Gå til innhold

Intern Kjølevannlekkasje VM 2.4


SveinHa

Anbefalte innlegg

Har dumpet over en komplett VM 2.5 fra en kondemnert RRC 1989 (eller det er vel 1990 modell siden det ikke er 2.4). Selger sier motoren er i god stand og er kjørt 180.000 og med ny turbo kjørt 20.000. Hva kan noe slikt være verdt? Han ønsker å selge komplett girkasse samtidig men den har jeg ikke bruk for. Hva er en fornuftig pris for motor eller evt. motor+girkasse?

 

Årsaken til at jeg vurderer denne er at min VM 2.4 ha vært varmkjørt og lekker antagelig i simmerringene nede på foringene, ikke det store forbruket men jeg må fylle en skvett vann jevnlig. Kan være greit å ha en byttemotor i garasjen til jeg får lyst å gjøre en større jobb...

 

Noen vesentlige forskjeller på VM 2.4 og 2.5 (bortsett fra en desiliter større slagvolum da)?

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 177
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for tipset. Vil nok sette i stand den jeg har men samtidig så klarer jeg nok å skifte motor på en kveld men en overhaling tar lengre tid, spesielt om jeg ikke har alle deler tilgjengelig.

 

Bilen er i daglig bruk så å sette den i garasjen i en uke eller så passer en smule dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Motoren er lite "verd" i betydning liten markedsverdi fordi den har så (etter min mening tildels ufortjent) dårlig rykte. (Det er jo ingen ved sine fulle fem som kjøper en VM??)

 

Det betyr at du for en billig penge burde få en motor med stor bruksverdi. Hvis den har fått noenlunde stell og ikke har vært varmkjørt, burde den kunne gå 200.000 til.

 

Mvh Terje K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur og kikket på motoren i kvld. Ble nok ingen handel da selger mente han satt på en gullrguve. Ville ikke la den gå for mindre enn 7.000 og det blir for mye for meg, i alle fall så lenge jeg ikke er aldeles desperat :lol:

 

VM motorene er ikke dårlige men de tåler overhode ikke varmkjøring og de separate toppene gjør gjerne at vannsirkulasjonen ikke er 100%. Dieselmotorer generelt liker jo ikke varmkjøring og som en dreven dieselmekaniker en gang sa: "There is no such thing as a minor overheat", altså ingen varmkjøringer kan karakteriseres som bagateller. Tilsvarende erfaringen finnes jo også fra båtmotorer, så lenge temperaturen holdes i sjakk fungerer VM greit men ved varmkjøring er løpet kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei SvennHa!

 

Så motoren "bruker" vann. :lol:

 

Slapp av, det kan være mange ting før du konkluderer med at vannring på foring er "smeltet"

 

Du sier at den bruker "litt" vann, over hvor lang tid er dette?

Har du ettertrekt boltene etter topp bytte ?

Etter det jeg vet skal motorbolter ettertrekkes 10 grader etter 40000 kjørte km.

Har du sjekket at fjæren til lokk i eksp. tank ikke er sliten og slipper gjennom trykk før det skal.

Har du prøvd å trykkteste kjølesystemet ?

 

Har liten tru på at vannringen på sylinderforingen er "smeltet" pga varmkjøring. Da skal motoren virkelig ha vært varmkjørt, så jeg ville sjekket dette først.

 

 

 

MVH

 

Terje

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som skiftet toppene på denne etter varmkjøring da (ex. Georg i Tromsø sin). Mener du sa veldig klart og tydelig at toppene IKKE skulle ettertrekkes...

 

Bruker vel rundt 1-2 desiliter pr. mnd./ca. 100-120 mil. Det er jo ikke de helt store mengdene men regner det som rimelig sikkert at det er o-ringene i bunn av foringene som har tatt kveld. Damper ganske kraftig fra veivhusventilasjonen og luftfilteret fylles opp med majonesaktig oljegørr.

 

Lokket på eksp.tanken virker teit nok men har ikke prøvd trykktesting.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VM motorene er ikke dårlige men

 

Jeg mener/tror også at dette er gode motorer, men de krever et minimum av motorvett, som betinger en viss bevissthet, som igjen følger av interesse.

Litt på siden, men: Det finnes også andre, tilsynelatende mer anerkjente motorer som effektivt drepes ved uvett/tankeløshet. Den siste jeg hørte om var en Pajero som "plutselig og uforklarlig" totalthavarerte. Eieren var på vei oppover dalen med dobbel hestehenger, i ganske drøye motbakker men normal temperatur og ingen ulåter, inntil hun stoppet som snarest for toalettbesøk - og stoppet motoren med en gang. Ping!

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

OK, tenkte ikke over at det var den bilen/motoren. :rolleyes:

 

Stemmer det at den dampet vanndamp gjennom avluftingen på toppen, etter at den hadde vært hær hos meg.

Så det kommer ennå damp ut !

 

Da e det nok en stor fare for at du har rett i din diagnose, men det er jo ikke "SÅ" :rolleyes: mye arbeid å ta ned bunnpannen, sette trykk i kjølesystemet å se inn i motoren (fra undersiden) på hvilken sylinder-/re det eventuelt trenger vannfilm gjennom på. MEN det er klar at - det skal gjøres.

 

Når det gjelder tiltrekkning av topper finnes det flere måter å gjøre det etter, og den og min motor er strammet etter den metoden som gjør at en ikke skal ettertrekke boltene.

