Gå til innhold

FM27MHz vs VHF


EHS

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter at jeg fikk agentur for ICOM har jeg spurt meg selv det innledende spørsmålet.

 

Jeg selger VHF til jaktlag, båthavner, speiderforeninger osv osv....

 

...hvorfor bruker LR-miljøene verden over (også Norge) Privat-radio-standarden? (PR-radio, FM27MHz)

 

Hvorfor brukes ikke VHF? Det er jo så ufattelig mye bedre. Ikke er det særlig dyrere heller, og VHF-båndet er jo åpnet for privat, ulisensiert bruk.

 

Jeg bare undres.....

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. da vil jeg opplyse;

 

Det er IKKE lenger lisenser for VHF.

 

For VHF MED sikringsradio trenger du derimot lisens og abonnement, men det er en ren formalitet som lett kan ordnes.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel 27MHz båndet har jo lengere rekkevidde pr. W senderstyrke, men om det er årsaken skal ikke jeg si noe om.

 

VHF båndet er vel kun lisensfritt mellom 144 - 145.995MHz utover dette kreves vel en form for lisens

Endret av Jarledb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubben har hatt VHF systemet (tidligere), med egen kanal, men med kun 5 radioer eller noe sånt, og et eller annet (u)formelt vedtak om at medlemmer ikke kunne få oppgitt frekvens for å bruke egne radioer på samme kanal, evt kun hvis man betalte klubben for det... ;)

 

Det historiske er viktig mht ovenstående, men ikke minst fordi VHF systemet har vært lisensiert. Jeg har et eller annet sted liggende sertifikat på at jeg er operatør i den maritime mobile radiotelefonitjenesten - aner ikke om denne delen av VHF-båndet er lukka/lisensbelagt.

 

Siden jeg har både maritim VHF og jaktradio, så er jeg enig i at VHF er et bedre system. Har likevel lyst på Citizen Band siden det er det som etterhvert har etablert seg...bla etter Bjørnung Jensens analyse i 4WD for noen år siden...hvorpå uten vedtak noe sted CB-radioer overtok grunnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALOEN!!! IKKE ÅPENT VHF BÅND!!!! Eivind da! :blink:

 

EDIT: Her er loven: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...70420-0439.html

 

VHF-båndet rundt 140MHz (jaktradioer) er åpent i den forstand at det er brukerens ansvar å registrere radioen hos Norges jeger- og fiskeforbund.

 

Jeg beklager min litt mer generelle påstand høyere opp i denne tråden.

 

ICOMs radioer i VHF 140MHz-båmdet omsettes dermed fritt.

 

Hilsen Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor du har din informasjon fra Eivind? :unsure:

Den har jeg fra importøren; VHF communications / VHF Sikringsradio

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VHF-båndet rundt 140MHz (jaktradioer) er åpent i den forstand at det er brukerens ansvar å registrere radioen hos Norges jeger- og fiskeforbund.

Det er ikke "åpnet". Det krever lisens, og skal kun brukes til det var ment for:- jakt. Og det er ikke mer enn 6 jaktkanaler for hele landet. Spesielt nå om dagen blir det fort trangt på disse kanalene. Svært dumt å oppfrodre til ikke-ment eller direkte regelstridig bruk av VHF-kanaler uansett hva radioen kan gjøre. Det finnes mange flere kanaler på VHF-båndet rund 140-150Mhz. Og felles for alle er at de krever lisens, registrering og korrekt bruk.

 

Men hvis VHF virker lokkende får man bli radioamatør da. :rolleyes:

Krever ikke all verden av lesing. Interessert så bør man sjekke følgende linker:

http://www.nrrl.no/Details.asp?aid=2

http://www.scannernytt.net/phpBB2/viewtopic.php?t=14306

Alt på eget ansvar. En ny hobby på linje med Land Rover -eierskap åpner seg. Om man har tid, psyke og kone til å holde på med to slik sære hobbyer er opp til en selv å vurdere! blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvorfor bruker LR-miljøene verden over (også Norge) Privat-radio-standarden? (PR-radio, FM27MHz)

 

Tror både NLRK og tilsvarende klubber i europa har valgt CB radio, fordi det både er åpent nett (Var tidligere lisens, ble borte på slutten 80 tallet tror jeg?) og fungerer over landegrenser uavhengig av nasjonal lovgiving..

 

VHF er vel kun "lovlig" for jegere og ideelle organisasjoner..

Endret av OJG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. da vil jeg opplyse;

 

Det er IKKE lenger lisenser for VHF.

For VHF MED sikringsradio trenger du derimot lisens og abonnement, men det er en ren formalitet som lett kan ordnes.

 

Hilsen Eivind

 

 

:blink: -> :huh: -> <_< .

