Gå til innhold

et ekspertspørsmål: 2 eller 4 kjettinger på FL?


Stavern

Anbefalte innlegg

Har engasjert meg litt i en debatt på engelske FL-forum: Jeg har hørt man må ha 4 kjettinger på en 4x4 siden rulleomkretsen blir forskjellig om man bare har kjettinger på forhjulet. Og siden det er konstant 4-hjulstrekk på FL (Min 92/8) ville det på sikt ødelegge bilen.

 

Så sier noen at siden bilen ikke har differentsial, skal man bare ha kjettinger på forhjulene.

 

Så da må jeg spørre ekspertisen: Skal FL 2 ha 4 kjettinger, eller greier det seg med 2?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Freelanderen ikke tåler å ha nye dekkk fremme og gamle bak så sier det seg selv at kjettinger fremme og ingen bak er et enda større problem. Om du søker litt på forumet vil du se at det er flere som har advart mot en kombinasjon av gamle og nye dekk.

 

Kjettinger på alle 4!

Endret av Harmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Men et annet svar jeg har fått på mail fra en annen som kan Freelander 2 godt, lyder:

 

 

Bilen gar selvsagt senterdifferensial! Dette er en forutsetning for biler med konstant 4x4 og moderne 4 hjulsteknikk.

Du kan bruke kjetting bare bak / bare foran / eller på alle 4 – det går like bra uansett.

Spørsmålet er vel heller hva du skal med kjetting i det hele tatt!

 

Med senterdiff er det ikke problem å ha kjetting på en og samme aksling.

Dersom man i et tenkt tilfelle kjører med stor forskjell i rulleomkrets foran og bak på tørt føre kan dette i liten grad kunne påvirke tractioncotrol systemet.

Men kjettinger skal uansett ikke brukes i høy fart eller på tørt føre.

 

Det er jo et annet svar. :huh:

 

Dere som bruker kjetting: Har dere det bare på forhjul eller på alle fire. Og hvorfor?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Nei nei nei nei ikke kjettinger.

 

Det der med kjetting, har jeg skjønt er en litt sånn rar LandRover-greie :lol: . Ta heller litt luft ut av hjulene å "flyt" opp på snøen i stedet. Å grave seg ned med Freelander uten lavserie og generelt dårlig kløtsj, inviterer ikke til kjettingbruk å hva dette fører med seg. <_<

 

Helt enig med han som spør hva du egentlig skal med kjetting. Er det så glatt at kjetting er påkrevd, så kan vel defensiv kjøring med piggdekk også være tingen. Skal du derimot kjøre frem i dypsnø, så blir det bedre å flyte oppe på snøen.

 

Men for all del, dette er min personlige mening, og sikkert ikke politisk korrekt i LandRoverforumet.

 

Og om du ødelegger drivlinjen, med kjetting på to hjul, på Freelander, så kan jeg bare si. Møkkabil :rolleyes: Kjetting brukes vel kun i ikke for høye hastigheter, og for ikke så lange strekninger av gangen. Så mine antakelser er at dette tåler viskose-blubber, IRD`er og bakaksler. Truuuur eg...... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt begrepsforvirring ute å går. Noen sier en bil har senterdiff når en bil har en differensial mellom fram- og bakakselen Andre bruker samme betegnelsen på en differensialsperre samme sted. Ikke alltid lett å vite hva folk mener. Freelander 2 har en differensialbrems i form av en Haldexkobling på senterdifferensialen. Denne er elektronisk styrt og sannsynligvis mer tolerant for diameterforskjeller enn hva viskositeskoblingen (viskosekobling som noen kaller den) på første generasjon Freelander.

 

The intelligent 4x4 system has been developed in conjunction with Haldex, whose acclaimed centre-coupling technology continuously alters the front-rear torque split, normally through a hydraulically operated multi-plate wet clutch. However, Land Rover wanted an electronically controlled centre coupling – linking the propshaft to the rear differential – that could pre-engage at rest to reduce wheelspin from standing starts, engage quickly when traction loss was detected and disengage quickly without compromising stability control systems. The system also had to transmit the necessary torque to achieve Freelander 2’s off-road traction demands.