 

Lykke til!

 

Terje

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

OK, tenkte ikke over at det var den bilen/motoren. :rolleyes:

 

Stemmer det at den dampet vanndamp gjennom avluftingen på toppen, etter at den hadde vært hær hos meg.

Så det kommer ennå damp ut !

 

Da e det nok en stor fare for at du har rett i din diagnose.

 

Når det gjelder tiltrekkning av topper finnes det flere måter å gjøre det etter, og den og min motor er strammet etter den metoden som gjør at en ikke skal ettertrekke boltene.

 

Lykke til!

 

Terje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men det er jo ikke "SÅ" :rolleyes: mye arbeid å ta ned bunnpannen, sette trykk i kjølesystemet å se inn i motoren (fra undersiden) på hvilken sylinder-/re det eventuelt trenger vannfilm gjennom på.
Så langt er det ikke så mye jobb men skal en reparere lekkasjen baller det jo litt på seg :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå begynner det å balle litt mer på seg. Vannforbruket har økt til drøyt literen på uke så nå må noe gjøres.... Der var en kar her som hadde en 5-sylindret MB 300 TD med adaptersett til RR stående og det er nok betydelig mer fristende enn VM. Finne den ikke igjen (ble nevnt i en eller annen tråd, ikke under "Til Salgs"), noen som vet hvem dette er eller evt andre aktuelle motorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2,5 Vm har rundet 180,000 km selv og jeg må innrømme at

jeg savner draget i den selv med en chippet TD5 å sammenligne med.

Sprek og trekkvillig så det holder,grom lyd med bare midtpotta,

startvillig i kulda og røyklegger som en kald diesel skal gjøre.

Og ikke minst ordentlig motorlyd!

Ikke sånn puslete tikking av elektrisk styrte dyser.

Lykke til Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min VM2.4 har offisielt gått 140.000 og det er nå mistenkelig lite siden 1989 synes jeg. Synes også det er godt drag i den selv om det ikke er verken stort volum eller mange hester. Sammenlignet med MB OM617A så har den 10-12 hester mer enn VMen men ellers er de tilnærmet identiske, både max moment og hester og disse inntreffer også på samme turtall for begge motorene. OM617 må vel være en av de beste motorene som noensinne er laget så jeg setter gjerne en slik i det engelske jernet mitt B)

 

Har funnet tak i en 617motor like rundt dørene her men aner ikke tilstand enda. Hele rusthaugen følger med på kjøpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når først du nevner VM 2,5 så har jeg et spørsmål om varselampa for lavt kjøleveskenivå. Etter jeg skiftet toppene så blinker lampa hele tiden selv om motor og radiator samt ekspansjonstank er fylt helt opp. Jeg har luftet etter bruksanvisning i verkstedmanualen og lampa blinker ennå. Det ramlet ut noen metallbiter av ekspansjonstanken når jeg hadde denne av. Det blinket ikke i varsellampa før dette. Hvordan kan jeg teste om nivåbryteren er defekt?

 

Jan

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre biler med VM har ikke de samme problemene.

 

Ho, ho! Kanskje ikke 100% identiske problemer, men ganske like. Sjekk et jeep-forum! De snakker ikke om annet enn varmgang og topper, og pushrods og rocker-arms og register og ... :D

 

Likevel skal jeg, siden Gaute var før meg blush , ta et skritt fram og innrømme at jeg liker kraftig godt å kjøre med den motoren; den drar rett og slett vakent, går billig, og låter fint. Men hadde jeg turt å ha den, jeg som ikke har eget verksted og ikke Gaute-kompetanse? Hm...

 

Mvh Terje K.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mest på Chrysler Voyager. I de bilene er det ikke VM-dieselen som regnes som problem, men kombinasjonen V6 og automat. Kjenner fler som har hatt Voyager med diesel uten at motorproblemer har vært noe tema.

Dyre deler er et problem for de motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Chrysler Voyager. ..

 

Jepp. Et mysterium at samme motor er kjent som skuddsikker kraftpakke i én bil og en mer blandet opplevelse i en annen.

Forøvrig er det ikke bare motordeler som er dyre til de bilene.

 

MEN selvfølgelig: Kan ikke et renommé bli selvforsterkende på noe vis? På landet sier vi "Har du fått ord på deg for å stå opp om morran, kan du sove til middan." Det gjelder også andre veien. Er du kjent som en slubbert får du sjelden en sjanse til å vise at du duger.

 

Hvis en spør alle andre enn landroverister, så er jo Land Rover ofte omtalt som upålitelige biler med tvilsom kvalitet. Og vi vet jo noe annet, vi som kjenner dem.

 

 

Mvh Terje K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen som har satt inn mye større ekspansjonstank og en sirkulasjonspumpe som sørger for at kjølevesken pumpes rundt og får sirkulert i toppene etter at motoren har stanset. Pumpen starter når tempen går opp og slår seg av når det har roet seg og blitt kjøligere igjen. Men da skal du ha litt kunnskaper ut over det man har som amatør. Jeg har liggende en ekspansjonstank fra en Jeep, den er større enn RR men hvis Jeep har samme problemet så er det ikke sikkert at det hjelper så mye. I delekatalogen er det forskjell på VM 2,4 tank og VM 2,5. 2,4 har den lille metalltanken og 2,5 den større plast? tanken.

 

Kan være at det gjør en del forskjell?

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...