Gå til innhold

Gjenge opp eksosmanifold


hwaastad

Anbefalte innlegg

Hei,

det viser seg at gjengene på boltene som skal feste eksosrøret til den ene eksosmanifolden er så slitte at jeg ikke får skrudd røret skikkelig til.

(utrolig hvor mange forskjellige lyder dette gir når man kjører ;-))

 

Er det noen som vet hvor det er mulig å få dette fikset til en billig penge?

 

 

mvh hw

 

1988 110 3.5 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel et vanlig mekanisk verksted klare å hjelpe deg med. Selv har jeg brukt Castor på Kalbakken, tlf. 22 91 70 50 til noe småtteri. De er veldig hyggelige og flinke - uten at det er bilting jeg har brukt dem til tidligere. Verdt et forsøk hvis du holder til i Oslo.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supert og takk.

det er jo på "stud'ene" gjengene har gått...

Da må jeg vel gjenge opp i manifolden, så få tak i noen stud'er i tillegg.....

Skal ringe de å høre.....

har ventet med denne jobben, men nå er jeg så dørgendes lei av skramlingen ;-)

 

 

mvh hw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

supert og takk.

det er jo på "stud'ene" gjengene har gått...

Da må jeg vel gjenge opp i manifolden, så få tak i noen stud'er i tillegg.....

Skal ringe de å høre.....

har ventet med denne jobben, men nå er jeg så dørgendes lei av skramlingen ;-)

mvh hw

 

om jeg har forstått deg riktig så er det bare å skru ut studdene og skru inn nye i originale gjengene i manifolden.

 

mvh

 

-morten-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

om jeg har forstått deg riktig så er det bare å skru ut studdene og skru inn nye i originale gjengene i manifolden.

 

mvh

 

-morten-

 

Hei,

hmm...da lukter det noen dager med crc får å få det til...

Vet du hvor slike stud'er er å få tak i?

 

mvh hw

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

Hei,

hmm...da lukter det noen dager med crc får å få det til...

 

skader sikkert ikke.

 

Vet du hvor slike stud'er er å få tak i?

mvh hw

 

firmaer som selger landrover deler. se på gule sider på hovedsiden.

firmaer som selger skruer og mutre.

 

mvh

 

-morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er gjengene du setter fast mutterene som holder ringen -som igjen holder opp røret-, som har røket, og gjengene inn i manifolden ser uskadet ut, ville jeg forsøkt med CRC først. La de ligge i bløt noen dager før du prøver. Ta også en liten hammer og bank litt rundt pinneboltene.

 

Dersom de ikke løsner av dette, ville jeg forsøkt å varme opp rundt hver enkelt pinnebolt og se om de løsner nok til at du klarer å skru de ut. Det funket for meg da jeg hadde dette problemet sist gang.

NB! Det holder ikke med varmluftspistol, du må ha skikkelig varme, á la blåselampe e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er gjengene du setter fast mutterene som holder ringen -som igjen holder opp røret-, som har røket, og gjengene inn i manifolden ser uskadet ut, ville jeg forsøkt med CRC først. La de ligge i bløt noen dager før du prøver. Ta også en liten hammer og bank litt rundt pinneboltene.

 

Dersom de ikke løsner av dette, ville jeg forsøkt å varme opp rundt hver enkelt pinnebolt og se om de løsner nok til at du klarer å skru de ut. Det funket for meg da jeg hadde dette problemet sist gang.

NB! Det holder ikke med varmluftspistol, du må ha skikkelig varme, á la blåselampe e.l.

 

Har en blåselampe som burde duge,men

prøver crc/hammer trikset først :-)

 

Takk så mye.

 

hw

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
får du ut studdene kan du jo bare bruke skruer, og skru dem rett inn, kansje lettere og få tak i.. :)

 

Bruk av pinn-bolter er ikke gjort bare for å gjøre ting vanskelig. Pinn-bolten skal skrus inn og stå i ro i godsgjengene. Med et slikt oppsett kan man trekke mutteren, som skal holde delen (manifolden i dette tilfellet), til med større moment enn om man bruker en bolt direkte i gods. Pinn-bolter blir gjerne brukt der godset er av en svakere legering enn boltstål (støpejern, aluminium etc....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte jeg har brukt når det sitter DØNN fast og det stikker ut en del av pinnebolten er å ta en mutter litt større en pinnebolten tre den halvt på og ta frem mig apparatet :rolleyes: sterk varme på det og sveis mutteren fast!!!!!!!

Vent en liten stund og ta frem fastnøkkel evt skralle og vips så godt som bestandig løsner F..nskapet :):)

Sveis altså innvendig i mutteren og fast i pinnebolten B)

Dette utvikler varme på rett sted :)

Mvh Ketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Mange gode tips her. Jeg skulle bytte eksosanlegg forrige helg, og selvfølgelig...*knekk*... <_< Får man syrefaste pinnebolter i disse dimensjonene tro...?

 

Ja, Biltema, ClasOhlson, byggevare har gjengestang i rustfritt (M8 om du har metriske manifoldhull).

De originale pinneboltene er laget i en messing/kobber/etellerannet-legering som ikke tåler noe særlig tiltrekking før gjengene ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både rustfritt og galvanisert med mye kobberpasta - med godt hell.

Eksosrørflensen skal ikke dras til med så mye moment uansett (strekkfastheten trenger ikke være høy).

Fordelen med gjengestang/studs er at det er mye enklere å løsne ting senere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av Syrefast er Copaslip naer eit MUST.

I samband med Varme vil sjansen for ä skjaere gjengar under demontering av syrefast vere ubetryggande hög. Korfor vil du bruke Syrefast i det heile?? Boltar etc pä eksosanlegg er forbruksvare. Litt anna pä Manifold riktignok.

Ein rekke europeiske produsentar nyttar Kald galva boltar & muttrar med ei koparlegering i. Fungerer topp

Ässen galv. har du brukt dä CaspianBlue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tenkte å bruke syrefast først og fremst på pinneboltene til eksosmanifolden og muttrene til disse. Vurderingen som ligger bak er at jeg kjøper "billig"varianten av eksosanlegg og da må man regne med at dette blir forbruksvare. For å slippe knekte/ fastrustede pinnebolter neste gang jeg skal bytte, så kunne jeg løse dette med syrefaste pinnebolter og muttre. Problemet med "skjærte" gjenger forstår jeg ikke helt... :mellow:

Endret av ramp41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det varmen ifrä eksosen som tar seg av....

Men for all del; Gjer doke eigne erfaringar sä ser doke jo sjölve.

Generelt er eg glad i V4A-stäl, og vert pä jobb stdig "mobba" när eg tek i svartstäl.

Eg har skrudd säpass at eg veit kva eg skal ha pä mitt, sä fär doke gjere noko anna pä det som er dykkar.

Fint at vi leve i ein fri verden slik sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...