 

Her var det mye rart å kommentere excl

 

For det første , "VHF-båndet" er en del av frekvenspekteret som inneholder mange brukere ; for å nevne noen :

- Nødetater (brann politi/.. , inntil videre)

- Maritim VHF (ofte bare kalt "VHF" på folkemunne)

- Radioamatatører (144-146Mhz)

- Sikringsradio

- Private lisenser for enkeltfrekvenser (budbiler,bygg-entrepenører o.a næringsliv)

- Jaktradio.

 

Ingen, gjentar ingen excl , av disse er åpne som lisensfritt for generell taletrafikk.

 

/* Warning - start av moralpreken; nærtagende personer hopper over dette avsnittet.

Utbredelsene og konsekvensene av felbruk/misbruk er svært forskjellig avhengig av hvilken frekvens en misbruker.

Misbruket har økt, ettersom det har kommet mange leverandører som , enten pga manglende kompetanse eller manglende seriøsitet,

selger til hvem som helst og med misledende informasjon. Samtidig er det mye gråimport som f.eks videreselges på qxl.

Her selges det Korea/Kina-import VHF radioer til noen hundrelapper som kan sende på f.eks politifrekvenser.

Både politiet og andre har vært plaget med forstyrrelser.

Også forstyrrelse av andre frekvenser , som f.eks sikringsradioen og maritim VHF (nød) kanal kan gi svært uheldige konsekvenser.

End of moralpreken */

 

 

Så til den oppbyggelige delen B) :

- Radiosamband er gøy

- Radiosamband fra LR/bil er enda mer gøy.

- Radiosamband kan i tillegg være ganske praktisk innimellom.

 

 

De alternativene som er mulige for radiosamband for typiske bruksområder som treff/vinsjing/"kolonnekjøring"/ for en LR-bruker er i hovedsak.

(i kortversjon, dette kan det skrives/er skrevet mye mer om i en annen hvis behov)

 

Lisensfrie:

* PR-radio = "CB" =27Mhz (40kanaler FM)

Godt egnet for mobilbruk. Utvendig antenne mulig.

Finnes også som bærbar , men lang antenne og relativ tung.

Rekkevidde god nok for treff, "kolonnekjøring" og holde kontakt innenfor nærområde.

Priser rundt 1000-lappen.+-

Ikke egnet som sikkerhetssamband.

Kan brukes i flere land.

 

* PMR (446Mhz, FM, 8 kanaler med subtoner)

For portablet bruk. Kort rekkevidde mobilt (ingen eks.antenne).

Egnet for ganske små treffområder eller til vinsjemedhjelper.

Små lette apparater. Priser rundt 4-500 kr for to apparater av "grei" kvalitet.

Ikke egnet som sikkerhetssamband. Pan-europeisk.

 

* Finnes også lisensfritt (egentlig oppkjøpt av oparatør som selger apparat m/ lisens) rundt 69MHz

samt KDR som er nesten det samme som PMR men kun i Norden.

 

Med lisens:

* Ha kommersiell lisens for en gitt VHF-frekvens (som klubben tydeligvis har/har hatt).

Koster.Begrenset antall radioer i praksis.

 

* Bli radioamatør da vel ! :) /* Reklamen starter her :

Krever at en tar en lisensprøve, men det er ingen heksekunst hvis en har teknisk interesse - og det har vel de fleste her på forumet....

Jeg ser at det finnes ganske ange radioamatører som også er LR-fans - eller motsatt.

Som radioamatør har en nesten uendelige muligheter for radiosamband.

I tillegg til VHF samband - med et eget nett av repeatere som gir gooood dekning kan en f.eks

- ha samband på UHF og Ghz bånd.

- Kjøre kortbølge radio fra bilen.

- Kjøre satelittsamband

- Utveksle GPS koordinater over pakkeradionettverk (APRS).

Det betyr i praksis at jeg kan se hvor de andre på en radio,PC, GPS eller på internett, og at andre kan se hvor jeg er.

Tenk deg dette på et treff !

Brukes allerede for Skarverennet,Rally Norway , NM i førstehjelp, båtrace o.a.

- kommunikasjon med hele verden over kombinert radio og VoIP (voice over IP) nettverk

og mye annet.

 

Typiske rekkevidder for noen typer radio-amatørsamband (kan variere sterkt! avhengig av terreng og forhold).

- VHF simplex fra bil uten repeater : noen titalls-km. I går pratet jeg på VHF fra bilen med Asker fra Trondheimsveien.

- VHF/UHF med repeater. Fra f.eks Oslo når en stort sett hele østandsområdet.

Ditto finnes det repeatere over hele Norge - gjerne med dekning utenfor GSM området.

- Kortbølge fra mobil. I prinsippet uendelig. Med min "lille" antenne på1,8 m når jeg typisk Russland, Italia, Spania, osv

på en dag med brukbare forhold.

