terratracker Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Vann brenner dårlig og lar seg heller ikke komprimere, dermed kan vannet trykket ventilen opp i en heidundranes fart og utsette rosker shaft for litt pussige krefter. Da skulle ventilen som den bakerste løfteren betjente ha vært moset/bøyd til det ugjennkjennelige..Er den det? Tørn motoren til den andre ventilen på sylinderen står i lukket stilling. Sett på lufttrykk via tennpluggåpningen. Holder lufttrykket, så er ikke ventilen skadd, og du kan trolig se bort ifra teorien om løs sylinderforing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) det er tonnevis med stæsj der. men hva skal jeg spørre om å få låne denne gangen ? "lekkasjetestedings" er kanskje nærme nok ? edit: er det bare en sånn terra snakker om så har de det på biltema. Endret 18. oktober 2007 av j_wold Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Da skulle ventilen som den bakerste løfteren betjente ha vært moset/bøyd til det ugjennkjennelige..Er den det? Tørn motoren til den andre ventilen på sylinderen står i lukket stilling. Sett på lufttrykk via tennpluggåpningen. Holder lufttrykket, så er ikke ventilen skadd, og du kan trolig se bort ifra teorien om løs sylinderforing. Trenger ikke tørne motoren, vippearmsakselen er fjernet Skal prøve dette Dagfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Som nevnt, trykkluftnippelen ligger i Hasselbakken! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Som nevnt, trykkluftnippelen ligger i Hasselbakken! Kommer å henter den i morgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Har du trykkluft? Hvis ikke så står det en liten Atlas Copco på hjul i garasjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Har kompressor, den gir ikke fult 100psi men den duger nok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Fikk lånt en lekkasjetester, verdiene ligger mellom 5 og 10%. Dette er på kald motor som ikke har olje eller kjølevann, tror jeg slår meg til ro med at dette er godt innenfor kravene Bilder av testen kommer i kveld Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Her er de omtalte bildene, takk til fylkeskommunen for hjelpa. Forøvrig første gang siden VK2 Automasjon i 1990 jeg har hatt nytte av fylkeskommunen Endret 20. oktober 2007 av tdiThomas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Fint da Thomas! Samme Sun tester tilsalgs på E-bay. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Fint da Thomas! Samme Sun tester tilsalgs på E-bay. Jepp, genialt verktøy. Hadde jeg skrudd mye gamle biler, eller freelander med k-motor hadde jeg investert i en sånn tester uten å blunke. Var litt usikker i begynnelsen ettersom det sto at motoren skulle være varm, man skulle se etter bobling i ekspansjonstanken, fising og fjerting i innsug og eksos. Motoren skulle dreies til lavre dødpunkt for hver sylinder osv osv. Ettersom jeg hadde pelt av den ene vippearmsakselen tok jeg hurtigvarianten og skrudde av den andre også, ut gikk også tennpluggene. Deretter tok jeg en og en sylinder, den gikk da automatisk i bunn. Dro deretter litt på reimskiva for og være sikker og etter litt eksperimentering fant jeg ut at innsugsventilen trengte et lite kakk med en plastikkhammer for å tette skikkelig (vil tro dette har med kald motor å gjøre). Deretter var det bare å kjøre på med sylinder etter sylinder, ganske morro og oppløftende. Så på mandag går det bestilling til Shaun hos V8 developments på nye komplette vippearmsakslinger og nye pakninger/o-ringer. Den store sumppakningen som dekker kam/støtstenger og løftere måtte jeg kjøpe hos LandRover mente Shaun, han hadde ikke tilgang på denne (noen som har delenummer?) Kommer også til å bytte det ene ledehjulet på viftereima, det til høyre var litt slærkete. Noen som vet om det er samme type på begge sider? Jeg har nemlig et til venstre side(sett forfra) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Noen av rullene som viftereima løper over er av plast. De tåler ikke belastningen og blir flatere mellom eikene. Disse kan med fordel byttes til metallvarianten. Jeg måtte bytte strammemekanismen tre ganger på kort tid før jeg fant hva som forårsaket feilen. Kan kikke nærmere på det i morgen når det blir lyst om nødvendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Noen av rullene som viftereima løper over er av plast. De tåler ikke belastningen og blir flatere mellom eikene. Disse kan med fordel byttes til metallvarianten. Jeg måtte bytte strammemekanismen tre ganger på kort tid før jeg fant hva som forårsaket feilen. Kan kikke nærmere på det i morgen når det blir lyst om nødvendig. Flottings, jeg fikk et i metall av Jørn. Skal finne varenummeret på det, håper det kan brukes på begge sider ettersom de ser helt like ut. Ettersom jeg har fjerna batteriet (gruer meg til koder og drit når det kobles til igjen) benytta jeg muligheten til å pusse og lakke opp litt rust under batterikassa. Skal også bytte blendermotorene til HVAC systemet, trenger jeg strøm til dette eller kan jeg gjøre det mens batteriet er borte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Å koble til batteriet er ingen problem. Når du først starter bilen så må du kjøre ned ett og ett vindu og så opp. Så