Gå til innhold

Årsak og virkning


Bjørn H

Anbefalte innlegg

Hvorfor Land-Rover?

 

... et lite flashback:

 

Land-Rovertreff i Vestre Slidre en gang på 70-tallet (eller Vang..?) (sikkert noen herfra som var der..?)

Gressbakken som stupte utfor, var inngang til treffet. Alle som kom, måtte ned der..

Jeg husker fars nervøse latter, og vi guttenes skrekkblandede jubelhyl. Jeg husker et dunk! Det var Trangia-

kokeapparatet som smalt i frontruta! Det hadde ligget løst baki... Bratt gitt :blink:

 

Men ned kom vi...

 

Så til flashbacket, selve SYNET, opplevelsen:

Gressbakken vi hadde kommet ned minnet mest om unnarennet

på en hoppbakke, og i utgangspunktet var vi alle stolte over å ha overlevd turen NED.

SÅ SKJER DET:

Brutal V8-lyd ruser opp! Todørs Range Rover av 70-tallstype tar fart :o !!! ... og flår OPP gressbakken!! Helt opp

og over kanten!! :D Og hvilken lydorgie!!! B)

 

Vi sitter gapende tilbake, .... og vet at skaden er skjedd. Et liv uten LR-produkt er etter dette....UTENKELIG!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

..... bare et lite minne. Andre som har? :)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine første minner om Land Rover stammer fra en tur en kamerat og jeg foretok i Sahara i 1978. Vår velbrukte hippikontainer (VW-buss) kjørte seg med letthet fast i sanden, og stort sett ble vi hjulpet løs av Land Rovere. Blandt annet en RR fra Sveitssom vi hadde følge med et stykke, men mest Seriebiler.

Der og da bestemte jeg meg for å kjøpe Land Rover, og for et drøyt år siden fikk jeg min høyt skattede (i dobbel forstand) Defender 110.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg satt i en Land Rover (som jeg kan huske i alle fall) var når far tok meg med til et av forsvarets anlegg der han var stasjonert i forbindelse med rep-øvelse. En tur i militært kjøretøy er stort når man er liten gutt, jeg var selvsagt solgt. :)

 

Det ble også noen turer i min onkels Range Rover opp gjennom årene, selv om jeg ikke helt falt for den typen bil. Samme onkel sørget for en uforglemmelig opplevelse i barndommen min da vi kjørte tur i skogen med hunden midt i et familieselskap. Jeg visste jo ikke på den tiden at en slik tur nok ikke var helt lovlig, men fy flate så gøy det var. Det var ikke i en Land Rover riktignok, men biltur i skogen er biltur i skogen uansett bilmerke.

 

Jeg pleide forøvrig å sykle litt omvei når jeg skulle besøke en venn, om jeg bare la til ca 5 min på ruten så syklet jeg forbi en Serie 2 som sto parkert i området. Det var verd turen hver gang. :)

 

Selv om ikke familien hadde Land Rover har det vært en livslang forelskelse, det var virkelig stort den dagen jeg fikk min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også huske sånne gode minner. Vår ca 10 år i 1978 som liten gutt på treff i Østre Slidre i Valdres. Bratt bakke som alle skulle ned. Kan også huske kolone kjøring på hovedveien hvor bonden sto på siden av veien og holdt i høygaffelen på de 10 første bilene. og etter på slapp han høygaffelen, mens armen stod rett ut og han bare måpet etter på.

Jeg kan også huske mange fine treff på Trandum og vintertreff på Noresund, eller pinse treff på Finnskogen med masse fine skogsveier.

Det var tider, Nå begynner jeg vell og ble for gammel.

 

Jan-Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B) Og jeg var med på treff på Helgelandsmoen med orange 2CV, rundt -80, senere var det fest på Norefjell som kamerat og jeg ble bedt med på.

Etterpå... Ja, det måtte bli en.... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Uslåelig den der Terje K, må jo bare bli LR-frelst.

