Gå til innhold

Viskosekobling


jannmg

Anbefalte innlegg

Jeg byttet VCU på vår i går kveld/natt.

 

Det var en enkel timesjobb som ble til noe sånt som 8 timer og endte dermed langt på natt. Tok ned hele mellomakslingen på noen få minutter, tok bakdelen av mellomakslingen av VCUen på et halvt minutt, og så brukte jeg en haug med timer bare på å få delt VCUen fra den freme delen av mellomakslingen. Var seriøst møkklei, og sjeleglad for at jeg kjøpte to nye opplagringer også i samme slengen, litt tilfeldig. Endte med å kappe av lager og hele splinesdelen fra VCUen, borre opp hele driten til Ø14, gjenge opp til M16 og dra på en bolt ned mot krysset på mellomakslingen:

 

image222sm0.jpg

 

Måtte bruke rør på nøkkelen, og dra det jeg klarte helt til den var 2/3 ute før den løsnet helt! Så var det kjapt å presse på lager og skru opp mellomakslingen igjen.

 

Ny VCU fra Autopost i England etter lagerpåpressning (endte på 5-6000,- som jo er OK, men det tok 2 måneder å få delene):

 

image224is0.jpg

 

Men vi hadde grov mekkekompis:

 

image223kd8.jpg

 

image228bs1.jpg

 

Så får vi ta opplevelsen da. Syns bilen virker mer lettkjørt nå, og det subber merkbart mindre på bakhjulene under hardt rattomslag i lav fart, TCen virker heller ikke å koble inn lenger (det hendte under lukeparkering ol.). Duringen den hadde før helt opp til 2500rpm har den nå kun til 1500rpm, som nok er et naturlig turtall hvor lavere blir for tungt i høye gir. 5. gir var ikke noe særlig under 70km/t før, nå går det mye greiere ned til 50-60. Forbruk vet jeg ikke noe om. Har kjørt den på 0.65-0.75 hele tiden, så den biten er ikke noen big deal.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Empiri:

Bensinforbruket er etter to målinger ikke blitt redusert nevneverdig.

Med andre ord må jeg vrake min egen hypotese om at forbruket ville falle vesentlig - med mellom 27 og 30 prosent.

Hei.

Jeg må få komme med en ganske så hyggelig rettelse:

Etter å ha tømt noen tanker og foretatt nye målinger i den forbindelse, viser det seg at bilen kjører meget økonomisk. Etter skifte av transmisjonskasse, VCU og bakdifferensial, er bensinforbruket blitt mye lavere. Nå ligger det på 0,65 l/mil. Imponerende!

 

Hvorfor jeg ikke målte dette etter første tanking etter at den nye drivlinja ble montert, har jeg ingen god forklaring på. Får skylde på kalkulatoren - eller meg selv. Hvor om allting er, så er i hvert fall meldingen svært god!! :D

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ut til at problemene løste seg da de bytta til en annen bakdiff (med større lager). Tror ikke de endra noe mere i drivlinja ut fra det jeg har funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med påstanden om at viskosekoblingen stivner? Tidligere i tråden blir det vel påstått at dette fører til defekt IRD og bakdiff? Litt uklart for meg hva som ryker først. Hva er det som er så spesielt med denne viskosekoblingen at noen mener det er bare å bytte ved 100000km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at den skal fremstå som forhjulsdrevet hadde lr satt en forskjell på 0,8% foran kontra bak.

Vcu skal utligne denne forskjellen ved å slure, hvis den stivner og ikke slurer vil bakdiff og ird bryte mot hverandre helt til en eller begge brytes istykker.

Grunnen til at vcu stivner er at 0,8% viste seg å være litt for mye for vcu å takle, dette ble redusert i 02.

