Gå til innhold

Ahok's Discovery


Ahok

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Tror jeg må ta meg en tur. Droppet det i fjor og vet ikke om jeg er så imponert over Biltema sin linolje. Jeg hadde en del støv/skit på rammen som sikkert binder oljen litt men den penetrerte ikke så godt som jeg hadde ønsket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

To stk. Discovery ble fikset hos Flateby LR Service i går.

 

De kona parkerte her om dagen og varslet om gult ACE-lys og en dam av olje under bilen så jeg for meg noen dager med mekking. Heldigvis bare en løs banjobolt på høytrykksrøret, stramming, topping og landeveislufting. Deilig når det er så enkelt!

 

Henrik fikk ny masterpumpe på clutchen sin. Det var på tide, for etter at han parkerte her var det umulig å få bilen i gir igjen. Vi måtte dytte bilen på plass foran garasjen. Etter enkelt skift og lang drenering og lufting av systemet var vi kvitt gammel olje full av drit og luft.

 

image.jpg

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lekkasje fra vannpumpe - og med 250' på telleren er det uansett på tide å bytte. Fulgte denne oppskriften: Klikk

Angrer på at jeg ikke gjorde som verkstedmanualen sa og fjernet filterhuset til rotorfilteret. Trangt som f… og ikke noe tid spart ved kun å flytte filterhuset ut av veien da jeg brukte en evighet på å manøvrere vannpumpa ut og tilbake igjen. Hver sin smak...

 

Trangt når du skal komme til de nederste boltene...

post-3333-0-96387100-1429977006.jpg

 

Filterhuset i veien.

post-3333-0-85000700-1429977086.jpg

 

Skiftet også en forholdsvis beryktet kjølevannslange i samme slengen. Denne satt sveiset fast på røret etter å ha blitt utsatt for rimelig høye temperaturer - sitter under varmeskjoldet til turbo. Poppnaglene til varmeskjoldet måtte forøvrig bores ut da bolten til braketten satt dønn. Poppnagler erstattet med selvborende skruer.

post-3333-0-61648300-1429977142.jpg

 

Fullt olje- og filterskift samtidig og naturligvis fornyelse av kjølevæske. Tut og kjør!

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nye dekk. Var ikke meningen å gå bort fra Duratrac, men General Grabber AT passet min dekkpusher og min lommebok bedre akkurat nå. Støyer mindre på vei.

 

image.jpg

 

Dagens produktanbefaling. Avfetting som faktisk fungerer!

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte anbefaler de å vedlikeholde med sauefett hvis en begynner med dette? Hvis en skal gjøre det hvert år så blir det jo DYRT (?) etter hvert ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år behandlet bilen årlig med olje, men lanolinolje sitter på lenger og med et godt grunnlag går jeg over til behandling hvert andre år.

Prisen er uansett lommerusk i forhold til Tectyl (som jeg mener er det verste du kan gjøre med en gammel bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk jeg har den samme avfettingen, sannsynligvis "lånt" av min far som med mya annet. Har fungert veldig bra men tror ikke den hadde godt av å stå ute i vinter for nå lekker flasken hele tiden pga ettertrykk?! Er alltid vått der den har stått nå :(

 

Hvilken dimensjon endte du opp med i de nye dekkene? Duratrac'ene dine så alltid så mye heftigere ut enn mine 235 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Terje! :)

 

Angående avfetting har jeg prøvd mange dyre, velkjente merker uten noen som helst effekt. Prickbort fåes for 49,- literen og lakken er superglatt etter noen minutter. Tidligere kun hatt samme effekt med avfetting fra Foma, men den har jeg ikke fått tak i på lenge.

 

Dekkene er i dimensjon 245/75-16. Kunne selvsagt gått større, men med automat vil det få konsekvenser for lockup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Watts-foringene var brått blitt veeeldig slitne og trengte bytting. Var forberedt på bolter som satt dønn, men årlig oljebehandling gjorde dette til en drømmejobb. Og med Henrik som operatør på pressa er bilen fri for klonking. Takk, Henrik! :)

 

IMG_1942.jpg

 

IMG_1943.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var nok ikke i skogkanten dette, presse er nemlig en av de tingene jeg ikke har... og ikke Henrik heller.

Lurer på om det ikke er en grei investering, det aner meg nemlig at tiden er inne for å bytte flere foringer.

 

En slik burde kanskje holde? Biltema

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...