Gå til innhold

Nedregistrering av totalvekt på tilhenger


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Tror dette er tatt opp i en eller flere tråder allerede, men er ikke i stand til å finne den igjen blandt alle tilhengertrådene - derfor blir det en tråd til...

 

Jeg har i dag kjøpt en pent brukt TYSSE 6209 med 1400kg tillatt totalvekt. Med mitt klasse B førerkort har jeg ikke lov å trekke en slik heger bak Range Roveren. Jeg fikk den derfor nedregistrert til 750kg tillatt totalvekt hos biltilsynet. Det tok to minutter da de mått lete litt før de fant ut hvordan de gjorde det. Det var altså helt uproblematisk.

 

Så kan man lure på hvorfor jeg ikke fikser en "E" i førerkortet, og til det er svaret at nedregistrering er enklere og gratis. Når jeg samtidig ikke har særlig behov for å laste tungt (over 455kg) utsetter jeg problemet til det blir påkrevet. I mellomtiden kan jeg kjøre to turer om nødvendig...

 

6209.jpg

 

14.000,- for hengeren med 5-bar aluplate i bunnen, høye karmer, presenning, nesehjul og sykkelholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen for min del er å tvinge kona som bare har B, til å ta BE.

Da får vi fortsatt med oss ganske mye lass på LR`n :)

Ville ikke nedregistrert hengern, da det kan bli værre å registrere den opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke nedregistrert hengern, da det kan bli værre å registrere den opp igjen.

Husk kopi av vognkort som viser data før nedrigstrering ;)

... og kanskje det til og med går an å få tilsynet til å føre nedregistreringen inn i kommentarfeltet.

(Uansett skal vel historikk og opprinnelige data bli liggende i autosys?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

på større kjøretøy var det ihvertfall slik før at man hadde anledning til å forandre nyttelasten 2 ganger før trafikkstasjon/biltilsynet sa stopp.

mulig det er slik for hengere også, men en mail til rette innstans burde bekrefte/avkrefte slik.

 

også er det jo gratis å registere en henger med totalvekt 750kg, mens over koster fort bortimot 3 lapper.

 

mvh

 

-morten-

Endret av morten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

>Grensen er vel 350kg egenvekt?

 

sånn var det, og 6599,- i omregistreringsavgift for en et år gammel henger med egenvekt mellom 350 og 1000kg.

 

avgifter

 

mvh

 

-morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye!

 

Det er så lite jeg vet, og visste ikke at dette var mulig før nå. Har surfet internetet timer for å finne en tilfredstillende bremset 750 kilos henger, og så går det ann og omregistrere hengere med større totalvekt. Bra! Bra! Bra!

 

Nu vil/kan også jeg kjøpe henger.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

tillegg gjort 01.08.07 kl. 1532

 

Et tillegsspörsmål om/av det ulovlige om det er lovlig her i forumet.

 

Er det noen av dere som har blitt stoppa med henger for vektkontroll?

Jeg har alldri värt i vektkontroll med bilen og henger.

 

Blir vektkontrollene bare foretatt ved vektkontrollstasjonene som för, eller har veivesenet kansje med transportable vekter for veiing av hengere?

 

Det er jo veldig fristende å hive på noen ekstra kilo i en f.eks nedregistrert 1500kgs (til 750kg) henger når en vet at den er praktisk god for mer en 750kg brutto.

 

 

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en teoretisk sjans for å bli stoppet, men når så du sist en transportabel vekt.

Det hender at det er vektkontroll på vegstasjonene, da er det skiltet at lastebiler (inkludert varebiler med hvite skilt) må svinge innom, det er ikke kapasitet til å ta inn personbiler.

Jeg har aldri vært nervøs når jeg har dradd overlast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men kontroll av tillatt totalvekt og nødvendig førerrettighet er (i alle fall i perioder) ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...