Gå til innhold

Det lingvistiske hjørnet


radovan

Anbefalte innlegg

  • Svar 611
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 2 uker senere...

Trur pinadø du har rett <_<

 

 

Nja, no har eg tenkt meir på det, og eg lurer på om det blir fleirtal med det same ein er komen over 1.

 

På same måte som vi no er i det 21. århundre sjølv om vi har nesten nitti år igjen til år 2100. Når ein bikkar 1 million er ein allereie komen over i fleirtalsland og 1,1 er dermed millionar.

Steike, eg har nok å tenkje på. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk språkråd har bestemt følgende:

 

Etter en brøk bruker vi entall av substantivet:

 

to og en halv side (ikke sider)

tre og trekvart million (ikke millioner)

 

På norsk bruker vi komma i desimaltall, ikke punktum, og vi bruker flertall av substantivet.

 

1,2 grader

3,6 millioner

 

Unntak:

Når tallet etter kommaet er 1, kan vi også ha entall.

 

 

0,1 milliarder eller 0,1 milliard

 

Etter null skal det stå flertall.

 

null grader

 

 

Hilsen Peder-som-bl.a-er-norsklærer... :P

Endret av Pederover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, no har eg tenkt meir på det, og eg lurer på om det blir fleirtal med det same ein er komen over 1.

 

På same måte som vi no er i det 21. århundre sjølv om vi har nesten nitti år igjen til år 2100. Når ein bikkar 1 million er ein allereie komen over i fleirtalsland og 1,1 er dermed millionar.

Steike, eg har nok å tenkje på. :lol:

Når det gjeld dette med kva for århundre me er i, så trur eg me kom ut av tellinga omtrent da det andre århundret starta i år eitt hundre og ein ;)

 

Då vi var ferdig med 1999, så feira verda starten på det tjugeførste århundret mens det egentlig var starten på det siste året i det tjugende århundret. Ikkje rart det vert surr; det er jo store tal det er snakk om. Prøv lell, å tell til ti; starter vi tellinga med null eller ein og slutter rekka med ni (1999) eller ti (2000).

 

...men når alt kjem til alt, så skyldes kanhende alt oppstyret at to tusen rett og slett er eit rett så rundt og gildt eit tal at berre det var grunn til litt oppstuss :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då vi var ferdig med 1999, så feira verda starten på det tjugeførste århundret mens det egentlig var starten på det siste året i det tjugende århundret. Ikkje rart det vert surr; det er jo store tal det er snakk om. Prøv lell, å tell til ti; starter vi tellinga med null eller ein og slutter rekka med ni (1999) eller ti (2000).

Spørs hvor utgangspunktet er definert, om en starter i 0 eller feltet mellom 0 og 1

Vi feiret jo at det var 2000 år siden Jesu fødsel (jada, sånn cirka), og da starter vel tellinga i 0 og ikke i året 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor utgangspunktet er definert, om en starter i 0 eller feltet mellom 0 og 1

Vi feiret jo at det var 2000 år siden Jesu fødsel (jada, sånn cirka), og da starter vel tellinga i 0 og ikke i året 1

Eg hentar fram stadig meir av min massive kunnskap: Då vår moderne tidsrekning kom i stand ut i eitt eller anna hundreår gløymde dei å ta omsyn til år null og gjekk direkte frå år 1 f.kr. til 1 e.kr. Skulle tru dei hadde betre vit! :lol:

 

 

Edit: Eg måtte gugle litt og fann ut at det berre er rett og rimeleg at det ikkje finnast eit år 0. Skulle tru eg hadde betre vit, eg med mitt massive hovud. :P

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er frykteleg mykje gugeltranslateprat å høyre for tida.

Ein tankelaus næringslivstopp, trur eg det var: Reise øyenbrynene.

Og so høyrde eg ein i ein teiknefilm no nettopp: Overkomme frykt.

 

Det er nok kjepphesten min, dette. ^_^

Kan ikkje forstå kvifor folk må blande inn engelsk støtt og stadig. Mentalt lamma, eller berre late i skolten?