 

The result is used exclusively on Freelander 2, and proactively engages full-time 4x4 rapidly and completely. A new high-pressure pre-charge pump charges the hydraulic system as soon as the engine is started, allowing for full-time 4x4 from rest. It also reduces the time taken to achieve full torque once wheel-slip has been detected – within 15 degrees of wheel-slip rotation (compared with over 60 degrees of wheel-slip rotation with more conventional units).

 

The Freelander 2’s Haldex unit is designed to allow up to 1500 Nm of torque transmission. An accumulator also speeds up the unit’s response. Full torque transmission can be achieved in just 150 milliseconds. In effect, the new Haldex coupling gives the proactive engagement benefits of full-time 4x4 and the efficiency and fuel economy of an on-demand system. Representing the best of both worlds, it is ideal for a compact 4x4 such as Freelander 2.

Problemet med at diameterforskjell ødelegger viskositetskoblingen gjelder først og fremst på underlag med god friksjon. På glatt føre der du trenger kjetting vil neppe problemet kunne oppstå samtidig som kjørestrekningene er så korte og tempereaturen så lav at eventuell slitasje neppe gir særlig utslag på total levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med den, jeg tenkte ikke på kjettinger til et kortvarig knipetak, men slik jeg har vært nødt til å bruke det i min uendelig lange opp for bakke og da blir kjettingene på bilen så lenge det er is.

Jeg har prøvd med et par kjettinger og da oppfører bilen seg mildt sagt rart! For ikke å snakke om alle merkelige lyder.

Men for bare noen 100 meter ville jeg heller ikke ha noen innvendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Jeg tror ikke man trenger kjettinger, det er ikke det jeg spør om.

 

Blir bilen ødelagt om man bare bruker 2 kjettinger, eller er det helt ok? Elle må man ha 4 kjettinger for ikke å ødelegge noe i bilen.

 

Det er det jeg spør om.

 

Hva bruker dere som av og til bruker kjettinger, og hvorfor?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere som av og til bruker kjettinger, og hvorfor?

Hva jeg bruker: Piggkjetting av groveste kaliber.

Hvorfor: Fordi det er fett.

 

Jeg har aldri virkelig hatt bruk for kjetting PÅ veien. I skogen på vinteren derimot: Fett! Og det bråker og herjer og spruter mye flottere med fire kjettinger.

 

Hilsen Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg bruker: Piggkjetting av groveste kaliber.

Hvorfor: Fordi det er fett.

 

Jeg har aldri virkelig hatt bruk for kjetting PÅ veien. I skogen på vinteren derimot: Fett! Og det bråker og herjer og spruter mye flottere med fire kjettinger.

 

Hilsen Eivind

 

 

og av den grunn har jeg lettkjettinger.. :rolleyes:

 

Pål J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men ingen vil tydeligvis svare på selve spørsmålet. :unsure:

 

Alle "vet" at 4x4-biler MÅ ha 4 kjettinger for ikke å ødelegge bilen. Men så hevdes det fra informert hold at det ikke er nødvendig på FL2 pga at den ikke har differensial. -At man kan greie seg med bare kjettinger på forhjulene.

 

Men så kommer signaler om at det på sikt ikke er heldig.

 

Så det er det jeg prøver å finne ut av. Må man ha 4 kjettinger på FL 2, eller er det like greit med 2?

 

Og bare for å ha presisert det: Jeg skal aldri ha kjettinger.

Endret av Stavern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er jo kommet:

 

Dersom du skal kjøre ut av grøfta, sju-åtte-tjue-femi meter på glatt underlag kan du klare deg med to.

 

Dersom du skal kjøre lange strekker i høye hastigheter (over 10-20km/t) på vekslende underlag (fjellovergang, f.eks), skal du ha fire.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt bondevett sier:

så lenge hjula spinner uten nevneverdig friksjon kan du heller ikke ødelegge noe. altså er det ok å ha 2 nødkjettinger for f.eks å komme seg løs når du sitter fast.

 

bruker du derimot kjetting når det er nevneverdig friksjon så må du ha 4 for ikke å ødelegge. men hva skal du med kjettinger når det alikevel er friksjon ? men samma det.. du skal jo ikke ha kjettinger :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er jo kommet:

 

Dersom du skal kjøre ut av grøfta, sju-åtte-tjue-femi meter på glatt underlag kan du klare deg med to.

