Gå til innhold

Aldri Igjen Freelander (landrover)


Mili

Anbefalte innlegg

Vel vel. Nå er det offisielt: Freelander er noe DRITT!!!!!

 

Dere lurer på sikkert hvorfor? Nå skal jeg fortelle dere det:

 

I desember måned i fjor kjøpte jeg en 99 model freelander. Det var bilen hadde ønsket meg lenge. Med en gang jeg fikk bilen bestilte jeg en time hos landrover i Skien. Da de skulle prøvekjøre bilen etter sørvisen røykk pakningen og motoren måtte byttes. Jeg ventet 4 uker før jeg fikk bilen tilbake igjen med ny motor som Landrover sponset (Tusen takk for det :-)).

 

Bare noen dager etter at jeg fikk bilen tilbake stoppet den plutselig og uten forvarsel. Etter mye testing og prøving måtte jeg ringe til Falken som lokaliserte feilen ganske fort! En sikring på 120 A som la i motorromet hadde gått! det kostet meg 180 kr å kjøpe'n (plus egenandel til Falken).

 

Det gikk ikke mange dager da jeg la merke til at når jeg slo av bilen var lysa fortsatt på!!! Jeg måtte igjen på verksted (Jordkjent i Skien) for å byttet relen.

 

Det kostet meg 1200 kr!( Har ikke betalt reg. enda da jeg mener at reklamasjonen fristen er overholt)

Samme dag jeg byttet relen måtte de fikse eksos anlegget fordi den slo under hver gang jeg akselerte, bremset eller byttet gir.

 

I slutten av juni kjørte jeg fortsatt lykkelig og glad i bilen min nedover Italia da Ac-n plutselig stoppet? Kontrollerte sikringer og alt, ringe til og med til Landrover i Skien (Jacob Jordkjent) fra mobilen min men fant ikke feilen. I Bari ba jeg betjeningen på resepsjonen på hotellet å ringe Landrover og å bestille en time ti meg.

De som jobbet på Lndrover i Bari var veldig imottekomne og hygelige og det tokk ikke lang tid for de fant at det var "presostaten" (vet ikke hva er det på norsk) som hadde gått. jeg fikk ikke byttet den da de måtte bestilles fra England og det tokk flere dahger for det kom.

 

Dagen etter at vi kom til Norge fikk jeg ikke starte bilen. Jeg mistenkte at der var tennplugene som er blitt gamle og sotete og var modne for å byttes. Jeg fikk sjokk da jeg ringte til Landrover for å bestille det.de kostet 306 kr stk!!

 

Nå hadde jeg begynt jeg blitt temelig lei av hele dritten og bestemte meg å bli kvitt bilen da den gikk i stykker igjen!!!!

 

Jeg hadde nesten komet hjem da det smalt under bilen. Først trodde jeg at der var potta som røyk men bilen bråket ikke noe spesielt mye da jeg stoppet for å kikke om hva det var som smalt. Da jeg skulle kjøre igjen fant jeg ut at det var gir kassa det var noe gærn med !!!!

 

Og det er her dere kommer inn i bildet :-)

 

Jeg lurer på nemlig om hva kan det vare for noe?

 

Jeg klarer å gire fint, både i første og i rivers, men når jeg begynner å kjøre "forsvinner" girspakken nerr? Det ser ut som girkasse festet har gått i stykker? Jeg fikk ikke jekket opp bilen idag fordi det ble mørkt men må gjøre det i morgen. Kan det vare at de på verksted har ikke festet girkassa bra nokk når de byttet motor? Hva menner dere at jeg burde gjøre med det? Klage til Landrover igjen?

 

Det ble en lang innlegg men jeg måtte få det ut!

 

Konklusjon er at freelander er en dritt bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ikke mange dager da jeg la merke til at når jeg slo av bilen var lysa fortsatt på!!!

Hadde samme feil på min Freelander -99. Kjørelysrele ble byttet på garanti etter 3 år, og mitt lokale merkeverksted var overrasket over at dette ikke var gjort før. De mente dette var en gjennomgangsfeil på alle, som skulle vært skiftet i forbindelse med service. Det synes derfor merkelig at du har fått regning på dette.

 

Når det gjelder tennpluggene på Freelander mener jeg at disse ikke skal skiftes før på 120.000 km etter serviceskjemaet. Pluggene er nok temmelig spesielle, og derfor dyre. Hvis de soter må det være noe annet galt med motoren; enten bensininsprøytning eller annen elektronikk. Dette er vel umulig å finne ut av uten testcomputer.......