åpner du takluke helt og lukker. Får at radio skal virke trenger du 4 siffret kode. Vere er det ikke, håper bare du husket å koble fra batteriet på riktig måte. Og ha panser og alle dører lukket når du setter in nøkkel første gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 bare du husket å koble fra batteriet på riktig måte Ehhh, svigers var frampå og dro av jordingskabelen før jeg fikk sukk for meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Det finnes ett egnet prosedyre for å koble fra batteriet på P38, ellers blir motoren ´disabled´ av ECU når batteriet kobles på igjen. Du burde ha koden for det og, skal ligge på en kreditkort størrelses papir. Tror den er 6 sifret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jørn Nielsen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Hva skjer'a ?? Savner en framdriftsplan her! Noen skriver jo en post bare de har kjøpt en ny bolt, noe må du vel ha gjort de siste dagene Thomas? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Hva skjer'a ?? Savner en framdriftsplan her! Noen skriver jo en post bare de har kjøpt en ny bolt, noe må du vel ha gjort de siste dagene Thomas? Venter, venter og venter på deler fra V8 Developments.... skal vistnok ha blitt sendt i går Ellers har jeg kost meg med litt småtteri som å pusse og grunne litt under batterikassa. En liten syrelekkasje hadde effektivt fjerna lakken Har ambisjoner om å pusse ned og lakke toppdekslene i kveld. Hadde lyst på en fresh blåfarge eller eventuelt british racing green, men det ble sort Ellers så har jeg hatt nok å stelle med, Discon trengte nye belger og jeg sliter fortsatt litt med kjørelyset. Den halve 130'n min trenger også litt oppmerksomhet pluss at svoger har en D1 i fillebiter som skal settes sammen. Går litt tid til bil nå for tiden.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jørn Nielsen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jammen da skjer det da noe! Venter i spenning vet du. Den dagen du skal fyre den opp igjen, skulle gjerne vært der og gledet meg sammen med dere! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 7. november 2007 Forfatter Del Skrevet 7. november 2007 Delene kom i dag Fikk ikke gjort annet en å skru på de nye vippearmsakslene og snurre litt på motoren for å se at alt som skulle bevege seg gjorde akkurat det. Litt travelt i morra også, men en time eller to skal jeg nok klare å snike meg ut i garasjen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Husk å 'dynke' vippearmakslene godt med motorolje før oppstart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 8. november 2007 Forfatter Del Skrevet 8. november 2007 Husk å 'dynke' vippearmakslene godt med motorolje før oppstart. Jeg har dynka og sausa inn med nærmere en liter allerede på vippearmsaksler, løftere og kam. Og mer olje skal det bli før jeg lukker igjen Jeg holdt forøvrig på å drite på draget i går, en av boltene til pidestallen? gikk litt tregt når jeg entra de for hånd. Vurderte å sette på pipa men besinna meg og tok av alt igjen. Den ene aktuelle bolten var litt deformert i første gjengerunden, heldigvis har jeg en nabo som villig tropper opp med gjengeoppfriskningsverktøy og godt humør. Jeg hadde jo de gamle boltene i reserve så alt gikk fint Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Nå er plenumkammeret og injektorene på plass Motoren har vært åpna tideligere en gang og da ble det brukt pakningssilicon i store mengder absolutt overalt. Jeg har fjerna alt og fulgt V8Developments råd om å kun bruke silicon rundt vannkanalene og den bua klemplata i frem og bakkant av motoren. Håper det blir tett Var litt knotete å få på plass injectorene og railen, men det gikk på et vis med litt lirking. Tok for sikkerhetsskyld å ohma alle injectorene, de lå på ca 14,4 ohm alle sammen. Helt i henhold til manualen. I morra skal jeg vaske ferdig rockercoverene (noe jeg burde ha gjort mens jeg venta på deler) og skru sammen resten av motoren. Satser på å starte den en gang i morgen kveld hvis jeg finner ut av dette kodegreiene når batteriet er koblet på igjen.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jørn Nielsen Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Tok for sikkerhetsskyld å ohma alle injectorene, de lå på ca 14,4 ohm alle sammen. Helt i henhold til manualen. Det hadde jeg gjort i forbindelse med feilsøkingen! Målte fra motorstyring til sikringsboks. Alle var innenfor toleransen! Spent på fortsettelsen nå! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 10. november 2007 Forfatter Del Skrevet 10. november 2007 Det tok jammen mye lenger tid å sette sammen motoren en jeg hadde tenkt. Den starta starta greit etter å ha fått lagt inn EKA koden, men.... ....den går bare på 4 sylindre, den ene coilpakka ble fort avslørt som synderen. Når den ikke funker har man 2 sylindere ute på hver motorbank. Tok da å kobla opp ei ny (brukt) coilpakke med lange nok tennkabler og la den på toppen av den andre og plugga til forsyninga, ingen forskjell Deretter målte jeg ledingene som går inn på coilpakka mot tilsvarende stikk inn på motorstyringen og jordingen mot jord. Kabelen er hel og jeg fatter ingen ting HJELP!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.