hwaastad Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hei, det viser seg at gjengene på boltene som skal feste eksosrøret til den ene eksosmanifolden er så slitte at jeg ikke får skrudd røret skikkelig til. (utrolig hvor mange forskjellige lyder dette gir når man kjører ;-)) Er det noen som vet hvor det er mulig å få dette fikset til en billig penge? mvh hw 1988 110 3.5 V8 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Enten forsøk å gjenge opp til M10 eller er det tid med Helicoil eller lignende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Det bør vel et vanlig mekanisk verksted klare å hjelpe deg med. Selv har jeg brukt Castor på Kalbakken, tlf. 22 91 70 50 til noe småtteri. De er veldig hyggelige og flinke - uten at det er bilting jeg har brukt dem til tidligere. Verdt et forsøk hvis du holder til i Oslo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hwaastad Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 supert og takk. det er jo på "stud'ene" gjengene har gått... Da må jeg vel gjenge opp i manifolden, så få tak i noen stud'er i tillegg..... Skal ringe de å høre..... har ventet med denne jobben, men nå er jeg så dørgendes lei av skramlingen ;-) mvh hw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morten Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 hei, supert og takk. det er jo på "stud'ene" gjengene har gått... Da må jeg vel gjenge opp i manifolden, så få tak i noen stud'er i tillegg..... Skal ringe de å høre..... har ventet med denne jobben, men nå er jeg så dørgendes lei av skramlingen ;-) mvh hw om jeg har forstått deg riktig så er det bare å skru ut studdene og skru inn nye i originale gjengene i manifolden. mvh -morten- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hwaastad Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 hei, om jeg har forstått deg riktig så er det bare å skru ut studdene og skru inn nye i originale gjengene i manifolden. mvh -morten- Hei, hmm...da lukter det noen dager med crc får å få det til... Vet du hvor slike stud'er er å få tak i? mvh hw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morten Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 hei, Hei, hmm...da lukter det noen dager med crc får å få det til... skader sikkert ikke. Vet du hvor slike stud'er er å få tak i? mvh hw firmaer som selger landrover deler. se på gule sider på hovedsiden. firmaer som selger skruer og mutre. mvh -morten- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole jacob Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hvis det er gjengene du setter fast mutterene som holder ringen -som igjen holder opp røret-, som har røket, og gjengene inn i manifolden ser uskadet ut, ville jeg forsøkt med CRC først. La de ligge i bløt noen dager før du prøver. Ta også en liten hammer og bank litt rundt pinneboltene. Dersom de ikke løsner av dette, ville jeg forsøkt å varme opp rundt hver enkelt pinnebolt og se om de løsner nok til at du klarer å skru de ut. Det funket for meg da jeg hadde dette problemet sist gang. NB! Det holder ikke med varmluftspistol, du må ha skikkelig varme, á la blåselampe e.l. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hwaastad Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Hvis det er gjengene du setter fast mutterene som holder ringen -som igjen holder opp røret-, som har røket, og gjengene inn i manifolden ser uskadet ut, ville jeg forsøkt med CRC først. La de ligge i bløt noen dager før du prøver. Ta også en liten hammer og bank litt rundt pinneboltene. Dersom de ikke løsner av dette, ville jeg forsøkt å varme opp rundt hver enkelt pinnebolt og se om de løsner nok til at du klarer å skru de ut. Det funket for meg da jeg hadde dette problemet sist gang. NB! Det holder ikke med varmluftspistol, du må ha skikkelig varme, á la blåselampe e.l. Har en blåselampe som burde duge,men prøver crc/hammer trikset først :-) Takk så mye. hw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole jacob Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Om du klarer å få ut boltrestene, ville jeg deretter oppsøkt noen med en egnet gjengetapp, som kunne rensket opp gjengene igjen for deg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