 

Er forøvrig ikke enig i at Freelander er en drittbil, men utfra din erfaring kan jeg forstå at du mener det!

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

306,- for tennplugger synes jeg er litt i overkant. Har tilsvarende 120.000km "long life" plugger på min og de kostet 151,- fra forhandler. Uansett, slike tennplugger skal aldri renses eller justeres. Jeg tviler på at pluggene er problemet på en ny motor. I så fall ligger årsaken et annet sted. Sjeket mine plugger etter 90.000km og de så ut omtrent som nye.

Er startproblemet fikset?

 

Ang. girkassa må du nok ta bilen med tilbake til forhandler. Jorkjend har så langt ikke hatt det beste ryktet men de er visstnok på bedringens vei. Det kan være at et feste på motor eller girkasse er røket. Girkasa henger på venstre side av motoren (tverrplassert). At girspaken forsvinner ned er litt merkelig. Jeg har litt dårlig dokumentasjon på Freelander men jeg mener at det brukes Bowden kabler fra girspaaken til girkassa. Dermed burde ikke spaken bevege seg ned - heller frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Beklager å måtte si meg enig med Mili!

 

.. jeg har nettopp kvittet meg med en Freelander som jeg ikke turte ha lenger på grunn av alle feilene.

 

Autozentrum og Bilia har tatt alle feil på strak arm og rettet gratis selv om garantitiden var ute - og det skal de ha honnør for. Men bilen har det vært skummelt mange feil med. Lekkasje i bagasjerom, AC underdimensjonert, bakrute som detter ned, konstant lekkasje i servostyring osv osv.

 

Regner med at importøren sitter med en oversikt over vanlige feil - men jeg fikk ikke vite hvilke feil jeg kunne forvente når jeg spurte. For den som skal kjøpe brukt Freelander er det ikke lett å finne ut hva som er reparert på bilen - jeg har aldri fått noen form for kvittering på hva som er utført...

 

Kanskje forumet skulle starte å registrere feil på nye Freelandere?

 

Men noe positivt kom det ut av min Freelandertid - interessen for Land Rover. Har derfor byttet til en RR med sjel som er komfortabel nok til at familien vil sitte på.

 

 

Tommy W. Stubsveen

1400 Ski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freelander er nok noe jeg og omtaler som en drittbil, men visstnok så skal de nye være bra.Dvs 2002 og nyere trur jeg.Men tidlige modeller er det vanvittig mye dritt med.Og i min lille verden er den ikke en fullværdig Land Rover, den er vel mer en etterdønning av samarbeid med Honda.

Eneste Freelander jeg selv har kjørt som jeg vil kalle ok er Td4 med automat, da dette er en bra kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...De mente dette var en gjennomgangsfeil på alle, som skulle vært skiftet i forbindelse med service. Det synes derfor merkelig at du har fått regning på dette....

Hei Runar.

 

Før jeg reiste til Jordkjent med bilen fant jeg ut på internett at det med dårlig rele var vannlig på 99 mod. Jeg påpekte det til dem på verkstedet og de lovet meg at de skulle sende en fax til Landrover for å søke det. Jeg trodde at de hadde ordnet det men uka etter fikk jeg regningen i posten. Jeg ringte og sa ifra til dem men han som hadde send regningen var på ferie.

 

jeg skall kjøre/ tau bilen til Jordkjent i morgen. Fikk beskjed at alle var på ferie og de kunne ikke gjøre noe med det før til slutten av neste uke.

 

Kanskje Freelander er ikke noe dårlog bil med jeg har opplevd alle de "kjente" freelander problemer mann leser på nettet utenom det med bak ruta og vannlekasjen.

 

Jeg bare håper at Landrover har gjort en bedre jobb med du nye freelander modelene. For min del jeg kommer til å bli kvit bilen min med en gang jeg får det tilbake. kanskje jeg får en bedre pris da den har en helt ny motor og masse nye deler.

Jeg ba faktisk de på Jordkjent å stemple i servis heftet til bilen at de har byttet motor'n. Ellers fikk jeg beskjed at alt de har gjort med bilen var registrert på data maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At girspaken forsvinner ned er litt merkelig. Jeg har litt dårlig dokumentasjon på Freelander men jeg mener at det brukes Bowden kabler fra girspaaken til girkassa. Dermed burde ikke spaken bevege seg ned - heller frem og tilbake.

Takk for svaret Tore.

 

Tennpluggene kostet 300 kr på grunn at det var platina tennplugger. Kjekket det faktisk flere steder men på freelander står kunn dem, dvs det var ikke noen andre tennplugger jeg kunne bruke.