Hva som går først spiller ofte liten rolle da begge er stygt skadet når den ene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A viscous coupling is made up of alternating circular plates. The plates have tabs or perforations in them. The plates are mounted in a sealed drum, which are located very close to each other. The drum is filled with silicone or other dilatant fluid. When the two sets are plates are rotating in unison, the fluid stays B) and remains in a liquid state. When the plates start rotating at two different speeds, the shear effect of the tabs or perforations on the fluid will cause it to heat up and solidify (Silicone when heated will turn into a near solid; the viscosity of dilatant fluids rapidly increases with shear). The fluid in this state will essentially glue the plates together and transmit power from one set of plates to the other. The size of the tabs or perforations on the plates, along with the number of plates and fluid used will determine the strength and onset of when this mechanical transfer will happen. Viscous couplings can be found in the center differential of some AWD vehicles, and also in the differential of limited slip rear axles and limited slip differentials (LSD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er en Freelander før 2001 bedre i skogen en en 2001 MY. For med 0.2% nedgiring så tar det lengre tid før VCU "våkner" og låser drivlinjen. Med 0,8% nedgiret bakdiff så "våkner" VCU tideligere for den er alle rede litt "våken".

 

Jeg har vært under VELDIG mange Freelandere og enda ikke funnet en med stivnet VCU, jeg har vridd på en helt ny og merker ikke noe forskjell på en som har gått 100 000 og mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært under VELDIG mange Freelandere og enda ikke funnet en med stivnet VCU, jeg har vridd på en helt ny og merker ikke noe forskjell på en som har gått 100 000 og mer!

Har en ødelagt en du kan få vri på jeg.. den fikk TC til å slå inn under hard sving på asfalt (parkering etc.), og innerhjulet bak subba skikkelig i asfalten. Den har gått 161.000km. Prøvde å sette den i skrutvinga og kom ingen vei overhodet, uten at jeg lagde noen spesiell innretning for å få dratt på godt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ødelagt en du kan få vri på jeg.. den fikk TC til å slå inn under hard sving på asfalt (parkering etc.), og innerhjulet bak subba skikkelig i asfalten. Den har gått 161.000km. Prøvde å sette den i skrutvinga og kom ingen vei overhodet, uten at jeg lagde noen spesiell innretning for å få dratt på godt da.
vist en har en freelander på bukk, så sett den i gir, ta tak i bakhjulene og vri de samme vegen, en skal akkurat klare å få koblingen til å slippe veldig sakte.

 

Annen måte er å sette to STORE skruhjern i kryssene i vær sin side av koblingen og vir mot værandre, da også skal du klare å se at den slipper. Men det må mye makt til for å få den i gang.

 

Det hadde vært kjekt å kjendt på VCU som du har liggende, men jeg er redd for avstanden begrenser det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei . Var mye fremmed ord og spøk angående dette tema. Jeg har en 2002 mod, kjørt 116tusen som jeg kjøpte ny. Har også merket at den "nøkker" ved full sving i rolig fart i bekover og forover. Den støyer også MYE mer enn når den var ny ved ett spesielt turtall. Så jeg antar dette har noe med 4hjulstrekken å gjøre. Men så er problemet... Hva er viskose, VCU, tc osv....?

 

Har mekket endel bil men aldri på ting som dette. Er det noe man kan hanskes med for mening mann, og isåfall har noen en enkel oppskrift?

 

Nåes på 90853452 dersom noen vil dele sine kunnskaper og erfaringer på dette tema med meg.

 

mvh Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskose er en type stoff. Viskositetskobling er noe du har på bakre mellomaksel for at for og bakaksel kan ha forskjellig hastighet.

VCU kalles dette for enkelthets skyld. TC er traction control.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært under VELDIG mange Freelandere og enda ikke funnet en med stivnet VCU, jeg har vridd på en helt ny og merker ikke noe forskjell på en som har gått 100 000 og mer!

Etter bytting av drivlinja, tok jeg vare på de gamle delene.

Etter ditt argument å dømme skulle VCU'en fortsatt være brukbar.

Er det noen som har noen formening om det? Jeg har faktisk to VCU'er liggende...

Nå mener jeg selv at det ikke er helt stuereint å selge deler en selv ikke var fornøyd med.

Men hva skal en tro? <_<

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...