torke Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 hei! Er det noen som vet om en god måte å måle om akslingene står rett i forhold til hverandre? Har en mistanke om at min krabber litt sidelengs Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hvis du har samme sporvidde forran og bak, kan du jo finne en lang rett fortauskant eller kantstein og kjøre intill. Hvis bakhjulet begynner å gni seg innpå eller ligger utenfor bør du nok ta en firehjulskontroll på et verksted Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 litt tagging på garasjegulvet basert på pytagoras burde vel gjøre susen ? så bruker du en vinkel eller vater opp til akslene. do not take my word for it.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ø.Trovum Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Sett rattet rett frem og sikt langs begge bakhjulene hvis siktelinjen treffer likt ved begge forhjul står bakakselen rett.Hvis bilen går litt sidelengs er det bakakselen som står skjevt,sjekk alle innfestninger for slakk/skjevheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 ja, det hørtes greit ut, og etter at bakakselen står rett, så skal det jo bare være å måle fra nav til nav, og da skulle forakselen stå rett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Finn en snødekt slette og se hvor mange spor bilen etterlater seg når du holder rattet rett hele tiden. Uff, - feil årstid... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ø.Trovum Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 ja, det hørtes greit ut, og etter at bakakselen står rett, så skal det jo bare være å måle fra nav til nav, og da skulle forakselen stå rett? Ja,men uansett vil bilen ikke gå sidelengs så lenge bakakselen står rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbj0rn Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Finn en snødekt slette og se hvor mange spor bilen etterlater seg når du holder rattet rett hele tiden. Uff, - feil årstid... Mange fine strender i Danmark med samme mulighet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 gode idèer her ser jeg.. får bare vente til den fine vinteren her på sørlandet da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
axelot Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Legg en rettholt langs bakhjulet og se hvor den treffer på framhjulet. Etterpå tar du andre siden. Likt=ok Ulikt= :ninja: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 ja, enig der, men hvis man måler fra bakakselen til forakselen på navene.(Og de er like vel og merke..) da står jo akslingene rett i forhold til hverandre og det slites ikke dekk.. Am I right? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ø.Trovum Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 ja, enig der, men hvis man måler fra bakakselen til forakselen på navene.(Og de er like vel og merke..) da står jo akslingene rett i forhold til hverandre og det slites ikke dekk.. Am I right? Merkbar dekkslitasje vil vel først oppstå når hjul på samme aksel ikke lenger peker i samme retning,(feil spissing) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Dersom bakakslingen ikke står helt i senter får du sidelengs trekk (og nesten firehjulspor)... Og dersom bakakslingen står skjevt vil bilen styre til den ene eller den andre siden... Loddsnor og kritt (og måle diagonalene mellom front/bakaksling) kan være en grei løsning for å sjekke... Evt. mål avstand mellom akslingen på hver side og fram mot et fast punkt (travers el.l.) - de skal være like... Dersom bilen krabber sidelengs, kan det også være feil spissing evt. mye slark i styringa... BTW: jeg kjørte etter en nesten vræka T.....a i byen her en dag, og den var så løen at hele bakkassa med akslingen "vandret" fra side til side bak, slik at hjulsporene krysset hverandre på flatmark flere steder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terje s Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Utstyr for kontroll av aksler og styring på L-R: 1 rettholt eller rett planke som er så lang at den rekker forbi begge hjulene på en side 1 kosteskaft el. lign som kappes så lang som avstanden fra innsiden felg til felg (på samme aksel) under bilen 2 tommestokker à 2 meter Jeg bytta endeledd på ex-milen, og brukte noen av de ovennevnte "avanserte og kostbare" spesialverktøyene. Neste NAF-kontroll med lasermålinger osv. viste at spissinga var helt korrekt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.