 

Som tidlegare nemnt, dei som tekstar på Discovery Channel må gå på syre. Dei må i tillegg arbeide i eit lukka system der ingen ser kva dei har funne på før teksten står i TV-ruta og der ingen har høve til å gje dei tilbakemelding eller helst sparken etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hoppe litt tilbake, vi bruker jo alle begrepet halvannen om en og en halv. Hvis vi hadde hatt et tilsvarende begrep for to og en halv, hva ville det vært? (jeg har en ide om det, men lurer på om noen andre her tenker det samme)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hoppe litt tilbake, vi bruker jo alle begrepet halvannen om en og en halv. Hvis vi hadde hatt et tilsvarende begrep for to og en halv, hva ville det vært? (jeg har en ide om det, men lurer på om noen andre her tenker det samme)...

Halvtredje...? Halvtress... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk språkråd har bestemt følgende:

 

Etter en brøk bruker vi entall av substantivet:

 

to og en halv side (ikke sider)

tre og trekvart million (ikke millioner)

 

På norsk bruker vi komma i desimaltall, ikke punktum, og vi bruker flertall av substantivet.

 

1,2 grader

3,6 millioner

 

Unntak:

Når tallet etter kommaet er 1, kan vi også ha entall.

 

 

0,1 milliarder eller 0,1 milliard

 

Etter null skal det stå flertall.

 

null grader

 

 

Hilsen Peder-som-bl.a-er-norsklærer... tongue.gif

 

Den gang da barna gikk i barneskolen ble vi som alle foreldre innkalt til foreldremøte på skolen. Der ble vi presentert en for dem viktig formaning: Tallsystemet er forandret og det er IKKE lov å bruke det gamle. Vi makter ikke lære barna dette uten deres hjelp, sa læreren. Det hun refererte til var forskjellen på den gamle og nye måten å uttale dobbeltall på. Nå skulle vi bruke/si førtifire, åttiåtte og trettitre, og ikke firråførr, åttååtti og treåtredve.

Jeg spurte en av mine døtre hva som evt. blir tatt opp av slike ting på foreldremøtene i dag, og hun svarte 'ikkesant?' Læreren hadde bedt tynt om å venne barna av med å føre en dialog der den andres kommentar alltid ble besvart med 'ikkesant'. Stadig brukt, både av barn og voksne, og stadig like irriterende. Tar meg selv i å bruke det av og til også...

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang da barna gikk i barneskolen ble vi som alle foreldre innkalt til foreldremøte på skolen. Der ble vi presentert en for dem viktig formaning: Tallsystemet er forandret og det er IKKE lov å bruke det gamle. Vi makter ikke lære barna dette uten deres hjelp, sa læreren. Det hun refererte til var forskjellen på den gamle og nye måten å uttale dobbeltall på. Nå skulle vi bruke/si førtifire, åttiåtte og trettitre, og ikke firråførr, åttååtti og treåtredve.

Jeg spurte en av mine døtre hva som evt. blir tatt opp av slike ting på foreldremøtene i dag, og hun svarte 'ikkesant?' Læreren hadde bedt tynt om å venne barna av med å føre en dialog der den andres kommentar alltid ble besvart med 'ikkesant'. Stadig brukt, og stadig like irriterende. Tar meg selv i å bruke det av og til også...

Ja, lissom særlig serriøst det ass ikksant lissom!

 

Arg :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert mine greier jeg også, men har en bekjent som sier "på sett og vis" i annenhver setning. Orker sjelden å snakke lenge med ham.

 

"Ikke sant" forsøker jeg bevisst å unngå. Det blir litt blodfattig i en såkalt dialog. Da jatter jeg heller i vei med "enig", "sier du det" eller følger opp med egne erfaringer som angår saken/temaet.

 

Men, som sagt, jeg har helt sikkert mine egne irriterende fraser.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg iriterer meg over husets 14-åring som ikke klarer å formulere seg klart og tydelig...

 

Voksen: Hvem skal du gå sammen med til skolen

14-år : Anne eller no'

 

Jeg blir helt oppgitt. Hvorfor ikke bare svare Anne....

 

Denne eller no' er med på det meste som skjer her i huset om dagen, enten i form av "person" eller "gjenstand".

 

Hva spiser du? Mandarin eller no'.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...