Gå til innhold

Ahok's Discovery


Ahok

Anbefalte innlegg

Ser bra ut Arild!

 

Du kan fint borre masse hull i de vertikale platene for å redusere litt vekt og få mer lufting!

 

Har sett at en del av de proffe systemene ofte har en uttrekk-bar skuff under kjøleboks-hyllen med skjæreplate oppå. Skuffen krever litt jobb men en enkel uttrekk-bar plate under skuffen tror jeg er kan fungere bra. Tar ikke så mye plass og man trenger ikke et sett med skinner til, tipper en trelist eller vinkeljern holder. Noe å tenke på... :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så riktig så bra ut dette, Arild. :)

Som så mange andre har sagt tidligere, så er jeg også svanger med tanken om å bygge noe lignende.

For min del litt lavere med plass til hundeburet oppå.

 

Artig å se resultatet til de som får gjort noe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

 

Den ble laget ut fra tanker jeg hadde i hodet - "gadd" ikke lage tegninger. Opprinnelig plan inkluderte en ekstra hylle og uttrekkbar plate under skuffen. Begrensningene ble i hovedsak gjort grunnet lite plass og vekt. Det viktigste for meg er som nevnt at den skal være lett å håndtere av en person slik at jeg med minimal innsats kan ta den ut for å bruke sete 6 og 7. Med permanent innredning kan man gjøre vesentlig mer ut av det.

 

Flere hull skal bores for lufting og vektreduksjon og det blir fort litt filt på toppen for å hindre at ting sklir like lett rundt. Tipper jeg skrur fast noen ankerpunkter for å kunne stroppe løs bagasje også. Skal også ha en lås med slå som holder skuffen trygt på plass ved aktiv kjøring.

 

Vekta gjorde at konstruksjonen sank litt ned i teppet i bagasjerommet og glideskinna begynte å butte litt mot plastkanten. Foreløpig løst ved å heve konstruksjonen med en mutter under vertikale plater.

 

Fungerer utmerket selv om verktøykofferten min ikke lenger fikk plass ved siden av Zarges-kassa. Har handlet inn en "verktøyrull" fra Carhartt som skal få bukt med det problemet, ellers så stropper jeg den oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd selv, ihvertfall. En plate MDF er alt som har gått med, totalt pris på ca. 1 000,- hvor skinnene utgjør halvparten. :)

Ikke har det tatt lang tid heller.

 

Jeg har rimelig fleksibel dag i morgen og drar oppover rundt omkring lunsjtider, tenker jeg - samkjører veldig gjerne hvis det passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om ikke 100% ferdig, så nesten… :)

 

Grunnet og malt med matt svart Benga.

Limt svart filt på toppen.

Vinkelprofil i aluminium.

Montert fester til lastestropper.

Montert låsemekanisme på skuffen.

Hevet i front og montert ekstra uttreksplate med innfelt skjærebrett.

Festeanordning til vanndunk.

 

Det regner ute, så bildene ble tatt i all hast.

 

IMG_3097.JPG

 

IMG_3098.JPG

 

IMG_3099.JPG

 

IMG_3100.JPG

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk :)

 

Veldig hyggelig med så positive tilbakemeldinger! Det er gøy å se ting ta form og løsninger komme på plass underveis. Veldig moro å jobbe uten planer og bare ta ting som det kommer.

 

Uten at jeg har finregnet på dette kostet det meg ca. 1500,- og noen veldig hyggelige timer i garasjen. Med erfaringen fra å bygge Toylander ble dette både et enkelt og solid bygg.

 

Vanndunken og festeplata kan forøvrig enkelt fjernes da hengslene kan tas fra hverandre og med trekket over er det ingen som ser ekspedisjonsriggen i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truser og sokker skal jeg få plass til :)

Men ja, det er alltid prioriteringer og derfor kan alt sammen lett tas inn og ut ved ulike behov. Jeg har forøvrig et baksete til jeg kan plukke ut dersom det kniper.

 

På langtur vil det bli aktuelt med en takrigg også. Har tidligere brukt en Thule-boks til å lagre lette og plasskrevene ting som soveposer, liggeunderlag og lignende. Vi er alt fra 1 - 4 personer som drar på tur i bilen og det har blitt litt lettere nå som barnevogn ikke skal ha plass i bagasjerommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har verdens beste bil fått litt TLC:

 

Oljeskift (inkl. rotorfilter og oljefilter naturligvis)

Luftfilter

Dieselfilter

 

Det er få jobber som er så tilfredsstillende som dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...