 

Hvorfor går ikke Daktari i reprise i Tv2 på lørdager :huh: Skippy og Lassie må ha gått 3 runder snart, nesten bare helikopter og Jeep wagoner :angry:

 

 

I Daktari er det vel til og med Serie 2 i introen :rolleyes::)

 

Jeg har egentlig ikke så gode erfaringer med LR etter å ha kjørt det en del i forsen (Transporten Hvalsmoen 82-). Knobby og litt slitt forstilling var ikke bra. Selv om bilene bare var 5-6 år gamle når jeg var inne var det ikke førstevalget når vi skulle kjøre, da valgte vi heller GMC. Sommer som vinter.

 

Jeg har nærmet meg LR igjen gradvis og forsiktig, først gjennom bilen til guttongen og nå har jeg sjøl en Serie 2 :wub::)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor forelskelsen kom fra, men jeg husker et 'Det Beste' på 70-tallet en gang med Land Roverens historie (dessverre har det bladet blitt hevet en gang) jeg husker også en Land Rover fra VOKKS (Vest Oppland Kommunale Kraftselskap) (100 elns stasjonsvogn, blå og hvit) som stod og vansmektet ved Finastasjonen i Snertingdal da jeg bodde der noen år i oppveksten)... Må få overbevist kona om at når hun tilbringer et par måneder i felt i fjellet hver sommer er det egentlig bare en bil som gjelder....(Får håpe en eller annen LR er i farvannet hvis hun en eller annen gang setter seg dønn fast langt inne på fjellet mellom Valdres og Hemsedal....)

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt første minne:

 

med_gallery_107_9_137960.jpg

 

med_gallery_107_9_3362.jpg

 

Begge tatt fra boken 'På safari' av den (belgiske?) fotografen Armand Denis (Gyldenda Norsk Forlag, 1964). Foreldrene mine hadde den i hylla, nå står den her hos meg :)

Gjorde u-utslettelig inntrykk da jeg leste den en gang tidlig på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i Austin Maxi. Det hendte at den ikke virket :unsure: , og da måtte vi til Dokka Bil (?) Jeg kan aldri huske at jeg så noen Land Rover der, men de hadde brosjyrer... Jeg er ganske sikker på at jeg i hvertfall hadde denne http://www.landrover.vlothuizen.nl/show/list/3001-1.html (Brosjyre på Rover 3500 har jeg fortsatt blush ) til jeg i et eller annet anfall av galskap kastet nesten alt jeg hadde av møysommelig ipermsatte brosjyrer fra tidlig 80-tall :ninja: Austin Princess 2200 HLS, Austin Maxi 1750 HLS, - sukk.

 

For en som var opptatt av Lego var tegningene av de ulike modellene med og uten både tak og dører fascinerende lesning. Ganske sikker på at det var da jeg ble smittet (jeg burde kunne ha husket VOKKS LRen som Morten nevner over, men gjør det ikke) - sykdommen lå nok latent i alle år til den plutselig blomstret opp de senere årene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at jeg i hvertfall hadde denne http://www.landrover.vlothuizen.nl/show/list/3001-1.html

Det er jeg også sikker på! Flashbacktime!

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i Austin Maxi. Det hendte at den ikke virket :unsure: , og da måtte vi til Dokka Bil (?)

Haraldsen auto på Dokka.

 

Men, når du nevner Maxiene.... Jeg tror den følelsen av å vite at man har den beste bilen av alle (forhjulstrekk, tverrstilt motor, luftputefjæring og en del andre ting som var rimelig revolusjonerende på sent 70, tidlig 80 tall, (det var det ingen som kjørte LR i farvannet)) men at alle ford, opel, diverse riskokere og ikke minst volvo-eiere ser ned på en for bilvalget... Samt å kjøre opp bygdas bratteste bakke på isføre, stoppe for å spørre noen av de som sitter fast om de trenger hjelp og så si "nei vel", starte opp og kjøre videre... Jeg tror den slags barndom bidrar til en latent Landloveritis... Og det skader ikke at foreldrene våre mer eller mindre hadde 'kjør en omvei' som et valgspråk når vi var på tur...

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...