 

Du kan ha rett angånde girspaken, den gikk framover men det gikk ganske mye nedogså. I morgen må jeg jekke bilen opp og fjerne motor beskytteren under bilen og kanskje jeg finner feilen.

 

Vet dere om det går an å kjøre bilen i sånn tilstand? Eller burde jeg ringe til Falken?

 

Hvis jeg går over til RR, er det noe jeg bør vite om dem? har det vært mye tull med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo at Freelanderen absolutt har et potensiale - i klassen med Honda, Mitsubishi, Subaru osv vinner den på design. Bare veldig synd at den er - eller har vært, så dårlig skrudd sammen.

 

Har også hørt at nye bilder etter 2000 er 80% nye i forhold til den jeg hadde - men det er rykter.

Håper ikke alle som leser artikkelen blir kurert for Freelander - Land Rover VIL lykkes med bilen og har strukket seg langt for å rette feil - bare på goodwill. Men - kjøper du brukt blir nok denne muligheten borte.

 

For en del år siden jobbet jeg med Lada-importøren. Disse bilene var å regne for halvfabrikata når de ankom Drammen havn. Der ble de skrudd bedre sammen før de ble sluppet løs på kundene. Sånn burde det vel vært med Freelanderen også. Med så mange gjengangerfeil - burde det vært rettet før salg.

 

.. ikke lekkasje i bagasjerommet? Ta en titt i rommet under dørken bak. Der pleier det være basseng. På min bil ble bakdørpakning skiftet to ganger uten at det hjalp. Vannet kommer inn fra et annet sted...

 

Stabilisatorstagene foran røykt etter 6 måneder. "Det er fordi du kjører offroad med bilen", sa verkstedet kjekt. Inntil da hadde jeg kjørt 10.000 km på nylagt asfalt mellom Ski og Oslo - og ikke vært i nærheten av en grusvei engang...

 

Tommy W. Stubsveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. ikke lekkasje i bagasjerommet? Ta en titt i rommet under dørken bak. Der pleier det være basseng.

Jeg mener bestemt at dette er kondens, og ikke en lekkasje.

 

Rommet under bagasjerommet blir utsatt for voldsomme temperaturforskjeller, ettersom det sitter under bilen, og dermed blir kjølt ned av fartsvinden. Hvis du derimot lar bilen gå på tomgang, har rommet eksospotta som nærmeste nabo, og temperaturen stiger. Dette fører igjen til kondens under metall-lokket i bunn av bagasjerommet. Dette fenomenet blir mer fremtredende her i landet, hvor vi har større temperaturforskjeller enn der bilen kommer fra.

 

Jeg mener derfor at LR her har funnet opp en genial vannutvinningspatent, men det virker som merkeverkstedene ikke er klar over det, ettersom de bytter pakninger i ett sett. :lol:

 

Jeg hadde aldri vann andre steder i bagasjerommet, og bilen forøvrig var helt tett. Dette i seg selv er jo brudd på god LR tradisjon.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette rettferdig mot Freelander da? :o Jeg har hatt 3 nye biler etter hverandre før jeg byttet den siste 2002 modellen med en 1998 Freelander. Totalt sett den beste bilen jeg noen gang har eid :D . Man må huske på at en brukt bil er en "bruktbil". ;) Og med dette som utgangspunkt må man regne med litt, synes jeg. Jeg skjønner at jeg har et "snillt" exemplar av arten, men allikevel.....

 

Og de som orker å rulle rundt i gamle hauger av noen 109 eller 110 eller hva det nå heter (Dere er vel mange her?) burde jo ha forstått at LL er lunefulle biler :P . Det er jo selvfølgelig graden av toleranse hos folk som avgjør hva som kan godtas. En annen ting er jo den generelle kunnskapen om bil, som spiller inn. Jeg er ikke noe expert, men f.eks om et lenkestag klunker litt, trenger man ikke ringe Viking for det.

 

Jeg vil dra den så langt at jeg vil anbefale denne bilen til andre!!!!!

 

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Ronny er inne på noe vesentlig. Hvor fornøyde vi er har med forventninger å gjøre.

 

Selv kjørte jeg Volkswagen i mange år, og forventet at bilen skulle være feilfri, uten skrangling osv.

Etter å ha opplevd det motastte begynte jeg å se meg om etter noe annet, men jeg visste ikke hva jeg ville ha. Har alltid hatt litt sansen for spesielle biler, både franske, italienske og engelske. Da min samboer hadde sett annonse for Freelander, og ville ha en slik en var jeg ikke vond å be. Jeg visste at Land Rover til tider har hatt litt kvalitetsproblemer, og forventet dermed ikke at bilen skulle være feilfri.

