Gå til innhold

Felg-dimensjoner


Anbefalte innlegg

På mine originale stålfelger står det stemplet inn 5.50FX16X33.

 

5.50 og 16 forstår jeg. Det er hhv. bredde og diameter på felgen oppgitt i tommer. 33 kan passe omtrent med innpress, eller rettere sagt utpress, i millimeter. Jeg har også sett J på samme sted som F'en står, og har hørt betegnelsen J-felger uten at jeg vet hva det innebærer. Kan det være en eller annen vektklassifiserng som gjemmer seg her?

 

Uansett blir dette bare gjetninger. :wacko: Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 är sannolikt inpressningen. J och/eller F står för om fälgen har "hump" eller inte. Vad som är vad vet jag dock inte...

 

Humpen (randen utmed fälgens kant) är till för att hålla ett slanglöst däck kvar på fälgen om man får punktering. Alltså - bara slangdäck på fälgar som saknar hump är de vises råd. Men allt går ju att fuska med ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

"J" står for profilen på felgbanen. "J" brukes på felger til slangeløse dekk. Er du sikker på "FX" ikke er "FH"?, som står for Flat hump. Dvs felg til slangedekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ. jeg misforstod. Det skulle ikke være "FX" men "F" som er felgprofilen. Standarder for felgprofiler bestemmes av The European Tyre and Rim Technical Organisation, www. etrto.org.

 

OJ. jeg misforstod. Det skulle ikke være "FX" men "F" som er felgprofilen. Standarder for felgprofiler bestemmes av The European Tyre and Rim Technical Organisation, www. etrto.org.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...