Gå til innhold

Ahok's Discovery


Ahok

Anbefalte innlegg

Høres jo veldig betryggende ut. Kjipt at noen dekk blir så fort harde. Har et sett med dekk til den gamle Freelanderen som fortsatt er mykere en flere av dem jeg faktisk kjører på. Tror de har passert 10år, men kjennes fine ut. 

Ellers er det å forstå at bilen har det svært godt i deres eie. Gikk på en smell på PKK på både Defender og Freelander her i år. Har ikke hatt mange av dem før heldigvis og disse var jeg klar over kom.

Snakket med Oscar på Antirust verkstedene i regionen i dag og han bekreftet det Sven ref i en annen tråd...for Defender 3300 minus NLRK rabatt på 200. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens Beste Bil fikk strukket litt på seg i dag. 

Har somlet voldsomt med å få tatt opp skjergårdsjeepen, men i dag skulle det endelig gjøres. Litt uheldig at det da snødde slaps i går som frøys på i natt. Utkjøringsrampa var glasert med 2 cm. is. Tok noen runder med meg selv før jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk i frykt for at forholdene bare vil bli verre.

Hekter på hengeren og tar turen ned, og finner en Mercedes SUV som har rygget ned med hengeren og ikke kommer seg opp igjen selv med tom henger. Får vinsjet opp Mercedesen og blir oppmuntret til å prøve selv. Artig å rygge ned glasert rampe med henger... enda artigere å kjøre opp igjen (riktignok med vinsjen som sikring) uten nevneverdige vanskeligheter.

 

Har vært sein med å ta opp båten tidligere også, den gangen måtte jeg hugge den ut av isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

VBB og Team Hokstad på tur nordover! Har nå holdt til på Sørøya en snau uke, dette bildet er fra en lunsjpause på vei oppover.

 

Ønsker dere alle en opplevelsesrik sommer!

 

 

C20AF754-449F-4325-939E-CCF2CBD2367B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ahok skrev:

VBB og Team Hokstad på tur nordover! Har nå holdt til på Sørøya en snau uke, dette bildet er fra en lunsjpause på vei oppover.

 

Ønsker dere alle en opplevelsesrik sommer!

 

 

C20AF754-449F-4325-939E-CCF2CBD2367B.jpeg

 

Så utrolig flott a gitt. Da er dere veeeldig langt hjemmefra og langt utpå!

Ha en toppers  ferie-sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder:) Dette er opplevelser ungene kommer til å huske lenge... 

God tur videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Byttet fremre mellomaksling da vibrasjoner pekte i retning av forestående havari. Når delene er såpass billige så valgt jeg bytte av hele dingsen. Den som satt der vil bli overhalt når jeg får tid og lyst.

 

UPS ble benyttet til frakt av aksling fra England og Norge. De klarte å rote det til noe helt vanvittig! Når sjåfør forsøker å levere riktig og tydelig merket pakke i en annen kommune så kan du begynne å lure. Når den tilfeldig utvalgte var hjemme og påpekte at sjåfør var på ville veier, så velger sjåfør å levere den hos en tilfeldig nabo av førstnevnte. Når jeg kontakter kjørekontoret så lover de meg at de fortsatt har pakken og at den snarest mulg vil bli utlevert. I mellomtiden blir jeg oppringt av personen som fant pakken min liggende på sin veranda, og jeg henter pakken. Kundeservice har ikke vist noen evne til å ta kritikk eller kompensere for at jeg selv måtte hente pakken og rydde opp i rotet deres. Faktura klarte de dog å sende til riktig mottaker...

Jeg kommer i alle fall til å styre unna alle som bruker UPS fremover - når de er verre enn Post Nord så sier det litt... DHL derimot har jeg fantastiske erfaringer med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Ahok skrev:

Byttet fremre mellomaksling da vibrasjoner pekte i retning av forestående havari. Når delene er såpass billige så valgt jeg bytte av hele dingsen. Den som satt der vil bli overhalt når jeg får tid og lyst.