 

Ulempen er at en "bare" har lov å kommunisere med andre lisensierte radioamatører på disse frekvensene.

 

 

mvh

Bjørn / RR-tilhenger / radioamatør / gps-nerd / osv.....

Endret av btpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvorfor bruker LR-miljøene verden over (også Norge) Privat-radio-standarden? (PR-radio, FM27MHz)

Da har jeg vel fått svar på dette.

 

VHF-båndet rundt 140MHz (jaktradioer) er åpent i den forstand at det er brukerens ansvar å registrere radioen hos Norges jeger- og fiskeforbund.

Misbruket har økt, ettersom det har kommet mange leverandører som , enten pga manglende kompetanse eller manglende seriøsitet,

selger til hvem som helst og med misledende informasjon.

Er det riktig å kalle en leverandør useriøs dersom det er brukerens ansvar å registrere radioen?

 

For øvrig var det fint med en utbrodering om hva VHF-båndet består av. Radioene jeg selger blir også omtalt som VHF-radioer, mn dreier seg altså om radioer i 140MHz-båndet; såk. jaktradioer.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Er det riktig å kalle en leverandør useriøs dersom det er brukerens ansvar å registrere radioen?

 

2) For øvrig var det fint med en utbrodering om hva VHF-båndet består av. Radioene jeg selger blir også omtalt som VHF-radioer, mn dreier seg altså om radioer i 140MHz-båndet; såk. jaktradioer.

 

Eivind

 

1) Det er mange som selger radioer som er åpne for hele VHF båndet - eller radioer programmert for helt andre frekvenser enn

det brukeren har rettigheter til å benytte. Enkelte på Finn & særlig qxl gir direkte misvisende info. Ingen ømme tær håper jeg .. :rolleyes:

For hva som er tillatt solgt vs brukt, så er dette diskutert på

http://www.scannernytt.net/phpBB2/index.php noen ganger. Søk der - og du vil finne.

 

2) En ren jaktradio , med de riktige frekvensene programmert (f.eks. ikke sikringsradio) , er jo noe heeeelt annet.

Her er vel i praksis håndhevelse/registrering delegert til NJFF.

Fortsatt ikke lovlig til generelt bruk, men i praksis er det mye annet bruk av disse radioene/frekvensene enn hva de er tiltenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICOM R-5 og/eller R-20, da ?

 

Funderer handle inn som privat men uten moms slik at den egentlig "tilhører" firmaet (les "Staten") og ment brukt sammen med firmaets andre i samme klasse og frekvensområde.

 

Ba' lurte.

 

mvh,

Yngve S

har mye snacks i firmaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICOM R-5 og/eller R-20, da ?

 

Dette er to ganske forskjellige radioer. Begge er rene mottakere (ikke transceivere - men det visste du sikkert).

Begge radioene er meget bra både mhp på kvalitet og features (og heller ikke av de billigste).

 

Hvis jeg skal dra en sammenligning som passer seg dette forumet så :

 

IC R5 er "freelanderen".

Kan alt det en vanlig scanner kan og litt til (memories, tone squelch,freq.step,....).

Stort frekvensområde, men dekoder som de fleste scannere "kun" FM og AM (ikke SSB)

Kort sagt en kompakt og god scanner primært for lytting på VHF/UHF (FM) , flybånd (AM) og kringkastingsstajoner(AM)på lavere frekvenser.

 

IC-R20 er "defenderen".

Kan brukes til "alt". Markedsføres som "communications receiver" heller enn en vanlig scanner.

Kan det meste en mottaker kan, inkl SSB på HF (dvs det meste av kommunikasjon på HF untatt ren kringkasting).

Har ikke stort tuning-hjul som en bordmodell men ellers det meste.

Kan også styres fra PC.

Har selv hatt forgjengeren IC-R10. Den scannet saktere enn en ren scanner, men hadde svært mange muligheter.

 

Og uansett hvilken radio du velger : Antennen er svært viktig. I de fleste tilfeller vil tilkobling til ekstern antenne

gi mye mer å lytte på .

Evt også en lengre/bedre tilpasset piskantenne til akkurat det båndet du vil lytte på.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. innlegg lengre oppe : Finnes det en maritim VHF å få kjøpt med ledige/extra kanaler til å sette opp jaktradiofrekvenser og f.eks. frekvensene man bruker til Island å få kjøpt ?

 

Jeg forstår jo det at dette er en "ulovlig" radio, men jeg har alt som trengs for å anskaffe og bruke maritim VHF, men tenkte da om det famtes en radio som kunnebrukes til litt mer enn bare de maritime kanalene.

 

Om ikke svar kan gies offentlig, så send gjerne en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...