 

Den viste seg imidlertid å være fulllt på høyde med mine tidligere biler, og de feilene som oppstod ble raskt rettet på garantien. Bilen ble kjøpt med et års garanti, mens feil ble fortsatt utbedret etter 3 år.

På de tre årene hadde jeg ikke utgifter til annet enn vanlig service, som forøvrig var betydelig rimeligere enn på min siste VW.

 

Som konklusjon kan jeg si meg enig med Ronny, at Freelanderen totalt sett er den beste bilen jeg har hatt. Den hadde personlighet slik som andre Landrovere. Det hendte at Lucas spilte meg et puss, men jeg forventet at det skulle skje! Utfra min erfaring forsvarer jeg Freelanderen med nebb og klør, og dersom jeg igjen kommer i en situasjon der jeg har bruk for en slik bil, vil jeg ikke nøle med å kjøpe Freelander igjen.

 

Til daglig kjører jeg Nissan Patrol varebil. Denne har jeg som næringsbil i mitt enkeltmannsforetak, og den ble innkjøpt fordi japanske biler skal være så feilfrie og driftssikre. Jeg vurderte også den gangen å kjøpe en Discovery eller Defender som arbeidsbil, men prioriterte japansk på grunn av påliteligheten.

Patrolen har fungert bra, men heller ikke den har vært feilfri. I dag angrer jeg faktisk på at jeg ikke kjøpte LR, og ser fram til at bilen skal skiftes ut over nyttår. Da blir det LR. Med personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på problemet med kondens bak på Freelander pga eksosen er for nær brønn, så er det jo et annet medlem av familien som også har litt av det problemet.Nemlig P38.Og da er det bare og sjekke om det er fuktig på teppet på sidene over brønnen, er det ikke det så er det bare kondens og da løser man som regel problemet ved å borre et hull som man setter et "dren" i.

Freelander har dog og hatt noe lekk inn fra innfesting av takrails og lista bak.

 

Den værste feilen med bilene var at på bensinutgaven hadde gasspjeldet en tendens til å henge seg opp slik at bilen fortsatte og dra når man slapp gassen, noe ubehagelig i trafikken.

 

Den var jo og et noe nytt konsept for LR fabrikken, ikke ramme eller stive aksler og litt mer menneskebil.Og da skal man jo regne med endel barnesykdommer.Og bilen kan vel virke noe plastic for særinger, slike som meg :D

Endret av 44sw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE (BrumBrum @ 7 Aug 2003, 10:24 )

.. ikke lekkasje i bagasjerommet? Ta en titt i rommet under dørken bak. Der pleier det være basseng.

 

 

Jeg mener bestemt at dette er kondens, og ikke en lekkasje.

 

På min var det begge deler, dvs. lekkasje fra en kabelgjennomføring under på høyre side bak, vann sprutet opp ved kjøring i regn. Denne var lett å fikse når jeg bare fant feilen. Kondensen førte til at jeg som regel kjørte med luka til rommet i dørken litt på gløtt (vri rundt låsen, men ikke steng luka først).

 

Ellers har jeg ingen problemer med hverken å kjøpe Freelander på nytt eller anbefale den overfor andre - selv om min også hadde en del feil/svakheter (stabilisatorstag, setevarme, servopumpe, mellomaksellager, stor dekkslitasje, svakt varmeapparat). Kjøpte min (2,0 xedi) ny høsten -98, bytta inn i fjor ved ca. 82' km. God bil m/sjel, og absolutt en Land Rover!

 

Kvalitetsproblemer er vel heller noe som LR generelt plages med.......? Kan ikke si at jeg slik sett føler meg "tryggere" i Discovery enn i Freelanderen.

 

Ole H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Tross alle advarsler, jeg kjøpte en Freelander Open Air 1999 mod., ( huff og huff hehe ) , er kjempefornøyd! PS et problem, gassen hang seg opp. Jeg smørte "spjellhuset" med 5-56 fra utsiden ( det som beveger seg når jeg gasser ) problemet var borte. Har hatt dårligere erfaringer med Ford, Mazda. Neste bil blir 2004 Freelander open air. Kanonkult!

Må kanskje også skifte disse lagrene som lager litt vibrasjon, men totale utlegg på 1500 - 2000 er ikke 1/4 av service på en escort koster.

( Til alle sosser: Man trenger ikke kjøpe orginale deler, og prisene er rimelige, dette er den mest solgte suven i Europa.

Ps. De fleste merkeverkstedene i Norge er elendige, det er bedre å finne utav litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...