Gå til innhold

Ahok's Discovery


Ahok

Anbefalte innlegg

Skal godt gjøres å forsvare en slik investering ifht å bære armer til et lokalt verksted og betale til kaffekassa. Er alternativet å sette det bort, er det hele innspart første gang du skifter rund baut på bilen.

Du trenger i tillegg noe å presse på og noe å presse med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av moroa med å skru selv er å kjøpe alt utstyr du trenger til jobben og fortsatt gå plenty i pluss fremfor å sette bort hele jobben. Problemet er plassen du trenger til utstyr du nesten aldri bruker… B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fikk disse i går. Først kun lys for diffsperre som blinker litt sporadisk, og så kom selvsagt følgevennene ABS og TC. Bilen fungerer helt fint, men det er naturligvis irriterende.

 

1. Renset jordingspunkt mellom luftfilter og lykt og skinna ved batteri - er det flere steder jeg burde sjekke?

2. Lest ut feilkoder - INGEN.

 

Til info: Min transfer er UTEN diffsperre (både spak og innmat).

image.jpeg

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ABS inn i lavere hastighet når de lyser?

Hvis så ville jeg kanskje tippe nav, hvis ikke så ville jeg sjekket batteri og kabelmatte girkasse :) Det er mitt svar på alt for tiden ;):D.

Hvis ikke det er jordingen da...

 

Disco'n er sikkert bare sur for at du kjører merce til daglig :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffsperre er en messingbryter på toppen av transferkassa. Har kun + og kretsen slutter når bryteren trykkes inn. Når denne kommer alene, er bryteren den mistenkte. Napp av ledningen og inspiser den. Kjør uten den påkobla (tape for den) og se om lampa skulle lyse likevel!

Med mange andre feilmeldinger, ville jeg tenke jordfeil...et sted på bilen. Strømmen kryper rundt overalt, og feil ligger ofte i hengerkontakt og i jordingspunktet du allerede har vært borti. Altså; lrit jirdfeil først i hengerkontakt, deretter er det bare elendighetsjobben igjen...

Alternativt kan du ha to urelaterte feil. Det er fryktelig irriterende.

Ecuenes jording er koblingsplinter ved sparkepanelet på furiens side av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Løsning på varsellampa (difflock):

 

Se illustrasjonsbilde lånt fra nettet (se bort ifra gul sirkel). Øverst mot midten av bildet er det to koblinger som sitter på oversiden av transfer, den hvite til venstre av disse to var synderen. Fiklet litt med den og lampa blinket febrilsk. En dæsj WD40 ble løsningen, så får vi se om det må mer til. Alt normalt nå ihvertfall.

 

med_gallery_8661_1204_43931.jpg

 

 

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Du ligger rett foran meg i løypa ser jeg :) .

Skinnene mine ble innkjøpt forrige uke, til samme prosjekt.

Hvor har du kjøpt dine skinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på dette i flere år, men aldri fått somlet meg til det før nå.

 

Skinnene ble kjøpt her: http://www.torp-fasteners.no

Disse holder til rett ved jobben, men selger egentlig ikke til private - så det var flaks at det ordnet seg (fikk hjelp av en superhyggelig ansatt hos dem).

Kan trekkes ut 70 cm. og tåler opptil 50 kg.

 

Noen tanker bak prosjektet var at innredningen skal kunne løftes lett av én person inn og ut av bilen, den skal fungere sammen med bakre seter på plass og skal kunne dekkes av gardinen bak. Hyllen er skråskjært for å passe profilen til seteryggen og er skrudd og limt i sammenføyningene. Vanlig 12 mm. MDF og 15x15 mm. glattkant er brukt, her kunne jeg godt brukt 21x21 mm. glattkant. Husk å forborre alt for å unngå sprekkdannelser ved skruing.

 

Det som gjenstår er å lage noen flere hull for å lette konstruksjonen ytterligere (selv om den absolutt er håndterbar alene nå), slipe/sparkle/male. Må også ha en enkel lås på skuffen for å holde den på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...