per-ulv Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 får du ut studdene kan du jo bare bruke skruer, og skru dem rett inn, kansje lettere og få tak i.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isvikane Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 får du ut studdene kan du jo bare bruke skruer, og skru dem rett inn, kansje lettere og få tak i.. Bruk av pinn-bolter er ikke gjort bare for å gjøre ting vanskelig. Pinn-bolten skal skrus inn og stå i ro i godsgjengene. Med et slikt oppsett kan man trekke mutteren, som skal holde delen (manifolden i dette tilfellet), til med større moment enn om man bruker en bolt direkte i gods. Pinn-bolter blir gjerne brukt der godset er av en svakere legering enn boltstål (støpejern, aluminium etc....). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 I tillegg er det to muligheter til å løsne f..nskapet senere... Egentlig er det tre: enten løsner mutter, bolten eller så knekker det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spitfire Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 En måte jeg har brukt når det sitter DØNN fast og det stikker ut en del av pinnebolten er å ta en mutter litt større en pinnebolten tre den halvt på og ta frem mig apparatet sterk varme på det og sveis mutteren fast!!!!!!! Vent en liten stund og ta frem fastnøkkel evt skralle og vips så godt som bestandig løsner F..nskapet Sveis altså innvendig i mutteren og fast i pinnebolten Dette utvikler varme på rett sted Mvh Ketil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ramp41 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Mange gode tips her. Jeg skulle bytte eksosanlegg forrige helg, og selvfølgelig...*knekk*... Får man syrefaste pinnebolter i disse dimensjonene tro...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Mange gode tips her. Jeg skulle bytte eksosanlegg forrige helg, og selvfølgelig...*knekk*... Får man syrefaste pinnebolter i disse dimensjonene tro...? Ja, Biltema, ClasOhlson, byggevare har gjengestang i rustfritt (M8 om du har metriske manifoldhull). De originale pinneboltene er laget i en messing/kobber/etellerannet-legering som ikke tåler noe særlig tiltrekking før gjengene ryker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JefeDeMaquinas Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Ville tenkt meg godt om för eg nytta syrefast her.... Syrefast har ein lei tendens til ä skjaere gjengar & täler igrunne mindre belastning. Gä heller for HighTension varianten du & bruk MYKJE Copaslip. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg har brukt både rustfritt og galvanisert med mye kobberpasta - med godt hell. Eksosrørflensen skal ikke dras til med så mye moment uansett (strekkfastheten trenger ikke være høy). Fordelen med gjengestang/studs er at det er mye enklere å løsne ting senere... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JefeDeMaquinas Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Ved bruk av Syrefast er Copaslip naer eit MUST. I samband med Varme vil sjansen for ä skjaere gjengar under demontering av syrefast vere ubetryggande hög. Korfor vil du bruke Syrefast i det heile?? Boltar etc pä eksosanlegg er forbruksvare. Litt anna pä Manifold riktignok. Ein rekke europeiske produsentar nyttar Kald galva boltar & muttrar med ei koparlegering i. Fungerer topp Ässen galv. har du brukt dä CaspianBlue? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ramp41 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Jeg for min del tenkte å bruke syrefast først og fremst på pinneboltene til eksosmanifolden og muttrene til disse. Vurderingen som ligger bak er at jeg kjøper "billig"varianten av eksosanlegg og da må man regne med at dette blir forbruksvare. For å slippe knekte/ fastrustede pinnebolter neste gang jeg skal bytte, så kunne jeg løse dette med syrefaste pinnebolter og muttre. Problemet med "skjærte" gjenger forstår jeg ikke helt... Endret 24. mars 2008 av ramp41 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JefeDeMaquinas Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det er det varmen ifrä eksosen som tar seg av.... Men for all del; Gjer doke eigne erfaringar sä ser doke jo sjölve. Generelt er eg glad i V4A-stäl, og vert pä jobb stdig "mobba" när eg tek i svartstäl. Eg har skrudd säpass at eg veit kva eg skal ha pä mitt, sä fär doke gjere noko anna pä det som er dykkar. Fint at vi leve i ein fri verden slik sett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.