Med de kunskapene du ser å inneha er det å bytte sylinderforinger en enkel sak for deg. Ned med bunnpanna-løsne stemplene og press forsiktig opp foringene.

Ta en og en slik at du ikke trenger å bytte ut shimsene, skift o-ringene, smør på locktight, sett foringene under press natta over, skru sammen.....ferdig kom å tørk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det var mye vann i oljesumpen din ?.
De årene jeg har hatt bilen har der vært et vannforbruk på noe sånt som en halvliter pr måned eller kanskje noe mindre og da har jeg ikke merket noe til vann i oljen men derimot så damper det en del ut av veivhusluftingen og det griser til luftfilteret ganske kraftig. De siste ukene har vannforbruket gått opp til en halvliter pr dag og da kan jeg tappe en del vann fra sumpen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...