 

UPS ble benyttet til frakt av aksling fra England og Norge. De klarte å rote det til noe helt vanvittig! Når sjåfør forsøker å levere riktig og tydelig merket pakke i en annen kommune så kan du begynne å lure. Når den tilfeldig utvalgte var hjemme og påpekte at sjåfør var på ville veier, så velger sjåfør å levere den hos en tilfeldig nabo av førstnevnte. Når jeg kontakter kjørekontoret så lover de meg at de fortsatt har pakken og at den snarest mulg vil bli utlevert. I mellomtiden blir jeg oppringt av personen som fant pakken min liggende på sin veranda, og jeg henter pakken. Kundeservice har ikke vist noen evne til å ta kritikk eller kompensere for at jeg selv måtte hente pakken og rydde opp i rotet deres. Faktura klarte de dog å sende til riktig mottaker...

Jeg kommer i alle fall til å styre unna alle som bruker UPS fremover - når de er verre enn Post Nord så sier det litt... DHL derimot har jeg fantastiske erfaringer med!

 

Flaks den som fikk den på trappa var ærlig og ringte deg da! Jeg er heldig og bor så langt nord, at UPS overleverer pakken til posten i Oslo. Få som slår DHL sin service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Da er godbilen godkjent for 2 nye år. Dog litt vemodig siden den for første gang ikke passerte på første forsøk. Måtte bytte nedre bærekule på venstre siden foran - en jobb som BilXtra Skøyen håndterte raskt og enkelt med spesialverktøy. Første verkstedbesøk på 12 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Nettopp EU-godkjent. Deilig! B)

6 2'er feil denne gangen, men et par tusenlapper i deler og noen timer i garasjen fikset det.

Bare småtteri egentlig; hengerkontakt, lysjustering/bilde, endeledd og bremsevæske (som jeg ikke har vært flink nok til å bytte...).

 

Nå er det nok en gang hydraulikkrør som står på planen. Lekkasje på lavtrykkssiden, som jeg har byttet tidligere. Høytrykksiden er fortsatt de originale, så kan ikke forklares med annet enn dårligere kvalitet. Tror det var originaldeler jeg benyttet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Manglet motivasjon for å stå ute på gårdsplassen i vinter og bytte ACE-rør. Med nok biler kan man ta seg slike friheter.

Våren kom heldigvis til slutt og jobben ble utført. Røret knakk uten nevneverdig belastning i avbildet område ved demontering, så det var absolutt på tide.

Merkelig at de andre rørene er originale, mens akkurat dette er byttet 2 ganger nå.

Jeg skrev vel i forrige innlegg at dette er på lavtrykk, men det er jo høytrykk.

 

Ellers må det jo sies at det ikke er veldig gøy å bytte rør som fra fabrikkens side ble montert før karosseriet...

IMG_4702.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Er ikke alle rørene trykk?

Mener det har vært presisert lavtrykk og høytrykk når jeg har lest om det, men jeg er bare en glad amatør og vet sjelden hva jeg egentlig holder på med ;).

Skal lese litt mer sånn at jeg ikke villeder noen når jeg ikke har cognac i glasset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinderne er dobbeltvirkende, dvs de trykker både innover og utover, og da vil trykk og retur oppstå i alle rør mener jeg.

 

Men jeg vet heller ikke, og er fremdeles undrende. Som vanlig, kommer det tørt fra kona, som smugleser over nakken på meg.<_<:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkja. Jeg tror jeg har en likesinnet søster i hus , Rolf.

Kan den ekstra korrosjonen på det røret skyldes temperatursvingninger?

Evt er røret festet i andre metaller enn de andre? Tenker offeranode her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at når kompressoren og systemet jobber, så kjøles dette røret ned?

 

Om delen blir kald under bruk vil du jo ha kontinuerlig kondensering på røret - og det vil være betraktelig mere utsatt for korrosjon enn ting som ikke er kaldere enn omgivelsene..

 

-C

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperatursvingninger og kondensering virker som en plausibel forklaring.

 

Tenker å holde liv i ACE så lenge som mulig, men det er klart det er fristende å fjerne hele systemet også…

 

Heldigvis slapp jeg i denne runden unna med bare å bytte bakre del, siden reservedelen er delt i to.

 

Uansett fryktelig godt å kjøre godbilen igjen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...