 

Dersom du skal kjøre lange strekker i høye hastigheter (over 10-20km/t) på vekslende underlag (fjellovergang, f.eks), skal du ha fire.

 

Hilsen Eivind

 

Takk Eivind.

 

Spørsmålet gjelder nok det siste, og bakgrunnen for spørsmålet er en diskusjon på engelske FL-forumet der noen djerve engelskmenn sier man bare trenger 2 kjettinger. -Noe jeg så for meg ville ødelegge bilen.

 

Og argumentet var at bilen ikke hadde differnsial, og at bakhjulene derfor trillet uavhengig av forhjulene.

-Noe jeg ikke forstår helt, da det alltid er et visst trekk på bakhjulene, uansett.

 

Så hva ville det tekniske argumentet være å presentere for anglosaxerene at de må bruke 4 kjettinger for ikke å ødelegge bilen.

 

En annen norsk ekspert sier det samme som engelskmennene. -Referert i blått lenger opp i tråden.

 

Det er altså snakk om å kjøre lengre distanser i tilnærmet normal fart, eller så fort det lar segt gjøre.

Endret av Stavern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man setter på kjettinge så får man friksjon..... og siden det er viskosekoblinhg på freel så vil vell bakhjula spinne..

 

på en bil med diff sperre DEFENDER så er det enda viktigere med 4 for da vil all belastningen være på hjulene med kjetting.

 

det er ikke det han mener han engelsmannen med diff.... fl har jo også diff

 

Pål J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av innleggene til forsvar for at Freelander 2 bare skal ha 2 kjettinger:

 

Doesn't this car have a centre diff (or LR's version of one) , in which case rolling distance is irrellevant.

_________________

But, as the vehicle is marketed as a "Full Time 4WD" then there has to be a centre diff as I stated previously therefore rolling distance is irrelevant.

_________________

This would be true for a 4x4 with a centre diff-lock, and having it locked. For a car/4x4 with a centre differential fitted (certainly all permemnat 4x4s have one) the rolling distance difference front to back wouldn't matter.

 

This is like the difference between inside and outside wheels when cornering, it's the differential that stops either one wheel spinning, as they try to do the same speed, or the drive shafts exploding. The same thing happens with front to rear all the time (think a lorry going round a corner and the back wheels taking a tighter line, therfore shorter, to the front, just more obvious than a car), and the diff can deal with it

 

With regards to the difference in rolling distance with snow chains, to not, isn't this the same as running with slightly lower PSI in the back to the front?

 

Hope this makes sense

___________________

Do normal chains fit on the front 18inch tyres ? It is not cleasr from the following text:

 

• Snow chains can only be fitted on the front

and rear wheels of vehicles fitted with 16

inch diameter wheels.

 

• Single sided Spike-spyder traction devices

can only be fitted to the front wheels of

vehicles fitted with 17 or 18 inch diameter

wheels

 

Clear is only that Spike Spyder should not be fitted on rear wheels.

______________________________________________________________

Noen som vet hva "Spike Spyder" er? De skal uansett bare på forhjulene, sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

________Tillegg______________________________________________________

Noen som vet hva "Spike Spyder" er? De skal uansett bare på forhjulene, sies det.

 

 

Vedr. Spike-spyder : se mitt innlegg nedenfor

 

Vedr. forhjul:

I min Owners Handbook står det: Enkeltsittende Spike-spyder eller Centrax (Det må være noe lignende,annet fabrikat) kan settes på for- og bakhjulene på biler med hjul som er maksimum 18 tommer.

Endret av Bjørn Martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , det er riktig . Knipetak er det, hadde selv en mange år tilbake - ubehagelig å kjøre med.

Spike-spyder er en videreutvikling av Knipetak ( som hadde 4 "klør").

Jeg har funnet et bilde av den på denne .

 

Knipetak er vel ikke ment å kjøre med, kun få deg løs om du sitter fast, går en historie (sann eller usann vites ikke) om en som kjørte 7 mil med knipetak.

Knipetakene var selvfølgelig noget ruskete etter turen, det syntes han var for dårlig, så han mente det var en reklamasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...